Gå till innehåll
måndag 19 januari 2026
raol

Har batterierna frusit sönder, tro?

Rekommendera Poster

Var vid båten och kollade batteristatus 27 dec, ca fyra veckor sen. Då var batterierna på 12.4 V ungefär, och laddningen från den lilla solpanelen var mer eller mindre obefintlig under de fyra veckorna innan det. På den tiden sjönk spänningen med ca 0.25 V. Efter det har det inte varit mer ljus, plus att det också hamnat snö på panelen sen ett par veckor, så jag räknar med att batterierna tappat 0.3 V till, så i bästa fall 12.1 V, kanske 12.0, dvs i praktiken nästan helt tömda. Det är inom spannet jag läst mig till för att fryspunkten ska hamna runt 10-15 minusgrader. Så kalla bör batterierna ha varit i flera dygn senaste tiden. Det bottnade på 18-20 minus några nätter. På lördag kan jag förhoppningsvis ta mig upp i båten igen. Ska jag förvänta mig batterisyra över hela båten, en sur svavelstank och en skrotfärdig båt?

Tyvärr har Grefab så korkade regler, så ladda batterierna går inte riktigt att göra där, mer än kanske nån timme eller två i taget (dvs, medan man är där) och det gör ju inget särskilt när det kanske behövs 1-2 dygn för att ladda fullt. Tanken var att lyfta ur dem redan i höstas efter upptaget, men min rygg klarar inte att lyfta batterier sen många år och nu har brorsan också ryggproblem och kunde inte heller. Annars hade de förstås varit ur båten sen länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför nästa år; jag har slutat lyfta ur batterierna. Laddar dem fulla, kopplar ifrån polerna. 

Nu är det som det är. 
Jag hade åkt ner, laddat dem och kört en ”oj då, hoppsan” om GREFAB kommit på mig, sedan kopplat isär allt. 
Håller tummarna att de klarat sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Inför nästa år; jag har slutat lyfta ur batterierna. Laddar dem fulla, kopplar ifrån polerna. 

Testade det ett år men de var under 12 V efter ett par månader. Då stod de i ett frostfritt garage. Så de behöver några laddningar per vinter. Jag hade hoppats att solpanelen skulle räcka, men det var nästan ingen sol under 4-5 veckor från mitten av november så minimalt med laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev raol:

Testade det ett år men de var under 12 V efter ett par månader. Då stod de i ett frostfritt garage. Så de behöver några laddningar per vinter. Jag hade hoppats att solpanelen skulle räcka, men det var nästan ingen sol under 4-5 veckor från mitten av november så minimalt med laddning.

Om du hade en regulator kopplad till solcellen så drar den förbrukningen ur mer från batteriet än vad solcellen laddar så här års.

Gör som föreslagits ovan, ladda på hösten och lyft av kablarna. Har funkat för mig i alla år sen 70-talet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev Rascal:

Gör som föreslagits ovan, ladda på hösten och lyft av kablarna. Har funkat för mig i alla år sen 70-talet.

Och, som jag skrev, så har vi gjort så, men de laddade ur för snabbt för att klara sig utan laddning. Det blev två laddningar för att klara den vintern, från ca oktober till april.

Jo, regulatorn drar förstås lite, men jag har ändå sett på mätaren att det kommit in bra med laddning när solen varit framme. Hade det varit soligt under december hade det inte varit nåt problem alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Åk ut sent på em/tidig kväll och koppla in laddningen. Gärna fredag kväll.

Ut på morgonen efter och kolla till den, gör samma på lördag kväll.

På söndag är det laddat och klart, ev får du sätta in kabeln igen. 

Är det nån som kommenterar, spela dum....

Hade själv en 165 w solcell inkopplad med en Victron regulator på vintern. Drog ur mina batterier. Numera laddar jag enl ovan och minuskabeln lossas.

Redigerad av Janne_G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Rascal:

Om du hade en regulator kopplad till solcellen så drar den förbrukningen ur mer från batteriet än vad solcellen laddar så här års.

Beror lite på vad man har för regulator. Men med snö på panelerna blir det ju noll energi från dem, och all förbrukning draget från noll blir ju negativt..... Dock är det ju inte så vanligt med så mycket snö på västkusten som det varit nu. Panelerna ger ju även lite utan sol, men då krävs ju att regulatorn inte äter upp det lilla.

Har själv erfarenheten att batterierna behöver laddas 1-2 ggr per vinter (ska faktiskt ner idag och koppla på laddningen). Var dock lite bättre när även min båt stod kallt och utomhus, i synnerhet då det i alla fall blev lite ljus på panelerna genom den ljusa presenningen.

Helt urladdade riskerar batterierna att frysa redan vid -7°C, så det låter som dina är i farozonen. Dessutom far de ganska illa av att stå så urladdade en längre tid, och har i värsta fall tagit stryk redan av det.

Nu är det ju som det är, men jag hade snarast åkt till båten, inspekterat att batterierna ser hela ut (utan sprickor eller "bulningar") och satt på laddning så länge du orkar vara kvar där. Om allt funkar och batterierna fortfarande är friska borde de vara så "glupska" att du i alla fall hinner få i kanske 15-30Ah på ett par timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda upp enligt ”fulanvisningen”, avvakta ett tag, en dag eller så, mät sedan under belastning, den gamla hederliga ”brödrosten”.. lådan med motstånden, voltmeter och lysdioder för; replace, week eller good är faktiskt bra och lättanvänd, dessutom värmer den kalla händer gôtt.

Fördelen med snön i GREFAB- hamnarna är ju den att man kan gömma landströmskabeln under snön, eftersom GREFAB inte bemödat sig med varesig skottning eller halkbekämpning.

Om sedan batterierna visar sig vara kassa så rekommenderar jag Batterilagret, dom har butiker i V.Frölunda och vid Stigs center på Hisingen. senast jag handlade där lyfte den butiksanställde ut batterierna till min bil…. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev raol:

Och, som jag skrev, så har vi gjort så, men de laddade ur för snabbt för att klara sig utan laddning. Det blev två laddningar för att klara den vintern, från ca oktober till april.

Troligtvis var dom batterierna dåliga/slut redan på hösten fast dom såg fulladdade ut. Mina batterier laddas inte på hela vintern men orkar ändå starta min dieselmotor på våren varje år. Jag skulle kunna ladda om jag ville för ström finns på varvet och kabeln är bara att sätta i och det gör jag vid dammsugning och polering men nån laddare är inte inkopplad.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Rascal:

Troligtvis var dom batterierna dåliga/slut redan på hösten fast dom såg fulladdade ut. Mina batterier laddas inte på hela vintern men orkar ändå starta min dieselmotor på våren varje år. Jag skulle kunna ladda om jag ville för ström finns på varvet och kabeln är bara att sätta i och det gör jag vid dammsugning och polering men nån laddare är inte inkopplad.

Det är ju ett typiskt symptom för dåliga eller halvdåliga batterier.

Man laddar, det ser bra ut, batterierna lämnar bra spänning under vila, men så fort man belastar så sjunker spänningen, det kan gå att starta en motor beroende på hur dåliga batterierna är, även kall dieselmotor, en gång, sedan är det dött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev raol:

Testade det ett år men de var under 12 V efter ett par månader. Då stod de i ett frostfritt garage.

Kylan minskar självurladdningen, och jag vet inte vad frostfritt är i det här sammanhanget och ursprungliga skicket på batterierna, men som påtalats drar solcellsregulatorn och ett skiljerelä ur batterierna på någon månad så här års.

Bättre då med inget anslutet. Funkar för mig i alla fall. Framåt mars-april när sol och värme återvänder brukar jag återansluta allt och eventuell självurladdning ersätts. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev Niklas-L:

Har du inte tillgång till ström, men behöver ladda?

En kompis kör med denna modell från Ctek. Fungerar bra för han. 

Batteriladdare 12 V 20 A | CTEK CS Free | Jula

https://assets.cdn.jula.com/preset:jpgoptimized/w:640/DigizuiteCore/LegacyService/api/assetstream/84667/50137?lastmodified=20250516102944

Den kompisen måste ha kommit på något revolutionerande, om det fungerar bra att ladda upp batterier med denna utan "tillgång till ström".... 🤔.

Nu var det ju inte en batteriladdare TS saknade, utan möjligheten att ha laddaren inkopplad någon längre tid till 230V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Den kompisen måste ha kommit på något revolutionerande, om det fungerar bra att ladda upp batterier med denna utan "tillgång till ström".... 🤔.

Japp, den har inbyggd powerbank. 
Revolutionerande som sagt 😉 

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-015188/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Fast det gör det faktiskt, CS Free har ett inbyggt batteri och man kan använda den som en batteriladdare så länge det inbyggda batteriet (66wh) räcker. Om jag förstått informationen korrekt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Oj, det missade jag 🤐.

Bildsökte och fick upp CS ONE eftersom länken bara gick till en bild och inte produkt.  

Men rent praktiskt är det knappast en lösning för @raol. För med sina ynka 66Wh kommer den ju bara orka ladda i c:a 4Ah i ett 12V blybatterisystem innan "laddarens" batteri är totalslut. Inte många procent.

Det blir många bilturer fram och tillbaka....

Då får ju TS i mycket mer genom att koppla i vanliga laddaren och stanna någon timme. Och kan använda pengarna laddaren kostar till att ev. köpa nya batterier istället.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill nog ändå skicka en liten varning för att ladda tomma batterier utan övervakning. En liten denritisk brygga mellan plattor/elektroder som överhettas och antänder vätgas/knallgas i batteriet blir dåligt. I vårt fall drog det med sig de två omgivande batterierna, och en massa syraläckage från tre batterier. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det kan bli så att dessa slängs och ett LiFePO4 på 100 Ah tar plats i stället. Nominellt 300 Ah i äldre och slitna blybatterier är nog inte mycket mer än 100 Ah användbart ändå. Och det är inte direkt hårt belastade batterier under säsong heller.

Surt bara med en startkostnad på kanske 6000-7000 kr för det.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev raol:

Det kan bli så att dessa slängs och ett LiFePO4 på 100 Ah tar plats i stället. Nominellt 300 Ah i äldre och slitna blybatterier är nog inte mycket mer än 100 Ah användbart ändå. Och det är inte direkt hårt belastade batterier under säsong heller.

Surt bara med en startkostnad på kanske 6000-7000 kr för det.

Kompisen och hans kollega köpte batterier som hette ECO-WORTHY som har hållit kanonbra i 4-5 år nu.

Ett 100 Ah kostar just nu runt 2000:-  Jag kan bara rekommendera....

Och skulle det va kass om, låt säga 4 år, köp ett nytt. Du är fortfarande en bra bit från 6-7000 ;-).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Janne_G:

Kompisen och hans kollega köpte batterier som hette ECO-WORTHY som har hållit kanonbra i 4-5 år nu.

Ett 100 Ah kostar just nu runt 2000:-  Jag kan bara rekommendera....

Och skulle det va kass om, låt säga 4 år, köp ett nytt. Du är fortfarande en bra bit från 6-7000 ;-).

Jag kan inte se några tillgängliga i Sverige för 2000, men 3500-4000 verkar finnas relativt lätt. Men sen tillkommer 2500-3000 för en DC-DC-laddare på minst 30 A och nya kablar, för de nuvarande kommer inte funka bra för en sån installation. Och då är det uppe på de beloppen jag nämnde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag flexade lite under eftermiddagen för att åka ut till båten snabbt för att göra en batterikoll. Hade ingen tid till att lasta in och släpa med stege och sen mödosamt klättra upp, så jag bara stod på utsidan och använde appen.

Förvånansvärt nog fick jag kontakt, och ännu mer förvånande visade sig spänningen vara ett par tiondels volt över vad jag hade väntat mig. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Ännu märkligare är dippen för nån vecka som sen följdes av en återhämtning utan synlig laddning. Och sen det vanliga att Smartshunten i stort sett alltid visar 100 % SoC, även nu med 60-70 % urladdning...

Några osäkerheter kvarstår. Det är fyra förbrukningsbatterier, och ett startbatteri, där förbrukningsbatterierna är kopplade parallellt med grova kablar och helt och hållet "bakom" Smartshunten. Sen är startbatteriet svagt parallellkopplat med lite tunnare kablar, men jag minns inte hur mycket det brukar märka av laddningen från resten om batteriavskiljaren är av (det är så illa kopplat där att jag är osäker på hur det egentligen ser ut). Å andra sidan kommer det inte dras ur av nåt heller om det inte är anslutet till nåt så det får (stundvis) laddning.
Jag tror inte heller det går att avgöra om ett eller flera av batterierna är "offline" eftersom det bara är spänningen som syns. Lutningen på kurvan varierar ändå, så svårt att avgöra.

Men, helt dött är det i alla fall inte, och min känsla är att det har gått bra, åtminstone med förbrukningsbatterierna. Startbatteriet, ja, det återstår att se.

batt1.thumb.jpg.5dc80981ab07b09c2eff15b034ff3f11.jpg

batt2.thumb.jpg.9830f6eec70968efbf3050c7ce7fef01.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Japp, den har inbyggd powerbank. 
Revolutionerande som sagt 😉 

Powerbanken är väl till för att ladda telefoner med inte bil/båtbatterier om jag fattat rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Rascal:

Powerbanken är väl till för att ladda telefoner med inte bil/båtbatterier om jag fattat rätt.

Det gör du inte. 
Ur länken jag la in:

Vill du kunna ladda bil- eller båtbatterier utan att vara beroende av nätanslutning? CTEK:s CS Free är en portabel batteriladdare som laddar alla typer av 12 V blysyra- och litiumbatterier – oavsett var du befinner dig!”

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Det gör du inte. 
Ur länken jag la in:

Vill du kunna ladda bil- eller båtbatterier utan att vara beroende av nätanslutning? CTEK:s CS Free är en portabel batteriladdare som laddar alla typer av 12 V blysyra- och litiumbatterier – oavsett var du befinner dig!”

I reklamsammanhang funkar allt😎, frågan är väl hur mycket det blir i praktiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Rascal:

I reklamsammanhang funkar allt😎, frågan är väl hur mycket det blir i praktiken.

Det är ingen fråga 😉

66Wh (batteriets kapacitet) / 14V (laddspänning) x0,9 (verkningsgrad antagen vara 90%) = 4Ah är vad enheten teoretiskt max kan ladda in i ett bil- eller båtbatteri innan den är totalt tom.

Alltså tämligen oanvändbart för batterier i storlek motsvarande bil- eller båtbatterier. Men det säger sig ju självt - inte ens CTEK kan trolla bort fysikens lagar. Batterilagringskapacitet kostar vikt, även med Li-teknik.

Fast de ljuger ju inte i reklamen - det går ju ladda bil- och båtbatterier med den. Men inte så mycket....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varit i båten. Allt verkar ok. Nu laddning och det ser normalt ut efter några timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...