Jump to content
Friday 18 June 2021
BboatB

Dagskostnad 2017.

Recommended Posts

Summera ert båtår,

 

Summera totala utgifter och dela med antal dagar ni var ute på båten under 2017.

 

Inkl försäkringar,service, båtplats, vinteruppstälning, bränsle, räntor etc del med antal dagar på sjön.

 

Vad kostade ert båtliv per dag 2017? 

 

Hyttbåt med utombordare, totala utgifter ca 25 000kr och ca 20 dagar på sjön så ca 1250kr per dag jag nyttjade båten.

 

Försäkring: 4500kr

Båtplats: 3500kr

Service: 7000kr 

Vinteruppst: 1500kr

Räntor: 4000kr

Bränsle: 3500kr

Vår/höstfix: 1000kr

 

Troligen ska man nog plussa på en 500 kr till inräknat värdeminskningen, så runt 1700kr/dagen...lite styvt kanske!?

 

Service posten är dock lite hög pga av nytt batteri mm så borde egentligen justeras ner.

 

Edited by BboatB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte fört statistik på vilka och hur många dagar jag varit ute, eller hur många timmar det var per tillfälle.

Men försäkring, båtplats för hela året, ett lyft med bottentvätt, bottenfärg/roller/penslar, bränsle för säsongen, samt diverse kemikalier för motorkonserveringen, och tre gästhamnsnätter à 200 kr, hamnar kring 13 000 kr.

Uppskattar att jag och mina bröder under 2017 varit ute ca 30-35 gånger/dagar, från dryga timmen per tillfälle till heldagar. Så kanske 400 kr per "dag". Sen tillkommer resekostnad till och från båten. Är jag uppe en helg, och är ute båda dagarna, blir kostnaden per dag ytterligare ca 170 kr.

Nygammal motor, nytt elsystem, lanternor och solpanel, ca 7500 kr till, men det måste ju spridas över flera års användning. Samma sak med focken som är på gång till nästa säsong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har accepterat det faktum att jag njuter av båten även där den står nu. När jag servar motorn. När jag surfar fram båttillbehör som jag aldrig köper. Kalkylen blir bättre då, men också sannare.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försäkring: 350kr

Båtplats:      -

Service:        -

Vinteruppst:  450:- ( besiktning släp)

Räntor:    -

Bränsle: 500kr

Vår/höstfix: 7000kr ( 2k för en Ctec dual [ej monterad] 5k för hydralstyrning till våren)

 

2 Dagsturer under motor varav sista dagen gick teleflexen av, i övrigt använd som flytande sommarstuga dagtid. Min mor bröt benet i somras så jag spenderade den handikapanpassande hennes hus. Men nästa år då ...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. räknade lite snabbt å hamnar nånstans runt 1200-1500/dag.

Intressant.. eller snarare trevligt.

Jag hade för mej det var betydligt mycket kostsammare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag räknar varenda pinal jag köper till båten, dock inte mat och sånt som jag ändå äter och så skiljer jag på förbrukning och investeringar där jag på investeringar sätter en avskrivningstid. Dock har jag inte utvecklat den delen av kalkylen. Sen har jag en schablon-räntesats på inköpet (köpte båten ny). 

Summerar jag de sju säsonger jag haft båten så landar jag på drygt 2.500:- / natt i båten. Tittar jag på de rörliga kostnaderna så är de försvinnande små jämfört med försäkring, service, vinterförvaring och räntekostnad så jag ser varje natt i båten som en ren vinst!

Att jag sedan njuter av att på vintern vara på båten och fixa saker så de blir ännu bättre till nästa säsong ser jag bara som bonus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många verkar hamna på runt 1200-1500/dygn, men spannet är stort.

Det känns ungefär som en dygnskostnad för charterresa till varmare land.

Tur att man valt rätt.

IMG_682209393695614.jpeg.15a50a848b12095055acdfabce218fc7.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaa.. eller hur.

Ett hotellrum för 2 pers kostar ju mer.

I båten har du friheten å all "lyx" du vill ha. Sjöutsikt å plats för fler mm. mm.

Visserligen på charterresa just nu.. men visst sneglar man avundsjukt på dom som seglar... förbi här.

...har faktiskt inte velat räkna förut för jag trodde de va jättedyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har valt en billig båt, låga omkostnader och inga stora investeringar i utrustning.

En ny VHF ska i båten men den skrivs ju av över många år.

Så baserat på förväntat utnyttjande (eftersom vi köpte denna båten i augusti) så blir nog kostnad per dag några hundringar.

Då räcker pengarna till mycket annat kul. Fråga bara inte hur mycket varje natt i husbilen har kostat i år :-) Och då är den inte heller jättedyr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte en susning om vad det kostar.

Trenne båtplatser i GREFAB-hamn och "sjöbod".

En på land under vintern, en i sjön året runt, ekan på tomten.

Vill inte veta kostnaderna för då kanske jag tycker att det blir "dyrt".

Båtlivet är för mej "nödvändigt" haver haft egen båt sen 1952.

Hoppas att kunna ha "flottan" igång några år till.

Navigare necesse est?

(latin, det är nödvändigt att segla.)

http://lasselundell.se/batar.html

adagiosjosatt.jpg.c775f0ff8d36afb2d7f0bddaf0097586.jpg

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den största kostnaden var nog prisraset på 70-tals båtar men det bortser jag från.

Övriga löpande utgifter, segelbåt Scampi

Sommar+vinterplats 5000

Förbrukningsmaterial+ bränsle 1200:-

Försäkring + SSRS-medlemskap 1000:-

Gästhamnsavgifter 600:-

Använd tid 15 dagar varav några dagsturer = 520:-/dag

Tillkommer givetvis avskrivning på segel m.m. men ett ganska billigt år.

Kostnaden kanske också borde slås ut på de dagar man meckat med båten, det är ju också en njutning!

Som jämförelse kan man ta med några andra fritidssysselsättningar som jag har rätt bra koll på kostnaden för 2 pers:

Ett par dagar i Trysil med skidor 6000 = 3000/dag

Ett par dagar i Sälen 5000 = 2500/dag

En runda i alpernas skidorter 10 dagar 24000 = 2400/dag

En sommarvända ner genom Europa till Venedig bl.a. 11 dagar 23000:-  = 2090/dag

I år blev det ingen tripp till USA men brukar räkna 15000 i grunden + 15000/vecka och det har stämt förvånansvärt bra i flera år.

Uppenbart är att när man väl har tagit sig någonstans så ska man stanna kvar, ju längre desto bättre.

Och det är inte så dyrt med båt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ju tråkigt att veta.

Jag är en rätt stillsam halvintrovert man med få passioner. Med få passioner gäller det att vårda dem ömt. Därför räknar jag aldrig på saker som båtkostnader. Självklart låter jag inte kostnaderna skena iväg men om jag hade ett uträknat pris per timme i båten skulle det knappast gå att njuta lika fullt som nu. Dessutom är min båt en hobby året runt. Båten är trettio centimeter för lång för att rymmas in i verkstaden, annars skulle den stå där hela vintern. I stället plockar jag löst sådant som går att pyssla med under vintern. Då kan man njuta av en form av båtliv även under dystra mörka vinterkvällar.

Det bästa som finns när man skottat blötsnö på gården en timme är när man går in i verkstaden och drar in doften av motorn som står där under arbetsbänken. Att pyssla med båtgrejer under vintern lägger ju så mycket mer timmar av båtrelaterade kvalitetstimmar att åtminstone min passions-o-kalkyl blir mycket fördelaktig :-)

 

PS, Off topic

Brukar driva mina kollegor som är till största delen ingenjörer till vansinne med mina motionsrapporter;

- Var ute och cyklade igår, körde en bit bort mot Köklot.

- Hur många km blev det, hur länge tog det, vad hade du för medelhastighet, medelpuls, medelpedalvarvatal, hur många kalorier?

- Jag vet inte, men det kändes lagom.

De här killarna kör med lycrakläder, pulsmätande apparater, gps, motionsappar, exceltabeller med årsrapport och jag vet inte vad.

Är en rätt flitig motionscyklist men kan stanna till för att prata med någon bekant jag möter, titta på en vacker vy, en räv eller ekorre bredvid vägen när det är läge för det, sen vevar jag vidare. Mycket skönare att motionera på det viset. Hade jag gått vägen med hela datainsamlingsköret hade det inte funkat för mig, passionen hade antagligen varit som bortblåst efter ett tag. Jag kör med en vanlig sjuväxlad herrcykel med bekväm upprätt körställning och bred bekväm sadel som passar ett riktigt aschle :-) Allt enligt mottot "Zen för helvete!"

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Faderullan säger:

Båten är trettio centimeter för lång för att rymmas in i verkstaden, annars skulle den stå där hela vintern.

Om jag vore du så skulle jag bygga om verkstadsporten med en "bula" för fören så att båten får plats.

Angående trådens fråga så resonerar jag såhär:
Är båten mycket givande att äga?
(såväl drömmar, planer och och pyssel som nyttjande räknas här. Klockan är ju för f-n över midnatt och jag sitter på ett båtforum)
Har jag råd, med marginal?
Om ja på båda så är kostnaden irrelevant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ju räkna så här också, av 15 dagar som man varit ute har vädret varit ok i 12. I snitt har jag åkt 6 timmar och en dag hade jag hellre varit hemma pga oväder. Så 66 timmar varav 15 för motor.

51 timmar seglat. 3 av dessa i trista vindar. 48 timmartill en totalkostnad av 7800 = 162,50 /tim

Båtmeckande,  sjö- och torrsättning 40 tim? Vakthållning 6 tim. Städning på uppläggningsplatsen i klubben 3 tim.

Det måste vara förbannat roligt att segla!

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Faderullan säger:

Båten är trettio centimeter för lång för att rymmas in i verkstaden, annars skulle den stå där hela vintern.


Gäller det även på diagonalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, raol säger:


Gäller det även på diagonalen?

 

Kan hända att man kunde få in båten lirkad på diagonalen men det blir så gott som omöjligt att röra sig och få något vettigt gjort då. Borde nog ha minst 1,5 meter till för att ha en sportslig chans att ta sig runt båten utan att behöva klättra över den varje gång man skall ha någon från långväggen med hyllor. Vanligtvis står båten i ett båtskjul och allt arbete som kräver värme görs på vårkanten.

Kanske jag en vacker dag skaffar en verkstadsanpassad båt. Men jag kan ju alltid mecka med min Amanda Water Scooter från 1958 när vintern är som värst....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir lite avis på dom som ser själva mekandet som trevlig sysselsättning.

Min far var sån att han kunde byta växellåda, eller vilket mekande som helst, på bilen ute på parkeringen oavsett årstid om han bara hade tid över. Inte för att det behövde göras utan för att det var ett nöje.

Min svåger e likadan.. han kan snacka hur mycket som helst om sitt mekande.

Jag gör ifs allt själv.. första gången med ny grej kan ju vara lite utmaning tills man sett hur prylen funkar och varför olika delar ser ut som dom gör.. fast nåt direkt nöje... nä.

Jag har försökt att se det som roligt, intressant, å få sug på det.. ungefär som man kan lära sig tycka om nya smaker men förgäves... tyvärr..

Det finns ju saker som borde, inte måste, göras. såklart kul att få det gjort.. å så mycket enklare vore det om man kunde få det till ett nöje.

Nån som har några tips på hur lära sig själva passionen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meka är ju hur kul som helst. Det är bara att betala för delar, verktyg och material som är tråkigt. Annars hade jag kunnat tillbringa större delen av vinterhalvåret med att skruva, såga, måla, slipa, borra, limma, klippa, osv! :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kollar inte upp detta normalt, men så här tror jag det kostar;

 

Försäkring: 2 500:- kr

Båtplats sommar: 8000:- kr

Båtplats vinter: 3 500:- kr

Servicemateriel: 500:- kr

Bränsle: 1 500:- kr

Bottentvätt: 500:- kr

Div. prylar mm: 5 000:- kr

Diverse medlemskap: 1 500:- kr

 

23 000:- kr, Urk!

Varför räknade jag på detta?

 

Semestersegling: 30 dagar

Helgsegling: 20 dagar

Summa 50 dagar

 

460:- kr/dygn så det var ju inte så farligt, men...

 

Dubbelt så mycket som vi har betalt för ett dubbelrum på ett strandhotell på Sri Lanka, men då tillkommer ju resa på 2 x 12 000:- kr. 2700:- kr/dygn för två.

 

Malta är ju betydligt billigare, flyg dit ett par tusenlappar och så ett dubbelrum för 500 - 700:- kr. 1 000:- kr/dygn för två.

 

Tillägg:

Segel kanske man ska lägga på, blir 100:- kr/dag.

Sedan är det ju roligt att mecka båt också...

Så då blir det många flera dagar att dela hela kostnaden på.

 

Mackey

Edited by Mackey
Lag till lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag försöker kombinera med att köpa tjänster. När det gäller bilen så lämnar jag bort det som är för  jobbigt, för farligt, eller görs för sällan för att jag ska vilja kunna det. Båtmotorn är en gammal och kass utombordare, i nödfall kan jag åka och köpa en ny. Med vetskapen om det kan jag sitta och pilla med den även om det tar tid. Så största anledningen till att jag kan tyck det är kul är att jag inte måste göra det. Kan tänka mig att det inte är lika kul att meka i ett trångt motorrum med annalkande semester när mekaniker inte kan anlitas med kort varsel. Lägg till 2 timmars ställtid från beslut till mekstart ( via packning av verktyg, mat, färd, öppna presenning osv) så blir det ännu tråkigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Caribic410 säger:

 

Det finns ju saker som borde, inte måste, göras. såklart kul att få det gjort.. å så mycket enklare vore det om man kunde få det till ett nöje.

Nån som har några tips på hur lära sig själva passionen.

Egentligen tror jag nöjet ligger i att skapa något, det må vara någon innovation i hur man revar eller en reparerad diesel. Samma tillfredsställelse känner nog den som snickrar på sin sommarstuga, bygger en hotrod, planterar i sin trädgård, målar en tavla gör ett dataprogram etc. dvs kan tillämpas på nästan alla områden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo såklart, fast jag försöker "hitta detdär" där själva mekandet tillfredsställer.

Som att segla samma väg man gjort förr.. känns inte alls som ett "det ska bara göras" å visst e de skönt att nå ett "mål" lägga till men man vill ju inte byta bort själva seglandet.

Åka bil till samma ställe... där e ju biltiden ett nödvändigt ont..

Innan man hade körkort va ju även bilkörande ett mål i sig..

Det skulle jag vilja hitta i mekandet.

Ifs tar det ju inte så många dagar av mitt liv men ändå.

"hmmm om man skulle ta å byta tillbaka till den växellådan jag tog bort igår..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har gått från att göra allt mekande med alla våra prylar själv till att lägga ut en hel del på de som är experter.

Dels för att jag har råd med det då jag kan jobba när dom mekar och dels för att jag tappar lusten att skruva när det är rutinjobb. Service på bilen, nää, för tråkigt, men jag sätter gärna dit eller byter ut någon pryttel. Hus och stuga är likadant, duktiga hantverkare får göra jobbet även om jag kan, så sätter jag upp en fågelholk istället.

Men båten, motorcykeln och traktorn är det annorlunda med, där släpper jag inte fram någon annan, tänk om dom gör fel. När det inte är "måste" så är det roligt. Hinner jag inte fixa en sak idag så hinner jag nog en annan dag, och en termos kaffe, en öl (eller ett par) ger en stunds meditation som jag tror är nyttig. 

Men nu ska alla oljor i drivlinan på dotterns hästbil bytas, det får någon annan göra.

Jag går o testar solpanelen som ska på båten i vår istället.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillar att räkna  men vissa saker ska man akta sig för att räkna på. Tex, räkna på vad varje tugga på krogen kostar? Det kan verkligen förstöra matlusten. Den enda relevanta frågan är ju; har jag råd?

Eller räkna på vad bilen kostar per km.

 

För båten kan man räkna på alla timmar man spenderar där,ön eller vid brygga. Eller all tid som går åt att prata med bryggrannar och annat löst folk. Räkna in även vintern.

Det blir nog inte många kronor per timme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett enkelt sätt att få ner kostnaden/dag för båten. Använd båten fler dagar.

 

I hamnen där jag ligger så finns det många som är ute så sällan att jag tror de lägger mer tid på vårrustning, höstupptagning och vaktpass än vad de lägger på sjön.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan, Lintott säger:

Det finns ett enkelt sätt att få ner kostnaden/dag för båten. Använd båten fler dagar.

 

I hamnen där jag ligger så finns det många som är ute så sällan att jag tror de lägger mer tid på vårrustning, höstupptagning och vaktpass än vad de lägger på sjön.

Säkert är det så, även hos oss,. För egen del går det nog ungefär jämnt upp.

Men hur värdera alla dagar man har tillgång till båten utan att nyttja den, men om det blir bra väder och man får lust att sticka ut så är det bara att göra det.

Provade att vara utan båt ett par år och insåg då att så här kan man ju inte ha det, måste ju kunna komma ut och bada t.ex. Visserligen har vi kajaker men det blir lite omständligare, packa, lasta, bila, paddla.

Så man kanske ska slå ut kostnaden på alla dagar man har båten i sjön plus de dagar man får roa sig med underhåll på land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som många skriver så är det inte antal ggr som man är ute som är det viktiga. Med tanke på den blåsiga sommaren har vi istället otroligt många ggr suttit i båten med o utan kapell och bara haft det gött. Det ska också räknas enligt mig. Sedan tycker även jag om vinterhalvåret då man fixar med allt så båten är klar till våren :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har denna säsong nyttjat båten för mig på allra bästa sätt.

Vädret för oss var helt ok, låg i lä när det blåste och har varit helt nöjd med sommaren.

Blev 37 nätter mot tidigare 20. Barnen har uppskattat det enormt och jag själv har fått stor energi att vara nära havet.

 

Kostnadsmässigt har jag haft råd hitintills. Försöker lära mig mer och mer men har lite dåligt självförtroende att våga göra en del saker själv ännu.

Så har tagit hjälp vid olika arbeten av motor/drev och nya fönster på kapell samt en del elarbeten.

 

Vet kostnaden per nyttjad dag på havet, det är för för mig stora värden, men svor på att aldrig prata om det utan lägga fokus på att minska kostnader genom att försöka lära mig genomföra fler saker.

 

Helt off topic: Kostnader kan ju skrämma iväg en familj ifrån båtlivet.

Börjar bli fundersam hur det gick med stackars Olleman82 som köpt ny båt och det mesta drabbades han av.Skrev mycket på forumet, men som nu är helt frånvarande. Hoppas det gick bra, eller någon som vet?

 

Salty

Edited by Salty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy