Jump to content
Saturday 28 January 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/28/2022 in Posts

  1. 7 points
    Som säljare tycker jag nog att man utan skam förbehåller sig rätten att välja vem man vill visa båten och även vem man vill sälja till. Det kan vara en känsla i redan den inledande kommunikationen som gör att man får en dålig känsla om en tänkbar spekulant, känslan av annalkande problem/trassel/diskussioner/besvär. Alla som t.ex. sålt en bil till ett visst klientel som sysslar med privata bilaffärer och som har en annan affärskultur än "traditionell svensk" förstår vad jag menar. En del människor är bara jävligt jobbiga att ha att göra med och får man den känslan så vill man ju undvika det. Samma gäller säljare när man själv är köpare, ibland är det inte värt det och man väljer kontaktar annan säljare. Samma kan vara att man kanske tycker det blir för mycket styr med utländsk köpare, med betalning, språk etc Att man inte känner sig bekväm och bara av det skälet väljer bort utländska spekulanter. Om tysken i detta tillfälle vill komma och titta verkar det ju i alla fall seriöst, likaså det faktum att han gått med i maringuiden låter ju lite mer engagerat än man förknippar med en bedragare på en 38.000:- kr båt.
  2. 6 points
    Det var ju några år sedan senast, det var ju nån slags pandemi som förhindrade sådana här arrangemang, så jag får väl gå dit och kolla på antikvariatiska böcker, provsmaka korv, se demonstrationer av olika mirakelmedel, få glasögonen preparerade med immskyddsmedel, köpa kaffe och smörgås för en hundring eller mer. Men det är ju svårt att finna korvförsäljarna bakom alla som kränger elektroniska navigationshjälpmedel. Och på bottenplan är det ju omöjligt att navigera, där står det ju en massa båtar uppställda i vägen vart man än går... Men jag har ju några fribiljetter som inte får förfaras.
  3. 5 points
    Det är snart dags för årsförnyelse av båtförsäkringen, så jag passade på att fråga runt lite bland olika bolag. Och inte minst jämföra villkoren, som ibland ändras. Generellt verkar faktiskt premien ha gått ner lite (5-10%). Men lite överraskningar fick jag när jag nagelfar villkoren. Alandia ersätter inte skador vid brand om orsaken är "kortslutning i elsystem". Största sannolika brandorsaken i min dieselbåt är väl just elfel. Och formuleringen gäller alltså inte bara elprylarna/kablarna som brinner upp, brinner båten p.g.a. elfel så får man alltså ingen ersättning för något ! Vidare gäller brandförsäkringen inte ens vid överhettning av motorn. Svenska Sjö - som vi har nu - har en liknande men inte lika drastisk formulering. De ersätter fortfarande båten som sådan vid brand orsakad av elfel, men inte skador på elektronik och kablar. Undrar hur man värderar kablaget och elektroniken i en båt med totalhaveri (båtvärde minus värde för el+kablar=ersättning) ? En riktig luring som vi nog får kolla på. Vidare gäller inte brandförsäkringen vid "explosion" i motorn, men väl vid överhettning. Pantaenius är lite dyrare men har inga sådana grottiga villkor vid brand. De har ju dessutom många andra fördelar som avsaknad av åldersavdrag m.m. Synd att de är dyrare.... Trygg Hansa hade vi på den förra. De ersätter inte heller elektronisk utrustning och kablage om branden beror på kortslutning, men i alla fall resten av båten. Inte heller dessa ersätter vid "explosion i motorn", men begränsningen gäller i alla fall bara skador på motorn. Fast detta är bara det jag får läsa tillsammans med offerten, de "fullständiga villkoren" som är det som gäller får jag mig tillskickat först när jag tecknat försäkringen hos dem. Grisen i säcken ? Eftersom min båt har ett mycket omfattande elsystem och jag dessutom har sett elorsakad brand på nära håll med totalhaveri där försäkringsbolaget vägrade ersättning, så är det en tankeställare att t ex Alandia inte ersätter någonting om branden är orsakad av elfel. Spelar i deras fall och skrivning ingen roll hur installationen är gjord. Nu är detta inte något inlägg där jag frågar efter "bästa försäkringsbolaget", utan helt enkelt en uppmaning till alla att lusläsa sina villkor. Och verkligen lusläsa det finstilta. Villkoren finns dessutom numera sällan att ladda ner på företagens hemsida, och dessvärre kunde jag I mitt fall (Svenska Sjö) inte ens ladda ner dem som inloggad och till MIN försäkring. Nej, man måste skicka ett "meddelande" från "Mina sidor", be om dem snällt och få dem tillsända separat.
  4. 5 points
    Jo, det skulle man ju kunna tro. Nu kommer en låååååång utläggning om varför det inte är så (och en del annat): Först är det viktigt att känna till hur ett bly/syrabatteri beter sig och laddas. Batteriet laddas med konstant spänning (nåja, i princip) och sedan är det alltid batteriet som bestämmer hur mycket ström det skall sluka i sig. Till skillnad från "strömladdade" batterityper såsom NiCd, NiMH (och i viss mån Li) o.s.v. Att batteriet laddas med den på generatorn påstämplade strömmen bara för att generatorn går och batteriet är dåligt är alltså en missuppfattning. Spänningen som läggs på måste vara över batteriets egen-EMK för att laddning skall ske. Ju högre över, desto mer ström kan man förmå batteriet att sluka i sig och ju snabbare kan det laddas. Det går dock en "magisk" gräns vid typiskt c:a 2,4V/cell (14,4V för ett 12V-batteri) då vätgas riskerar att börja avgå från syran - batteriet "kokar". Risken blir dessutom större ju mer laddat batteriet är. Dvs man bör hålla sig under denna gräns, i synnerhet om batteriet börjar komma upp i laddning. Om reläet kopplar ihop batteribankerna med ett fullt startbatteri och riktigt usla förbrukarbatterier kommer det inte gå mycket ström i alla fall, eftersom startbatteriet inte är mer än kanske 12,8V. Och har man precis startat motorn med det så är det (tillfälligt) ännu lägre. Med så liten spänningsskillnad går det inte många ampere emellan. Först när generatorn drar på (14V) så kommer det börja flyta en hel del via reläet, men ändå inte så väldigt mycket. Detta eftersom ett bly/syrabatteri sällan slukar i sig mer än C/5 eller så vid 14V ens som riktigt urladdat (För ett C=100Ah-batteri: 100Ah/5=20A). Denna ström kommer sedan dessutom sjunka allteftersom, och att ladda i de sista 10% tar därför väldigt lång tid. Det är också en missuppfattning att ett bly/syrabatteri inte blir fulladdat om man inte laddar med en spänning nära max (=gasningsspänningen). Så länge laddkällan håller spänningen väl över batteriets aktuella vilo-EMK så kommer det att laddas. Eftersom ett fullt batteri håller strax under 13V i vila så duger alltså så lågt som t ex 13,5V. Men det tar längre tid, och tiden ökar i princip exponentiellt ju närmare batteriets egen-EMK man ligger. För solpanelsladdning är detta dock sällan ett problem, eftersom de ändå inte kan lassa på så mycket ström. Men även för annan form av laddning vinner man ganska lite i tid på att pressa mot gasningsspänningen. Däremot riskerar man att förkorta livslängden. Många ställer därför om sina laddare/regulatorer till max kanske 14,1V istället för 14,4-14,5V. Av detta förstår man då också att det inte ÄR så superviktigt att jaga de sista tiondels volten i spänningsfall. Ett spänningsfall som dessutom bara är så stort en liten stund i inledningsfasen då strömmen är som högst. Företag som påstår att man måste ha groteska kablar och lovar "dubbel laddning" har alltså fel. Eller rättare sagt - du kanske får dubbel laddning efter installationen av deras prylar. Men det beror då nästan alltid på att utgångspunkten var ett riktigt risigt oxiderat elsystem som hade blivit i princip lika bra bara att göras iordning. I sina räkneexempel i reklamen används också ofta felaktiga inparametrar såsom att generatorns maxström skulle vara detsamma som laddströmmen o.s.v. Lägg inte pengarna på att köpa dessa prylar, inte utan att tänka efter lite ! En varning för CTEK (som du nämnde) och en del andra smarta laddare: Dessa är gjorda för att just ladda batterier och specifikt då lösa batterier, och göra detta så snabbt som möjligt för att inte kunden skall tycka "laddaren är slö". Kan de dessutom få liv i halvkassa batterier så är det ytterligare ett försäljningsargument. För att ladda upp (lösa) batterier fungerar de därför mycket bra ! Men som resultat har de flesta (ju intelligentare är faktiskt sämre för båtinstallation) "smarta" funktioner som "avsulfatering" och andra hyss, där de pulsar upp till 15-17V på batteriet. Ofta som en inledande fas, även om det inte behövs. Eftersom man laddar med batterierna inkopplade i båten riskerar elektronik i båten att gå sönder av dessa pulser. Förutom att batteriet stressas alldeles i onödan, förstås. Likaså fattar inte de flesta laddare att strömmen som slukas inte alltid beror på att batteriet är dåligt laddat utan att kanske kylskåp och annan utrustning går i båten. Risken är stor att laddaren tror det är liten risk för gasning "då batteriet ju är så urladdat" och går över i en "boost mode" som höjer spänningen farligt högt (farligt för batteriets hälsa alltså). Victrons prylar går däremot ofta att ställa spänningarna på och stänga av "smarta" moder, och är därför extra uppskattade av många båtägare (inkl mig själv). En riktigt "dum" laddare som bara ligger med en eller högst två spänningar (ev. lite nerjusterade) kan också vara lösningen. Jag har t ex en sådan solpanelsregulator som bara lämnar en fast utspänning (13,9V), och det fungerar utmärkt även till Li-batterierna. Sammanfattningsvis kan man å ena sidan alltså inte styra så att man "snabbladdar" ett blybatteri, å andra sidan är de tämligen förlåtande - så länge man håller sig under gasningsspänningen. Enda situationen det verkligen kan rusa farligt mycket ström genom reläet är om det blir kortis på ena banken - när reläet är draget. Men detta skall då hanteras av huvudsäkringar på resp. batteribank eller säkringar till reläets båda sidor (som då kan vara av lite lägre valör än huvudsäkringar). Jo, en situation till: Det finns de som kopplat relät direkt på "tändningen", dvs så det drar när nyckeln är omvriden. Då riskerar en del (ofta för stor del) av startmotorströmmen att tas från förbrukarbanken via reläet, vilket i värsta fall svetsar samman kontakterna på det.
  5. 5 points
    Hej Här kommer kartan som finns i Västpricken för utskrift.Ny-VHFkarta-nov2022.pdf Hälsningar Ove
  6. 4 points
    Topcoatat, slipat och polerat,
  7. 4 points
    Är du verkligen säker på att du behöver ståhöjd, vilket av svaren du fått verkar bli "nästan ståhöjd" eller "precis på gränsen till ståhöjd"? Är det för att du är van vid det från din tidigare båt och tror att det skulle vara besvärligt att vara utan den egenskapen. Eller har du eller någon annan du seglar med minskad rörlighet eller rörelseförmåga och det är därför då vill ha ståhöjd. I så fall kan du hoppa över det jag skriver nedan. Men om inte så ... Min egen erfarenhet är att jag oftare slagit skallen i rufftaket på båtar där jag nästan kan stå, eller kan stå rak på några platser men inte andra. som t.ex. Mistral eller Marieholm 32 E. Medan däremot när jag seglar i min egen IF eller andra med samma utpräglade brist på ståhöjd så slår jag aldrig huvudet i taket. För där rör jag mig i ett helt annat rörelsemönster som innebär att jag är ordentligt nedböjd hela tiden. Så var det när jag seglade som ung och det gäller fortfarande när jag är klart över 70 år. Utan problem. Anledningen till att jag tar upp detta är att du får ett betydligt större utbud av båtar som är trevliga att segla och där du kan använda din Honda om du släpper på ståhöjdskravet. Bara jag har ståhöjd när jag lagar mat, vilket i de flesta båtar går att fixa med öppen rufflucka och sprayhood så är jag nöjd. Kanske också du?
  8. 4 points
    Jag har just sagt upp min gamla och tecknat ny hos just Pantaenius. Klagade först lite på den höga premien, varvid de räknade ett varv till och återkom med ny offert. Fortfarande en del dyrare än Svenska Sjö, men precis som du säger - raka och enkla regler och inte en massa kryptiska undantag. Efter att ha ägnat en del timmar åt att grotta i och jämföra Försäkringsvillkor så skulle jag vilja säga att de flesta som säger sig vara "båtanpassade" som Svenska Sjö, Alandia m.fl. lever med sina villkor och vad de ersätter mer än de andra i någon slags svunnen tid, där typbåten verkar förutsättas vara en enkel segelbåt med kompass och utombordare, och där elsystemet begränsas till en enkel panel med strömbrytare och några lanternor. Svenska Sjö har t ex varje år bett mig åtgärda att "stöldskyddsmärkning saknas" på motorn och samtidigt låtit mig förstå att en motor faktiskt blir mer stöldbegärlig ju fler hästkrafter den har. "Och din är ju jättestor". Vad är det för bolag som tillämpar dessa "regler" även på en inombordsmotor....på 1 ton ? Undrar hur deras statistik ser ut för stöld av dessa motorer....☹️
  9. 4 points
    Nä, jag håller till på andra sidan landet, så jag väntar in den i Stockholm. Har faktiskt besökt den i Göteborg ett år, det var trevligt men den var tyvärr ännu mindre än den i Stockholm, som krympt betänkligt. Vad skall jag göra där då den kommer... tja, slå ihjäl en dag, klämma och känna på saker, kolla på "veteranbåtshörnan", sno smarta idéer från båtar som jag sedan kan kopiera på min egen båt. Och köpa salami, såklart. Jag hoppas jag inte kommer skaffa en prova-på-prenumeration på en båttidning jag aldrig kommer läsa där man får med en pryl jag aldrig kommer använda - men det har hänt fler än en gång. Jag HOPPAS jag hittar en bra och billig lina som jag kan ersätta mitt spinnakerfall med, då det börjar bli gammalt och är rätt töjigt. Och så kommer jag gå ner i stora och dyra båtar jag är för snål för att köpa, och fnissa för mig själv och tänka "bara TRE duschar, skandal!"
  10. 4 points
    Många intressanta inlägg, även om jag gissar att TS hade hoppats på något annat. Själv har jag försökt få min dotter intresserad av att köra och i förlängningen låna båten, men jag har lite samma läge som Peter K, hon är så ansvarsfull att hon inte vill. Det finns även praktiska problem, hon har tex svårt att få upp ankaret ur Mälarleran om det gosat ner sig. Sedan är det så att jag litar på henne, men hennes kompisar är ju lite svårare att veta var man har så jag vet inte hur dealen hade sett ut om det varit aktuellt... Men hade hon varit mer intresserad så hade jag förmodligen köpt en oöm och lite mindre båt till henne så kunde öva på det praktiska på egen hand. Samtidigt så är det lyxigt att hon även i sena tonåren vill följa med ut och umgås med farsgubben så för mig fungerar det utmärkt som det är!
  11. 4 points
    - Väg 160 till Stora Höga - Ner på Vallevägen strax innan motorvägsöverfarten - Vänster i korsningen/rondellen och fortsätt mot Jörlanda - Sväng in genom Jörlanda och fortsätt mot Kode, Kareby och Kungälv på samma väg - Fortsätt rakt genom Kungälv mot fästningen och sen över på Hisingen - Rakt genom första korsningen på Hisingssidan, och sen direkt höger in på Ellesbovägen - Sväng höger in på Norrleden där Ellesbovägen korsar - Sväng vänster in på Tuvevägen i stora korsningen i svackan - Följ Tuvevägen, sen Gustav Dalénsgatan och sen vänster på Hjalmar Brantingsgatan mot Hisingsbron - Över Hisingsbron och sen direkt höger vid första avfarten - Följ vägen förbi Operan fram till Emigrantvägen och sväng vänster, sen höger in på Första Långgatan - Följ vägen fram till Stigbergstorget, sen vänster in på Bangatan - Fortsätt sen på Ekedalsgatan, sen vänster och följ Slottsskogsgatan - Efter hållplatsen Marklandsgatan, sväng in på Marklandsgatan och fortsätt mot Flatåsmotet - Följ rondellen runt och sväng över leden, sen höger in på J A Wettergrens gata - Följ vägen, som byter namn, till en rondellkorsning, sen rakt fram genom den - Följ Victor Hasselblads gata, genom ett par rondeller och sen över bron över Söderleden, till Askim
  12. 4 points
    Hej Det var detta jag menade med att Sjöfartsverket hade flera fel däribland Grimeton som för det mesta har kallats Varberg och alltid haft kanal 22 så också i fortsättningen. Däremot är det så att lotsarna byter från kanal 19 till 82 inget som berör oss eller utsändning av navigationsvarningar. Vi undersökte detta noga före vi gjorde SXK lista och jag bor så att jag hör utsändningar från Grimeton på kanal 22 fortfarande. Stockholm radio har helt enkelt gått på Sjöfartsverkets felaktiga lista. Hälsningar Ove
  13. 4 points
    För ca 20 år sedan Svarade en Engelsman som arbetade i Tyskland, på annons av min motorbåt byggd på 20 talet.Han bad om mer bilder samt förklaring när dom var tagna.Allt var mycket seriöst, priset diskuterades inte över huvud taget.Bestämde möte med mig dagen efter Nyårsdagen i hamnen.Han och frugan kom i en mercedes cab,dom tittade på båten så åkte vi och fika det var svinkallt.Pratades vid, han ville pruta lite gran men jag sa nej .Då var han nöjd betalade med kontanta pengar,tror det var euro.kopplade kärran, mycket nöjd ,han hade missat att jag släpte med hembygda kärran.Båten hade körts till ett varv för renovering samt motorbyte,gamla motorn var defekt,vilket jag påpekat.Fick efter ett tag mail med bilder på renoverade båten samt ny in köpt boggi trailer,Båten går numera på Franska riveran, dom är nöjda och jag uppskattar att den återkom till sin forna glans.Kort sagt alla är inte skojare men var vaken. Luktar det skit är det skit.Lycka till med försäljningen.Ronnie
  14. 3 points
    Men den IQ som mannen på bilden verkar inneha blir han knappast världsmästare i schack.
  15. 3 points
    Ehhh....??? Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje. Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare. Men å andra sidan skulle jag säga att HR är bland de bästa båtar som byggs och att alla kan göra misstag. Ett bra företag erkänner dock och rättar till sina brister.
  16. 3 points
    Öborna i både södra och norra är ju inavlade, vad hade du väntat dig?
  17. 3 points
    Har du blivit kränkt? Tråden är mer än 13 år gammal.😂
  18. 3 points
    Ignorera Kaj_Bjorkhagen. Han har uppfattat sitt mål här på forumet som den som ska gå in och kasta skit på allt och alla. Svara inte, replya inte på honom, utan klicka bara på Report this content.
  19. 3 points
    Skulle man vinna onödigt mycket € så finns det ingen båt/fartyg på denna mässan iallafall som passar mina preferenser. Säg 100 miljoner på Eurojackpot så finns det andra alternativ. Fann dock något intressant ändå, Lilla Kålviks båtbyggeri. https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/lilla-kalviks-batbyggeri-sticker-ut/?fbclid=IwAR2Y-jLvREJ9W8chBoP_U9aLhwUM9ykUy2akQ2lcwq-lHPkbcCDxXBwTg8U
  20. 3 points
    Jag hoppas kunna besöka båda mässorna i år men det blir väl att kika på tillbehör och kolla efter bra lösningar på de nya båtarna som man kan använda på sin gamla skorv 😊 Ja å skulle man plötsligt få onödigt mycket pengar kan ju vara bra att veta ungefär vad man ska köpa för ny båt
  21. 3 points
    Det är skillnad på att vara rorgängare och föra befäl på en båt. En del tror nog att styra båten gör en till befälhavare - så är det inte nödvändigtvis. Min son är 32 år gammal och en dröm i fråga om ansvarstagande och självinsikt. Därför skulle han inte ens fråga om han får låna "vår" båt (3 ton och 9 meter), jag skulle inte heller låna ut den utan vidare. Han kör (=rorgängare) båten ett antal gånger per år sedan 7 år, när jag är med. Problemet är inte åldern, utan den erfarenhet som behövs vid tilläggning i hamn - när det blåser. Med EN motor är det inte lätt att manövrera en plastbåt i vinden. Sen tillkommer även de eventuella felsituationer som kan uppkomma, som motorhaveri (bränsle slut eller smutsig) och grundstötning. Vem tänker på de extra marginaler som behövs i navigeringen (avstånd till grynnor och prickar) när det skiter sig och sen blåser upp? Hur nödfäller man ankaret utan elektricitet? Var finns pluggarna och hur lagar man en genomföring som gick sönder. Mitt tips är att du köper en egen båt och att ni fixar andra motorn.
  22. 3 points
    Det handlar inte om ålder, utan hur ansvarsfull man är. Du är omyndig, och dina föräldrar bestämmer. De är dessutom ansvariga för det dumma du hittar på. I korthet - tycker dina föräldrar att du inte skall köra båt förrän du är 18 år, får du lyssna på det. Ingen här på båtforumet känner dig, och vem du är och kan därför inte svara på frågan.
  23. 3 points
    Man kan ju också tänka lite tvärtom. Mer batterikapacitet gör att motorns generator hinner skotta in mer laddning i banken på kortare tid. Som @IngemarE skrev så bestämmer batterierna (dvs deras laddmottaglighet som är högre ju lägre laddningsgrad de har) hur mycket laddning de tar emot. Man kan förenklat säga att det går fortare att ladda in 50 Ah i en bank på 300 Ah med 50% SOC (State Of Charge) än 50 Ah i en bank på 150 Ah med 50% SOC. Bra att tänka på när utrymmet för paneler är begränsat.
  24. 3 points
    En alldeles utmärkt beskrivning som alla borde spara på lämpligt ställe för att ha till hands när man tänker på laddning och batterier! Den beskriver också, iaf indirekt, varför jag inte gillar Smartpass, Dual och andra ”specialare”.
  25. 3 points
    Nej, det räcker inte för att ta sådana beslut. Och har du inte samtidig koll på belastningen på batteriet (eller om solpanelen ligger och småladdar) kan du tyvärr inte dra någon slutsats om laddstatus (dvs återstående kapacitet) alls utifrån enbart spänningen. Snarast bli lurad. Lyssna på @ChristerN och montera en batteritankmätare. Är det svårt med budgeten så spara hellre in på något annat just nu. Monterar du Biltemas sammankopplingsrelä istället för Victron Argodiode Isolator så har du redan sparat ihop till halva batteritankmätaren, slipper effektförluster/värme från dioderna och får en enklare och mer robust lösning. Senseledningen kommer då dessutom att känna spänningen på alla batterier (under laddning, eftersom de då är helt metalliskt parallellkopplade via reläet). Annars har du ett varierande spänningsfall i dioderna som gör att det blir oprecist i alla fall till den batteribank som inte har senseledningen. Satsa på rätt funktion, inte nödvändigtvis ett visst fabrikat. Och keep it simple !
  26. 3 points
    Hej alla, Spännande reflektioner och intressanta synpunkter. Visst vore det kul om jag som "vanlig löntagare" hade kunnat unna mig en splitter ny 35 fotare, men båtar är och har "alltid" varit dyra för vanliga löntagare. Jag hade tidigare en Saltö 31 byggd 1973 i vilken jag hittade originalkvittot på rimliga 220.000. 1973 var den genomsnittliga månadslönen i Sverige 3917:- (Tjänstemän privat sektor) Det innebär att min Saltö kostade 4,68 årslöner. 2021 var genomsnittslönen 48.800 för samma tjänstemän och ska denne person spendera 4,68 årslöner på en båt blir summan 2,74 MSEK En ny Aquador 300HT vilket jag gissar är en ganska relevant jämförelse mot 70-talets Saltö kostar 3,3 MSEK vilket är ytterligare en årslön (5,63) Att Aquadoren är dyrare än Saltön är också rimligt då utrustningarna skiljer ganska markant. Som exempel bestod navigationsutrusningen på min gamla Saltö av en för tiden väldigt avancerad elektronisk kompass medans en modern båt har elektronik för rejäla summor. Så visst är det mycket pengar för en båt - pengar som kanske inte just jag har råd med men jag kan glädjas åt att det finns så många andra som faktiskt HAR råd - för det betyder att dessa fina båtar snart kommer ut på begagnatmarknaden för sådana som mig /Christian
  27. 3 points
    Jo, man undrar ju om det är sälharen eller köparen som är mest oseriös. Om man inte tänker sälja något bör man inte ha en annons ute tycker jag, men man kan ju tycka olika.
  28. 3 points
    Seriös säljare? Om man vill sälja en vara får man nog vara beredd på att visa den för en presumtiv köpare när köparen fortfarande är intresserad, för köpare står inte i kö idag.
  29. 3 points
    Lekte lite med en sån där manick och den fungerade helt ok, men jag föredrog analoga instrument på instrument panelen. Tycker man har bättre översikt när instrumenten sitter i panelen framför näsan. Det mest negativa är att man kan inte ha både digitalt och analogt på samma givare, man måste ha två givare för varje mätpunkt. Så den manicken ligger i bra att ha lådan som mycket annat man pillat med.
  30. 3 points
    Hämtar han båten själv är det ju inga problem men om han börjar prata om någon transportfirma som ska komma och hämta båten och att du ska betala transportfirman i förskott är det bara att avsluta direkt.
  31. 3 points
    Nu är den ute på Tradera också: https://www.tradera.com/item/100201/576945842/beason-31-familjebat-langseglare-med-nyare-motor-rigg-och-segel- Intressant upplägg, men gissar att budgivningen nu kommer/skall ske på Tradera då allt annat strider mot Traderas regler. Annonsören förstår visst inte att man faktiskt inte får sno andras bilder för sina egna syften, bara för att de kan hittas på Internet är de inte fria att kopiera. Akterbilden är t ex identisk med bilden i @JohnR:s "sjöbod" här på MG. Interiörbilden är vidare snodd från en annan annons, https://www.annonsgratis.se/beason-31-valhallen-ochh-uppgraderad/a28155 O.s.v. Håller med. Har själv ett hälsomässigt tillkortakommande (kronisk smärta) som kan begränsa möjligheter att komma iväg och t ex ta bilder när man vill. Men vad jag framförallt undviker är ju att bestämma något möte eller t.o.m. stor (?) visning ett visst klockslag/dag, eftersom man just med dessa typer av hälsoproblem inte i förväg vet att man funkar klockan då och då. Skumt, oavsett. Undrar hur båten egentligen ser ut. Den ligger ju dessutom i sjön. Och ingen info lämnas i förväg förrän på plats och visningsdagen....
  32. 3 points
    Har temporärt placerat lådan på sin framtida plats, återstår att montera skenor för upphängning. Samt att göra styrbordslådan.😅
  33. 3 points
    Fast det är väl det som de skriver, fast på byråkratiska? De påtalar att du inte kan visa att du har kapslat in din bottenfärg, och att du lagt fram tankar om hur du skulle kunna göra det men att du också skriver att du inte tänker göra det som krävs. Det - tillsammans med avslaget - är samma sak som att säga att du är oseriös. Och de är exakt vad vi alla här skrivit i flera års kommer att hända. Hade rättsfallet istället gällt huruvida kommuner, SBU och andra övertolkar AFS-förordningen genom att inte sjösätta en båt som är målad med en spärr enligt konstens alla regler hade fallet varit juridiskt intessant, och du kanske t o m kunde fått stöd av olika organisationer eller färgtillverkare. Idag är fallet en grinig gammal gubbe som vill slippa följa lagen av princip.
  34. 3 points
    Det finns alltid en poäng med att rättsligt pröva någon "oprövad" tveksam reglering. I det här fallet så är bakgrunden för poängen med prövningen tveksam: 1. Regleringen av substansen i fråga är en internationell FN konvention som Sverige förbundit sig att följa. 2. Som internationell konvention är det ytterst begränsat vilken möjlighet Sverige har att ge undantag mot reglerna i den. Att bara inte följa den är inte ett alternativ. Om konventionen öppnar för undantag så måste eventuella undantag motiveras och meddelas FN och alla medlemsländer som relaterar till konventionen. 3. Som nämnts tidigare så är det klart och tydligt reglerat i konventionen att TBT inte får finnas på skrovet och om det gör det ska det vara inkapslat med spärrande färg. 4. Mellgard förnekar inte att det finns TBT på sin båt 5. Likt Trump inte kan eller inte vill bevisa valfusk så vill inte Mellgard lägga fram "bevis" för att sin bottenfärg fungerar som spärr. Mellgard tycker inte det är han som ska bevisa det och att det räcker som bevis att han säger så. 6. Till skillnad mot Mellgard så verkar det finnas mycket forskning av forskare som till skillnad mot Mellgard kan visa siffror och undersökningar etc (dvs vetenskapligt) som påvisar att TBT dels fortsatt är ett problem än idag och att det sannolikt läcker ut från bl.a båtar (fritidsbåtar). Se bl.a. https://www.sverigesvattenmiljo.se/artiklar/atgardsprogram-mindre-tbt-i-havsmiljon 7. Även EU har implementerat konventionens TBTkrav rakt av som ett direktiv. 8. Sverige har implementerat både konvention och direktiv i svensk rätt. 9. Mellgard har på eget initiativ talat om att han har TBT på skrovet men kan inte visa att det ligger bakom ett tätt spärrande skikt, tvärtom erkänner han att "spärrskiktet" är en porös självpolerande färg. Huruvida den forskning som finns om TBT statusen i vatten och sediment idag är adekvat och gränsvärden (dvs problemets storlek) är på rimliga nivåer kan inte jag avgöra. Men om en rättsinstans av oinsatta människor har att välja mellan dokumenterade resultat av yrkesverksamma forskare på olika universitet och högskolor och odokumenterade påståenden från en privatperson som påstår han sannolikt är sveriges mest kunniga på TBT, ja då vet jag vad jag skulle satsa pengarna på. Att tro att prövningen skulle resultera i att Sverige skulle börja hävda att TBT inte är farligt och inget förbud är nödvändigt och därför avträda från en internationell konvention om TBT förbud eller att EU på samma grunder väljer att dra tillbaka sitt direktiv som tvingar EU medlemmar att följa konventionen, ja det bör väl vara rätt uppenbart ej nåbart utfall. TBT är förbjudet och Mellgard säger det finns TBT på hans botten. Finns alltså inget att pröva i den delen av frågan. Att pröva spärrfärgsfrågan är däremot bra, för där är något som är öppet för tolkning. Men att pröva den frågan utan att lägga fram bevis känns ju rätt poänglöst det också. Mellgards alla olika resonemang och bilagor till överklagan etc är bara massa runt omkring snack om att TBT inte är ett problem etc, inget som är relevant för prövningen. Med det sagt tycker jag han bedriver en oseriös prövning som saknar poäng och nytta och som bara framstår som ett rättshaveristiskt beteende och kostar sjukvården, eller skolan, eller försvaret, eller vilken del i samhällen man vill en massa förlorade skattepengar. En seriös prövning av spärrfärgsfrågan hade jag velat se, men gärna av någon som är lite mer seriös och kunnig.
  35. 3 points
    Ett par i övre medelåldern som byggde eller köpte en villa i en attraktiv del av ett storstadsområde på 60- eller 70-talet, säljer huset och flyttar till en billigare lägenhet när alla barn är vuxna och utflugna. Kan nog lätt frigöra några miljoner. Resten bör gå att låna till. Relativt välbeställda personer med högt värderade bostäder som är lågt belånade och som kombinerar sparpengar med ökat lån på bostaden för att finansiera köpet. Men det enkla svaret är väl att det inte finns några vanliga löntagare som har råd med det.
  36. 2 points
  37. 2 points
    Vet inte vad HP i hydrodynamik har med saken att göra. För de flesta behöver inte läsa några HP alls för att förstå frågan i denna tråden, och att det är vad ett svar till TS bör handla om. TS: Välkommen till MG, och har du hängt här lite innan så förstår du att vissa personers svar bara är att skaka av sig. (Och om det är en självmordsbåt eller inte beror ju mest på föraren, eller hur ? Det borde väl du veta, med alla dina HP 😛).
  38. 2 points
    Några bilder skulle säkert ge fler och bättre svar.
  39. 2 points
    Håller med om Albin 78 , kul båt att segla med, enkelt med partial riggen
  40. 2 points
    Vi har Pantaenius för att slippa åldersavdrag på en 21 år gammal båt. Dessutom är vi med i diverse båtklubbar, tex JRSK vilket då ger halva självriskkostnaden hos Pantaenius vid eventuell skada. Okej, lite högre premie men inget tjafs vid eventuell skada.
  41. 2 points
    Vi har alltid - med undantag för pandemiåren - varit på båtmässan i Gbg. Ända sedan barnen var små (de är vuxna nu). Men i år är det ingen som är speciellt "tänd" på att åka på mässan. Varför ? Vi har nyss bytt båt, till en ny. En av de enda modellerna vi sett på 15 år som kunde matcha den vi hade och inte bara var gjord för penningstinna pensionärer och med alldeles för få sovplatser för sin storlek och pris. Suget efter att titta på "andra" båtar som man skulle vilja byta till är därmed noll. Vi vet ju också att inget nytt kommer finnas där som man inte redan sett på nätet. Och knappt ens det, ett par hallar är ju översållade av mer eller mindre öppna båtar för fiske (?) och de lite större "bobåtarna" kan räknas på handens fingrar. Och så tillbehörssidan. Färre och färre har Mässerbjudande som man inte redan kan få på nätet. Och det är dessutom ofta inga erbjudanden heller. Samt att många mest vill visa sina prylar, köpa får man göra vid en senare kontakt. Fast en del verkar inte vilja visa sina prylar heller, kan uppträda helt ointresserade.... Godis skall jag inte köpa och äta så mycket av säger min doktor. Sedan kan jag inte låta bli när jag är där i alla fall. Och Veteranbåtshallen har ju sett likadan ut varje gång de senaste 10 åren, möjligen att gubbarna ibland ser ut att ha blivit äldre och i några fall t.o.m. bytts ut av någon anledning. Ungefär som att se en repris på Discovery för 10:e gången. Så det blir nog ingen båtmässa i år. ----------------------- Men visst har man en del oförglömliga minnen. Min son var lite av "affärsman" redan i förskoleåldern, och det har sedan hållit i sig. På mässan har alltid funnits en som säljer glasögonputs. Då det är något som går åt i familjen och förrådet hemma hade börjat sina, så var det ett av de planerade "stoppen". Min son, som då kanske var 8-9 år och visste precis vad vi behövde och vad det brukade kosta, gick i förväg. När vi andra kommer fram så håller han på att pruta skjortan av säljaren och argumenterar (sakligt och trevligt dock) på ett sätt som få vuxna kan, så säljaren var mer eller mindre mållös. H*n kunde helt enkelt inte hantera och argumentera när motparten och allt detta kom från ett barn. Slutade med att sonen fick med sig massor av saker till en bråkdel av det "ordinarie" priset.
  42. 2 points
    Väntar ju på mässan i Stockholm som jag så klart ska gå på. Jag tycker det alltid är kul att se olika lösningar på elektronik och energilagring och titta på hur layouten och inredningen i nya båtar förändras. Köpa något? Nej, tror inte det även om det naturligtvis finns en önskelista på lite prylar. Skulle tex behöva uppgradera plottern men "sjökortslyftet" har effektivt skjutit det projektet i sank så jag får nog vänta något årtionde.
  43. 2 points
    Hm. På sent 80-tal när jag var 13 år hade vi en Tresfjord 29:a. Mina föräldrar var nog rätt trötta på tjatet om att jag ville bli körd till "Det stora samhället" där mina kompisar bodde som låg 35-40 minuters bilväg bort men bara cirka 20 minuter med båt. Busstrafik var ikke existerande. Det slutade med att jag från den våren när jag förvisso bara fortfarande var 12 år och behövde en kudde under förarsätet fick bruka båten. Givetvis var detta förenat med en mängd regler. Exempelvis fick jag köra sträckan i mörker och enbart navigera efter fyrar. GPS, nej du... Sen skulle jag vara hemma klockan 2200. Givetvis ge tusan i att pina den stackars dieseln och en begränsad dieselbudget. Den var nog uträknad för att enbart köra ToR i maklig fart på 6-7 knop. En gång var det tung dimma ute och jag vågade inte åka hem med båten. En kompis förälder ringde mina föräldrar och förklarade att så var fallet och de tittade ut och höll med. Han erbjöd sig att köra hem mig men vi fick lov att sova i båten. Det är ett minne jag ömt vårdar då vi satt uppe halva natten och kalasade på Pepsi & jordnötter. Landström och kupévärmare olovligen inkopplat på gästbryggan en sen höstdag. Preskriberat nu. Detta blev sedan rutin och jag fann mig ibland åkande i tunn nyis en sen mörk Januaridag utan en enda annan båt i synhåll. VHF fanns ombord och även CB-radio. Mobiltelefon modell NMT450 dök upp på tidigt 90-tal. Något som stör mig är att TS nämner att den fina båten enbart har en fungerande motor? Hur mår den andra?
  44. 2 points
    Som andra skrivit är det inte direkt din ålder det handlar om. Det är det f.ö. ganska sällan. När jag var "liten" gällde snarast regeln att man fick köra traktorn när man nådde ner till och orkade trampa ner kopplingspedalen hela vägen (oftast på en 50-tals Fordson Major). Det gjorde jag långt före den "lagliga" åldern, men man hade å andra sidan också vuxit upp med incidenter, fastkörningar och allt annat som ger en insikt om vad det handlade om. Som gjorde att jag redan i den åldern visste vilket kraftfullt men även farligt verktyg man fick makt över. Vad det egentligen är som gör att du inte får låna båten för dina föräldrar vet bara ni. Och det är din uppgift att ta reda på och om du vill få låna båten måste du hantera detta som tydligen fattas. Visst kan det vara så att dina föräldrar har svårt att "släppa taget", men oftast handlar det nog mest om egenskaper hos barnet/ungdomen som gör att de känner att tiden ännu inte är kommen. Eller också vill de helt enkelt inte att någon annan - oavsett om det är barnen, vänner eller bekanta - skall få låna båten. I vårt fall ville vi helt enkelt inte att barnen skulle låna våra bilar när de tagit körkort (mer än i undantagsfall). Inte helt jämförbart kanske då man ju i det fallet är både myndig och har även "bevis" att man kan köra bil. Men det var inte bara mognad och ålder det handlade om, vi ville helt enkelt inte ha allt besvär som bil/försäkringsägare det skulle innebära OM det hände något. Dessutom kände vi att de kanske inte riktigt fattade vilka kringkostnader det innebär att ha bil. Resultatet blev att de i 18-årspresent fick varsin egen bil, skriven på dem själva. Därmed fick de ansvar för allt från besiktning till inbetalning av avgifter (även om vi stod för en del av vissa fasta kostnader). Inte alls en dyr eller nyare bil, och med en hel del "småfel" att fixa (så de lärde sig). Men tillräckligt fin för att vara rädd om. Man får faktiskt väldigt mycket bil idag för 20.000:-. En bonuseffekt var bl.a. att kompisarna såg till att våra barn höll sig nyktra, eftersom kompisarna annars ju inte kunde bli hemskjutsade.... 😉 En annan sak är att båda nu - den hårda vägen - insett vad en bil kostar, och båda har därför t ex lärt sig göra service själva för att spara alla pengar som går. Samt att de gånger de behöver låna någon av våra bilar (dotterns klarar t ex inte att dra släpet med hennes tävlingssegeljolle) så tas det aldrig som en självklarhet. Tänk på: - Det är ingen rättighet att få låna och köra någon annans båt (eller bil). Inte ens sina föräldrars. - Båten är faktiskt dina föräldrars, inte din eller er familjs - Allt som händer med båten (även när du kör den) är egentligen dina föräldrars ansvar - Om den sista fungerande motorn går sönder - kan du då hantera situationen ? Det är som sagt dina föräldrar som bestämmer, alldeles oavsett hur många medhåll du får på forum eller av andra. Visst kan du gå ut här och fråga, men egentligen skall du som sagt ödmjukt rannsaka och nysta i varför dina föräldrar säger nej, och börja arbeta utifrån det. Och det kan du bara göra själv.
  45. 2 points
    Kanske redan omskrivet, men såg just att kustradions trafikkanaler på VHF har fått nya nummer på många stationer runt kusten. Kan vara bra att komma ihåg inför nästa säsong. https://stockholmradio.se/for-abonnenter/kartor-och-kanalplan/ https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/forandringar-av-trafikkanaler-pa-vhf-natet/
  46. 2 points
    Hej Detta är något vi gjorde för Västpricken. Det fanns flera fel i det som kom från Sjöfartsverket. Detta skall vara rätt enligt de informationer vi fått, förutom att stavningen på Helsingborg kan vara fel. Stockholm Radio kommer nog med en ny karta så småningom. Vi har på SXK V hemsida skapat en GPX fil med bland annat alla Vhf stationer över hela Norden. Passar helt i OpenCPN och fungerar också i plottrar och andra system som kan importera GPX filer, finns här under OpenCPN. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  47. 2 points
    Jag tycker mest det är intressant att de inte har bestämt sig för hur de ska stava H*lsingborg...
  48. 2 points
    Visst är det så. Men i och med att den är köpt direkt av varvet på norska vestlandet så är det inte praktiskt vettigt att åberopa en åtgärd som kräver att båten "lämnas in". Dvs transporteras till varvet för åtgärd. Jo, man skulle kunna tänka sig andra lösningar, jag vet. En del andra småsaker däremot - som kunnat skickas o.s.v. - har både ersatts och eget jobb även kompenserats. Så ingen skugga över varvet egentligen, man har generellt tagit sitt ansvar. (Köpte den f.ö. mitt i perioden när C19 stängt gränsen Sverige/Norge, vilket också sammanföll med att den svenska ÅF inte verkade ha prio/intresseav att sälja dessa båtar (fick helt enkelt aldrig en offert, bara en massa "tittar på det snart"). Därför köpt direkt från varvet och importerat själv - med de "risker" det innebär som frånvaron av ÅF att kontakta vid strul. Men det kompenserades ju delvis på "annat sätt" i mitt fall 😉).
  49. 2 points
    Det finns många regnlänsar som ser ut som på din båt. Ingen fara där. Jag antar, baserat på länsarnas placering, att din båt har dubbelskrov. Det bästa råd jag kan ge är att låta bli att köra på något. Stockar i vattnet är förrädiska men värre är att köra på en raspig klippa. Har sett hemska exempel på det. Så kör lugnt.
  50. 2 points
    Hittade den här rejäla tingesten, http://nanny166.se/targabage/
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...