Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 04/15/2025 in Posts
-
12 points
-
4 pointsEtt modernt elkylskåp med kompressor är mycket effektivare än ett gammalt skåp av absorbtionstyp. Oavsett om det går på el eller gasol. Jag har ett 80 liters Dometic i båten. Det har ett riktigt frysfack som håller -18 grader.
-
3 pointsVar idag i båten och skruvade isär det hela. Samtliga o-ringar och packningar bytta. Funna fel: 1) Samtliga gamla o-ringar var helt ihoptorkade. Kändes lika hårda som buntband och hade ingen elasticitet kvar alls, Så inte konstigt att det läckte diesel genom dem. 2) En av fjädrarna hade gått av. Beställde en ny idag. Eftersom jag måste vänta på att fjäderna ska levereras, så har jag inte kunnat provköra ännu och se om läckaget har försvunnit. Återkommer när även den nya fjädern är på plats.
-
3 pointsNu är det klart!! Installerat Smartcraft connect under instrumentpanelen, helm. Kopplat ihop med motorn samt ett NMEA start kit. Det var svårt att dra Smart blue kabeln i befintlig stamm så jag öppnade en inspektionslucka i bakre facket vilket gjorde susen.
-
3 pointsFör länge sedan, säkert 20 år sen skickade VP ut en servicebulletin om oljemängden i DPS- dreven. Den rätta mängden är 1,8 liter. Då ändrade jag på planschen. Se bild.
-
3 pointsIgår höll jag på till efter midnatt så det kan sägas vara "idag". Mest research på internet ang lite allt möjligt samt hur man justerar insprutningen på MD5. Kort svar är "det kan inte en amatörhemmafixare göra". Så nu gäller det att hitta någon bra marinmotordoktor som behagar svara på förfrågningar om jobb. Gärna på ostkusten. De jag redan kontaktat verkar ha så mycket att göra att de inte behöver svara mig. Eller så ids de inte hålla på med antika motorer. På sätt och vis förståeligt men tråkigt för oss som behöver hjälp med våra kära maskiner. Bytte också en ruta i sprayhooden och monterade hooden. Rutan blev naturligtvis för kort så hooden sträcks inte ordentligt så det ser bedrövligt ut. Inser nu att man måste ha hooden monterad när man måttar den sista rutan. Sedan sy fast den lite för hand eller knappnåla, demontera allt och rundsy med maskin. Det är obegripligt hur andra kan få till kapellsömnad snyggt med en vanlig liten hemmasymaskin, det är ju stört omöjligt att få plats med all grov duk, kederlister, rutor mm när man vrider och vänder för att komma åt. Jaja, hooden är ändå så schleten å skabbig att den behöver bytas till nästa säsong. Dags att börja spara en tusing extra i månaden till det. Nå, nu regnar det iaf inte längre in genom de otäta lucklisterna, punkt #23 på fixlistan. Skarvade på mera kätting på ankaret. Man kan förmodligen inte ha för mycket kätting. Nu är det väl 10 meter eller så på 10 kg ankare så nu ska väl båtfan ligga still i sommar så jag får sova ifred från ankarvakten. Beställt spridarspets och div. motorpackningar från Crom Marine. Är bra att ha lite reservgrejer om någon börjar läcka olägligt ute i det vilda. Kliat mig i skallen angående nya elsystemet. Mycket grejer som ska in, var ska de få plats? Jag rev ut gamla kylboxen under en soffa. Där blev det el- & battericentral istället och kylskåpet räcker till ändå. Har köpt solpaneler, vilket jag inte hade tänkt ha på skutan men har insett att strömmen inte kommer räcka till utan. Har nu 210 Watt mobila Solarmare som kommer läggas/hängas ut momentant enligt behov och solutbud. Ska bli intressant att se hur mycket de ger sedan. När jag just köpt båten sparades alla kvitton för att sammanställa hur mycket som lagts ner på allt fix och förbättringar men det har jag sedan länge slutat med och numera är det bäst att bara inte tänka på det. Alls. Muttrat lite över att han som har sin jättemast utanför min på hyllan i mastskjulet inte mastat på ännu. Jag ids inte flytta hans mast bara för att komma åt min. Men det är ju fortfarande svinkallt på nätterna och kallt och blåsigt på dagarna så ingen brådska med att premiärturen för min del, faktiskt. Även planerat högtalarmontering och ljudanläggning. Fyra stora boom-boomlådor ska sitta någonstans men det är minsann inte lätt att få plats med i en liten 27-fotare så de inte är i vägen. I sommar blir det Disco Inferno vill jag lova! Men bara när jag är för mig själv i skärgår'n, såklart... Jag bedömer att en rejäl Dunder & Brak-ljudanläggning är viktigt att ha för att skrämma bort späckhuggarna senare, utanför Portugal och Spanien. Spelar jag Håkan Hellström på max dör de förmodligen direkt av chocken (de sägs ju vara intelligenta och känsliga djur, sitt yttre till trots) men jag får väl låta bli det, monstren är ju fridlysta.
-
3 pointsJag antar att du har ett Alpha onedrev. Då finns en impeller även i drevet. Den får inte gå torr. På nyare Mercruiser är det enkelt att tömma sjövattensystemet. Antingen sitter det en "Cykelpump" på värmeväxlaren, eller så är det ett handtag som man ska dra i eller trycka ner. Minns inte vilket.Då fryser i alla fall inte något sönder. Jag brukar ha en balja, egentligen en snöskotersläde, under drevet. Trycka in slangar i bypasshålen i skölden så att det inte sprutar utanför. Två länspumpar i baljan. En kopplad till drevet med spolmuff. Den andra kopplad till vattenintaget i botten med en muff typ avloppsrensare med teleskopisk stötta, som sätts mot marken. Glykolblandning i baljan. Starta motorn först och sedan länspumpen. Annars sprutar det utanför.
-
3 pointsHej och välkommen till MG! Gelcoaten jan absolut inte ta någon skada, bottenfärgen skyddar inte gelcoaten utan skyddar bara mot beväxning. Jag skulle göra som Zaphir föreslår och njuta av båten de hör säsongen och komma fram till vad som är viktigast att åtgärda och sedan använda senhösten, vintern och våren 2025/2026 åt att åtgärda detta. Det kanske inte är bottenmålningen som hamnar överst på listan, men om den gör det så hinner du fundera igenom vad du egentligen vill ha för slutresultat och får tid att undersöka marknaden och boka ev. proffsinsatser i god tid. Vilka regler för användning av bottenfärg gäller där du har båten? Behöver jag bottenfärg eller kan jag tvätta båtbotten i en borsttvätt några gånger per säsong istället? Om det är en trailerbar båt kanske det är så att båten kan stå upställd på land isf. att ligga i vattnet? Det kanske finns annat som kan vara lämpligt att åtgärda samtidigt som båbgotten blästras/skrapas? Mm, mm! Lycja till! Mackey
-
3 pointsJag har nyligen införskaffat en båt för att lära mig segla med. Då modellen är ovanlig och inte mycket finns skrivet om den på nätet så tänkte jag att det kanske kan finnas intresse för någon med ett par bilder och lite info. Modellen heter Ski-breeze och tillverkades i Uddevalla av Scandia boatyard. Det verkar som ungefär ett hundratal byggdes mellan 1957-1965 och merparten gick på export. Fabriken brann tydligen ner och det sista skedde tillverkningen hemma vid huset. Båten är 5,6x1,8m, byggd av glasfiber, käns väldigt tung och robust. Den har fällbart centerbord och dubbla roder. Relingslist och rorkultar av teak, bänkar och durk är mahogny. Under fördäcket finns en lite upphöjd uppfällbar skiva som marknadsfördes som 2 extra bäddar. Akterspegeln ska klara upp till 35hk och framför den finns en självlänsande motorbrunn. Hur den är att segla kan jag inte säga mycket om. Jag har bara varit ute på en kortare segeltur än och det var mitt allra första försök till segling i livet, så jag har dåligt med referenspunkter att jämföra med och för lite kunskap förstås. Men det gick ganska bra iaf så jag antar att den passar en nybörjare som mig. Det var lätta vindar och endast storseglet användes. Vinden kom rakt från hamnens öppning så det blev till att kryssa det första jag gjorde. Båten kändes väldigt lugn, trygg och det var inga problem att göra någorlunda fart snett upp mot vinden. Jag var lite orolig att rodret skulle kännas obekvämt iom att det inte sticker ut över sittbänken som på vanligt vis. Jag tänkte att det skulle kännas som att man fick sträcka sig bakåt på ett onaturligt sätt, men det var riktigt bekvämt faktiskt. Mycket nöjd så här långt🙂 Dottern som sitter i är ca 160cm lång för referens😅
-
3 pointsNu har jag fått och installerat den nya versionen av Orion XS. Vid årets första båttur idag gav den inte ifrån sig några störningar på VHF-kanal 16, på samma sätt som den tidigare versionen gjorde. Inga andra ändringar är gjort i elsystemet. Det får ändå betraktas som godkänt. När jag har lite mer tid skall jag skanna igenom några fler kanaler.
-
3 pointsJag tycker det är onödigt med byte av olja och oljefilter! Motiverar det inte mer än så🙂 Det är ingen poäng att argumentera för olika skolor om ett ämne som detta eftersom det baserar sig på rent tyckande och egna upplevda (subjektiva) erfarenheter. Dock tycker jag du ska följa tipset från @Janne_G och kolla kondens, som jag tyckte lät som ett vettigt tips. Dieseln hade jag försökt kolla tecken på tillväxt om den stått nu 1 1/2 år. Inga tecken så hade jag hoppat filterbyte där också. Det är vad jag hade gjort😀
-
3 pointsSeriöst. Vad är det som kontaminerat eller förändrat egenskaperna på olja som förvaras i en metallbehållare (motor), som inte används mer än någon minut under flera år? Kan aldrig tänka mig att olja som blir stående på t ex Castrols lager i flera år destrueras eller har ett bästa före datum.
-
2 pointsPutsa rent i kanterna på alla gamla hål. Fyller ut med nytt distansmaterial i hålen (vattenfast plywood är lämpligt utfyllnadsmaterial). Plastar med glasfibermatta och polyester ett antal lager på in- och utsida (å nu kommer det ett antal kommentarer om det ska vara polyester eller epoxy - detta är en religiös fråga). Avslutar med topcoat över plastningen. Tar upp nya hål för det nya drevet. Skyddar de uppsågade ytorna genom plywooden med polyester/epoxy så det inte tränger in vatten i plywooden (då ruttnar den inifrån). Sen är det bara att täta o skruva fast ditt nya drev mm. När du byter drev så kommer kanske även motorn i ett nytt läge så du behöver se över motorfästena.
-
2 pointsRördromen hörs på Åsundaöns sydspets Enda levande förutom några skränande sjöfåglar. Senare tar båtåkande vid .... Tar mig ett bastubad senare i kväll.
-
2 pointsPå mc-forumen jag hängde på förr fanns det oftast en sån här tråd, där man efter en mekdag plitade ner några rader om vad man gjort för Pärlan. De trådarna kunde bli rätt kul eftersom de emellanåt gick rejält OT, eller spårade ur i helnördiga diskussioner om varför ett visst fabrikat av oljefilter absolut inte får användas. Så jag drar igång en "Vad har du gjort för din båt idag"-tråd och ser om den överlever sjösättningsperioden. Det blev en lång dag med skutan men nu är hon klar för att hivas i sjön. - polering & vaxning fribord och akter. Det är himla svårt att få rejäl glans på 45 år gammal gelcoat som länge försummats men ytorna blev ändå betydligt snyggare än innan. Dåligt resultat beror troligen också på lågkvalitativa snikprodukter från biltema. Rubbing och vax för 600 kr/flaska hade säkerligen gett bättre resultat men någon hejd får det faktiskt vara på tokpriserna. - byte ventilkåpspackning motor och ventiljust. på känn eftersom jag glömt bladmåttet hemma. Ingen skillnad på gången efteråt. Besviken. - Provstart av motor. Kickade igång på två sekunder trots att han stått orörd sedan september! Helt overkligt. Jag älskar min gamla Penta MD5B innerligt. Den överlever nog mig. Hur länge kommer folk att hålla liv i dessa gamla enstånkor? Tills att man inte längre kan köpa diesel eller likvärdigt flytande bränsle, säkerligen. Fast då kan man väl köra på matolja? Det kommer ju finnas så länge det finns människor på Jorden. Så länge kommer också Pentor att tuffa på! - Ihopmontering av rorkulten till hjärtstocken. Fortfarande samma glapp trots 600 spänn för ny bussning och mycket tid nerlagt. Fast rodret är lite trögare nu. Jag begriper mig helt uppenbart inte alls på roderkonstruktioner så nu 💩 jag i det här och kör som det är. - sprucket roder ihoplimmat med epoxi. Blev bra men ska plasta utanpå också, bara för att se hur det görs. Har aldrig plastat förr. - borrat ur avbruten skruv för offeranod vid propellern och gängat om så alla tre anoderna är på plats. I annan tråd skrev någon att det inte behövs anoder för propen på 110S eftersom den är isolerad från axeln. Men efter bara en säsong är anoderna rejält vita och anfrätta så de verkar allt behövas. Den andra, ringanoden mot drevet, är däremot helt opåverkad. Kanske fel material? - borstat bort rost från kölen och grundmålat, lägger på bottenfärg imorrn. - märkt upp varningslamporna på motorns manöverpanel ordentligt med Dymotejp så det syns bra vad det är för larm. Plus annat smått och gott som jag glömt. Imorrn är sista chansen för fix av sådant som måste göras på land. Sjösättning på lördag 😁
-
2 pointsPalmgrens Plåt & Svets fixade biffen och gjorde värmeväxlaren som ny för en rimlig penning.
-
2 pointsGärna med låsmuttrar, så kallade ”Nylock” även med en stor rostfri (A4) på muttersidan. Man kan ta hjälp av en orangutang vid monteringen dessa har ju i allmänhet långa armar. 😄 Men ”typ” en fasttejpad mutter i en ringnyckel, som i sin tur är fastsatt på en båtshake eller annat långt verktyg. Inget enmansjobb iallafall.
-
2 pointsDå verkar alla problem lösta. 1. Varvtal Min teori är att det varit för lite tilluft i motorrummet, och kärvande pump, nu är en motorrumsfläkt utbytt då den gamla tydligen var helt död, nu varvar motorn på. Och jag kör med 1 dl tvåtaktsolja i 400 l diesel tjoff så bara började motorn varva ur. Temperatur. sista vinter fixet blev att blåsa ur inkommande vattenledning med servooljeky. locket till sjövattenpumpen var helt gropigt och skadat av vad jag misstänker galvaniska strömmar, det planslipade jag. nu kyler den som det är tänkt igen. summa sumarum 24 knop 90 grader 👍
-
2 pointsOm det är fyllt på ett ungeför med kylvätska och det blir för mycket när den blir varmt och expanderar, så skulle jag kolla om det kommer något ur slang 66 på skissen.
-
2 pointsVår båt har fått vila i böljan den blå de senaste veckorna. Jag hoppas och tror att båten har det trevligt tillsammans med sina bryggkompisar. Det var ju länge sedan de träffades så de har säkert en hel del information att utbyta.
-
2 pointsIdag blev det installation av stero med högtalare och färdigstädatoch klamrat i elsystemet!
-
2 pointsSåna har dessutom fördelen att de gör att man kan ta ner seglet och bunta ihop på bommen, i stället för att dra ur. Man behöver bara "låsa" dem så de inte kan komma ner till den bredare öppningen i rännan. Man kan billigt lösa det med en tunn lina knuten hårt runt masten precis ovanför.
-
2 pointsStäll stödhjulet på en badrumsvåg. Flytta båten fram o tillbaka tills du har ca 80 kg på vågen (då får du lite lägre tryck på kulan). Justera tornet till det läget på båten.
-
2 pointsJag har sett förtöjningslinor i bra skick nötas av på mindre än 24 timmar just genom att de tillåtits röra sig genom en ögla. Om man vill kunna (eller kanske tom. måste) sträcka upp båten från land är mitt förslag att man har ett block fäst i bojen så att inte linan nöts av, men även det är en tveksam lösning eftersom man inför ytterligare något som kan gå sönder.
-
2 pointsMin kamrat lärde sig att man kan smälta en alldeles nyinköpt stor kulfender med avgaserna från en dieselvärmare. Dock ingen eldsvåda som tur var.
-
2 pointsRengöring och vax är bra för att få ren och skydda plasten mot fortsatt nedbrytning i solen. För att få bort redan nedbruten plast krävs minst kraftig rubbing och troligen våtslipning i ditt fall. Jag skulle testa några olika metoder enligt tidigare förslag (i princip om rubbing räcker eller om våtslipning krävs) för att ta reda på vad som krävs och hut mycket arbete som krävs, fast bara på en liten yta (tex. det jag ringat in) där det inte gör så mycket om det blir "fel". Då ser du också om det verkligen går att få bort det vita eller om det är något annat som är boven i dramat.
-
2 pointsJag skulle prova med Abralon våtslip och en oscillerande slipmaskin på en begränsad yta till att börja med. Börja med 1000, 2000, 4000 korn och sist ett valfritt vax. Blir du nöjd är det bara att fortsätta annars får det bli ommålning vid lämpligt tillfälle.
-
2 pointsLite bilder skulle underlätta, eller de är nog helt nödvändiga för att man ska kunna ge någorlunda rätt.råd.
-
2 pointsIngen pirat utan äkta viking och ger dig detta svar: Kul att du löste problemet! När det gäller dina andra åsikter så är det så att många kastar ut en fråga på detta forum och sedan försvinner, du har varit kort aktiv med 4 inlägg (går att se) och redan givit ditt missnöje. Ge det tid och var aktiv så ska du se att "proffsen" deklarerar sina ideer och kompetens. Kan med gott samvete skriva att på detta forum får du svar som är högt och lågt (killgissningar) men sorter man svaren så finner man en klick av kompententa människor med gedigen kunskap och erfarenheter som jag själv inte kan mäta mig mot även då jag själv anser mig inneha bra kunskaper av det mesta. Det är otroligt bra att bolla tankar och gå vidare praktiskt när man diskuterar på detta forum. Vill man ha svar direkt så gäller andra kanaler, typ Facebook osv. Välkommen.
-
2 pointsAtt det inte följer med en laddare när man köper en iPhone för 15 papp är något märkligt, men att det inte följer med ett 230 nätaggregat till plottern som är avsedd för montering ombord på båt, och ska kopplas mot ett lågvoltssystem, tycker nog de flesta inte är så konstigt. Men det går ju att lösa som forumkamraterna skriver, hoppas du får glädje av din nya plotter👍
-
2 pointsNej, det är verkligen inte självklart. Väldigt få skulle använda en sån, och nästan ingen av dessa få skulle använda den mer än en mycket kort stund när produkten var ny. Det skulle vara ett groteskt slöseri att skicka med en sån klump med varje exemplar, och skulle fördyra betydligt. Man skulle kunna jämföra med att det följde med hemkörningsdäck till en ny bil, som sen aldrig mer användes. Den som vill torrsimma med plottern kan köpa en valfri 12 V batterieliminator från närmaste elektronikkedja för några hundralappar, och sen koppla röd tråd till plus, svart tråd till minus. Gärna en som klarar minst 2 A.
-
2 pointsHej alla, Efter en lång höst/vinter/vår med båten på land är den äntligen klar för sjösättning. I morgon lyfts hon i och det ska bli spännande att se vad som inte fungerar som det ska den här gången. Tidigare år har jag haft ganska omfattande förändringar under vinterhalvåret, men i år har det blivit lite mindre. Här kommer en sammanfattning: Gamla pentryt renoverat Spis borttaget, nytt handfat och blandare installerat. Alla ytskikt bytta och kompletterade då vissa täckskivor saknades. Ny belysning med dimmer, ett nytt IKEA skåp monterat där den gamla kylen stod och till slut teakfaner på bänkskivan. På det stora hela är jag nöjd - det ser bra ut och jag har fått mycket mer utrymme för tallrikar, glas, specerier och liknande. Renovering cirkulationspump styrbord motor I slutet på förra säsongen började cirkulationspumpen läcka. Då jag precis bytt på babord motor var jag smärtsamt medveten om hur dyra de var så i vinter har jag istället haft isär den gamla och fått hjälp att byta lager och tätningar. Får hoppas att den funkar som den ska. Då operationen kräver att värmeväxlare demonteras fick den även en rejäl rengöring och ett nytt lager färg. Tyvärr hade generatorn drabbats av läckaget så även den åkte jag på att byta. Installation av varmvattenberedare En 20 liters varmvattenberedare från Isoterm införskaffades och installerades i motorrummet. Detta ledde till en hel del nya slangar för färskvatten och ett par kopplingar på babords motor för att kunna värma vatten via motorn. Installation av landström När båten köptes hade den en landströmsinstallation som var direkt farlig så den slets ut redan första året. Nu var det dags att göra om och göra rätt så en normcentral sattes upp tillsammans med jordfelsbrytare, automatisk växel mellan landström och inverter samt några snabbsäkringar till tre olika uttag i båten. Motorservice Båda motorerna har fått ny olja, oljefilter, generatorremmar, bränslefilter, förfilter och filter till vevhusventilationen. I dreven tappades den gamla oljan ut och analyserades innan ny fylldes på. Förra året byttes bälgar, anoder och impellrar så dessa byts inte i år. Motorrummet har fått en rejäl uppsnyggning då drömmen om ett torrt motorrum fortfarande lever även om tidigare år varit långt ifrån torra.... Polering Efter att ha gjort några riktiga poleringar börjar jag nu få belöningen för tidigare års slit. I år blev det två poleringar (grov+fin) följt av ett lager vax och nu börjar faktiskt båten se riktigt anständig ut. Nu håller vi tummarna för att allt går bra i morgon och att vi får en säsong utan större missöden. /Christian
-
2 pointsOch du, undvik rostfria schacklar. De har en förmåga att öppna sig med påföljande skador på båten. Galvat håller i många år. Ungefär lika länge som tamparna 😉 Fråga mig inte hur jag vet.....
-
2 pointsJag har gjort exakt detta arbete, och övervägde liksom du att använda en multimaskin för att begränsa dammspridning, men jag insåg att det skulle bli tidskrävande att få bort topcoaten på detta sätt. Jag tog fram vinkelslipen och satte dit lamellslipskiva kornstorlek 60, på med engångsoverall och handskar, tejpa runt handlederna och halsen, på med skyddsmask och visir. Jag slipade en yta på ca 600x300mm på under 5 minuter. Jag höll vinkelslipen med ena handen, och dammsugarslangen med den andra, man kan suga upp merparten av dammet om man placerar slangen någorlunda nära slipskivan. Resten av dammet städades snabbt upp, och plastningsarbetet kunde ta vid. Jag rekommenderar starkt att du slipar bort all topcoat. Även om topcoat är pigmenterad polyester, så vet man inte hur tjockt de lagt topcoaten, och topcoat utan glasfiberarmering har ingen som helst styrka och är ingen bra grund att fortsätta plastningsarbetet på.
-
2 pointsKör själv med billiga penslar som kasseras efter plastning/användning. Sedan har jag i princip slutat använda roller för att trycka bort luftblåsor och jämna till, i alla fall vid plastning med riven matta. Slutar mest efter ett tag med en eländig klump med glasfiberstrån, dessutom tenderar den ibland snarast att riva upp och inte jämna till. En pensel och lite snits tycker jag gör minst samma jobb, dessutom upplever jag att man har bättre kontroll med den när man kör med riven matta. Vilket jag oftast gör, då den ger mycket större flexibilitet över förhöjningar, i hörn och andra "icke raka" delar av det som plastas. Men visst, det är kanske en smaksak om man föredrar aluminiumroller eller t ex pensel. På stora jämna ytor och vävd matta är det en annan sak. Där kommer även min roller fram 😉
-
2 pointsJag vet att det inte är hälsosamt, men dieselavgaser luktar ju gott! Samma med avgaser från flygfotogen. Sött och komplext. Ju smutsigare diesel, desto bättre luktar det. Moderna dieselbilar med bra filter och elektroniskt styrd förbränning luktar iofs inte så gott. Litet stickspår, men jag blev så förvånad över att läsa att folk kallar det "stinkdiesel" och att de mår dåligt av lukten. Så olika det kan vara!
-
2 pointsJag kör på HVO100, vilket är en syntetisk diesel som därmed inte är attraktiv för alger/bakterier. Den är någon krona dyrare och innehåller 2-3% mindre energi per liter (eftersom den har lägre densitet). Men detta märker man inte. Däremot märks det att den inte ryker och är luktfri (både vätskan och avgaserna). Funkar toppenbra och är godkänd av Volvo penta.
-
2 pointsTråkigt. Men tyvärr stärker det teorin om att de "åtgärdat" bara genom att ändra något komponent så switchfrekvensen justerats lite så de värsta övertonerna inte hamnar precis på de viktigaste kanalerna. Och det stämmer ju med vad någon återförsäljare nämnt också. Ingen "åtgärd" alls m a o, bara en flytt av problemet så de högst klagande inte skall märka det så mycket. 😞
-
2 pointsEn hemma slöjdad plastkåpa och en grovdammsugare gör underverk med att minska mängden damm.
-
2 points
-
2 pointsOm båten är svår att styra i låga farter och där det är trångt skall du absolut inte fixera snurran och styra med rodret iställe!. Styr med snurran och styr med rodret samtidigt. Framförallt är det viktigt att rodret inte styr åt ett annat håll än dit du styr med motorn, för då kan det bli råddigt. Men i låga farter är det motorn som står för den stora styrningskraften. (För att rodret skall fungera måste det strömma vatten förbi det, vilket det förstås inte gör särskilt mycket när båten går långsamt. Föreslår att du kör ut på lite fritt vatten och testar båda varianterna så snart du sjösatt så kommer du att märka skillnaden. Och den är stor! En av de stora fördelarna med att ha utombordare istället för inombordare -- möjligen rent av den enda -- är just att man kan styra med motorn och därmed få en mycket snävare vändradie. De enda gånger jag låser rodret på min IF med utombordare är dels när jag kör igenom Bråviken, vilket tar flera timmar. Men då är förstås också motorn låst. Och dels när jag seglar ensam och skall sätta segel. Aldrig annars.
-
2 pointsGelcoatspackel. Ev. bara gelcoat eftersom skadan är väldigt liten. Något har slagit i och spräckt gelcoaten, som i sig - till skillnad från den armerade polyestern - är väldigt spröd. För att få lagningen hållbar bör dock skadans kanter först fasas och sprickor/flisor som ännu inte lossnat slipas ner så inget "löst" finns kvar. Sedan rengöra ordentligt med aceton. Tycker mig kunna ana att detta är en gammal skada som lagats innan (syns lite vitare gelcoat/färg på min förstorade bild nedan), troligen bara genom att lite gelcoat duttats på men som lossnat. Så kan man göra, och det kan hålla ett tag.
-
2 pointsInte alls. Det är en normal, "klen" hushållsmaskin som massproducerades under många år. Dessutom var vredet för trådspänning trasigt, så jag fick fixa med en lös skruv och bricka för att få det hyfsat rätt. Trots det gick det fint. Men, en sak som INTE funkar är att ha sån där klistertejp som tyvärr rekommenderas från kapellmakarhåll. Jag testade inledningsvis och det blev tvärstopp och totalhaveri. Kör man med sånt mellan så kan jag förstå om det blir pannkaka av allt. Men som tur är behövs det inte! En sån här var det:
-
2 pointsKallstarter och korta körningar skapar förutsättningar för kondens genom temperaturväxlingar i metallen i en motor. Vid normal drift hinner fukten ånga bort när allt blir genomvarmt, det är därför en motor som går långa pass mår bättre. Segelbåtsmotorer som körs korta turer in och ut från hamnplatsen mår inte så bra trots få driftstimmar då dom inte hinner bli genomvarma. Min motor ( liten Penta-diesel)som sitter i en långsamgående snipa får långa körningar för det mesta och har hittills snurrat på i drygt 50 år och över 7000 timmar och jag hoppas på mer. Jag byter olja var hundrade timme vilket ibland innebär flera byten på en säsong men jag tror att fräsch olja är en bra grund för god funktion. Jag har haft båten och motorn i 43 år utan några större reparationer så det kanske bevisar något.
-
2 pointsHej Nu får man ha o-charts sjökorten på fem apparater på en licens. https://o-charts.org/shop/en/oesenc/29-se.html Hälsningar Ove
-
2 pointsLänkar till annat forum, Maskinisten.net, där jag skrivit under typ 10 år om i princip allt jag gjort med min Albin Cumulus. Grabbräcke, Peke, Badbrygga mm i rostfritt. Och en hel del annat, t ex sittbrunnskapell, montering av Garmin frammåtseende ekolod, säker vinterkonservering av motor, bottenfärg, byte Cutlesslager, motorservice Yanmar YSM12, modifierad bilgenerator, service Eberspächer Dieselvärmare, Bimini, drift CPAP, o s v, o s v. Kanske finner Ni nåt matnyttigt. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408#p3460401 - En länk till innehållsförteckning (blå text) finns bifogad i första inlägget. Ladda ned länken, och öppna från denna, så funkar det som tänkt. Välkommen att botanisera... - Tar gärna emot kommentarer här.
-
1 pointEn frisk pump brukar kunna, efter ett tag, suga den luft som står i slangen fram till pumpen men det bästa är att se till så att vattnet i inkommande slang är helt framme vid pumpen. Sen tar det att tag innan luften i hela systemet är borta men får pumpen vatten så trycker den bort luften. Att pumpen kan suga två meter betyder inte att den kan suga luft (enkelt) på två meters höjd.
-
1 pointTesta med maskin med stor stödrodell rubbing och ulltrissa först, det tar mer än man tror om rätt produkter används, att göra det för hand är ett jäkla slitgöra. Men med bilder hade det varit lättare att ge råd som sagts.
-
1 pointJag hade råkat lägga en yxa på andra sidan skottet där min elektroniska kompass sitter. Det blev väldigt konstig avvikelse mellan vilken kurs plottern tyckte jag seglade och kompassens uppfattning... (Vid styrning på fast kurs och aktivering av autopiloten så fortsatte båten den intagna kursen så då märktes det inte att det var rejäl "missvisning".) Jag gick för motor söderut längs inomskärsleden från Björn och ned emot Öregrund (Roslagskusten). Autopiloten fick hålla kursen så jag kunde fokusera på navigeringen (där är rätt grynnigt). Plötsligt gjorde båten en skarp nittiogradersgir åt babord. Det blev lite bråttom att ta över rorkulten. Enligt kompassens gradtal så styrde vi i västlig riktning efter att jag tagit över kommandot mot ursprunglig riktning. Å enligt plottern gick vi sydlig kurs. Lika plötsligt svängde kompassen tillbaka och visade sydlig kurs. Tittade lite noggrannare på sjökortet och upptäckte att vi passerat över den kraftiga elkabeln från Forsmark till Finland....
-
1 pointDet blir ett kort svar, jag börjar tröttna... Nej, varken min eller Nauticatens motorer har någonsin varit sjövattenkylda. Inte heller de båtar Malö bygger idag som också utrustas med fläkt. Och en sötvattenskyld motor jobbar som sagt uppåt 90 grader. Nauticatens motorrum ser exakt likadant ut idag 2008 som på 60-talet med exakt likadant arrangerade luftintag. Skillnaden mellan 60-talets och dagens NC 33 är minimala förutom kölarrangemanget, riggen och standarden på inredningen. Ditt argument att fläkten gör oljud och drar ström är aningens ogenomtänkt - fläktljudet dränks i motorbullret och ström brukar finns gott om när motorn går. Konstruktionsmiss - tja, då är varven många! Jag roade mig med en liten internetsökning: Najad 360 - motorrumsfläkt Samtliga Malö - fläkt HR 510 - fläkt HR 352 - fläkt Och ids man hittar man nog flera! Sedan har vi motorbåtarna där jag inte har någon koll. Men min kompis Fjord 34 med två Perkinsdieslar har två bamsefläktar som suger ut i bakkant på motorrummet - varvsmonterade. Jag vet inte vad verkningsgraden för en motor är, men en stor del avgår i värme och den värmen står naturligtvis i proportion till storleken: Min motor är på 4 liters slagvolym, 74 hk och väger 500 kg med backslag. På den sitter en generator på 80 A/28 V = 2,2 kW som i sig avger en hel del värme. Om hela motorns yta är uppvämd till 80 grader avger den oerhört mycket värmeeffekt - vi pratar om en järnklump på ett halvt ton. Dessutom är den monterad i ett snudd på hermetiskt slutet utrymme med tjock isolering överallt och där de enda hålen till omvärlden är två luftintag och ett utblås från fläkten Så tittar vi på din: 1 cyl och ett par dl slagvolym, 10 hk? Vikt 75 kg? Generator gissningsvis 30A/14 V = 0,4 kW, inte så mycket värmeavgång. Och din motor är monterad i ett utrymme som är rätt klent isolerat och med ganska många öppningar av bilden att döma. Är det konstigt att din går svalare och förmodligen inte behöver kylas? Hursomhelst - om frågeställaren tycker (förmodligen med all rätt) att hans motorrum blir för varmt - kan han inte få montera en fläkt då, på samma sätt som de (ansedda) varven Malö, HR, Najad, Nauticat m.fl gör? Eller måste han till varje pris bygga om, byta båten eller intala sig att han inbillar sig? Det blev inte så kort....
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00