Jump to content
Tuesday 05 July 2022

Cobran99

Medlemmar
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Cobran99

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Enligt manual är maxvarv 5500, tyvärr har jag inte fungerande varvräknare, inte heller rätt dimension för nuvarande prop, får gå i och mäta propen !
  2. Fråga för säkert 355e gången ! Johnson V4 115 hk, -85a, Örnvik 530 HT -76a ! Har blivit rådd till att byta till Propulse 8901, vad säger nu kunniga personerna? Har svårt att få motorn att att varva ur, kommer som mest upp i 26-27 knop med 3-blads "originalprop"!
  3. Newburger som man är !! Har köpt varvräknare från KUS på Watski, som skall passa in på Johnson V4 115 hk -85a! Enligt instruktion skall svart kabel kopplas in på motorn, på RPM signal ! Hur listar jag ut var den signalen finns!? Sätter man kabeln på tändstift? Eller på tändspolens negativa kontakt !?
  4. Motorn startar fint ( lite tjurig när den stått 1 vecka eller så), men när en väl kommer igång, går den jämnt å fint på tomgång, även när den varvas upp mot max på tomgången, så går den jämnt å bra. MEN, när man skall ut å åka, går bra upp till 8-10 knop, sedan när reglaget går ner mot max, lite morr från motorn, fören snett upp uppåt, och så går den ! Kan alltså inte accelerera ! Fått ett par tips, tändning ställer inte om, triggern funkar inte som den ska !!?? Är inte dessa 2 involverade i varann ? Andra tips på felsökning !?
  5. Någon som kan dagens ersättningsständstift för Champion QL77V för ovanstående motor!? Motsvarar vilket nummer hos NGK?
  6. Vilket NGK tändstift passar som ersättning för original Champion QL77V, till motorn i rubriken !? Min googling gav ett flertal olika förslag, så jag frågar er proffs därute!
  7. Örnvik 530 med Johnson 75 hk !
  8. Jo, det har jag gjort,och motorn går hur lätt som helst utan kabel inkopplad. Tänkte bara hur mkt en vajer tål i belastning..!?
  9. Rookiehörnan! Min mekaniska styrning går väldigt tungt, och funderar på att byta kabel, funderar på Biltemas, främst pga priset, någon som provat !?? Och hur mkt extra tål en kabel avsedd för 50 hk !? Hydralstyrning får vänta till nästa år!
  10. Tackar för infon/kunskapen.😃
  11. Rookiehörnans kunskapsinhämtning om att montera beggad hydralstyrning på HTbåt! Vad behöver man, förutom själva vajern å det som hör till !? Bara att bulta på som Ultraflexen som sitter på nu !?
  12. Tackar för alla svar och infon jagfått av er kunniga ! Köpte en "nybegagnad", så får vi se vad den ger !
  13. Ok, blir under tidig kvällning !
  14. Propellern på ovannämnda motor har fått sig ett par kyssar på 2 (3 bladig) av bladen, så de är lite vikta i utkanten av bladen ! Hur mycket påverkas gångfart resp toppfart av detta ? Skaffa nyare eller rikta den gamla proppen !?
  15. Örnvik 530 med Johnson V4, där styrning sitter som berget! Kört femfaldiga doser WD40 på alla synliga delar, förutom baksidan av själva ratten och dess fäste i styrpanelen! Något mer handfast tips för att lösa detta !?? Som Corvetterna på 60-talet, fanken så snabba rakt fram !
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy