Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Forsberg_se

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Forsberg_se

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fungerar som Gundj säger. Så länge brytaren är i gott skick så går strömmen genom den, börjar brytaren bli väldigt dålig så kan säkringen gå, men då är det nog dags att byta brytaren iallfall, sen får man naturligtvis inte glömma att slå på brytaren för då går säkringen. Vill man försäkra sig om att säkringen inte går i "önödan" så kan man koppla in ett effektmotstånd på 5-10 ohm/30-15W i serie (eller glödlampa). Naturligtvis så innebär det att man har spänning fram till tändningslåset även med avstängd huvudbrytare men är installationen i elmässigt skick så borde brandrisken vara närmast obefintlig. På en CE-märkt båt bör man kanske undvika det ur försäkringssynpunkt. Hur har du tänkt att gömma spårsändaren, i insugskåpan?
  2. Personligen skulle jag nog bara sätta en 1 ampere säkring i huvudbrytaren så behövs det ingen ny kabel alls.
  3. Det borde de vara men man kanske borde kolla att båtens el är anpassat, kan ju kanske bli lite roliga effekter med en 1+2 batteriomkopplare till exempel.
  4. Jaha... får man svära på forumet? Så jag verkar ha gått på reklamen då, kunde väl inte tänka mig att CTEK var så korkade att de inte hade två DC/DC omvandlare i D250S med det priset. Så då är frågan om jag ska skicka efter en PROJECTA IDC25 istället, nån som vet om det finns nån underleverantör i europa? Angående uppdateringen till D250SA så kommer uppgiften från ctek att enda skillnaden är bättre mppt och större polskruvar. det nämdes inte nåt om de även satt in en till DC/DC enligt rekommendationen i PDF'n ovan. Får väl kolla med dem igen då.... Citat från ctek oktober 2017: D250SA har: --Stöd för "smart generator" vilket betyder att tex tändning signalen kan styra av/på för D250SA istället för att mäta spänningen på ingången. - Ny skruvterminaler som tillåter tjockare ringkabelskor. -Förbättrad MPPT -Valbar laddningsspänning 14,4V eller 14,7V.
  5. I nya modellen av D250S har de uppgraderat MPPT programmet, urladdningskyddet får du från smartpass. Men då jag ska montera en gammal D250S skulle det vara intressant att veta på vilket sätt den är dålig?
  6. Tja min motor ger bara 12A och solpanelen 8A så??, med Duo dvs Dual och smartpass får du 100A sen kan du hänga på flera smartpass för 80A styck. Dyrt men förhoppningsvis bra.
  7. Du ska ta bort skiljerelät när du installerar Duo, Smartpass är den som främst ersätter skiljerelät och Dual bidrar med sina 20A, jag ska själv installera en Dual när jag väl kan få in båten i garaget, ( väntar på att 1½ meter drivan från snön som ramla av garagetaket ska försvinna) men då jag har utombordare så har jag inte så stor nytta av Smartpass.
  8. Tja, rent legalt är nog inte den sidan tillåten då den bryter mot copyright. Vad det gäller ekonomin så brukar han ha en paypal länk har jag för mig och den borde vara säker att sponsra via. Han har inte fått igång hela sajten än men den kommer säkert tillbaka. "Mental notering att sätta in en slant nästa gång"
  9. Kort version. Det betyder bara att han som har sidan inte har lust att betala för att bli en registrerad säker sida. Han gör det gratis men har tydligen lite snålt med kosing varav sidan ligger nere ibland när datorn går sönder. Ska du handla nåt från en sida som du får upp det där meddelandet på ska du däremot helst låta bli.
  10. Står ju inget om det men FET baserade skiljerelän har ju möjligheten till att stänga av sig vid överhettning så man slipper byta säkring/brända kablar om man har laddat ur slavbatteriet för mycket. Nåt som jag sett på andra fabrikat iallfall.
  11. https://www.google.se/search?q=battery+pole+fuse&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj2jYaQppjZAhWF3SwKHdblCwAQsAQIVA&biw=2560&bih=1271#imgrc=_&spf=1518160918458 Använder de där små fyrkantiga på jobbet, lite dyra för privat bruk i min smak. hehe fanns ju ganska hyfsade priser på några där.
  12. Jamen du skrev "i" motorn Men de brukar väl tänka till när de gör motorerna så en huvudbrytare borde normalt räcka om inte manualen säger nåt annat.
  13. Säkringarna i motorn är väl för den ström som motorn generar och startmotorkretsen är undantagen från säkringskrav så inga problem där. Trim/Tilt bör dock vara avsäkrat.
  14. Undrar om inte artikelförfattaren i Trossen rört ihop det lite? ( Har inte läst artikeln än) På 220~ sidan bör du ju ha allpoligt men på 12v sidan är det ju onödigt i en plastbåt och förhoppningsvis använder ingen stålbåtsägare skrovet som ledare och om så är fallet borde rekommendationen vara att dra separat minus.
  15. Efter OMC-konkursen 2000 när Bombardier köpte upp dem så slängdes alla reservdelar i huvudlagret för Europa vilket gör det lite krångligt att få tag i delar till gamla motorer i Europa. Man kan leta förstås men till sist hamnar man oftast hos boats.net i slutändan iallafall. Men det skadar ju inte att kolla hos nån äldre lokal båt-mek firma först som inte har följt med i tiden utan fortfarande kör efter "kan va bra att ha" principen.
×
×
  • Skapa nytt...