Jump to content
Tuesday 28 June 2022

Flippermannen

Medlemmar
  • Content Count

    241
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Flippermannen last won the day on July 13 2020

Flippermannen had the most liked content!

Community Reputation

22 Expert

About Flippermannen

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

752 profile views
  1. Vi har stått i varmhall många år och tycker det är toppen: - Båten torkar ur helt. - Inga fryssprickor. - Elkontakt precis vid båten. - Inga temperaturväxlingar som ger kondens i tanken m.m. - Inga dynor eller annat behöver plockas bort. - Man behöver inte svära med att försöka tömma varmvattenberedaren. - Inga presenningar som släpper en regnig fredagskväll i november. - Under vintern kan man fixa med båten i lugn och ro. - Till våren behöver man inte bry sig om sol, väder och vind när det är dags för puts.
  2. Är båten ny-ny eller bara ny för dig? Om du köpt begagnat och pumpen till spisen tickar på när du försöker starta, så skulle jag byta det lilla specialfiltret som sitter på bränsleledningen från tanken till spisen. Vårt filter såg efter många år fortfarande rent ut, men funktionen på grejerna var dålig. Efter byte till ett nytt filter funkade dieselvärmare - och spis från Wallas åter felfritt. Jag kan dock varna för att de är duktiga på att ta betalt för det lilla originalfiltret.
  3. Min egen uppfattning är att det är ganska vanligt med lukt av bränd plast vid högre effekt. Detta gäller den vanliga dieselvärmaren i vår egen båt. Under förra helgen var det bara några plusgrader nattetid då vi var ute och man fick elda på lite med värmaren. Jag talade då med två andra båtägare och de hade också upplevt samma lukt under natten.
  4. Kolla de grova matarkablarna från batteri till motor. Jag var med en gång då pressningen av den kontakt som anslöt till motorn hade börjat släppa. Detta gav just dessa symptom. Motorn slocknade någon sekund, men startade i det fallet om i nästa ögonblick. Hände särskilt vid hög belastning som stort gaspådrag och/eller trimning av drevet.
  5. Nautic 900 turbo var en rymlig familjebåt som tillverkades i Piteå under 80-talet. Vill minnas att det var några avhoppare från Orrskär som startade produktionen. Såvitt jag kan förstå finns det ingen koppling mellan det företaget och nuvarande Nautic .
  6. Här kommer aktuell information från RAJA (Finska gränsövervakningsväsendet) fr.o.m. den 7 juni 2021: 2.1 Trafik över de inre gränserna: Island och Malta fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländer Trafik mellan Finland och Island eller Finland och Malta, och inte heller i trafiken med fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländerna omfattas inte av kontroll vid de inre gränserna. När det gäller gränsövervakningen är fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländerna obegränsad och fritidsbåtar har ingen skyldighet att inställa sig för gränskontroll. Utöver havsområdet är det även möjligt att komma till Finland med fritidsbåt över flodgränsen mellan Finland och Sverige (Torne älv, Muonio älv).
  7. Är det någon som vet varför de valde att hoppa i sjön istället för att använda livbåten?
  8. Om jag fattat det hela rätt efter några besök på finska sidan så har de lokalt utprickade farleder med prickar av mindre format, s.k. finska pinnar. Dessa enklare prickar fanns dock med på sjökortet i vår Garmin GPS utanför Vasa t.ex. Ett bra tips för den som ska besöka hamnar i norra Finland är att följa farlederna noggrant. Det är mycket grunt på många ställen utanför farlederna och det är vanligt med laxfällor nära leden. Det är ingen slump att det är vanligare med vattenjet i finska skärgårdarna. I Uleåborg är farleden in till gästhamnen inne i stan mer eller mindre ett muddrat dike.
  9. Tanken är att hela tiden ha samma lutning mot vågorna.
  10. 1, VHF och högfart. Tycker inte det var någon större vits med högfart. Glömmer förresten alltid om man ska luta båten mot eller från vågorna när man korsar dessa i vinkel... Hur var det nu? Luta mot när man möter sjön och luta från när man har sjön i aktern? Jag minns inte...
  11. Vi har en motorbåt i samma storlek som er. Har sedan 2014 en 250 cm lång gummibåt som hänger på "snap-davit"-fästen på badbryggan. Har aldrig varit några problem förutom att man behöver vara lite försiktig vid manövrering i trånga hamnar då gummibåten annars kan toucha bryggor och andra båtar. Känns som en bra säkerhet om vi skulle behöva lämna båten vid en brand eller annat. Tar bara några sekunder att lossa och sjösätta. Dessutom ger gummibåten oss chansen att ligga på svaj och ta oss in till badstränder m.m. Ibland använder vi den för att lägga om vårt eller andras ankare om det har hamnat lite fel vid en tilläggning. För mig känns det otänkbart att vara utan gummibåt nu när vi har vant oss.
  12. Anläggningen vid Hagavikens hamnförening fungerar perfekt!
  13. När vi köpte vår båt hade vi liknande symptom vad gäller vårt Bravo 3X-drev. När jag plockade bort propellrarna så kunde jag se drevolja omkring propelleraxeln. Visade sig vara tätningen kring axeln som behövde bytas.
  14. Hej, har en bekant med sådan båt. Rymlig båt med plats för en hel familj, men givetvis mycket 80-talskänsla i inredningen. Dessa båtar har närmast halverats i värde på några år i den allmänna prisnedgången och jag tycker de är riktigt prisvärda i dagsläget. Flera i våra trakter har gjort om badbryggan och därmed närmast förlängt båten. Den jag känner har en Tamd 40 och den motorn är tyvärr för svag och ger - om jag minns rätt - en marschfart på ca 12 knop. Jag skulle själv alla gånger välja en 41:a med 200 hk. Jag skulle dessutom välja båt med bogpropeller eftersom kombinationen hög vindkänslig båt och fast axel kan vara jobbigt i trånga hamnar m.m.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy