Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-13 på alla områden
-
2 poängJag kör med en 5 liter-graderad träpinne, rakt ned i tanken. Behöver ingen el för att funka. Möjligtvis lite ljus på natten.
-
2 poängOm man inte förstår svaret på en fråga man ställt, så behöver det inte vara svaret som det är fel på, det kan vara så att frågan är felformulerad. (42... Salige Douglas Adams, författaren till LGTG kom på detta faktum för rätt många år sedan.)
-
2 poängInte ok för bensinpåfyllning. Att den är "godkänd" är egentligen helt irrelevant eftersom de inte skriver VAD det är den är godkänd mot för norm och användning. Minns ett hemlarm som salufördes som jättebra eftersom det var "godkänt av Post- och Telestyrelsen". Men det var ju Stöldskyddsföreningen och mot normer gällande inbrottslarm som hade varit relevant, PTS godkännande gällde bara radioöverföringen mellan larmets sensorer och huvudenheten. Och då inte ens om den var säker eller så, utan bara att de inte sände med otillåten uteffekt och på otillåtna radiofrekvenser. Funktionen var alltså aldrig föremål för något godkännande. Men det var ju "godkänt", så att påstå det var ju inget ljug.... Vill man ha godkänd (ISO 7840 A1), armerad bensinslang billigare kan man ju handla på andra ställen än de stora kedjorna: https://www.axmarin.se/Bransleslang-Pafyllnad-38mm-A1 Eller helt strunta i Båtbutiken. 1 1/2" (38mm) och bensintank är ju liksom inte ovanligt eller båtunikt. Ett exempel: https://www.swedol.se/oljesug-returslang-med-stlspiralpg-1000977.html?queryID=20f9268028298523428e0636fe39ef1e&objectID=201258&indexName=production_swedol_sek_sv_products Edit: Erlandssons slang är en Plastimoslang avsedd för vatten och ventilation. Var de har fått "bränsle" ifrån kan du ju fråga dem.... https://www.plastimo.com/en/reinforced-multi-purpose-hose-9677.html Tyvärr skall man numera aldrig lita på vad båtbutikerna skriver eller säger. I alla fall inte de stora.... 🥴
-
2 poängJapp, det tycker jag. Köp en CE-märkt bränsletank godkänd för bensin. Alla anslutningar ska göras på tankens ovansida så att inte så mycket benson rinner ut om något lossnar. Köp en "tankspiral" så blir det svårare att slanga ur bensin. Köp påfyllningsslang och avluftningsslang godkända för bensin. Påfyllning 38 mm och avluftning cirka 12 mm. Däcksförskruvningen (tanklocket) bör monteras så att bensinen rinner ut i havet om det blir överfullt, inte in i båten. Avluftning görs med svanhals helst upp till samma nivå som bränslepåfyllningen så att pistolhandtaget slår av innan bensin rinner ut och så att du inte riskerar att få in vatten i tanken. Avluftningsbeslaget bör ha ett nät (flamskydd). Förbind alla däcksförskruvning, genomföringar, beslag, tank, mm. elektriskt så att du inte riskerar att få statisk elektricitet och gnistbildning vid påfyllning. Alla elkomponenter i utrymmet tanken placeras i ska vara gnistskyddade, fast undvik gärna el helt i det utrymmet. Utrymmet där tanken placeras ska vara ventilerat med ett hål motsvarande ungefär 70x70 mm (kan även utformas som en längre slits), men fläkt behövs inte. Inget bränslefilter med glaskopp som kan gå sönder. Lycka tilll med installationen. Mackey
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängKul med kreativa idéer! Vi kollar... Kan bli svårt eftersom den extra tanken troligen hamnar utanför skrovet, men kanske inte i alla båtar. Om man kan acceptera att flödesmätningen inte fungerar när bränslenivån är låg så funkar det ju. Hur stor extra tank måste man ha för att bränslet i den inte ska bli för varmt? Man kan kanske kyla den med kylvattnet till motorb. När den mindre tanken är full kommer flödet att upphöra även utan någon flotör så den kan man skippa. Det är bara att se till att avluftningen från den nedre tanken går över huvudtanken. Om man kan stänga till avluftningen när den nedre tanken är full kan den ju tom placeras över ordinarie tank. Jag tycker inte du gjort några direkta tankevurpor och det borde absolut gå att göra någon bra fungerande lösning. Frågan är vilken variant som är bäst? Jag gissar att din variant med en flödesmätare är mindre känslig för fel, men den blir kanske krångligare att bygga och installera? Tillägg: IngemarE var snabbare, men jag var noggrannare, kanske. Smart att bara ha ett T-rör och kyla returen.
-
1 poängHär är en beskrivning av Northtracker Scout som har 24h-intervall. Jag har en sådan och den skickar status kl 04:30 typ och eftersom jag oftast bara är ute med båten på dagsturer behöver jag aldrig larma av den.
-
1 poängFörtydligande: Varvräknare tar sin signal från brytarspetsarna eller motsvarande (om du har elektronisk tändning). Brytarspetsarna (ofta en grön kabel på fördelare från Bosch) ansluter till "minus" på tändspolen, dit skall du koppla varvräknaren. Och det är inte "äkta minus", det blir en puls då brytarspetsarna jordar i fördelarens gods.
-
1 poängJo, efter att den vet om att den är flyttad. Så om en spårsändare är inställd på uppdatering t.ex. var 24e timme så kan det gå ett antal timmar innan den börjar med tätare uppdateringar.
-
1 poängSkadan är känd i friluftskretsar, det var en tur i lågt tempo. De flesta åldringar brukar ha hjälm då fallen kan få särskilt olyckliga konsekvenser för gamlingar. Många testar även höftskydd, men det är osäkert med nyttan. Väldigt ovanligt att räddningshelikoptrar landar på isen (som den gjorde denna gång). Jag tycker dock att det är bättre använda skattepengar än meningslösa TBT-processer. Jag är glad att som skattebetalare ha medfinansierat din räddningsresa! Hoppas allt är återställt och att du fortfarande vågar dig ut på isar men i fortsättningen med en bra hjälm!
-
1 poängHar man din mossiga attityd till TBT och lägger energi på att sträva bakåt får du snällt ta emot all skit som kastas på dig. Förmodar att du är nog intelligent att fatta att verkligheten inte bara styrs av dina förvrängda fakta. Människor är enkla varelser som styrs i huvudsak av känslor vilket uppenbarligen är relevant även för dig med tanke på din drivkraft i en frågan du till slut alldrig kan få rätt i. Vilket utfallet än blir är du förloraren. Du kommer alltid vara Mellgard som vägrade sanera din bottenfärg till förmån för miljön. Enda sättet du kan rädda ditt renommé är att krypa till korset och sanera din botten och därmed vara lojal med båtvänner och miljön.
-
1 poängHej. Servern har scannats igenom och det hittades lite konstigheter i JavaScript filer. Dessa har nu rensats och nya från leverantören har installerats. Servern har uppdaterats med avseende på säkerhet, mjukvara och containers återinstallerde. Alla relevanta filer har återskapats och cacheminne rensat. Hoppas detta hjälper mot detta. Vi ber om ursäkt för det inträffade. Maila, rapportera eller tagga mig om något kommer tillbaka. Trevlig helg! //stavhammar
-
1 poäng
-
1 poängFörst ett tips på hur man når aktning på forumet: Sätt inte in samma fråga på flera avdelningar. Det resulterar i lätt aversion från övriga medlemmar. Dessutom riskerar du att tvingas hålla ordning på två olika trådar om medlemmarna börjar fördjupa sig i ämnet i båda trådarna. När diskussionen sedan spårar ur i båda trådarna och svaren börjar hänvisa till den andra tråden får du garanterat problem med simultanförmågan 🙂 Med detta sagt, varvräknaren skall ha en anslutning till plus, en till jord och den sista till tändspolen på samma anslutning som kommer från tändfördelaren, det är troligen den du kan använda den extra gråa kabeln till.
-
1 poängUtombordare alla dagar i veckan! - Mer plats inne i båten - Mycket lägre servicekostnader. Oljor, filter, tändstift och kamrem var 200:ade timme. - All motorservice sker utanför båten och motorn är lättillgänglig vid service - Färre vibrationer i båten - Extremt felfria - Skulle du vilja byta motor av någon anledning så lyfter du av din gamla, lyfter på den nya och kör båt samma dag. Din gamla motor är oftast eftertraktad och säljs snabbt. Nackdelar: - Försäkring Nu räknar jag med att bli bombad med argument varför jag har fel. 🙂 Blir intressant! Jag bor i skärgården, har dock kört båt, både inom- och utombordare, i 40 år så jag vet vad jag vill ha. 😉
-
1 poängHåller med. Googlade på ce-märkning och Diablo och hittade detta: https://www.marineonline.se/nuova-rade-diablo-smart-tankar.html Tankarna är CE-godkända och Rina godkända. För bränsle och spillvatten är de dessutom ISO 21487 certifierade. Kanske bara så att SeaSea inte tycker det är så viktigt att skriva ut detta?
-
1 poängLåter som du har en bra plan! Normalt sitter blåsan för filtret, men jag vet inte om det spelar ngn roll. Jag har avluftningen under påfyllningen. Det gör att det aldrig rinner över vid påfyllning, utan det rinner ur avluftningen om jag fyller för mycket när jag tankar från dunk. Dock så får man vara lite försiktig när man fyller på vid macken i och med att handtaget inte slår av innan det rinner ur avluftningen. Se till att bränslegivare och tankmätare är passar ihop. Det finns 3 olika modeller varav 2st är vanliga. Den europeiska och USA-modellen. Blandar du dom så visar mätaren fullt vid tom tank och tomt vid full tank.
-
1 poängPASSA er för torrkörning! Jag klantade bort mig för två år sedan. Startade min inombordare (VP KAD43) 30 sekunder på land EFTER att jag satt tillbaka impellern i sjövattenpumpen. Den brände fast och gick i småbitar på första turen! Möjligen ska man testa några sekunder start på land UTAN impeller. En motor med sötvattenkylning kan gå en kort stund (10-20 sekunder) utan sjövatten. Men inte köra impellern torr!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00