Jump to content
Sunday 19 September 2021

hbengtsson

Medlemmar
  • Content Count

    437
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

hbengtsson last won the day on December 3 2018

hbengtsson had the most liked content!

Community Reputation

145 Expert

About hbengtsson

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,361 profile views
  1. Vi har samma marginaler. Vår båt är 2.70 bred och ligger mellan 3.15. Så länge vi inte har sidvind så funkar det med vanligt finlir men så fort det blåser lite så är det en utmaning. Jag har som policy att inte toucha bommar vid angöring så det kan bli en del omförsök om man är lite trött efter en dag på sjön 🙂 OBS! Vi har dock motorbåt med drev. En kölbåt med roder bör vara smidigare att manövrera tänker jag.
  2. Haha. Får mig att minnas när man som betydligt yngre (detta var väl runt 1994) skulle segla till Læsø med närmsta kompisarna. Sjökort över Danmark hade man ju inte. Vid Donsö inser vi att vi kanske borde ha NÅTT med oss i alla fall. En ö mitt ute i havet är inget man bara driver på. Sagt och gjort...vi går in i Donsö hamn. Går förbi en herre sittandes på sin flybridge och frågar om han har ett sjökort över Danmark vi kan låna en snabbis för dra en kopia inne på Ican. -"Nja..." säger han och kikar lite ansträngt i kortet... "längre ut än så här har jag ju inte...och det är ju bara hav man ser. Kolla!" Vi kollar och märker dock att preciiis i utkanten på kortet blir betydligt grundare. Läget stämmer också "hyffsat" med var Læsø borde ligga. Det får duga...vi kör på det! Sagt och gjort, vi tar en kopia på sista sidan över havet och sätter kurs mot en vattendjupsförändring. Kursen var rätt, det var Læsø. Tyvärr hade vi inte räknat med ökad vindstryka och sen ankomst i mörker. Och svårigheten att navigera in. Med kuling i byarna, utan sjökort eller koll på engelsmannen så var förstås katastrofen ett faktum. Vi smällde på rejält rätt in bland alla rev och grynnor strax öster om hamninloppet. Och låg rätt risigt till ett tag. Till slut blev vi dock hämtade av sjöräddningen som bara skakade på huvudet. Sedan låg vi i fiskehamnen som nödställda och allt vi tänkte på då var hur bra det var att slippa hamnavgiften. Och att bärsen var billig. Livet var enklare men farligare när man var ung. Den här historien har dock satt sina spår. Visa full respekt för havet och ha ALLTID koll på var du är. Detta är dock inte anledningen till att gå inomskärs till Nynäshamn 😅
  3. Japp, 3m i sjökortet. Det går vi under
  4. Intressant! Tack. Vi tänkte oss nog i sådana fall via Yxlösundet och Yxlö kanal
  5. Är det OK att gå "inom inomskärs" ner till Nynäs från Sthlm? Vore kul att åka förbi Berga och Muskö. Är det något utöver markeringarna i sjökortet som man bör tänka på? Noterar i princip bara två områden direkt utanför Berga resp Muskö bas. Går man bara mitt i farleden (samt håller ut lite från Muskö) verkar det lugnt. Men...finns det andra farleder eller sund man måste ha lite koll på? Edit: om det inte framgick så menar jag alltså om det är OK att går där ur ett "torpedbåt-kör-ikapp-och-ger-en-fet-bot" perspektiv 🙂
  6. För små och/eller paffa fendrar och sytrådar till tampar med taskig förtöjning (jag har sett fall där man bara surrat runt knapen) kan jag sortera in under "nybörjare" men att tanka bensin med cigg i munnen, lämna pizzarester framme och skräna på nätterna är personlighetsdrag som sannolikt är detsamma oavsett om det är fast mark eller vatten under fötterna. För övrigt, jag håller till i Sthlms skärgård men brukar sköta mig 🙂
  7. Ja, särskilt drevbåtar som kräver propeller för att styras. Vi ligger mellan två ganska trånga Y-bommar. Jag kör hela vägen in med korrigering och sedan distinkt back/broms. Fegar man ur i denna manöver så dunsar man ofta in i sidan halvvägs in.
  8. Vet inte om det finns någon särskild längd rent monteringstekniskt. Det viktiga är att du har tillräcklig med skrov under ytan tänker jag. Men då finns nog även utfällbara. Däremot kan man ju diskutera från vilken längd man behöver bogpropeller. Det är en evighetsdiskussion med olika åsikter. Det beror ju även på hur hög båten är. En 6 metersbåt som ser ut som en köttbulle är ju i större behov av en bogpropp än en 7 meters lågprofil osv. Men rent generellt...från 24 fot och upp kanske? Vi har bogpropp på vår båt som är 8 meter. Den används i ärlighetens namn inte så ofta men när den väl behövs så är den värd sin vikt i guld. Trånga Y-bommar i kraftig sidvind tex. Anarki i Hammarbyslussen. Finns helt klart tillfällen då man som skeppare undrar hur det annars skall sluta.
  9. Isotherm har i vissa modeller en "SEC" teknik som enligt uppgift skall vara väldigt energisnål. Det är ju inte det billigaste märket men kvalitén är hög https://www.thermoprodukter.se/isotherm-cr49-kyl-elegance-sec-1499el?returnurl=%2fkyl-och-frys%2ffrontoppnade-kyl-frys%2f%3fcount%3d24
  10. Nejdå, tänkte mer generellt att man betalar stora pengar för att ha båten i största allmänhet. Den högsta notan är ju vinterförvaringen inkl service (för oss i alla fall). Man motiverar de feta vinterfakturorna med att "det där glömmer man sedan när havet glittrar och man slänger tamparna på bryggan..." Nåväl...båtlivet är ju sådant.
  11. tack ändå. Ja, det är hopplöst. Paradoxalt nog när man som mest behöver båtmekaniker så är det som svårast. Det är ju när båtarna väl är i sjön och börjar användas som man upptäcker problemen (oftast). Hade inte sagt något om ett par veckor fram men som du säger....det handlar ju om säkert 4-6 veckor fram i tiden, om inte mer. Då är semestern slut. Å andra sidan så är det ju därför det är så svårt med tider. Man är inte ensam med att ha problem. Surt detta. Särskilt med tanke på vad man betalar för vinterförvaringen 😞
  12. Tack - försöker med allt jag kan men svårt när man inte har någon i närheten. Skall kolla runt på bryggan igen på klubben.
  13. KAD 44. Felsökning/lokalisering samt ev åtgärd av missljud från motorrummet. Fått höra från diverse forum att det kanske kan vara lager i en spännrulle eller möjligen magnetkopplkingen på kompressorn eller utgående lager i struten. Men ingen har ju lyssnat/undersökt på plats. Vill ogärna köra en meter innan jag vet vad det är. Ljudet:
  14. Någon som har tips/känner till en bra firma i stockholmsområdet som utför ambulerande båtservice?
  15. Om det bara är ytliga repor så kanske du kan skrapa/sickla och slipa bort
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy