Rent generellt kan sägas att för båtar äldre än säg 10 år så är ett bekymmer tätmassor och gummilister. De åldras och börjar läcka vatten. Håll mao utkik efter vattenskador innombords, under ventiler och fönster. Distansmaterial i däck kan också bli svampigt av vatten, varför det brukar vara bra att kliva runt på däck och överbyggnad och lyssna efter knaster. Man kan också leta efter tunna sprickor i gelcoat runt beslag och skruvar. Botten bör vara TBT-sanerad, annars blir det bekymmersamt med vinter- och sommarplats på båtklubb. Bälgen till S-drevet bör väl vara bytt åtminstone en gång, kan ju vara bra att känna till datum för senaste bytet. Mycket annat som trasslar på en äldre båt går hyggligt lätt att åtgärda själv, som byte av gamla genomföringar, byte av elsystem eller instrument. Pumpar är också hyggligt lätt att byta, komplettera. Något som kostar förvånansvärt mycket pengar är ny sprayhood, kan vara värt att lägga in i budgeten. En bra och inspirerande bok i sammanhanget är ju Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test. Lycka till!