Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BboatB

Dagskostnad 2017.

Rekommendera Poster

Stämmer verkligen det? Där vår båt ligger är det då rena djungeln. I slutet av sommaren är det nästan igenväxt runt båten. Långa, brungröna "trossar" som ligger och flyter runt båten, och en flera decimeter tjock matta med diverse vattenväxter längs botten. Krabbor och småfiskar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:

"Sin" kan betyda den båt man disponerar för tillfället. Indikerar inte ägande.

Okok

Jag hyr sin båt. Over and out.

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, raol säger:

Stämmer verkligen det? Där vår båt ligger är det då rena djungeln. I slutet av sommaren är det nästan igenväxt runt båten. Långa, brungröna "trossar" som ligger och flyter runt båten, och en flera decimeter tjock matta med diverse vattenväxter längs botten. Krabbor och småfiskar.

 

Har du verkligen varit i båthamnar och tittat undrar man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat överallt, utan jag undrade hur sant ditt påstående kan vara med tanke på hur extremt det växer där vi har vår båt. Ingenstans påstår jag att jag gjort grundliga studier av flera andra hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

Så, det är redan något fel på vårt båtliv. Gå in i närmsta båthamn på Västkusten och se. Miljön klarar inte påverkan. Är det i detta läget inte en bättre tanke och fler och fler försöker hyra båt och på det sättet minska båtparken? Måste man äga båten för att kunna njuta av havet? 

Nej, man måste inte äga en båt för att kunna njuta av havet, men man måste äga en båt för att kunna njuta av båtlivet.

 

Sedan håller jag helt med dig om att det kan vara mycket gifter i stora hamnar och populära naturhamnar.

 

Jag håller också med om att det skulle vara en vinst för miljön - men ekonomisk katastrof för många - om man halverar fritidsbåtsbesåndet så att hälften äger sin båt och andra hälften lånar någon anas  båt. Längre är ju inte den svenska sommaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så letar man alternativ till giftiga bottenfärger och minskar utsläpp av kolväten från båtmotorer och låter folk njuta av båtlivet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Mackey säger:

Nej, man måste inte äga en båt för att kunna njuta av havet, men man måste äga en båt för att kunna njuta av båtlivet.

 

Sedan håller jag helt med dig om att det kan vara mycket gifter i stora hamnar och populära naturhamnar.

 

Jag håller också med om att det skulle vara en vinst för miljön - men ekonomisk katastrof för många - om man halverar fritidsbåtsbesåndet så att hälften äger sin båt och andra hälften lånar någon anas  båt. Längre är ju inte den svenska sommaren.

 

Mackey

Nej, sommarargumentet skojar man inte bort. Hyrbåtar fungerar nog bättre där säsongen är längre. Men å  andra sidan,  använder man inte sin båt mer än 14 dagar per år,  då kanske man kan hitta en kaka som söker maka.

 

Dock tror jag inte kusten fixar detta antal med båtar, hur vi än gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, BSven säger:

Eller så letar man alternativ till giftiga bottenfärger och minskar utsläpp av kolväten från båtmotorer och låter folk njuta av båtlivet.

 

Segla är ju ett veteran alternativ använt sedan länge. Och seglar man bara för skojs skull så kanske det är dags att låta tulpanerna få växa lite som de vill. Ni som njuter av båtlivet för ju bara längre njutning ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Så, det är redan något fel på vårt båtliv. Gå in i närmsta båthamn på Västkusten och se. Miljön klarar inte påverkan. Är det i detta läget inte en bättre tanke och fler och fler försöker hyra båt och på det sättet minska båtparken? Måste man äga båten för att kunna njuta av havet? 

 

 

Jag jobbade ett par sommrar i slutet på 1960-talet, som hoppilandkalle, på Färjan Ägir - som gick mellan Gravarne och Smögen.

Skepparn Albert Hansson, sa redan då, att vattnet i Smögenhamnen var fruktansvärt mycket smutsigare och sämre än när han var ung. Skulle tro att han varv ung på 30-talet. Och det gällde säkert även för hamnen i Gravarne.

På den tiden var ju antalet fritidbåtarna väldigt mycket mindre än det är idag: Det som däremot fanns i Smögenhamnen var ju en mycket stor fiskeflotta med yrkesfiskare. Samma gällde ju i Gravarne och i de allra flesta av våra kustsamhälle. Bottenfärgen man använde då fungerade ju också. 

Så en del av de tonvis och åter tonvis med bottenfärg som ligger i våra hamnar kan möjligtvis även komma från vår då ganska stora fiskeflotta.

Därmed inge ont sagt om varken yrkesfiskare eller fiskeflottan. Det var en annan tid och miljökunskaperna och miljötänket var ett helt annat då. Det är väl sen industrialismens genombrott som vi börjat belasta miljön allt för negativt och det tog nog minst 100 år, innan de negativa konsekvenserna märktes.

Det som gömdes i havet - det märktes ju inte.

Sen började vissa observanta förstå att allt inte stod rätt till.

Fast än idag finns det ju många som inte vill kännas vid att vi kan ha ett problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, BSven säger:

Eller så letar man alternativ till giftiga bottenfärger och minskar utsläpp av kolväten från båtmotorer och låter folk njuta av båtlivet.

6 minuter sedan, Crabmeat säger:

Segla är ju ett veteran alternativ använt sedan länge. Och seglar man bara för skojs skull så kanske det är dags att låta tulpanerna få växa lite som de vill. Ni som njuter av båtlivet för ju bara längre njutning ;)

 

Alternativ till giftig bottenfärg har vi ju letat efter så länge många av oss minns. TBT har fasats ut, men mycket annat har kommit och gått istället. Det finns ett problem tror jag och det är att färgindustrin inte vill komma på något som är allt för bra. Färgen ska ju helst inte hålla så länge att man inte får sälja ny färg nästa vår.

En konspirationsteori, ja kanske, men när jag pratade om färg med International för några år sedan var de helt oförstående till att jag bara ville ha epoxi i lämplig kulör på botten och förstod inte alls vitsen med det. Det märktes tydligt att de var helt oförberedda och ointresserade av sådana frågor.

 

Båtmotorerna har blivit renare, men det finns många gamla 2-taktare med förgasare kvar.

 

Om man seglar för skojs skull - och det gör väl alla idag, det finns ju i princip ingen vinddriven handelssjöfart - så kan jag hålla med om att man bör kunna tillåta lite "broms" på botten. Det får däremot inte bli för mycket "broms", för då blir det inte skoj längre.

Om jag tappar ½ knop är det okej, men tappar jag en knop börjar det kännas. Eller som det blev förra hösten, tappade 2 knop. Det var ganska lätt att få tillbaks en av knopen genom att dra ett lina fram och tillbaks under båten några gånger.

 

Det blir ju annat med motorbåtar som skitar ner mera ju mer det växer på dem. Ska det vara tillåtet med giftfärg på en motorbåt men inte på en segelbåt?

 

Jag tror fortfarande på att det går att få båtbottentvättar att funka tillräckligt bra, men jag vet att ni på västkusten inte riktigt tror på detta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Nej, man måste inte äga en båt för att kunna njuta av havet, men man måste äga en båt för att kunna njuta av båtlivet.

 

Sedan håller jag helt med dig om att det kan vara mycket gifter i stora hamnar och populära naturhamnar.

 

Jag håller också med om att det skulle vara en vinst för miljön - men ekonomisk katastrof för många - om man halverar fritidsbåtsbesåndet så att hälften äger sin båt och andra hälften lånar någon anas  båt. Längre är ju inte den svenska sommaren.

 

Mackey

Vet inte om jag tolkat galet men...

Vad jag förstått så har vä ingen påstått att nån annan tänkt eller gjort fel, för sin skull. Vet inte om nån hävdat att "sitt" sätt är rätt för nån annan heller.

Så just i den här tråden verkar det inte vara så att alla måste enas om ett "tycke"..

Olika sätt att tänka, låta bli att tänka, mäta eller ej osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Om du nu har ett så stort kontrollbehov att du måste räkna ut dina på kostnader per dygn, timme, distansminut antal fångade makrillar eller vad som helst, så förstår jag inte varför du annser att alla andra skall göra exakt som du.

Att man inte har - det som jag betraktar som ett sjukligt kontrollbehov - betyder inte att man blundar för kostnader. Vad är det som får dig att tro det!?

Alla kostnader för mina tre båtar betalar jag själv - antingen pga att jag får räkningar eller så betalar jag med kort när jag köper nåt. Både räkningar och utdragen från banken samlar jag i en pärm för varje år. Nu för tiden är det ytterst sällan jag betalar nåt kontant med pengar. Kvitto på smågrejer - det spar jag aldrig - man översvämmas med papper ändå.

Som privatperson kan man bli krävd på betalning tre år bakåt i tiden, så jag har nog pärmar som täcker allt jag betalt ca 5 år bakåt i tiden.

Skulle jag vilja räkna ut ganska exakt vad mina båtar kostat mig de 5 senaste åren, så skulle jag kunna göra det - men jag vill inte det. Jag ser ingen som helst anledning att lägga ner det jobbet. Jag är helt nöjd med den kunskap om vad mitt båtliv kostar mig som jag redan har.

Det händer från och till att jag avstår från att köpa dyrare grejer, eller skjuter på ett sån inköp, för att jag gör den bedömningen att jag inte har råd.

Vi är olika som människor. Några måste ha kontroll in i minsta detalj. Andra har relativt bra koll på det mesta , utan att veta exakt och en del har över huvud taget inge koll på nåt.

Varför känner du stress över ditt båtägande. För mig är båtägande och bålivet en källa till glädje.

 

Som några andra skrivit så värderar jag mitt båtägandes kostnad mot vad jag annars kunde få, dvs mot en vecka på kanarieöarna, en weekend i Paris etc. Tycker jag att jag kunde fått mer fritid för pengarna på annat ställe så blir jag "stressad"/"Missnöjd" över det faktum att min båt ligger still utan att användas i den utsträckning som jag tycker är ekonomiskt försvarbart. Jag är mitt i familjelivet med småbarn etc och det är inte alltid avslappande att komma ut på en stenig ö med barn, då värderar jag det mot all inclusive med barnpool på kanarieöarna och välja lokala badstranden osv. 

 

Jag säger inte att man behöver räkna på kronor/distans men jag tycker definitivt att man ska räkna per år/månad på vad båten kostar. Det är få förunnat att slippa prioitera ekonomiskt, oftast finns det flera andra hål att stoppa pengarna i ex huslån/billån/studieskulder etc. 

 

Och nu är det inte en pensionär med en äldre avbetald snipa som kanske ligger i riskzonen här utan snarare 25-50 åringen med lån på det mesta inkl en dyrare båt som även den är belånad som bör ta sig en funderare på vad som är värt att lägga pengar på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Thallatha säger:

Det som gömdes i havet - det märktes ju inte.

Ja så är det ju...

Konservburkar, glasflaskor, skrot, bilvrak, granater och senapsgas bara försvann!

Känns som lite strutsmentalitet måste jag säga. Jag minns tom. att jag före tonåren - ca. 1970 - reagerade på att min morbror körde ut en gammal bil på isen för att den skulle sjunka i Landsortsdjupet.

Något har vi ju lärt oss sedan des.

 

Det finns ju andra samband som är svårare att förstå - eller som i alla fall tar längre tid att förstå - som exempelvis övergödning.

Pappa skulle någon gång på tidigt 00-tal visa de fina vikar han brukade segla till i sin ungdom på 40-talet. Alla var helt igenväxta. Delvis beroende på landhöjning förstås, men mest beroende på övergödning (tror i alla fall jag).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Nej, man måste inte äga en båt för att kunna njuta av havet, men man måste äga en båt för att kunna njuta av båtlivet.

 

Sedan håller jag helt med dig om att det kan vara mycket gifter i stora hamnar och populära naturhamnar.

 

Jag håller också med om att det skulle vara en vinst för miljön - men ekonomisk katastrof för många - om man halverar fritidsbåtsbesåndet så att hälften äger sin båt och andra hälften lånar någon anas  båt. Längre är ju inte den svenska sommaren.

 

Mackey

 

Varför skulle det vara en ekonomisk katastrof att hyra en båt?

 

Om man jämför att äga en ny båt med att hyra den de veckorna man avser använda den så tror jag snarare de flesta skulle gå plus på den affären. När jag räknade på att äga en ny bil eller leasa den så var leasing det billigare alternativet, dock inkl detta att jag ej har möjlighet att kontantbetala båten el bilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, BboatB säger:

Som några andra skrivit så värderar jag mitt båtägandes kostnad mot vad jag annars kunde få, dvs mot en vecka på kanarieöarna, en weekend i Paris etc. Tycker jag att jag kunde fått mer fritid för pengarna på annat ställe så blir jag "stressad"/"Missnöjd" över det faktum att min båt ligger still utan att användas i den utsträckning som jag tycker är ekonomiskt försvarbart. Jag är mitt i familjelivet med småbarn etc och det är inte alltid avslappande att komma ut på en stenig ö med barn, då värderar jag det mot all inclusive med barnpool på kanarieöarna och välja lokala badstranden osv. 

...

Jag tycker inte det är ett i grunden ekonomiskt problem du beskriver utan det faktum att man i vårt samhälle verkar ha tappat förmågan att uppskatta att inte göra så väldigt mycket och att ha det lite "obekvämt" och annorlunda.

  • Man måste inte resa till Kanarieöarna, har aldrig varit där och enda anledningen att jag skulle vilja dit är att segla mot Karibien.
  • Man måste inte till Paris även om det är en underbar stad. Vi tog tåget dit när vår dotter var sex månader och bodde hos en god vän i en etta på 25 m2. Kostade inte mycket.
  • Man måste inte åka på all inclusive, man kan stanna hemma eller semestra i närområdet. Vi hade massor med underbara cykelsemestrar på Åland när barnen var små, kostnad ca. 1000:- kr för 10 dagar utöver maten som vi ändå skulle äta.
  • Man måste inte äga en stor dyr båt, men kan ha en liten båt och skita i en hink (och äger man en båt måste man inte välja en stenig ö).

På ett vis långt från ämnet och på ett annat vis rätt nära. Den enda anledningen att hålla minutiös koll på kostnaderna är ju att man egentligen inte har råd (Tillägg) och inte kan acceptera detta.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, BboatB säger:

Varför skulle det vara en ekonomisk katastrof att hyra en båt?

...

Nej, det är inte själva hyrandet som är den ekonomiska katastrofen utan att fritidsbåtars värde skulle sjunka som en blyklump om bara hälften av dem behövs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klok man sa när vi talade om semesterresa "det kostar 2000 per dag och om man accepterar det är det bara att åka och strunta i att titta på utgifterna, och om man inte accepterar det ska man inte åka för då blir man bara förbannad"

Kan tillämpas även på båtlivet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det inte kostar just 2000:- kr/dygn för oss att ha båten, 100 000:- kr/år är det nog inte värt.

Bäst att inte kolla.:D

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart måste man inget men det är alltid bra att värdera vad man kunde göra istället för att äga en båt.  

 

Jag tycker inte jag håller minutiös koll på mina kostnader, vilket många verkar anse för man räknar fram dagskostnad. Att ha 5-6 större poster och sen dela med antal nyttjandedagar är ingen direkt tidskrävande uppgift och inget som jag gör för att jag ligger på gränsen med min ekonomi. Ungefär samma sak för mig som att på pricerunner jämföra priser på datorn man ska köpa eller lägga om ett abonnemang för det är billigare hos en annan leverantör. Om jag kan undvika att betala 500kr extra så gör jag det. 

 

Och man måste inte hålla koll, men jag tycker definitiv man ska göra det. Jag har ingen dyr eller speciell båt och kan som sagt rätt lätt säga att detta kostar mig ca 1200-1500kr/dag jag använt båten. Så var intresserad av vad andra hade för kostnader på sina båtar, speciellt eftersom jag oftast är minst i gästhamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta av mina pengar lägger jag på båten.
Resten slösar jag bort.

 

Angående att dumpa saker i havet så har jag som tidigare ganska aktiv dykare ständigt förvånats av vad man hittar och var. Nära land, vid hamnar, marinor och liknande så tappas/kastas/hamnar mycket skräp men när man åker båt en bit ut och sedan på botten hittar ex. två bilbatterier och en dammsugare så kan man inte annat än häpna. Någon har alltså fraktat dessa ner till hamnen, lastat dom i sin båt, kört en kvart för att sedan lämpa dom överbord. Allt för att slippa åka till återvinningscentralen.
Samma sak på land. Det är fantastiskt vad mycket färghinkar gömda under granar, bildelar vräkta i diket och gamla kablar och andra elgrejor efter någon ladugårdsrenovering, möbler etc. som ligger längs skogsbilvägarna. Även alla små parkeringsfickor som finns längs landsvägarna. Stannar man vid en sådan och går några meter bort från vägen så ligger det stora mängder skräp. Inte sådant som man kastat efter en fikapaus utan sådant man tagit med sig hemifrån.
Vi kan göra hur mycket som helst men vi kommer aldrig att lösa några problem, miljörelaterade eller annat, så länge en stor del av befolkningen fortfarande tycker att "syns det inte så finns det inte".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar på kostnaden att ha båt, har jag inte råd. Ändå har jag haft båt i 29 år!!

F-n vet hur det har gått till.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

 

Angående att dumpa saker i havet så har jag som tidigare ganska aktiv dykare ständigt förvånats av vad man hittar och var. Nära land, vid hamnar, marinor och liknande så tappas/kastas/hamnar mycket skräp men när man åker båt en bit ut och sedan på botten hittar ex. två bilbatterier och en dammsugare så kan man inte annat än häpna. Någon har alltså fraktat dessa ner till hamnen, lastat dom i sin båt, kört en kvart för att sedan lämpa dom överbord. Allt för att slippa åka till återvinningscentralen.
 

 

I Smögenhamnen arrangerade nån dukklubb en tävling där lag tävlade om att plocka upp så mycket skräp från botten som möjligt. Tror attman dök i tre år med nåt års mellanrum. Det var inte lite skit man plockade upp vid varje tillfälle.

 

http://idrottonline.se/DykarklubbenMasen-Sportdykning/Sportdykning/Bilder/2008/Miljodyket-Smogen-2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Thallatha säger:

 

I Smögenhamnen arrangerade nån dukklubb en tävling där lag tävlade om att plocka upp så mycket skräp från botten som möjligt. Tror attman dök i tre år med nåt års mellanrum. Det var inte lite skit man plockade upp vid varje tillfälle.

 

http://idrottonline.se/DykarklubbenMasen-Sportdykning/Sportdykning/Bilder/2008/Miljodyket-Smogen-2008

Vi hade samma i Linköping i många år i kanalen men där var ju flera hundra års ackumulerat skräp, utom de hundratals kundvagnarna då...
De hade åtminstone förr en tävling i Mörrumsån  där man varje år fick upp tonvis med fiskedrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag jobbade ett par sommrar i slutet på 1960-talet, som hoppilandkalle, på Färjan Ägir - som gick mellan Gravarne och Smögen.

Skepparn Albert Hansson, sa redan då, att vattnet i Smögenhamnen var fruktansvärt mycket smutsigare och sämre än när han var ung. Skulle tro att han varv ung på 30-talet. Och det gällde säkert även för hamnen i Gravarne.

På den tiden var ju antalet fritidbåtarna väldigt mycket mindre än det är idag: Det som däremot fanns i Smögenhamnen var ju en mycket stor fiskeflotta med yrkesfiskare. Samma gällde ju i Gravarne och i de allra flesta av våra kustsamhälle. Bottenfärgen man använde då fungerade ju också. 

Så en del av de tonvis och åter tonvis med bottenfärg som ligger i våra hamnar kan möjligtvis även komma från vår då ganska stora fiskeflotta.

Därmed inge ont sagt om varken yrkesfiskare eller fiskeflottan. Det var en annan tid och miljökunskaperna och miljötänket var ett helt annat då. Det är väl sen industrialismens genombrott som vi börjat belasta miljön allt för negativt och det tog nog minst 100 år, innan de negativa konsekvenserna märktes.

Det som gömdes i havet - det märktes ju inte.

Sen började vissa observanta förstå att allt inte stod rätt till.

Fast än idag finns det ju många som inte vill kännas vid att vi kan ha ett problem. 

 

Smögen och uppåt har väl fortfarande ett ganska ok vattenliv. Åk ner till Göteborg och titta på botten. Från mitt exempel, så finns det inte, vad jag vet en enda fiskebåt, eller arbetsbåt som legat där. Ändå ser det ut som om helvetet brutit ut. Tycker det är klent att försöka hänvisa att de ca 1000 båtar som är yrkesfiskare skulle ha något med problemet att göra när det finns mellan 500 000 - 1000 000 fritidsbåtar. Där min farfar låg är numera botten helt död. Det finns noll fiskare där, och så vitt jag vet så har det inte funnits någon där på många år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mackey säger:

 

Alternativ till giftig bottenfärg har vi ju letat efter så länge många av oss minns. TBT har fasats ut, men mycket annat har kommit och gått istället. Det finns ett problem tror jag och det är att färgindustrin inte vill komma på något som är allt för bra. Färgen ska ju helst inte hålla så länge att man inte får sälja ny färg nästa vår.

En konspirationsteori, ja kanske, men när jag pratade om färg med International för några år sedan var de helt oförstående till att jag bara ville ha epoxi i lämplig kulör på botten och förstod inte alls vitsen med det. Det märktes tydligt att de var helt oförberedda och ointresserade av sådana frågor.

 

Båtmotorerna har blivit renare, men det finns många gamla 2-taktare med förgasare kvar.

 

Om man seglar för skojs skull - och det gör väl alla idag, det finns ju i princip ingen vinddriven handelssjöfart - så kan jag hålla med om att man bör kunna tillåta lite "broms" på botten. Det får däremot inte bli för mycket "broms", för då blir det inte skoj längre.

Om jag tappar ½ knop är det okej, men tappar jag en knop börjar det kännas. Eller som det blev förra hösten, tappade 2 knop. Det var ganska lätt att få tillbaks en av knopen genom att dra ett lina fram och tillbaks under båten några gånger.

 

Det blir ju annat med motorbåtar som skitar ner mera ju mer det växer på dem. Ska det vara tillåtet med giftfärg på en motorbåt men inte på en segelbåt?

 

Jag tror fortfarande på att det går att få båtbottentvättar att funka tillräckligt bra, men jag vet att ni på västkusten inte riktigt tror på detta.

 

Mackey

 

När någon av mina båtar börjar bli allt för tröga, så är det dags för årets första dopp. Det blir till att bada och skrapa tulpaner, normalt sätt i aug- sep.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Crabmeat säger:

 

Smögen och uppåt har väl fortfarande ett ganska ok vattenliv. Åk ner till Göteborg och titta på botten. Från mitt exempel, så finns det inte, vad jag vet en enda fiskebåt, eller arbetsbåt som legat där. Ändå ser det ut som om helvetet brutit ut. Tycker det är klent att försöka hänvisa att de ca 1000 båtar som är yrkesfiskare skulle ha något med problemet att göra när det finns mellan 500 000 - 1000 000 fritidsbåtar. Där min farfar låg är numera botten helt död. Det finns noll fiskare där, och så vitt jag vet så har det inte funnits någon där på många år.

 


Det jag skrev var att färjeskepparen Albert Hansson - barnfödd på Smögenn - redan på 1960-talet annsåg att vattnet i Smögenhamnen var oerhört mycket sämmre då än när han var grabb på ca 50 år tidigare. Under de 50 åren hade det inte legat så väldigt många fritidsbåtar mot vad det gör idag.

Däremot var flottan av yrkesfiskebåtar väldigt stor och det fanns också ganska många små fabriker innom fiskeindustrin. Den bottenfärgen som användes på båtarna på den tiden var betydligt mer effektiv och giftigare än den som fritidsbåtarna använder  idag.

 

https://www.tradera.com/item/270102/299018756/smogen-hamnen-med-flera-batar

Så all skada på Smögenhamnens botten skulle bero enbart på fritidsbåtarna tror jag inte helt på. Det samma gäller nog för alla gamla fiskehamnar i Bohuslän, som på sommrarna nu för tiden enbart besöks av fritidsbåtar.

Den enda fiskebåten som  på vinterhalvvåret ligger i Smögenhamnen nu för tiden är musiefiskebåten Asta. De allra flesta fiskebåtar är borta och fiskare är en utrotningshotad art, som kanske borde bevaras på "Nordens Ark" i några exemplar - för att kommande generationer överhuvud taget skall förstå att den yrkesgruppen funnits. :o;)

000DSC_0180.jpg.bd703c63da4e5c257f1963e08eae95d5.jpg

Hamnen där Raol ligger, är ju en ganska stor fritidsbåtshamn - efter våra förhållanden - och den har funnits väldigt länge (åtminstone den norra och grundare delen, där jag misstänker att Raol har sin båtplats)

Under större delen av den tid som hamnen har funnits har ju båtarna som legat i den varit målad med de giftigare bottenfärgerna som användes förr. Skulle man kontrolera giftörekomsterna i bottensedimentet, så tror jag att det kan va rätt omfattande.

Va inblanda i arbetet med att dra ut el på en del bryggor i den hamnen och kommer ihåg att vi även drog en sjökabel över hamnen - till de bryggorna som ligger på Jönserö (St Göran ö). Hur det såg ut på botten kommer jag inte ihåg, men botten borde väl knappast befrämja nån större växtlighet. Sen kan det ju finnas variationer.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Thallatha säger:


Det jag skrev var att färjeskepparen Albert Hansson - barnfödd på Smögenn - redan på 1960-talet annsåg att vattnet i Smögenhamnen var oerhört mycket sämmre då än när han var grabb på ca 50 år tidigare. Under de 50 åren hade det inte legat så väldigt många fritidsbåtar mot vad det gör idag.

Däremot var flottan av yrkesfiskebåtar väldigt stor och det fanns också ganska många små fabriker innom fiskeindustrin. Den bottenfärgen som användes på båtarna på den tiden var betydligt mer effektiv och giftigare än den som fritidsbåtarna använder  idag.

 

https://www.tradera.com/item/270102/299018756/smogen-hamnen-med-flera-batar

Så all skada på Smögenhamnens botten skulle bero enbart på fritidsbåtarna tror jag inte helt på. Det samma gäller nog för alla gamla fiskehamnar i Bohuslän, som på sommrarna nu för tiden enbart besöks av fritidsbåtar.

Den enda fiskebåten som  på vinterhalvvåret ligger i Smögenhamnen nu för tiden är musiefiskebåten Asta. De allra flesta fiskebåtar är borta och fiskare är en utrotningshotad art, som kanske borde bevaras på "Nordens Ark" i några exemplar - för att kommande generationer överhuvud taget skall förstå att den yrkesgruppen funnits. :o;)

000DSC_0180.jpg.bd703c63da4e5c257f1963e08eae95d5.jpg

Hamnen där Raol ligger, är ju en ganska stor fritidsbåtshamn - efter våra förhållanden - och den har funnits väldigt länge (åtminstone den norra och grundare delen, där jag misstänker att Raol har sin båtplats)

Under större delen av den tid som hamnen har funnits har ju båtarna som legat i den varit målad med de giftigare bottenfärgerna som användes förr. Skulle man kontrolera giftörekomsterna i bottensedimentet, så tror jag att det kan va rätt omfattande.

Va inblanda i arbetet med att dra ut el på en del bryggor i den hamnen och kommer ihåg att vi även drog en sjökabel över hamnen - till de bryggorna som ligger på Jönserö (St Göran ö). Hur det såg ut på botten kommer jag inte ihåg, men botten borde väl knappa

st befrämja nån större växtlighet. Sen kan det ju finnas variationer.

 

Jag har ju fiskat i trakterna kring Smögen och jämfört med situationen kring Göteborg, så är det som natt och dag. Kommer man ut bara till Hållö, så är vattnet friskt och vegetationen riklig. Hamnen i Smögen kan säkert ha problem som härrör ifrån fiskebåtar.

 

Kring 1970 fanns det 8000 fiskebåtar,  eller uttryckt i dagens siffror, en promille av fritidsbåtarna. Förr i tiden använde inte fiskebåtar färg, de använde kopparplåt. Dels skyddade man emot is därtill så blir det ingen tulpanodling. Se på båten på din egen bild. Man har även gjort undersökningar på vilken färg fritidsbåtar har häromåret, var tredje hade felaktig färg.  Normal fritidsbåtsägare i Sverige har ca 13-14 dagar på havet. Resterande tid ligger de i hamn. 

 

Jag har fiskat vid Hållö,, Tunnebergen Danmark och i stort sett hela Göteborgs skärgård samt massor av andra ställen och har en ganska god bild på hur beväxtligheten är. Blåser det kring Tunnebergen så lossnar det kelp och det kan sitta 1 ton kelp på varje krabblänk. I vattnen kring Göteborg har jag nog inte fått ett blad, det är öknen.  Om du går in på Eniro och kollar hur skärgården ser ut kring Göteborg, så inser du att det finns mer fritidsbåtar i Näsetviken än vad det finns fiskefartyg i hela Sverige nu. 

 

Antingen tar vi tag i detta nu, eller så kommer hela kusten vara död om ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vara så snabb med att jämföra områden i Danmark med områden i Sverige. Danmark, både på land och på havets botten, är mest sand. I Sverige är det fast berg, sten/grus eller lera. Undantagsvis sand. Hur lätt växtlighet lossnar, och vad för växtlighet som trivs, styrs säkert mycket av vad för bottentyp det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten utanför Sveriges näst största stad har blivit mycket sämre under industrialiseringsepoken.
Det måste ha med fritidsbåtar att göra...?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, BSven säger:

Botten utanför Sveriges näst största stad har blivit mycket sämre under industrialiseringsepoken.
Det måste ha med fritidsbåtar att göra...?

Vist finns det mycket annat som har förorenat de senaste hundrafemtio åren, men även vi fritidsbåtsägare är del i skulden.

 

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/bohusläns-svarta-miljösynder-1.2458694

 

Var och en tycker jag ska bidra med det den kan.

Om man kan lägga ner 2000:- kr/dygn som båten används - eller ens tycker sig ha råd att köpa en båt - kan man väl också lägga ned lite engagemang och pengar på att ta bort gammal giftig färg och i alla fall försöka leva med andra alternativ. Funkar det inte så kan man ju lägga på ny antifaulingfärg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...