Jump to content
Friday 17 September 2021
Alarik

Hur många här har förarintyg?

Recommended Posts

10 minuter sedan skrev elektrikarn:

Har tyvärr inte vhf-cert själv

Eftersom Du är så entusiastisk gällande VHF kan man misstänka att Du använder VHF utan cert...😎

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope , har en spriller ny vhf som ligger i kartongen/omonterad ( sedan 5 år tillbaka) inte ens provkörd så jag hoppas den fungerar.

Det har faktiskt funnits tillfällen då,jag önskar att jag hade den i drift .

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev vega1959:

Jag vågar knappt skriva detta, det är väl att trampa på mångas tår.

Jag tycker att det är lite larvigt att man måste ha utbildning för att prata i telefon.

Ja, nu får jag väl ovett av halva båtsverige. Nej jag har inte VHF. Jag rör mig sällan utanför mobiltelefontäckning. När jag tog de utbildningar jag har på 1980 talet, (jag har Förarbevis och Kustskepparen) då var ett av argumenten för att ta VHFcertifikat att man kunde få väderleksrapporten smidigt. Men det argumentet har runnit ut i sanden. Ett annat argument var att om man går på grund och gör ett anrop hör alla runtomkring detta och kan komma till platsen, det är väl ända gången det kan komma till nytta. Men om jag då ringer sjöräddningen går de ut med ett anrop och då hör alla runtomkring, ja alla som tycker att man ska ha VHF. Men numera har jag en navigator/plotter så sannolikheten har minskat att jag går på grund. Är det riktgt allvarligt ringer man annars sjöräddningen och får hjälp av dessa enheter.

Jag hoppas du får ovett av mer än halva båtsverige för uppfattningen om att kravet på utbildning för att använda VHF är larvigt. Yrkessjöfarten kommer med största sannolikhet att ställa upp mangrant i kritiken.

 

VHF är, utöver en kanal för väderprognoser, en viktig säkerhetsfunktion till sjöss. Om du hade hört den samtalstrafik som ibland förekommer mellan båtförare som snackar strunt kontinuerligt på anropskanalen så hade nog inte uttryckt det som larvigt om kravet på utbildning och certifikat.

 

Du anser att du klarar dig bra med mobilen och det gör man i många fall. Men när räddningsinsatserna behöver kommunicera i en sökoperation så är det VHF som gäller från alla inblandade sökenheter. Att fördröja sökinsatsen av personer som ligger i vattnet o kämpar för sina liv genom att snacka strunt på säkerhetskanalen inser nog även du att det inte är så bra...

Det är den typen av kunskaper som inpräntas vid utbildning och examination för VHF-certifikat. Å så självklart hur man själv gör ett korrekt anrop om man hamnat i en nödsituation så att tiden för att hitta den hjälpsökande kan minimeras så mycket som möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev elektrikarn:

Nope , har en spriller ny vhf som ligger i kartongen/omonterad ( sedan 5 år tillbaka) inte ens provkörd så jag hoppas den fungerar.

Det har faktiskt funnits tillfällen då,jag önskar att jag hade den i drift .

Det är inte förbjudet att lyssna så sätt igång med installationen.

 

Sen kan jag lite anarkistiskt tycka att om du hamnar i en nödsituation där det kan handla om att rädda människoliv så kommer nog ingen att åtala dig för om du försökt få hjälp via VHF-en. Framförallt om du läst på om hur en VHF används. Det behövs ju lite grundläggande kunskap för att t.ex använda rätt kanal vid anrop av sjöräddningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev elektrikarn:

En stor fördel med VHF måste väl vara om man möter/hinner ikapp en båt/fartyg så kan man fråga/ prata med denne , ex om vilka avsikter den har .
Ni som förlitar er på mobiltelefoni , har ni numret till alla båtar/färjor ni möter ?

eller har ni numret till slussvakter/broöppningar ?

 

Har tyvärr inte vhf-cert själv men önskar att jag hade det .

Bor i glesbygd o har 6 mil till närmsta man man kan skriva provet för . ( trevlig äldre herre som ställer upp i mån av tid)

men nästa år så ....

Tyckte jag såg nånstans att man kunde sköta detta med certifikat på nätet, går inte det?

Har aldrig haft VHF tidigare men funderar på att skaffa en i vår.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att återgå till tråden .

Har kustskepparen.

( fixade en kurs här på byn via studiefrämjandet, tyvärr inte samma intresse för en VHF kurs )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svävar ut ytterligare lite och ber om ursäkt om det av TS anses för långt.

Jag använder min VHF i huvudsak till att lyssna och påkalla vid passager i trängre sund.

I Stockholmsområdet är det främst Knapens hål (där det är bra att lyssna, höll på att bli spetsad av en dansk skutas bogspröt och de hade inte varnat) och Dragets kanal där man helst ska meddela att man är på väg igenom. 
Flera passagerarbåtar (Flora mfl) meddelar inte och verkar inte lyssna på VHFen.


I somras hände något lite kul när vi passerade Draget. Jag meddelade som vanligt via Allmänt anrop att vi var på väg igenom och i vilken riktning. Plötsligt, och precis när jag var inne i kanalen, får jag ett svar där någon säger att det är bra att jag varnar och önskar mig en trevlig sommar! Då jag var mitt i kanalen kunde jag inte svara och denne uppgav heller inget båtnamn.

Jag såg ingen båt vare sig på insidan eller utsidan om kanalen. Knepigt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mobiltäckningen har faktiskt blivit oerhört bra. Jag har seglat långt ut från land (kanske 6-10nm) på västkusten och inte tappat täckning någon gång. Köpte en enkel knapptelefon med kontantkort som jag har i en vattentät ficka ifall jag skulle hamna i vattnet. Detta efter att ha upptäckt att min smartphone inte gillar att vara våt.

 

Men en enkel (men avancerad) handhållen VHF med GPS och MMSI-funktion står på önskelistan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle kanske vara kul med en ny tråd om hur många som har VHF som har certifikat?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev Zwen:

Skulle kanske vara kul med en ny tråd om hur många som har VHF som har certifikat?

Samma problem där - urvalet är inte representativt. Om man i stället skulle skicka ut en enkät till 1000 slumpvis utvalda MG-medlemmar skulle det, om svarsfrekvensen är god, kunna ge nåt användbart.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej nån egentlig seriös statistik skulle det ju inte bli, men skulle kanske ändå vara lite kul att höra lite om hur seriösa vi är med det där.

 

Ingen som vet om man kan ta certet hemma online förresten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Zwen:

Nej nån egentlig seriös statistik skulle det ju inte bli, men skulle kanske ändå vara lite kul att höra lite om hur seriösa vi är med det där.

 

Ingen som vet om man kan ta certet hemma online förresten?

Man måste nog fortfarande skriva provet i närvaro av en provförrättare. Ena delen av provet är dock nätbaserad, som man ska göra på egen hand innan man "skriver upp".

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-12 vid 20:14 skrev Lintott:

Sen kan jag lite anarkistiskt tycka att om du hamnar i en nödsituation där det kan handla om att rädda människoliv så kommer nog ingen att åtala dig för om du försökt få hjälp via VHF-en.

Nöd går före lag i detta fall så man blir inte åtalad för detta brott.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-11 vid 16:40 skrev Baxlaget:

Jag höll kurser i Förarintyg i början på 2000-talet. Då fanns det intresse och eleverna var 100% närvarande och engagerade, självklart hade vi kul på vägen.
Mot 2010 så började elevernas engagemang minska, man var "upptagen" så man kunde inte närvara på ett antal lektioner.
Runt år 2012 tog intresset slut totalt för kurser som tog mer än fem minuter. Intensivkursföretagen fick ett uppsving.
Kunskap blev överreklamerat. Det räckte med en stämpel i Intygsboken så "kan man".

 

Sorgligt!

 

 

2020-11-11 vid 19:52 skrev Volvo_Penta:

Håller med till fullo. Förarintygskursen är hopplös att försöka leda, Fejsbok och liknande sat-tyg är mer intressant för deltagarna. Kursen går man för att få stämpeln i "blå boken". Sen beter kursdeltagarna illa när tentan gick åt pipsvängen. Jag har i princip slutat med kursen Förarintyg.

Jag känner igen denna trend från utbildningar i näringslivet. 

Pappret är viktigare än kunskapen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

 

Jag känner igen denna trend från utbildningar i näringslivet. 

Pappret är viktigare än kunskapen.

Då blev det dubbelt sorgligt ... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ingen utbildning men funderar på att ta förarbevis. Nu är min fru först ut och har precis börjat och detta gör mej mindre sugen på att ta det själv. Lära mej symbolerna på sjökortet kan jag göra själv och med ett flertal digitala navigerhjälpmedel ombord känner jag mej tveksam till om jag någonsin kommer ha nytta av att använda passare och kompass på min lilla fritidsbåt som aldrig kommer vara mer än 1h från hemmahamnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dsl:

Har ingen utbildning men funderar på att ta förarbevis. Nu är min fru först ut och har precis börjat och detta gör mej mindre sugen på att ta det själv. Lära mej symbolerna på sjökortet kan jag göra själv och med ett flertal digitala navigerhjälpmedel ombord känner jag mej tveksam till om jag någonsin kommer ha nytta av att använda passare och kompass på min lilla fritidsbåt som aldrig kommer vara mer än 1h från hemmahamnen.

Ja, det är ett problem att det ligger så mycket förlegat i utbildningen. Det vore bättre att göra ett omtag från grunden och skapa en utbildning som speglar det moderna båtlivet.

En basnivå där man lär sig det mest grundläggande, som väjningsregler, de viktigaste sjömärkena, enklare navigering med plotter/GPS, sjövett, hur man ankrar och förtöjer säkert, miljöhänsyn och hantering av typiska nödsituationer, och där fokus ligger på båtliv i dagsljus under sommarhalvåret. Det alla borde ha.

En mellannivå som (utöver basinnehållet) innehåller navigering efter sjökort (elektroniskt och på papper) utifrån referenspunkter, sjömärken och fyrar i kustnära områden (men inte öppet-hav-navigering där man använder "bestick" och ritar och har sig), kunskap om navigationsljus, dagersignaler och ljudsignaler, obligatorisk VHF/SRC-del, och en del tekniska delar om motorer, el ombord och liknande.

En avancerad nivå som innehåller allt ovan, men också mer avancerad navigering efter sjökort med beräkningar för missvisning, avdrift och annat, hantering av hårt väder, tidvatten och strömmar, internationella skillnader i sjölagstiftning och andra regelverk, kunskapsorientering om säkerhetsutrustning som EPIRB, livflottar, överlevnadsdräkter, och säkert en del annat som jag inte kommer på just nu.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kustskepparexamen

 

Fast den kursen gick jag först efter att gamla motorbåten blev stående på land. "Nya" motorbåten lär inte komma i sjön än på ett par tre år.

 

Jag som lärde mig ro när jag var så liten att jag inte minns det och började segla i 12-årsåldern och köra med utombordare ett år senare tycker att kustskepparkursen var bra.

Där fick man lära sig allt det som jag inte hade lärt mig den praktiska vägen.

 

Elektronisk navigation intresserar inte mig. Jag strävar till att ha så litet onödig elektronik som möjligt i mitt liv. Bordsdatorn och enklaste möjliga telefon och min HP40 miniräknare räcker. Det är dyrt att hålla igång en massa elektronik och de pengarna sätter jag hellre på verkliga saker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev heimlaga:

de pengarna sätter jag hellre på verkliga saker.

I stället för imaginär elektronik! ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämnden för båtliv försöker att utveckla innehåll i förarintyget. Nya eller förändrade krav gäller nu från halvåret 2021. Hittas på deras hemsida. Innehåll i förarintyg har blivit bättre.

Det är bra att det finns ett intyg att ta för basala kunskaper. Som dessutom ger lite fördelar som rabatt på båtförsäkring, krav hos vissa klubbar och vid uthyrning. Detaljer kan alltid diskuteras.

 

Det stora tråkiga i utbildningssvängen är korta och intensiva kurser, kan skyllas delvis på deltagarna som köper dessa kurser och möjliggör marknaden därmed. Många tycker man har mindre tid för kurser, de ska vara billigare, och gärna på distans för bekvämlighet. Det betyder sämre lärande och fokus. Nivån på kursen sjunker...

 

Ett exempel:

Det finns en eller flera företag som säljer en kurs på distans över videomöteverktyg. Hela kursen samma helg lör+sön med deltagaren sittande i skärmen hela dagen, med ledaren mässande.

Stora grupper upp emot 30pers, ingen vågar fråga något under kursen. Flertalet av deltagare helt nya inom båtlivet, och har troligen många frågor och behöver stöttning.

Kursen blir så intensiv för dom, de kan inte ta åt sig all kunskap, frågar inte, och missar provet ofta. 

En tråkig utveckling! Pengar driver dessa utbildningsföretag tyvärr till sin spets anser jag. En del deltagare inser under kursens gång att det inte passar dom, de vill byta till en klassrumsledd kurs.

 

Inget ont om distanskurser (med bättre upplägg), de kan fylla sin funktion för vissa deltagare under vissa förutsättningar. En kurs med lugnare tempo och uppehåll mellan tillfällen för att smälta kunskap, samt lite mer personlig kontakt bidrar till ett bättre resultat förstås. 

 

Finns naturligtvis företag/personer som håller bra kurser med förarintyg, men utvecklingen är tråkig...då intyget i sig är vettigt!

 

Rekommenderar de som skall ta förarintyg att komplettera med det inte obligatoriska dagpraktikpasset, för att fånga upp lite praktiska kunskaper.

Därefter kanske följa upp med något seglarintyg eller manöverintyg som NFB också ansvarar för.

Eller varför inte hänga med kompisar ut på turer, de lär gärna ut sina kunskaper.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev raol:

Ja, det är ett problem att det ligger så mycket förlegat i utbildningen. Det vore bättre att göra ett omtag från grunden och skapa en utbildning som speglar det moderna båtlivet.

En basnivå där man lär sig det mest grundläggande, som väjningsregler, de viktigaste sjömärkena, enklare navigering med plotter/GPS, sjövett, hur man ankrar och förtöjer säkert, miljöhänsyn och hantering av typiska nödsituationer, och där fokus ligger på båtliv i dagsljus under sommarhalvåret. Det alla borde ha.

En mellannivå som (utöver basinnehållet) innehåller navigering efter sjökort (elektroniskt och på papper) utifrån referenspunkter, sjömärken och fyrar i kustnära områden (men inte öppet-hav-navigering där man använder "bestick" och ritar och har sig), kunskap om navigationsljus, dagersignaler och ljudsignaler, obligatorisk VHF/SRC-del, och en del tekniska delar om motorer, el ombord och liknande.

En avancerad nivå som innehåller allt ovan, men också mer avancerad navigering efter sjökort med beräkningar för missvisning, avdrift och annat, hantering av hårt väder, tidvatten och strömmar, internationella skillnader i sjölagstiftning och andra regelverk, kunskapsorientering om säkerhetsutrustning som EPIRB, livflottar, överlevnadsdräkter, och säkert en del annat som jag inte kommer på just nu.
 

Intressant det du söker, men jag tycker att det innehåll och nivåer i sort redan finns. Sen kan vi dryfta uppdelning på olika sätt.

 

Jag är mycket mer intresserad av vad du säger om "förlegat". Ge mig gärna flera konkreta exempel så jag förstår dig. Jag är öppen för synpunkter.

 

Vad är förlegat i förarintyget?

Vad saknas för det moderna båtlivet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-13 vid 11:12 skrev Zwen:

Skulle kanske vara kul med en ny tråd om hur många som har VHF som har certifikat?

Din önskan är uppfylld!

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Rammsee:

Nämnden för båtliv försöker att utveckla innehåll i förarintyget. Nya eller förändrade krav gäller nu från halvåret 2021. Hittas på deras hemsida. Innehåll i förarintyg har blivit bättre.

Här kan man läsa om det nya innehållet, https://batlivsutbildning.se/wp-content/uploads/2021/03/NFB-Kunskapsfordringar-2021-07-01.pdf

 

Här kan man läsa om det gamla innehållet, https://batlivsutbildning.se/wp-content/uploads/2020/11/Kunskapsfordringar-gallande-Forarintyg-for-fritidsbat-redigerad-2020-09-14.pdf

 

Jag har inte jämfört ännu, ska bli lite kul...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Rammsee:

Intressant det du söker, men jag tycker att det innehåll och nivåer i sort redan finns. Sen kan vi dryfta uppdelning på olika sätt.

 

Jag är mycket mer intresserad av vad du säger om "förlegat". Ge mig gärna flera konkreta exempel så jag förstår dig. Jag är öppen för synpunkter.

 

Vad är förlegat i förarintyget?

Vad saknas för det moderna båtlivet? 


Dagens uppdelning är inte i närheten av det jag beskriver. I dag har vi förarintyg och kustskeppare (alla andra kan vi lämna, för de har andra syften). Redan förarintyget blandar in helt irrelevanta saker som att använda papperssjökort med passare och andra redskap, lära sig fyrkaraktärer och navigationsljus. För den typ av båtliv som kanske 90-95 procent av fritidsbåtsfolket i Sverige sysslar med saknar det totalt relevans och berättigande. De är ute med båtar dagtid under de 4-5 varmaste månaderna, på mindre insjöar, på havet inomskärs eller (där skärgård saknas eller är "grund") en kort sträcka ut från land, och i den mån man alls använder sjökort (många är i områden de känner tillräckligt väl för att klara sig utan) så är det i en app i mobilen eller i en plotter.

Att då brassa på med massa manuell beräkning av kurser i dagstidningsstora papperssjökort och obskyra fyrkaraktärer är så totalt fel att man baxnar. Det skulle kunna jämföras med att under bilförarutbildning ha med moment som hur man använder manuell choke, hur man dubbelkopplar vid växling och hur man vevar igång en motor. Det är kunskap som i dag bara är relevant för entusiaster som sysslar med äldre maskiner och metoder, men helt onödiga för en förare av en modern (och då menar jag bilar som ännu inte blivit veteranbilsklassade!) bil.

Nej, det viktiga är att förstå vad sjökortet visar och hur man gör kopplingen mellan det man ser i sjökortet och det man ser omkring sig från båten. Ingen vettig människa sitter och lägger kurser på pappersjökort i en båt inomskärs.

Jag tycker nog att jag förklarade bra i mitt inlägg, men jag tar det igen då. Det viktigaste är att få de absolut mest grundläggande kunskaperna till den breda båtlivsallmänheten. Min nivå 1. För folk som har en mindre båt som de gör dagsturer med till nån lokal holme, eller åker ut på en fisketur med. Här hittar vi öppna båtar med utombordare, mindre snipor, daycruisers och liknande. Små, grundgående båtar utan särskilt mycket utrustning.

För de som vill få lite djupare kunskaper om navigation, och även få kunskap som är bra/nödvändig i mörker, går man på nivå 2. Den riktar sig i första hand till folk som har lite större båtar, som man kan bo i och som kan förväntas vara ute en större del av året och färdas delvis i mörker.

Tredje nivån är för såna som inte nöjer sig med det kustnära utan vill ut på de öppna ytorna, dygnslånga seglingar över Östersjön eller längre ut i världen, på världshaven. Där man inte längre är nära land och har nära till hamn eller sjöräddning, och där man inte hela tiden måste hålla uppsikt och navigera mellan kobbar och skär för att inte gå på grund. Där man har tid att sitta vid ett bord och breda ut sjökorten och navigera på det viset.

Jag anser att min uppdelning är logisk utifrån vad för olika kategorier båtlivsmänniskor det finns och de olika behov som de har.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mackey:

Eller ännu hellre vad saknas eller är förlegat i den nya. Jag anser allt kan bli bättre....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan skrev Mackey:

 

Detta saknas tycker jag

  • Kännedom om olika sätt att visa hänsyn och hjälpsamhet till havs.
    Det ingår ju på sätt och vis i sjövägsreglerna, men en hel del går ju att göra bättre än vad reglerna säger om man förstår "hur olika båtar fungerar".
  • Enklare mörkernavigering.
    Kan ju vara bra att kunna ta sig hem om det råkar bli mörkt.

Det var väl det jag hittade lite snabbt.

  • Tillägg: Något enkelt om VHF så att man kan använde en om man hamnar i sjönöd och kanske framför allt att man förstår att det krävs ett SRC.

 

Annars tycker jag både de gamla och nya kursplanerna är ganska bra faktiskt, men det går naturligtvis att förbättra/förändrar och även tycka vilket vi ofta gör här på MG.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy