Jump to content
Monday 30 November 2020

AndW

Medlemmar
  • Content Count

    1,229
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

AndW last won the day on August 14 2018

AndW had the most liked content!

Community Reputation

187 Expert

About AndW

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

1,267 profile views
  1. Man kan göra ett ganska bra provtryckningsinstrument av en cykelpump. Jag köpte en cykelslang, slaktade den och fick kvar en bilventil med gummibeklädnad. Den kilade jag in i slangen för oljepåfyllnad. När den skrivats in i påfyllningshålet så var det bara att ta 1-2 tag med pumpen. Hörde direkt var det pös. Jag har en billig biltema-pump som har en manometer på så efter lagning kunde jag se att jag inte överskred 1 bar vid provtryckning. Sen köpte jag en vacum- och tryckprovare i alla fall, har känt behovet för många gånger.
  2. Gorilla eller presenningstejp har funkat ok. Men det är svårt att få på den på ett bra sätt. Det är inte optimalt att försöka sprita rent och sen tejpa i 5-10 plusgrader i oktober. T ex kletar inte limmet bra vid låga temp. Tejpa på utsidan eller helst båda hållen.
  3. Säg att den inte passar då. Det är ju sant.
  4. Förstår inte problemet. De får väl betala för en bredare plats.
  5. Om du läser frågan så gäller det enbart skruvarna. Dålig idé att dra åt skrivarna efter att det torkat, då släpper ju skrivarna från sikan alternativt så spricker sikan.
  6. AndW

    Lacka radar

    Kollat med tillverkaren? Jag skulle tro att det går bra. Du skulle kunna prova med plastidip, då kan du ju ta bort det om det blir dåligt.
  7. Intressant! Skedde någon verbal kommunikation med haveristen? Jag installerade VHFen till väldogt stor del för att ha en man-över-bord-knapp att trycka på för besättning om jag skulle trilla i. Ja, jag skulle trycka på den själv såklart, om jag var den kvar på båten. Ja, jag kan göra anrop, men andra är inte lika intresserade av vhf-protokoll, och med pulsen maxad är det attraktivt att bara kunna tryck på en knapp. Så jag undrar lite om det finns observationer på om det verkligen funkar, och det verkar det ju göra då.
  8. Du menar väl ändå bestämd form singular?
  9. Fyrtaktaren har lägre ljudnivå förutom vid hög gas. Tomgången ofta närmast ohörbar. Men om man ska hålla sig till frågan så är det väl lämpligt att du håller dig tilll ett märke med bra verkstad nära dig. Alternativt bra reservdelsförsäljning.
  10. Tack jag vet allt detta. Men det vore intressant att veta om någon gjort ett skarpt nödanrop via distressknapp och det framgångsrikt uppbådat sjöräddningen.
  11. Hej, har en VHF med DSC som hämtar position från plottern. Har en distressknapp som, om jag förstått rätt, ska uppbåda SSRS om knappen hålls in tre sekunder. Men man kan ju inte testa den funktionen. Är det någon här som testat en dylik knapp skarpt? Funkade det? Kom det någon?
  12. Du tror inte att det kanske, kanske, kanske hjälper med en bild?
  13. En annan erfarenhet vid ankring stäv mot land på västkusten är: har du väl tänkt ”ska vi byta plats”, då ska du göra det. Som nybörjare är det kanske lite motigt att göra en till tilläggning, men det är alltid värt det. 20 m tvärs över en pyttevik kan vara skillnaden mellan ”Skvalpar rätt mycket, dunkar rätt bra i båten, men ankaret sitter nog ok ändå?!” och ”shit vilken fin kväll”
  14. Det är sant att spring i sidled kan sträcka MER på ankaret om man inte lyckas dra det mer eller mindre rakt mot vinden. Generellt så får man nog vara skeptisk mot ankringskvaliteten om man inte har mycket lite vind eller vinden från stäven. Det är ingen som sover gott med vinden från sidan t ex. Ankaret har ju hela natten på sig att vicka sig framåt.
  15. Anekdoten som skulle bevis dieselbåtars farlighet hade dessutom inga personskador.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy