Jump to content
Wednesday 04 August 2021

Flippermannen

Medlemmar
  • Content Count

    237
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Flippermannen last won the day on July 13 2020

Flippermannen had the most liked content!

Community Reputation

22 Expert

About Flippermannen

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

584 profile views
  1. Nautic 900 turbo var en rymlig familjebåt som tillverkades i Piteå under 80-talet. Vill minnas att det var några avhoppare från Orrskär som startade produktionen. Såvitt jag kan förstå finns det ingen koppling mellan det företaget och nuvarande Nautic .
  2. Här kommer aktuell information från RAJA (Finska gränsövervakningsväsendet) fr.o.m. den 7 juni 2021: 2.1 Trafik över de inre gränserna: Island och Malta fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländer Trafik mellan Finland och Island eller Finland och Malta, och inte heller i trafiken med fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländerna omfattas inte av kontroll vid de inre gränserna. När det gäller gränsövervakningen är fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländerna obegränsad och fritidsbåtar har ingen skyldighet att inställa sig för gränskontroll. Utöver havsområdet är det även möjligt att komma till Finland med fritidsbåt över flodgränsen mellan Finland och Sverige (Torne älv, Muonio älv).
  3. Är det någon som vet varför de valde att hoppa i sjön istället för att använda livbåten?
  4. Om jag fattat det hela rätt efter några besök på finska sidan så har de lokalt utprickade farleder med prickar av mindre format, s.k. finska pinnar. Dessa enklare prickar fanns dock med på sjökortet i vår Garmin GPS utanför Vasa t.ex. Ett bra tips för den som ska besöka hamnar i norra Finland är att följa farlederna noggrant. Det är mycket grunt på många ställen utanför farlederna och det är vanligt med laxfällor nära leden. Det är ingen slump att det är vanligare med vattenjet i finska skärgårdarna. I Uleåborg är farleden in till gästhamnen inne i stan mer eller mindre ett muddrat dike.
  5. Tanken är att hela tiden ha samma lutning mot vågorna.
  6. 1, VHF och högfart. Tycker inte det var någon större vits med högfart. Glömmer förresten alltid om man ska luta båten mot eller från vågorna när man korsar dessa i vinkel... Hur var det nu? Luta mot när man möter sjön och luta från när man har sjön i aktern? Jag minns inte...
  7. Vi har en motorbåt i samma storlek som er. Har sedan 2014 en 250 cm lång gummibåt som hänger på "snap-davit"-fästen på badbryggan. Har aldrig varit några problem förutom att man behöver vara lite försiktig vid manövrering i trånga hamnar då gummibåten annars kan toucha bryggor och andra båtar. Känns som en bra säkerhet om vi skulle behöva lämna båten vid en brand eller annat. Tar bara några sekunder att lossa och sjösätta. Dessutom ger gummibåten oss chansen att ligga på svaj och ta oss in till badstränder m.m. Ibland använder vi den för att lägga om vårt eller andras ankare om det har hamnat lite fel vid en tilläggning. För mig känns det otänkbart att vara utan gummibåt nu när vi har vant oss.
  8. Anläggningen vid Hagavikens hamnförening fungerar perfekt!
  9. När vi köpte vår båt hade vi liknande symptom vad gäller vårt Bravo 3X-drev. När jag plockade bort propellrarna så kunde jag se drevolja omkring propelleraxeln. Visade sig vara tätningen kring axeln som behövde bytas.
  10. Hej, har en bekant med sådan båt. Rymlig båt med plats för en hel familj, men givetvis mycket 80-talskänsla i inredningen. Dessa båtar har närmast halverats i värde på några år i den allmänna prisnedgången och jag tycker de är riktigt prisvärda i dagsläget. Flera i våra trakter har gjort om badbryggan och därmed närmast förlängt båten. Den jag känner har en Tamd 40 och den motorn är tyvärr för svag och ger - om jag minns rätt - en marschfart på ca 12 knop. Jag skulle själv alla gånger välja en 41:a med 200 hk. Jag skulle dessutom välja båt med bogpropeller eftersom kombinationen hög vindkänslig båt och fast axel kan vara jobbigt i trånga hamnar m.m.
  11. Jag har Svedea eftersom de hade maskinskadeförsäkring ända till dess motorn är 20 år gammal. Givetvis med åldersavdrag, men ändå...
  12. En toppenbåt! Skulle gärna själv äga en sådan. En bekant hade en sådan i många år och jag hörde aldrig om några allvarligare fel. Mikrobrytarna till innerbelysningen ärgade förstås ihop precis som på Aquador. VP D6 350 verkar vara en lagom motor. Om du hittar en båt med den berömda ismaskinen uppe vid u-soffan så ska du vara medveten om att den drar oerhörda mängder ström och möjligtvis funkar med landström. Största problemet är väl att hitta en båt som är till salu?
  13. Precis som Farsan1956 skriver tror jag nackdelen är att båten kommer att slingra sig fram i den farten. Så är det för oss med vår 26:a trots ett Bravo 3X duoprop-drev. Minskar helt klart med nedtrimmade trimplan, dock utan att försvinna helt. Vår förra Flipper 700 med VP290DP gick spikrakt i låga farter och jag blev därför själv förvånad över beteendet när vi bytte båt.
  14. Om ni inte tycker att Bavaria 29 är för liten så kan den vara ett alternativ som ryms inom budgeten. Den har en stor v-koj/u-soffa i fören och midcabin. Min minnesbild är dock att "salong" saknas och att den istället har ett rejält pentry under däck.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy