Gelis 697 Postad tisdag kl 16:27 Nu har jag kommit till vägs ände med båten. Motorn, VolvoPenta V6, måste ur båten och rivas totalt. Har varit strul dom senaste åren bla varmgång och drar i sig olja, ryker blått, som den värsta 2-taktare. I år har båten bara blivit utnyttjad med bryggsegling, i o för sig varit ganska ok. Byta motor är inte ekonomiskt försvarbart, båten är gammal, Coronet 21 Explorer II, men en renovering skulle kunna fungera, jag gör mesta jobbet själv. Borra blocket (måste lämnas bort), Nya ÖD kolvar o ringar, nya kam, vev o ramlager, oljepump, kamdrivning och packningsats. Skulle hamna på runt 12000kr Topparna är fixade sedan tidigare, avgasdelar bara några år gamla. Sedan så kan man ju hamna i situationen att det dyker upp skador när man river motorn som inte går att fixa. Då står man med en båt utan motor som då nästan inte är säljbar. Eller så säljer man eller skänker bort med defekt motor, kanske något lättare. Dock så ska man hitta motivationen att göra jobbet också, är ju inte 25 längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 285 Postad tisdag kl 16:50 Visst är väl en Coronet Explorer II värd en om inte ny så kanske en bättre begagnad motor. Håll koll på annonser på Blocket mm. brukar finnas såväl short- som long block eller en komplett begagnad motor. Sen spelar det ju mindre roll om den är röd, mörkgrå eller svart, det är ju samma motor i grunden GM 4.3 V6 och allt runt i kring passar. Renovera? Ja visst men det är ju som du skriver att det saknas en viss motivation och inte 25 längre... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 697 Postad tisdag kl 18:36 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Visst är väl en Coronet Explorer II värd en om inte ny så kanske en bättre begagnad motor. Håll koll på annonser på Blocket mm. brukar finnas såväl short- som long block eller en komplett begagnad motor. Sen spelar det ju mindre roll om den är röd, mörkgrå eller svart, det är ju samma motor i grunden GM 4.3 V6 och allt runt i kring passar. Renovera? Ja visst men det är ju som du skriver att det saknas en viss motivation och inte 25 längre... //Pär Tyvärr inte en 4.3 (262) utan föregångaren 3.8 (229) AQ175a på penta språk. Och där är det kört med longblock eller shortblock här i Sverige. Går inte att ersätta med en 4.3 då bla struten och svänghjulet är av annan sort. Och svänghjul saknas på tex longblock. Och tro mig jag har letat bättre beggat men finns i princip inget. Hade det varit en 4.3 så hade det funnits alternativ. Så det enda är att renovera bef maskin. annars drar det iväg på tok för mycket pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 755 Postad tisdag kl 19:43 1 timme sedan skrev Gelis: Tyvärr inte en 4.3 (262) utan föregångaren 3.8 (229) AQ175a på penta språk. Och där är det kört med longblock eller shortblock här i Sverige. Kan det inte vara värt att leta utanför Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 58 Postad tisdag kl 19:44 Går det inte att byta struten till en som passar på en 4,3? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 697 Postad tisdag kl 20:39 49 minuter sedan skrev Mackey: Kan det inte vara värt att leta utanför Sverige? Jag har tittat på det, finns i USA men fraktkostnaden blir så pass dyr så det är inget alternativ, sedan så är det lite risky att handla utomlands om det skulle bli något strul med motorn, lite för mycket pengar om det skulle skita sig på ena eller andra sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 697 Postad tisdag kl 20:51 54 minuter sedan skrev Tristan_301: Går det inte att byta struten till en som passar på en 4,3? Jo om man hittar någon. Problemet är att splinsen på drivaxeln i en strut från en 4.3 är till 290 drev jag har 280 så där passar det inte. Nu vet jag inte om det går att skifta axlar mellan strutarna rakt av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 285 Postad igår kl 02:13 GM använder samma SAE standard infästning på motor och svänghjul så jag kollade i en reservdels-katalog som har "where used" funktion där man kan se vilka modeller som använder samma reservdel. Så söker man på reservdelsnumret för svänghjulskåpan (struten) så kommer en lista var den används, se länk nedan: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya/volvo-penta/flywheel-housing-841967?q=841967&selectItem=1 Skrollar man ner så ser man vilka motormodeller som använder denna och AQ175A står med bland dessa. Så samma svänghjulskåpa på en GM 229, 262, 305, 350 osv. Samma drivaxel mellan drivskiva och knutkors på drevet... Denna "Where used" funktion är helt suverän om man letar efter begagnade delar och då kan man enklare hitta delen när man kan se var den används. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 697 Postad 18 timmar sedan Det där var lite ny information, har fått till mig att svänghjulskåpan från aq175 (3,8) inte passar på aq205 (4,3) pga kuggkransen-startmotor. Likaså att svänghjulet är balanserat mot enskild motor vilket då omöjliggör en "bara flytta över" manöver, men jag kanske är felunderrättad. Drivaxeln i struten har 26 splines till 290 drevet medans mitt 280 drev har färre (kommer inte ihåg antalet just nu) och grövre splines. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 285 Postad 18 timmar sedan Råkade kanske kolla på en motor som hade 290 drev. Jag är inte riktigt kompis med de som gjort Volvo Pentas reservdelskataloger, röriga från början och tar man sedan en kopia som Megazip så blir det ännu värre. Jag är van vid att det finns ett index och sedan sitter ju de svarta i lilla kanelbullen hos mig😆 Axeln till 280 drevet heter 839425 (kollat på en AQ225 B och AQ225C) Axeln till 290 drevet heter 839425 (kollat på AQ205A) Alltså samma reservdelsnummer på axlarna och jag har dubbelkollat att det verkligen var 280 och 290. 280 drev: https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54146001?hintPhrase=&hintType=None Men sedan hittade jag att det finns en brytpunkt efter ett visst serienummer: 290 drev: https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54152226?hintPhrase=&hintType=None Därför är det viktigt att alltid ange serienummer gällande motorfrågor och drevfrågor😉 Tror att man kan byta axlar hur som det är väl bara knutkorsens anslutningsgaffel som skiljer. Drivskivan bör man nog byta ändå, den är ju gammal och får den 30–50 hk till att ta hand om så går den säkert sönder. Men svänghjulskåpan är samma: Svänghjulskåpan hette 835977 är nummerändrad till 841967 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser