Jump to content
Sunday 03 March 2024

hbengtsson

Medlemmar
  • Content Count

    476
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

hbengtsson last won the day on July 18 2022

hbengtsson had the most liked content!

Community Reputation

174 Expert

About hbengtsson

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

3,780 profile views
  1. Några frågor jag hade ställt mig: 1) Kan jag själv meka med motorn om något går fel och vad kan gå fel? 2) Om inte, vad kan det tänkas kosta att få fixat? 3) Vad kostar 160 liter diesel? 4) Vad kostar en utbytesmotor? Jag har inga svar på ovan, bara en grund till riskbedömning. Jag lämnar nämligen allt till meken så är ingen bra kunskapskälla. Dock i mitt fall - minsta misstanke om skitigt bränsle hade fått mig att skaka av obehag att hälla tillbaka det i tanken. Även efter en egen filtrering.
  2. Tänkte uppgradera dynorna i aktersoffan+stolar som sjunger på sista versen. Vi har idag beiga men tänkte gå på något mer "trendigt" i lite mörkare varmgrått/aska eller ditåt. Hittar en del snygga men undrar om dom är i det mörkaste laget på sommaren? Ni som har nyare båtar med mörkare dynor...hur är dom när solen gassar på. Blir det för varmt? Ljusa är ju också snyggt men kanske smutskänsligt. Å andra sidan har ju mörkblått varit på under hela 80- och 90-talet så det kanske inte är någon större skillnad vid närmare eftertanke.
  3. Testa själv. Kan tänka mig att det ger en annan upplevelse. Lugnare, tid för egna tankar och annat som skulle få vilken stresspsykolog som helst att klappa händerna. Men visst...det blir nog långtråkigt i längden och beror mycket på hur man är som person. Båtlivet idag är inte riktigt som det var på 70-80 talet när familjerna kröp ner i 8-meters segelbåtar och det var bara självklart att man trivdes. Finns det hjärterum... Visst är det fortfarande många som "campar" på sjön även idag men med så många olika intressen och tiden som ständig tjuv så vill nog de flesta snabbt ut, snabbt in. Möjligen lite partaj med någon övernattning eller så. Vilket bekräftas av båtvalen. Två feta snurror i aktern och en liten förpik. Stora sociala ytor. Att få familjen på andra tankar kan nog vara svårt. Livet förändras, särskilt barnens och andra intressen tar över. Men om det bara blir du och din fru - har du frågat henne vad hon känner och vad som skulle få tillbaka intresset? Många köper större båt och det hjälper nog ett tag men man har en sanslöst bra förmåga att vänja sig 🙂 och alltid tänker "5-6 fot till hade ju inte varit fel". Om man inte gillar semestern på sjön så kvittar det (nåja) hur stor båten är. Man måste gilla skärgård och båtliv till att börja med.
  4. Tack båda för svar. Kom på att jag har en multimeter i båten så får kolla tipsen ovan nästa gång jag är där 👍
  5. Förstår att det kanske är olika beroende på installation men vad är vanligast, laddar landström även startbatterierna? Har fyra st i en bank som är seriekopplad (eller om det är parallell kanske, minns inte exakt just nu) där två utgör start och de andra två är förbrukning. Så den korta frågan är - laddas samtliga batterier om jag jackar in landström (båda huvudbrytarna av)
  6. En parantes men eftersom tråden ändå är igång så tänkte jag bara passa på att påminna om det här om någon missat: https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2021/tiotusentals-svenskar-har-farliga-flytvastar2/
  7. 6-7 veckor är totalt uteslutet om du skall segla runt. Jag har förvisso ingen erfarenhet så borde kanske inte skriva men det låter helt vansinnigt. Jag hade köpt något i medelhavet och seglat runt där samt hittat vettigt ställe att förvara båten. Om några år när du kan båten, lärt känna och fixat alla potentiella fel och brister (för dom kommer att finnas) samt har gott om tid kan du välja att segla tillbaka istället.
  8. Kan iofs inte så mycket om motorer men blir lite nyfiken på renoveringen. Har du en lista på vad som är gjort? Renovering är dessvärre en definitionsfråga i verkligheten. Även om det inte borde vara det. Vad säger säljaren om problemet?
  9. Yes, jag tror många av Styrsöbolagets fartyg är väldigt lika de som går i Sthlms skärgård från Waxholmsbolaget. Sedan har vi Cinderellabåtarna 1&2 som drar upp en sjuhelsikes sjö med sin maxfart uppåt 25-30 knop. Men den är ganska mjuk så den går att ta rätt bra om man inte är alltför nära. Som en Tsunami till havs. Värre med den branta sorten. Får mig att tänka på gamla Byfjorden som gick från Uddevalla. Den var inte rolig att möta om man hade ont om marginaler.
  10. Den som vill öva på väjningsregler, taktik och parera svall kan frekventera sträckan Gåshaga-Kastellholmen i Stockholm.
  11. Tyvärr är det inte helt ovanligt att dom krigar på i sin kurs med noll hänsyn till omgivningen. Man vill äga farleden. Dom är redan impopulära pga. allt svall som förstör för de flesta så lite ödmjukhet och samarbetsvilja vore klädsamt ja.
  12. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=928425 Hoppas det inte var din båt TS?
  13. Slutade dock med olja för tre-fyra år sedan. Och om det var oljan så borde felet varit konsekvent. Det är bara på ett litet ställe. Men det räcker iofs kan jag säga 🙂 Nåja, får bli att nåta om den biten.
  14. Vet ej. Det hade jag låtit meken ta ansvar för. "Se över allt" hade min order varit när det väl börjat läcka bensin.
  15. Hade det varit min båt hade jag inte bara bett mekanikern hitta läckan utan även byta ut/renovera samtliga vitala delar i bränslesystemet inkl översyn av tank. Det akuta felet just nu är lokalt läckage men det grundläggande är sannolikt ålder.
×
×
  • Create New...