Jump to content
Tuesday 24 May 2022

Thomas-CC-Lancer

Medlemmar
  • Content Count

    329
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 Expert

About Thomas-CC-Lancer

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ett tecken på att limporna är slut (rostat hål) är att motorn kan bli svårstartad eller går dåligt en stund efter start pga att vatten kommit in i förbränningsrummet. Med lite otur så får inte vattnet plats vid start och ger då en (minst) krokig vevstake. Att lyfta på risern kan ge en indikation på hur det står till. Vatten i oljan är också ngt att vara vaksam på. Har testat pga en ca 4 år gammal limpa som hade ngt tillverkningsfel, den andra klarade minst 10 år till.
  2. Undvik blanda bets i lack, risk att det blir som om man lackat med vanlig brun färg, djupet försvinner! Finns ett välkänt exempel S1 som Johanssons båtbyggeri byggde, den lackades med bets i fernissan, såg helt livlös ut. Efter visningen på båtmässan hamnade den i en lokal på Storsjöbotten i Sthlm för att skrapas och lackas om, men det gick ju inte så bra.... (den brann upp där).
  3. Jo, jo, jo går alldeles utmärkt! Jag har gjort just det ett antal gånger med bra resultat! Gäller bara att matta ned fernissan väl. Fördelen är man får mkt bättre kontroll på hur mörk man vill ha mahognyn och lätt att korrigera också. Naturligtvis lackar man efteråt. Det funkar också bra på 1 komponentsfernissa som är minst 1 år gammal, vilket är bra om man vill återställa en gulnad mahogny till i det närmast vad man kan få efterrenskrapning sparar mkt trä!
  4. Jag skulle limma med antingen epoxi eller polyurethan lim, lacka sedan med en 2 komponets lack, lägg ett par skikt. Slipa och betsa på det om det behövs! Då spelar det ingen roll om limmet blöder igenom. Dessutom lätt att få rätt mängd bets på nedmattat lack och 2 k lacken reser sig ej av spritbaserad bets.
  5. Undrar om inte just frågan om möjligheten att ladda borde undersökas mer hur den inverkar på intresset för en eldriven båt. För egen del är det avgörande, min båt ligger ute på en ö större delen av sommaren, både dyrt och svårt att dra el ett par hundra meter ned till båten och sedan få det att funka på säkert sätt vid förtöjning i ett ganska så utsatt läge.
  6. Thomas-CC-Lancer

    Vp 570

    Kolla tändläget med en stroboskoplampa, både vid tomgång och vid ca 3000 rpm. Ska gå från ca 8° föd till ca 30° föd vid 3000varv. Att den baktänder tyder ju på att tändläget är fel.
  7. För att se om ventilsätena har sjunkit så får du ta bort den toppen och kolla! Fast de lär inte kunna sjunka så mkt att det alltid är ett spel mellan ventil och säte eftersom det är ventilens "slag" mot sätet som trycker in det. När ett säte sjunker så bör man hamna i ett läge där den tätar dåligt och så får man en bränd ventil som inte blir tät av en ventiljustering, att det behövdes flera varv för justering tyder också mest på att ngn klantat sig.
  8. Kul att du hittade ett påtagligt fel! Justerskruvarna kan ju inte justera ned sig själva så ngn har klantat sig vid justeringen. De där 34 knopen borde vara inom räckhåll!
  9. En cylinder borta märks inte så mkt, 2 är värre! Ingenting man kör omkring med bla för att en cylinder som inte tänder drar ned bensin i loppet och oljan. Och målet här är förstå vad som är fel om nu det är ngt som är fel, inte att fortsätta köra med ngt som kan bli värre. Tycker man att en sexa går bra så skaffar man sig en sådan, en 8'a ska gå på alla cylindrar!
  10. Den borde ju gå som en påse nötter om 2 cylindrar har nära 0 i komp. Om du startar den och rycker bort tändkabeln till 2'an respektive 6'an förändras gången? Gjutjärnsblock, inga lösa foder.
  11. Undrar bara om du kört ett alldeles vanligt kompressions test igen? Och nej det är inte möjligt att ha noll läckage i TDC och samtidigt ingen kompression, Det är dessutom inte möjligt att ha noll komp men en motor som går ok. Igen, skippa leakdowntestet det bara förvirrar. Kör ett vanligt komptest. Det verkar vara ganska klart att du inte vet när kompressionsslaget inträffar! Du får lyfta på ventilkåporna eller kolla hur fördelaren står för att kunna avgöra när det inträffar för respektive cylinder.
  12. Men, om den nu går bra så har du egentligen inget problem annat än möjligen då lite hög oljeförbrukning. Det är INTE kritiskt att hitta TDC vid den typ av leakdowntest du funderar på att göra, räcker med att cylindern du testar har kolven hyfsat nära TDC och på kompressionsslaget (stängda ventiler). Undrar om det inte är du missar, du kan hitta "TDC" på fel takt dvs då den växlar från öppen avgas till öppen insugsventil. Jag skulle skippa din typ av leakdowntest, inte så lätt att avgöra vad som är fel ifrån att det pyser någonstans och varför det gör det och isåfall om det är normalt eller ej. Kör ett traditionellt komptest med alla tändstift borta, öppet gasspjäll och helst på varm motor. Tror du kommer se hyfsat ok värden då! Håll sedan koll på oljeförbrukningen under årets säsong o ta beslut därifrån.
  13. Har du försökt starta motorn i år? Vad förutom kompprovet du gjort är orsak till att du funderar på motorbyte eller renovering? För om den gick bra förra året så borde den ju gå bra i år också! Just nu är jag väldigt skeptisk till de resultat du fått av kompproven.
  14. Att få 0 vid kompprov tyder ju snudd på att det är hål i en kolv. Hur gick motorn förra året, gick den på alla cylindrar då? När jag haft problem med att få motorn att gå på alla cylindrar så har kompprovet legat på ca 7kg/cm2 på den felande. Leakdown test brukar man göra precis som vid kompprov men med den skillnaden att man häller i lite olja i den suspekta cylindern, kör på startmotorn o kollar kompressionen, högre värde tyder på dåliga kolvringar. Hade du öppet gasspjäll/ fullgas vid kompprovet? Finns ju inspektionskameror som går att föra ned genom tändstiftshålet för en 1'a inspektion. Undrar om det inte kan vara värt besväret att demontera topplocket med den suspekta cylindern för att se närmre på vad som felar.
  15. Du kan byta växelhus på ditt 280 till ett 290 DP. Det går inte att byta hela drevet rakt av, olika upphängningar mot skölden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy