Jump to content
Sunday 29 May 2022

hbengtsson

Medlemmar
  • Content Count

    443
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

hbengtsson last won the day on December 3 2018

hbengtsson had the most liked content!

Community Reputation

157 Expert

About hbengtsson

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,981 profile views
  1. Snart blir det skatt på vinden. Särskilt ostliga.
  2. För de som inte ligger i båtklubb och har schemalagd sjösättning så kan jag tänka mig att det blir lite senare för en del i år (beroende på bränslepriserna). Upp till 25 kr/liter kände jag var "ok" i den meningen att det sannolikt inte skulle påverka våra båtplaner i någon större omfattning. Men som det ser ut nu kan det lika gärna bli 35 kr/litern till sommaren. Då tror jag många tänker till några gånger och medvetet (eller omedvetet) begränsar sitt åkande. I vart fall med dubbelmontage. Och väl ute kanske man stannar på sin plats lite längre och inte ränner kors och tvärs genom skärgården. Men det är en annan diskussion. Vi kör första veckan i juni oavsett. Hoppas ett någorlunda vettigt prisläge vid sjömacken då. Sen känner jag mig själv. När det är 30 grader varmt, havet glittrar, båten är fullpackad med godsaker och naturhamn med grill står på tur...då skiter man fullständigt i vad som står på pumpen. Och det är förstås inte bara bränslepriserna för fritidsbruk som stiger. Räkna med svindyra flygbiljetter så vi kanske hamnar i en ny slags covid-effekt med hemester som trend.
  3. Kollade just lite random priser. Tog en Bavaria 32 Cruiser som referens då jag tycker mig se den ganska ofta som en populär familjebåt. Fick det till ca 90 000 för en stor, genua + fock. Stämmer det? Och livslängden beräknas vara ca 10 år. Så det är ju lite grann ja. Nu har jag inte ägt segelbåt men inbillar mig ändå att det i längden är billigare än en storleksmässigt motsvarande motorbåt. I vart fall en planande sådan med större maskin. Även om många dieslar håller väldigt länge (särskilt den äldre KAD-serien) så är dom inte underhållsfria. Men visst, en liten diesel som du nämner är ju betydligt trevligare i det avseendet.
  4. Vad tror ni literpriset blir på sjömackarna i sommar? De brukar väl konsekvent ligga på ett par kr över den lokala stationen på landbacken. Skall vi gissa på runt 22-23 kr litern för bensin resp diesel? Jag skulle gissa att båtsommaren blir ca 4 000 kr dyrare för vår del. Fortfarande överkomligt men det hade förstås varit roligare att lägga dom pengarna på att stötta skärgårdslivet. Vi har singelmontage, diesel och det känns särskilt bra nu. Jag håller med om att bränslekostnaden överlag inte är så hög om man ser till helhetskostnaden men jag känner att det argumentet haltar ibland. Mycket pga. psykologi kanske. När allt med båten kostar så mycket så vill åtminstone jag känna att jag tar mig fram med någorlunda ekonomiska (och för all del miljömässiga) fördelar jämfört med ex dubbelmontage. Det känns bra på något sätt. En del har andra förutsättningar och bryr sig förstås inte alls. Trist att HVO100 kommer beskattas hårdare enligt dagens besked. Det hade varit en möjlighet att få den existerande fritidsflottan att bli väsentligt mer miljövänlig. El till sjöss är LÅNGT LÅNGT fram. Innan dess riskerar vi att urholka och ta kål på fritidsbåtarna och livet i skärgården om det här fortsätter. Ge alternativ, inte bestraffning. Och låt utvecklingen fortgå parallellt.
  5. Hej, riktigt trist att du har missljud. Jo, i mitt fall visade sig vara något så enkelt (och lite pinsamt) som för låg oljenivå till styrservon. Efter lite påfyllning så var ljudet borta!
  6. Haha, vilken trolltråd. Är förvånad över att den inte spårat ur fullständigt ännu. Nåväl, jag får väl bidra jag med då: Jag tycker det finns lika många kunskapsnivåer som det finns båttyper men håller med om att motorbåtar ofta kan ställa till med mycket mer besvär om man avviker från gott sjömanskap och/eller brister i sin navigation. Det jag tycker är lite tråkigt är fördomarna. Vi är "vinkare" på sjön och hejar på allt och alla vi möter. Det sitter i sedan barnsben. Men att få respons från seglare är svårt. I nio fall av tio så nonchaleras man. Och det är inget nytt. Jag är själv uppvuxen på segelbåt och ungefär så resonerades det i sittbrunnen i min familj också. "Nää...man hejar på segelbåtar" Fast vid ett tillfälle fick jag ett erkännande. Vi låg på Kymmendö i Stockholms skärgård för ett antal år sedan och ett killgäng kom in med en segelbåt ganska sent. Jag satt vid grillen men gick givetvis fram för att hjälpa till. Efter ett tag när dom var klara, tänt grillen och öppnat sina öl så hör man nån säga: "Alltså, jag gillar verkligen inte motorbåtsfolk men Nimbusägare...dom är lite annorlunda" 😄 Se där! Skaffa en Nimbus och bli accepterad 😁! För jag tror inte det jag gjorde var varken bättre eller sämre än vad de flesta andra gör på sjön (hoppas jag)
  7. Vi har samma marginaler. Vår båt är 2.70 bred och ligger mellan 3.15. Så länge vi inte har sidvind så funkar det med vanligt finlir men så fort det blåser lite så är det en utmaning. Jag har som policy att inte toucha bommar vid angöring så det kan bli en del omförsök om man är lite trött efter en dag på sjön 🙂 OBS! Vi har dock motorbåt med drev. En kölbåt med roder bör vara smidigare att manövrera tänker jag.
  8. Haha. Får mig att minnas när man som betydligt yngre (detta var väl runt 1994) skulle segla till Læsø med närmsta kompisarna. Sjökort över Danmark hade man ju inte. Vid Donsö inser vi att vi kanske borde ha NÅTT med oss i alla fall. En ö mitt ute i havet är inget man bara driver på. Sagt och gjort...vi går in i Donsö hamn. Går förbi en herre sittandes på sin flybridge och frågar om han har ett sjökort över Danmark vi kan låna en snabbis för dra en kopia inne på Ican. -"Nja..." säger han och kikar lite ansträngt i kortet... "längre ut än så här har jag ju inte...och det är ju bara hav man ser. Kolla!" Vi kollar och märker dock att preciiis i utkanten på kortet blir betydligt grundare. Läget stämmer också "hyffsat" med var Læsø borde ligga. Det får duga...vi kör på det! Sagt och gjort, vi tar en kopia på sista sidan över havet och sätter kurs mot en vattendjupsförändring. Kursen var rätt, det var Læsø. Tyvärr hade vi inte räknat med ökad vindstryka och sen ankomst i mörker. Och svårigheten att navigera in. Med kuling i byarna, utan sjökort eller koll på engelsmannen så var förstås katastrofen ett faktum. Vi smällde på rejält rätt in bland alla rev och grynnor strax öster om hamninloppet. Och låg rätt risigt till ett tag. Till slut blev vi dock hämtade av sjöräddningen som bara skakade på huvudet. Sedan låg vi i fiskehamnen som nödställda och allt vi tänkte på då var hur bra det var att slippa hamnavgiften. Och att bärsen var billig. Livet var enklare men farligare när man var ung. Den här historien har dock satt sina spår. Visa full respekt för havet och ha ALLTID koll på var du är. Detta är dock inte anledningen till att gå inomskärs till Nynäshamn 😅
  9. Japp, 3m i sjökortet. Det går vi under
  10. Intressant! Tack. Vi tänkte oss nog i sådana fall via Yxlösundet och Yxlö kanal
  11. Är det OK att gå "inom inomskärs" ner till Nynäs från Sthlm? Vore kul att åka förbi Berga och Muskö. Är det något utöver markeringarna i sjökortet som man bör tänka på? Noterar i princip bara två områden direkt utanför Berga resp Muskö bas. Går man bara mitt i farleden (samt håller ut lite från Muskö) verkar det lugnt. Men...finns det andra farleder eller sund man måste ha lite koll på? Edit: om det inte framgick så menar jag alltså om det är OK att går där ur ett "torpedbåt-kör-ikapp-och-ger-en-fet-bot" perspektiv 🙂
  12. För små och/eller paffa fendrar och sytrådar till tampar med taskig förtöjning (jag har sett fall där man bara surrat runt knapen) kan jag sortera in under "nybörjare" men att tanka bensin med cigg i munnen, lämna pizzarester framme och skräna på nätterna är personlighetsdrag som sannolikt är detsamma oavsett om det är fast mark eller vatten under fötterna. För övrigt, jag håller till i Sthlms skärgård men brukar sköta mig 🙂
  13. Ja, särskilt drevbåtar som kräver propeller för att styras. Vi ligger mellan två ganska trånga Y-bommar. Jag kör hela vägen in med korrigering och sedan distinkt back/broms. Fegar man ur i denna manöver så dunsar man ofta in i sidan halvvägs in.
  14. Vet inte om det finns någon särskild längd rent monteringstekniskt. Det viktiga är att du har tillräcklig med skrov under ytan tänker jag. Men då finns nog även utfällbara. Däremot kan man ju diskutera från vilken längd man behöver bogpropeller. Det är en evighetsdiskussion med olika åsikter. Det beror ju även på hur hög båten är. En 6 metersbåt som ser ut som en köttbulle är ju i större behov av en bogpropp än en 7 meters lågprofil osv. Men rent generellt...från 24 fot och upp kanske? Vi har bogpropp på vår båt som är 8 meter. Den används i ärlighetens namn inte så ofta men när den väl behövs så är den värd sin vikt i guld. Trånga Y-bommar i kraftig sidvind tex. Anarki i Hammarbyslussen. Finns helt klart tillfällen då man som skeppare undrar hur det annars skall sluta.
  15. Isotherm har i vissa modeller en "SEC" teknik som enligt uppgift skall vara väldigt energisnål. Det är ju inte det billigaste märket men kvalitén är hög https://www.thermoprodukter.se/isotherm-cr49-kyl-elegance-sec-1499el?returnurl=%2fkyl-och-frys%2ffrontoppnade-kyl-frys%2f%3fcount%3d24
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy