Jump to content
Friday 18 June 2021

Cobran99

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Cobran99

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Örnvik 530 med Johnson 75 hk !
  2. Jo, det har jag gjort,och motorn går hur lätt som helst utan kabel inkopplad. Tänkte bara hur mkt en vajer tål i belastning..!?
  3. Rookiehörnan! Min mekaniska styrning går väldigt tungt, och funderar på att byta kabel, funderar på Biltemas, främst pga priset, någon som provat !?? Och hur mkt extra tål en kabel avsedd för 50 hk !? Hydralstyrning får vänta till nästa år!
  4. Tackar för infon/kunskapen.😃
  5. Rookiehörnans kunskapsinhämtning om att montera beggad hydralstyrning på HTbåt! Vad behöver man, förutom själva vajern å det som hör till !? Bara att bulta på som Ultraflexen som sitter på nu !?
  6. Tackar för alla svar och infon jagfått av er kunniga ! Köpte en "nybegagnad", så får vi se vad den ger !
  7. Ok, blir under tidig kvällning !
  8. Propellern på ovannämnda motor har fått sig ett par kyssar på 2 (3 bladig) av bladen, så de är lite vikta i utkanten av bladen ! Hur mycket påverkas gångfart resp toppfart av detta ? Skaffa nyare eller rikta den gamla proppen !?
  9. Örnvik 530 med Johnson V4, där styrning sitter som berget! Kört femfaldiga doser WD40 på alla synliga delar, förutom baksidan av själva ratten och dess fäste i styrpanelen! Något mer handfast tips för att lösa detta !?? Som Corvetterna på 60-talet, fanken så snabba rakt fram !
  10. Motorn har gått i Siljan10 år, tills i våras, när jag införskaffade den, tippar på att jag varit 20-25 timmar i högre fart än 15 knop i saltvatten. Impellern har ju hela vintern på mig att titta på film och försöka komma ihåg ! Kamrem eller inte, någon med den kunskapen !? Har för info oxå kört den med alkylatbensin 10-15 minuter efter tips ! Bra, eller...?
  11. Hola ! Min bilmek sade att jag behöver tömma växellådsoljan, byta impeller och tändstift, samt köra in glykol i motorn ! Jag har lärt mig var "skvallervattnet" kommer ut, men var tas det in, så jag kan fylla på med glykol åsså !?` Och impeller, det kan jag byta själv antar jag, om jag kollar på någon YouTubefilm !? Och oljan tas ut via nedre skruven vid propellern, och sedan fyller man på i den övre skruven, eller...!? Tacksam för upplysningar till Rookiehörnan !
  12. Elchoken börjar plötsligt skjuta säkringar till och från vid kallstart, inte alla gånger, men 4 av 10! Några tips på felsökning !?
  13. Nu har ovan nämnda motor krånglat 2 grr efter strandhugg, vägrat å starta 1a gången=paddling hem 3 tim, inkl ett par hjälpande båtar med bogserhjälp, 2a gången igår, då började den skjuta säkringar , vid vad jag förmodar är startmotorn, så det blev paddling och bogsering igen ! Har under veckan provat med start när den legat i hamn, inte strulat en enda gång, men efter några minuters färd och sedan stopp i någon timme = vägrar att starta! Tips på felsökningar !?
  14. Se ovan nämnda motor. I vilken ordning räknas cylindrarna på den motorn, om man står bakom båten/ motorn? Vilken räknas som cyl 1 ?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy