Jump to content
Thursday 06 February 2025

twfrisk

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About twfrisk

  • Rank
    Kadett
  1. Rent generellt kan sägas att för båtar äldre än säg 10 år så är ett bekymmer tätmassor och gummilister. De åldras och börjar läcka vatten. Håll mao utkik efter vattenskador innombords, under ventiler och fönster. Distansmaterial i däck kan också bli svampigt av vatten, varför det brukar vara bra att kliva runt på däck och överbyggnad och lyssna efter knaster. Man kan också leta efter tunna sprickor i gelcoat runt beslag och skruvar. Botten bör vara TBT-sanerad, annars blir det bekymmersamt med vinter- och sommarplats på båtklubb. Bälgen till S-drevet bör väl vara bytt åtminstone en gång, kan ju vara bra att känna till datum för senaste bytet. Mycket annat som trasslar på en äldre båt går hyggligt lätt att åtgärda själv, som byte av gamla genomföringar, byte av elsystem eller instrument. Pumpar är också hyggligt lätt att byta, komplettera. Något som kostar förvånansvärt mycket pengar är ny sprayhood, kan vara värt att lägga in i budgeten. En bra och inspirerande bok i sammanhanget är ju Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test. Lycka till!
  2. Quatix 4 sedan den släpptes, och den har fortfarande ca 14 dagars drifttid. Om jag glömmer någon GPS-funktion på så minskar batteritiden rejält. Väldigt nöjd med dinkan. Har bytt band nyligen då det gamla började uppvisa sprickor. Tittar då och då efter andra ur men konstaterar at Quatixen kan så oerhört mycket varför den får stanna kvar på armen för det mesta.
  3. Avance 36 är kanske på gränsen storleksmässigt, men seglar fantastiskt.
  4. Jag ska montera lite nya saker, hållare och liknande, i en aluminiumbåt. Tänkte använda blinmutternit och rostfri maskingängad skruv. Blindmutternitar verkar finnas i tre material: stål, aluminium och rostfritt. Lutar åt att använda rostfria diton, av hållfasthetsskäl, snare än aluminium. Men det är kanske dumt ur korrosionssynpunkt? Båten ligger på ostkusten och det är invändigt montage som avses. Tankar?
  5. Med fet deviation menas i det här fallet att båten ligger på kurs 080 vid bryggan och kompassen visar 095 grader. När jag låg på kurs 300 visade kompassen 120 grader. Verkar som kompassen bara visar värden i den ostliga kvadranten sas. Ska göra en deviationstabell när vädret tillåter. Skrev my-material, men lite mer googlande indikerade att det heter mu-material.
×
×
  • Create New...