Gå till innehåll
torsdag 12 februari 2026
MickAnn

Aquador 22HT läcker in havsvatten i främre boxen där vattentanken sitter.

Rekommendera Poster

Jag vill tipsa om ett läckage som jag har haft på min båt i flera år och som jag äntligen har hittat orsaken till.

Det har läckt in havsvatten in i den främre boxen som innehåller vattentanken på denna modell.

Grundproblemet är följande: Vatten pressas in bakvägen genom dräneringshålen till ankarboxen när man kör sakta i hög sjö eller svall. På min båt var dräneringen från ankarboxen dragen en liten bit genom botten på ankarboxen och ut genom skrovet. I hålen satt det ett rör som var tätat enbart uppifrån, d.v.s. vatten som hamnade i ankarboxen rann ut utan att det hamnade mellan botten på boxen och skrovet. Men när vatten i stället trycks in underifrån så läcker det in mellan botten på ankarboxen och skrovet. I det mellanrummet ligger påfyllnadsslangen till vattentanken och även avluftningsslangen. Längs dessa slangar rinner vattnet sedan vidare in i den främre boxen som vattentanken ligger i.

Årsmodellen på min Aquador är -99 och tillverkad på Irland. Jag kan tänka mig att det kan finnas samma problem på flera Aquadorer. Har man ingen vattentank i den främre boxen så kan inte vattnet rinna in där, då man inte har slangar där. I stället hamnar vattnet mellan skrovet och inredningen och då ser man det inte – men det är ju om något ännu värre. För att kontrollera hur dräneringshålen är utformade så får man lossa på de yttre dräneringsblecken och undersöka om dräneringen är tät åt båda håll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...