Jump to content
Monday 12 April 2021

hbengtsson

Medlemmar
  • Content Count

    382
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

hbengtsson last won the day on December 3 2018

hbengtsson had the most liked content!

Community Reputation

118 Expert

About hbengtsson

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

1,054 profile views
  1. Du skulle ju alltid kunna kolla med diverse båtklubbar runtom staden om du kan (mot en avgift) få låna en ramp. Västermalms båtklubb på Kungsholmen tex. Dom har en som ligger vid Karlbergskanalen mitt emot slottet har jag sett. Vet inte om dom tillåter icke-medlemmar men det skadar ju inte att fråga.
  2. Behöver man inte slipa botten något innan man lägger på färg? Fäster den rakt på gelcoaten? Vår båt är också omålad men å andra sidan ligger vi på ostkusten så där räcker det med en bottentvätt per säsong (och att man använder båten någorlunda frekvent)
  3. Slutet på maj. Vi gillar sjön men också grundvärme. Då har även dom värsta vårvindarna lagt sig lite. Hade båten legat på västkusten hade vi nog sjösatt lite tidigare eftersom jag tror det varmare vattnet där gör att säsongen kan bli lite längre
  4. Detta är ju helt sjukt. En svensk premiumtillverkare (eller åtminstone var när dom delade säng med Nimbus) som inte tar sitt goodwill-ansvar. Erkänner Ryds själva att det är ett tillverkningsfel följt av "tough luck, garantin har gått ut" eller bara att garantin har gått ut och att man inte bemödar sig med att gå vidare med utredning? Ryds startade om för egen maskin efter konkursen med Nimbus 2010. Det var väl runt 2013 som dom fick igång produktionen igen? Kan något ha gått snett i starten där tro. I båtvärlden är en fritidsbåt med endast 5 år på nacken i det närmaste flång ny. Det finns inget värre än när gamla erkända tillverkare som alltid strävat efter hög kvalité börjar sjangsera och ta genvägar. Med bibehållen prisnivå. För den stora massan av Ryds-kunder får vi hoppas att det här är ett undantag och för dig personligen hoppas vi att Ryds kommer på bättre tankar.
  5. OK - har du kollat med Öckerö båtvarv? Om planen är att serva framåt sommaren så tänker jag att du ändå har lite framförhållning?
  6. Efter att ha läst det som Kane postade så instämmer jag med övriga. Helt klart auktoriserad. Nu vet jag inte var båten ligger men när jag läser "en av sveriges största småbåtshamnar" så inbillar jag mig att det är i närheten av antingen Göteborg eller Stockholm? Är det så långt till en Yamaha-mek? Förstår givetvis att du undersökt - är bara lite förvånad...
  7. Kräver tillverkaren att du skall lämna den till auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla? Det är en viktig fråga. Annars hade jag nog gått på magkänslan. Bara för att en verkstad är auktoriserad så betyder det ju inte att dom per automatik gör ett bättre jobb (dock med undantag för vissa instrument som vissa påpekat) Vad är det för motor?
  8. Jag tror (eller killgissar som det också heter) att mattan kommer se fräsch ut ungefär halva säsongen. Väder och vind riskerar tränga in i mattan och det släpper. Sedan gör den mer visuell skada än nytta. Jag har sett några 568 med riktig teakdurk och det är väldigt snyggt och lyfter rejält. Skulle inte tro att det är alltför dyrt på din båt i förhållande till lyftet. Kolla med Lidköpings båtsnickeri. Visst, inte alls lika billigt och enkelt som att rulla ut en matta men resultatet blir också något helt annat.
  9. Man skall hålla hårt i sin KAD44 har jag ju förstått. Nu får vi väl hoppas att den här historien med D4:an är ett undantagsfall men när det väl händer så blir man mörkrädd.
  10. Tack! Det sitter en KAD44 på 260 HK i den. Går väldigt bra och snålt med den motorn. Marschar runt 22-24 knop. Lagom fart i förhållande till förbrukning som då ligger strax över litern per distans om man inte har aktersoffan full med gäster 🙂. KAD44 är en ganska skottsäker maskin. Även om VP började med viss elektronik i den här motorn så är den fortfarande ganska "basic" jämfört med nyare maskiner. Och renoveringsvänlig om man skulle ha oturen att behöva göra det. Motorer såsom D4 är förvisso mer moderna men jag tvivlar på att dom är snålare eller billigare att underhålla. Har dessutom hört att D4:an har en ganska rå gång jämfört med 6:an i KAD-serien. Om det har någon betydelse eller ej låter jag dock vara osagt. Vi har inte gjort några större ingrepp på motorn so far. Ventiljustering, rembyten och årlig service.
  11. Vi är inne på vår 6:e säsong nu med en Epoca -02:a (dock DC modellen). Vi är bara två st och känner väl (oftast mot slutet av semestern) att det vore trevligt med lite större. Å andra sidan vill man alltid ha större. Vi nyttjar båten bra, vi kör kors och tvärs genom Stockholms skärgård och hon fungerar utmärkt upp till en vecka för oss. Men det krävs att man gillar campinglivet samt inte är främmande för att varva med gästhamnar. En familj i Epocan är görbart och övernattning går att lösa i aktersoffan. Men det blir tidiga mornar om man störs av morgonvärme och soljus. Det problemet jag ser är mer att få plats med allt omkring. Mat och kläder/packning etc för 4. Visst, är man organiserad och noga med att hålla ordning så går det. Men det kommer bli trångt, det måste man vara inställd på. Här är vår donna inför torrsättning förra året. Det som håller oss tillbaka för uppgradering är delvis hennes yttre. Det är iofs personligt men vi (eller åtminstone jag) sitter gärna på en klippa och vilar ögonen på linjer och proportioner 🙂
  12. Instämmer med flera andra i tråden; Nimbus 26 Epoca. Nimbus tillverkade modellen ovanligt länge från 1989 fram till 2006 och på goda grunder. En bra kombination av daycruiser och weekendbåt för svenska klimatet. Och jag vill påstå att U soffan med sin djupa placering i sittbrunnen fortfarande är kung bland konkurrenterna. En liten detalj men nog så viktig när man väl sitter där och myser och vinden gör sig påmind. Minus för en ganska trång toalett. Är man 1.87 får man troligen sitta med dörren på glänt. Men det funkar ju för några nätter. Går bra i sjön tack vare sin tyngd. Senare årsmodeller (från 00 tror jag) har mycket av det ni gillar... dvs teak/trä och blått. Klassiskt tidlöst marint. Diesel är att föredra även om jag tror att den går förhållandevis snålt även med en bensinare. Finns en fin 01:a nu på Yamaha Center. Över er budget dock, men det kanske går att lägga ett bud ialla fall. Även en diesel nere i GBG. Tror just den båten var med i ett reportage i Praktiskt Båtägande för något år sedan. Ser så ut... Dock får man ju tillägga att det nu handlar om en båt som är både längre (7.90) och tyngre än vad ni tänkt. Men ni måste nog upp i storlek. Glöm dock att traila den med er bil. De senare Epocorna väger runt 3 ton. Ni får skaffa större bil också :-)
  13. Kan bara uttala mig om Atlantica och deras kundservice är enastående bra. Sådant är viktigt. Sedan är det som alltid...granska villkoren. Ring gärna runt och fråga vad dom själva anser. Dom bör ha rätt bra koll på sina respektive konkurrenter.
  14. Vi har vår båtplats på Kungsholmen. Ligger i en kanal. En idyllisk plats som dock störs av hyrskotrar under högsommardagarna. Problemet är alltså inte åldern utan att de flesta som hyr saknar sannolikt marin bakgrund och allmänt sjövett. Man hyr för att vara ball och tror att man gör bra ifrån sig. Allra värst är det utanför Hornsbergs Strand där jag sett folk slungas av skotrar kors och tvärs. Och de som kör tittar mest åt kajen där brudarna står. Ren flyt att man inte fått en skoter in i skrovsidan i 50 blås. Detta är ett extremt exempel, men likväl verkligheten. Är säker på att det finns liknande scenarion runtom landet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy