Jump to content
Monday 09 December 2019

hbengtsson

Medlemmar
  • Content Count

    371
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

hbengtsson last won the day on December 3 2018

hbengtsson had the most liked content!

Community Reputation

111 Expert

About hbengtsson

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

713 profile views
  1. Instämmer med flera andra i tråden; Nimbus 26 Epoca. Nimbus tillverkade modellen ovanligt länge från 1989 fram till 2006 och på goda grunder. En bra kombination av daycruiser och weekendbåt för svenska klimatet. Och jag vill påstå att U soffan med sin djupa placering i sittbrunnen fortfarande är kung bland konkurrenterna. En liten detalj men nog så viktig när man väl sitter där och myser och vinden gör sig påmind. Minus för en ganska trång toalett. Är man 1.87 får man troligen sitta med dörren på glänt. Men det funkar ju för några nätter. Går bra i sjön tack vare sin tyngd. Senare årsmodeller (från 00 tror jag) har mycket av det ni gillar... dvs teak/trä och blått. Klassiskt tidlöst marint. Diesel är att föredra även om jag tror att den går förhållandevis snålt även med en bensinare. Finns en fin 01:a nu på Yamaha Center. Över er budget dock, men det kanske går att lägga ett bud ialla fall. Även en diesel nere i GBG. Tror just den båten var med i ett reportage i Praktiskt Båtägande för något år sedan. Ser så ut... Dock får man ju tillägga att det nu handlar om en båt som är både längre (7.90) och tyngre än vad ni tänkt. Men ni måste nog upp i storlek. Glöm dock att traila den med er bil. De senare Epocorna väger runt 3 ton. Ni får skaffa större bil också :-)
  2. Kan bara uttala mig om Atlantica och deras kundservice är enastående bra. Sådant är viktigt. Sedan är det som alltid...granska villkoren. Ring gärna runt och fråga vad dom själva anser. Dom bör ha rätt bra koll på sina respektive konkurrenter.
  3. Vi har vår båtplats på Kungsholmen. Ligger i en kanal. En idyllisk plats som dock störs av hyrskotrar under högsommardagarna. Problemet är alltså inte åldern utan att de flesta som hyr saknar sannolikt marin bakgrund och allmänt sjövett. Man hyr för att vara ball och tror att man gör bra ifrån sig. Allra värst är det utanför Hornsbergs Strand där jag sett folk slungas av skotrar kors och tvärs. Och de som kör tittar mest åt kajen där brudarna står. Ren flyt att man inte fått en skoter in i skrovsidan i 50 blås. Detta är ett extremt exempel, men likväl verkligheten. Är säker på att det finns liknande scenarion runtom landet.
  4. Jag kör med Rupes som är en slags kombination av roterande och oscillierande. Finns många pads att välja på och vill man riva på ordentligt så finns förstås lammull. Tillsammans med ett grovt medel så får man fram glans från vilken gammal dassig gelcoat som helst. Lättjobbad proffsmaskin, men kanske inte så billig. Bilden visar steg 1 på svärfars båt som legat på land lite för länge utan kärlek. Skumrondell och Rupes grova polermedel. Fördelen är att man ofta kan köra ett steg och sedan vax.
  5. Jag skurar med galltvål och sedan oljan från Snappy Teak. Blir pra krejer. Jag tror det finns lika många metoder som det finns båtägare när det gäller just teakbehandling.
  6. Är väldigt nyfiken på motiveringen.
  7. Gelcoat är ju som bekant arbetsvänligt. Repor går oftast att åtgärda med olika slipmetoder och även den dassigaste gelcoaten kan man polera upp som ny. Men hur är det med vanlig hårdplast? Har en ganska stor namndekal på en plastlucka/dörr ut till badbryggan som jag vill ta bort, men dekalen har suttit där ganska länge. Så jag är rätt säker på att det blir "ghost text" efteråt. I gelcoat kan man ju alltid slipa/sickla efteråt men hur är det med vanlig plast? För tunnt lager att jobba i?
  8. Kör på Utö. En AW. De som vill kan boka övernattning på vandrarhemmet/stugorna så kan ni köra en helkväll. Så får dom även uppleva båtlivet på kvällen och i en livad hamn som Utö. De som vill kan ta färjan hem tidigare.
  9. I vattnet? Hade du tänkt att den skall ligga kvar i vattnet under poleringen? För du får nog räkna med att ta upp den om resultatet skall bli bra. Eller med "stor" så kanske den är så stor så det inget man hursomhelst rycker upp ur sjön? Om jag inte polerar själv så har jobbet utförts med mycket bra resultat av Gåshaga Marina. Har även hört gott om Båtvårdsspecialisten på Värmdö.
  10. Nej, några konstigheter med sträckan på det viset är det ju inte. Inomskärs (om än med krabb sjö och mycket trafik). Det var mest att jag inte riktigt förknippade avståndet med mindre öppna styrpulpetare. Det lät lite på frågan som att det var en tur som skulle - om inte frekventeras så åtminstone återkomma flera ggr. Det var där jag personligen kände att en lite stabilare båt hade varit bättre. När jag växte upp med styrpulpetare så var det mest kortare turer ut till öarna på västkusten. Max 5-6 distans. Snabbt ut, snabbt in. Så det är väl en vanesak kanske.
  11. Minst 6 meter skulle jag säga. Helst 7. Sedan så är det ju minst lika viktigt hur sjöegenskaperna är. Det finns små båtar som går väldigt bra i sjön och vice versa. Exempelsträckorna du nämner är ju lite längre än vad man traditionellt förknippar med en styrpulpet. Sjöstan till Grinda hade åtminstone jag velat ha något rejälare till. Inte bara för den trafikerade farleden utan även väder och vind som kan överraska.
  12. hbengtsson

    Nybörjare

    Du har inte kvar kontaktuppgifterna till förra ägaren? Det vore kanske en bra idé att tala lite med honom/henne för att få en generell genomgång över telefon bara?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy