Fellbronk 0 Postad 8 Februari Hej, är detta ett upplägg som funkar? Eller finns det bättre sätt att göra detta? Vill helst ladda alla batterier från samma solcell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 742 Postad 8 Februari Jag är absolut inget proffs på batterier med blandade spänningar men jag tror det ska funka med några få ändringar. 12V-batteriet kommer aldrig få någon direkt laddning eftersom DC/DC-omvandlaren inte fungerar som laddare. Men om du sätter en anpassad regulator mellan din 36V-bank mot 12V-batteriet så tycker jag det borde funka ok. Ett alternativ kan vara om du hittar en DC/DC-laddare som kan utgå från 36-voltsbatterierna och ladda 12V. Men jag kan ha fel. Andra kan säkert detta bättre. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 523 Postad 9 Februari 15 timmar sedan skrev ChristerN: 12V-batteriet kommer aldrig få någon direkt laddning eftersom DC/DC-omvandlaren inte f Ett alternativ kan vara om du hittar en DC/DC-laddare som kan utgå från 36-voltsbatterierna och ladda 12V. Men jag kan ha fel. Andra kan säkert detta bättre. Nu är vi där igen med hårklyverierna.😉 Det här är vad Gemini säger: "Är en dcdc-laddare en dcdc-omvandlare?" "Ja, en DC/DC-laddare är en typ av DC/DC-omvandlare med en specifik funktion: att ladda ett batteri. Medan en vanlig DC/DC-omvandlare enbart anpassar en likströmsspänning till en annan, lägger en DC/DC-laddare till funktionen att omvandla och samtidigt reglera strömmen på ett sätt som är optimerat för batteriladdning" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 742 Postad 9 Februari 36 minuter sedan skrev anuba: Nu är vi där igen med hårklyverierna.😉 Det här är vad Gemini säger: "Är en dcdc-laddare en dcdc-omvandlare?" "Ja, en DC/DC-laddare är en typ av DC/DC-omvandlare med en specifik funktion: att ladda ett batteri. Medan en vanlig DC/DC-omvandlare enbart anpassar en likströmsspänning till en annan, lägger en DC/DC-laddare till funktionen att omvandla och samtidigt reglera strömmen på ett sätt som är optimerat för batteriladdning" Ja, fast jag skulle inte kalla det hårklyverier då man inte vill ha en fast spänning på 12V om man vill ladda ett batteri. Men visst är en DC/DC-laddare en slags omvandlare också men skillnaden mellan DC/DC-laddare och -omvandlare är klart relevant i denna frågeställning anser jag. Men kanske funkar det lika bra med en regulator till en solpanel? Säkert ett billigare alternativ iaf. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 920 Postad 9 Februari (redigerade) 21 timmar sedan skrev ChristerN: Ett alternativ kan vara om du hittar en DC/DC-laddare som kan utgå från 36-voltsbatterierna och ladda 12V. En omvandlare med ställbar utspänning kan fungera utmärkt som just laddare av bly/syrabatterier, då dessa är konstantspänningsladdade och dessutom själva reglerar sin laddning utan att man behöver göra något med laddspänningen. Generatorn är ju en sådan t ex med sina 14V konstanta utspänning. Så om du ställer in utgången "12V" på att lämna 13,9-14,0V så kommer det nog fungera riktigt bra och vara tämligen säkert men ändå hyfsat snabb laddning. 4 timmar sedan skrev ChristerN: Ja, fast jag skulle inte kalla det hårklyverier då man inte vill ha en fast spänning på 12V om man vill ladda ett batteri Jodå, med just bly/syrabatterier fungerar ju som sagt en fast spänning riktigt bra 😉. Men den kan/ska ju inte vara just 12V på ett 12V-batteri, den måste ju vara högre än batteriets egenspänning för att strömmen skall vilja flyta in i batteriet - det har du helt rätt i. Att sedan tillverkarna av laddare för bly/syra har hittat på en massa olika faser av laddcykeln och laddmoder är mest för att kunna tvinga i laddström så snabbt som möjligt. Ibland nästan mot batteriets vilja kan man tycka. Eller automatiskt känna av om batteriet börjar bli sulfaterat/dåligt, och då ösa på med höga spänningspulser som i alla fall ibland kan få det att må lite bättre ett tag igen. Annorlunda är det däremot med andra typer av batterier, där det kan gå riktigt galet om laddaren inte är anpassad för batteriets kemi, och t ex känner av när det är dags att lugna ner sig. EDIT: "DC/DC" betyder ju egentligen bara att det är en omvandlare som matas med DC-ström/spänning och omvandlar den till en annan DC-ström/spänning. Denna utström/spänning kan sedan vara fast variera eller vad som. Jämför med en AC/DC-omvandlare, en typisk nätadapter t ex. Sedan har det lite slarvigt blivit underförstått att en DC/DC är en switchande omvandlare, en som alltså hackar upp spänningen och på det sättet kan omvandla mycket mer effektivt än s.k. linjär omvandlare (som eldar upp överskottet i värme, men å andra sidan inte stör annan elektronik/radio). Så både batteriladdare, spänningsomvandlare och en hel del annat kvalar alltså in som "DC/DC-omvandlare" 🙂 Redigerad 9 Februari av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 990 Postad 9 Februari 8 timmar sedan skrev anuba: Nu är vi där igen med hårklyverierna.😉 I vad ligger hårklyveriet? En laddare och en spänningsomvandlare är 2 helt olika saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 920 Postad 9 Februari (redigerade) 12 minuter sedan skrev Kane: I vad ligger hårklyveriet? En laddare och en spänningsomvandlare är 2 helt olika saker. Nej, det är ju inte så olika. En laddare innehåller ju nästan alltid (minst) en spänningsomvandlare 😉 Och en spänningsomvandlare - som ju per definition lämnar en utspänning - kan mycket väl användas rakt av som laddare för vissa batterier. Man kan ju också ofta använda det som kallas "batteriladdare" som nätaggregat/strömförsörjning av sina 12V-prylar i båten - helt utan något att ladda.... Redigerad 9 Februari av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 523 Postad 9 Februari Om vi skall återgå till trådskaparens problem så tror jag att Victron har utmärkta produkter som kan omvandla från 36V till 12V, och ladda. https://www.victronenergy.se/dc-dc-converters/orion-tr-smart#downloads-datasheets Det verkar finnas en modell som klarar 30A. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 742 Postad 9 Februari Om vi lämnar diskussionen om omvandlare/laddare, vad anser forumet är bästa lösningen för TS? 1. DC/DC-omvandlare som ger rakt av 12V till Förbrukningsbatteriet 2. DC/DC-laddare som kan sköta en adekvat laddning av batteriet 3. Solpanels regulator som förmodligen kan ge adekvat laddning av batteriet Nr 1 faller bort som jag ser det. Nr 2 kan, om det är en mer avancerad variant, stänga av laddningen av förbrukarbatteriet när 36V-batteriet kommer under en viss spänning vilket kan göra att 36V-batteriet behåller, kanske prioriterad/viktig, laddning, men är förmodligen dyrare än nr 3. Nr 3 är förmodligen billigare men kan kanske inte slå ifrån tillräckligt tidigt för att hindra 36V-batteriet att gå ner en hel del i laddning. Håller någon med? Om inte, varför? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 896 Postad onsdag kl 12:00 2026-02-09 vid 22:06 skrev ChristerN: Håller någon med? Om inte, varför? Jag håller med! Då slipper jag motivera mitt svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fellbronk 0 Postad onsdag kl 12:08 2026-02-09 vid 22:06 skrev ChristerN: Om vi lämnar diskussionen om omvandlare/laddare, vad anser forumet är bästa lösningen för TS? 1. DC/DC-omvandlare som ger rakt av 12V till Förbrukningsbatteriet 2. DC/DC-laddare som kan sköta en adekvat laddning av batteriet 3. Solpanels regulator som förmodligen kan ge adekvat laddning av batteriet Nr 1 faller bort som jag ser det. Nr 2 kan, om det är en mer avancerad variant, stänga av laddningen av förbrukarbatteriet när 36V-batteriet kommer under en viss spänning vilket kan göra att 36V-batteriet behåller, kanske prioriterad/viktig, laddning, men är förmodligen dyrare än nr 3. Nr 3 är förmodligen billigare men kan kanske inte slå ifrån tillräckligt tidigt för att hindra 36V-batteriet att gå ner en hel del i laddning. Håller någon med? Om inte, varför? Alternativ 3 låter intressant. Ifall man skulle ha ett batteri med inbyggt BPM, som stänger av batteriet innan det når för låg spänning, tänker jag att man kanske kan bortse från den risken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 742 Postad onsdag kl 15:38 3 timmar sedan skrev Fellbronk: Alternativ 3 låter intressant. Ifall man skulle ha ett batteri med inbyggt BPM, som stänger av batteriet innan det når för låg spänning, tänker jag att man kanske kan bortse från den risken? Vad är BPM? (I min lilla värld där musiken spelar en rätt stor roll betyder det Beets Per Minute.) Om det är en bra lösning beror väl också på hur beroende du är av att ha 36V-batteriet laddat. Slår en inbyggd batterivakt (BPM?) ifrån kan du ju inte använda batteriet till elmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fellbronk 0 Postad onsdag kl 19:24 3 timmar sedan skrev ChristerN: Vad är BPM? (I min lilla värld där musiken spelar en rätt stor roll betyder det Beets Per Minute.) Om det är en bra lösning beror väl också på hur beroende du är av att ha 36V-batteriet laddat. Slår en inbyggd batterivakt (BPM?) ifrån kan du ju inte använda batteriet till elmotorn. Jag tänker isåfall att det är bättre att inte kunna använda batteriet när skyddet slår till. Förhoppningsvis förlänger det livslängden på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 742 Postad torsdag kl 11:01 15 timmar sedan skrev Fellbronk: Jag tänker isåfall att det är bättre att inte kunna använda batteriet när skyddet slår till. Förhoppningsvis förlänger det livslängden på batteriet. Jag vet inte hur just ditt batteriskydd fungerar men det kan tänkas att när skyddet slår till (=av) så har batteriet tappat så mycket laddning så det inte mår bra och att skyddet finns för att batteriet ska kunna fortsätta att fungera någorlunda, men inte helt oskadat, igen. Kollade runt lite snabbt och det verkar inte finnas någon lämplig DC/DC-laddare från Victron (de har de mest flexibla lösningarna och har vad jag ser ingen produkt som klarar en inspänning på upp till 44V samtidigt som de har en laddspänning som passar 12V-batterier) utan jag tror du behöver gå via en solcellsregulator. Där skulle jag rekommendera en Victron SmartSolar 75/10 eller 75/15 som klarar en strömkälla på upp till 75V. Men jag tror du får ta reda lite mer om hur batteriskyddet fungerar och sätta dig in i de alternativ som finns och vad de får för konsekvenser just för din installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 163 Postad torsdag kl 15:03 2026-02-08 vid 20:08 skrev Fellbronk: Hej, är detta ett upplägg som funkar? Eller finns det bättre sätt att göra detta? Vill helst ladda alla batterier från samma solcell. Hur kommer din batteribank att se ut? Är det blybatterier eller LFP? Hur är konfigurationen - tre 12Vbatterier eller 12 LFP-celler på 3,3V? Hur många ampertimmar planerar du för batteribanken? Hur mycket effekt är det på elmotorn vid fullt ös? En elmotor förbrukar rätt mycket energi. Avser du att bara ladda batteriet med solcellerna? Om det är ett stort batteri så lär det ta väldigt lång tid. För att snabba på laddningen behöver du troligen en laddare som drivs med 240V AC som transformeras ner till 36V DC. Även den laddaren behöver specas för vilken effekt du behöver för att ladda ditt batteri på rimlig tid. Om du ska ha LFP-batterier så behöver du en BMS som balanserar batterierna. Om du ska ha 12V-batterier i serie så behöver du en BMS som hanterar styrningen mellan batterierna. Det finns 12V LFP-batterier med inbyggd BMS men de måste kunna styras av en gemensam övervakning, annars riskerar ett enskilt 12V-batteri att kunna över/underladdas även om det har en egen BMS. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fellbronk 0 Postad torsdag kl 15:44 37 minuter sedan skrev Lintott: Hur kommer din batteribank att se ut? Är det blybatterier eller LFP? Hur är konfigurationen - tre 12Vbatterier eller 12 LFP-celler på 3,3V? Hur många ampertimmar planerar du för batteribanken? Hur mycket effekt är det på elmotorn vid fullt ös? En elmotor förbrukar rätt mycket energi. Avser du att bara ladda batteriet med solcellerna? Om det är ett stort batteri så lär det ta väldigt lång tid. För att snabba på laddningen behöver du troligen en laddare som drivs med 240V AC som transformeras ner till 36V DC. Även den laddaren behöver specas för vilken effekt du behöver för att ladda ditt batteri på rimlig tid. Om du ska ha LFP-batterier så behöver du en BMS som balanserar batterierna. Om du ska ha 12V-batterier i serie så behöver du en BMS som hanterar styrningen mellan batterierna. Det finns 12V LFP-batterier med inbyggd BMS men de måste kunna styras av en gemensam övervakning, annars riskerar ett enskilt 12V-batteri att kunna över/underladdas även om det har en egen BMS. Har inte helt bestämt hur det ska se ut ännu. Försöker fortfarande se vilka alternativ som finns och räkna ut vad det lär kosta. I början tänkte jag mig 3 blybatterier i rad men börjar nu överväga ett enskilt 36v litium. Laddningen hade jag tänkt supplementera med en dedikerad batteriladdare för perioder där det används mycket. Elmotorn är en 36v motorguide med en maximal effekt på nånstans runt 40-50 från vad jag läst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 163 Postad torsdag kl 21:30 5 timmar sedan skrev Fellbronk: Har inte helt bestämt hur det ska se ut ännu. Försöker fortfarande se vilka alternativ som finns och räkna ut vad det lär kosta. I början tänkte jag mig 3 blybatterier i rad men börjar nu överväga ett enskilt 36v litium. Laddningen hade jag tänkt supplementera med en dedikerad batteriladdare för perioder där det används mycket. Elmotorn är en 36v motorguide med en maximal effekt på nånstans runt 40-50 från vad jag läst. "nånstans runt 40-50" vadå för sort?? I valet mellan bly/litium så fundera på att du helst inte ska ta ut mer än 50% av tillgängligt antal Ah ur ett blybatteri och snabbt ladda upp det igen för att inte förkorta livslängden. Ett LFP-batteri kan tömmas till ca 10% kvar och är inte lika kritisk för snabb återladdning. Så ett 100Ah blybatteri kan ge lika lång drifttid som ett 50Ah LFP. Dessutom så faller inte spänningen i ett LFP lika mycket som i ett blybatteri när de belastas med högre strömmar. Du behöver räkna på förbrukning och drifttid för din motor så att du kan bestämma hur många Ah du behöver i batteriet. Titta gärna på vad 12 celler från EVE eller motsvarande fabrikat med aktuellt antal Ah kostar. Komplettera med en BMS för 36V-batteri/12 celler kostar. BMS måste tåla det antal ampere som din motor behöver. Då får du både skydd mot över- och underspänning samt balansering av de 12 cellerna. Ett sådant batteri får avsevärt många fler cykler än ett blybatteri som dessutom behöver vara dubbelt så stort (och fyra gånger så tungt...). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 11 Postad igår kl 17:18 Är det någon särskild anledning till 12V batteriet? Jag förstår att man kan ha det som buffert eller för stora effektuttag men kan du hitta en 36-12V DC/DC som klarar hela effektbehovet på 12V sidan så får du ett snyggare och enklare system? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser