Jump to content
Saturday 21 September 2019

AndW

Medlemmar
  • Content Count

    1,145
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

AndW last won the day on August 14 2018

AndW had the most liked content!

Community Reputation

167 Expert

About AndW

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

902 profile views
  1. Jag tycker den här upplevelsen är straff nog för eventuellt onykterhet. Det måste varit fruktansvärt. Det går kanske an att vänta i vattnet om man vet att man ska bli räddad, men det vet man ju inte förrän det har skett. Usch!
  2. Förvånande. Kan du se mätvärden från natten också? Det är kanske rimligt att det är torrare i båten på dagen än hemma. Du är ju inte där och ångar av dig, och när båten blir solvärmd sjunker relativ luftfuktighet (RF) även om fukten är kvar i luften. Men jag skulle bli riktigt förvånad om det var lika torrt (låg RF) på natten. Ligger båten i vattnet?
  3. Du får motorisera dina kranar och motionera dem med timer en gång i veckan.
  4. Du som byter en genomföring på 10 min med båten hängande i kranen borde väl inte va rädd för ett hål i botten?
  5. @firefish hur är det, är det inte så att båtar numera ”alltid” ska bärgas på ägarens bekostnad, men att ansvarat att så sker kan förflyttas till myndigheter om det är fara för sjöfarten osv? Om det inte är så, så är det i praktiken lagligt att sänka gamla båtar. Sen att lagens arm inte är så lång att detta verkställs, det är en annan sak.
  6. Grundtonen borde vara regulatorns switchfrekvens, i storleksordningen 1 kHz. Det är inte säkert att radiomottagare störs på radiostationens frekvens, eller ens i närheten, bara för att det är det verkar så.
  7. AndW

    Durkmattor

    Det kanske är jättefina mattor eller så uppskattar man langetteringen. Oavsett så är upp till trådskaparen att bedöma.
  8. AndW

    Durkmattor

    Om båten har välvd durk slits u dersidan fort, man går ju alltid lite snett och det sliter och drar i beläggningen. Jag tror inte det är hopplöst att renovera baksidan. Kanske man kan limma fast nåt tyg för att stänga inne böset men ändå ha en matta som andas, och sen limma fast halkskyddsmatta? Det går ju också utmärkt att sy något stygn här och där för att fästa halkskyddsmattan. Jag tror det kan bli bra.
  9. 1-4 innehåller polermedel av olika grovlek. du kan ju prova att bara tvätta och vaxa. Kanske kan du köra med nån ”vaxpolish”, som är en kombo av polish och vax, de brukar ha väldigt fint polermedel. Du ska nog inte ha för grova grejer på en så ny båt, då blir det nog bara mattare och lättare smutsig. Du kan ju fråga i nån butik om du får förtroende för säljaren?
  10. Det står ju cleaner sen vax, inte tvätt o vax. Polera gör jag för att få båten ren, inte för att få den blank.
  11. Nja... jag ska sätta mig och räkna på det vid tillfälle. Men jag tror det kan vara så att vissa storleksförhållanden mellan panelerna och vid vissa begärda strömmar från regulatorn så kan man få ström från båda rätt bra. Återkommer. Kanske...
  12. Instämmer i att tankmätaren i Epever, eptracer eller epsolar eller vad den säljs som är riktigt kass. Sen är jag lite ledsen för att den lät mitt batteri gå till 10V en gång med ”WET”-inställningarna. Med custominställningar löses det men känner tyvärr att jag måste kolla då och då att den inte glömt mina inställningar. Den där Smart battery protect, bryter den så att det dras noll och intet från batteriet sen?
  13. Bhemac, Du bör mäta spänning OCH ström från de gamla 36- panelerna med och utan de nya 32-panelerna inkopplade parallellt. Först då får du en fullständig jämförelse.
  14. Jag har readly men hittar inte Practical boat owner?
  15. PeterK, en egenskap med ratt är ju att det blir lite som ett servo jämfört med rorkult. Man blir lite isolerad från krafterna på rodret. Bra och dåligt. Men om man kör utan autopilot så sitter man där och håller ratten ganska still hela tiden. En rorkult blir det ju att man jobbar med, ”ror”, betydligt mer. Om man har ett rorkultslås typ tiller-lock, så blir det lite samma grej i detta avseende. Detta är den vanligaste fördel man brukar höra, tycker jag, att det är mindre jobb och mer stabilt med ratt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy