Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Thomas-CC-Lancer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    379
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

29 Expert

Om Thomas-CC-Lancer

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tycker du ska ge dig. Skrovet skulle kunna vara halvplanande och det är det i såfall oavsett effekt. Vad som sker i praktiken beror ju på installerad effekt, men i det här fallet skulle det ju kunna göra att den inte går in i en vägg vid säg 7 - 8 knop som andra snipor med lvl på 6m kan göra.
  2. Du får lägga ut en bild på båten! Inbillar mig att de flesta snipor inte gilla farter över sin vattenlinjelängd i knop, men å andra sidan så finns det finnar som kör i 40-50 knop med sina... så det beror på vad konstruktören haft för mål med sin design. Var glad för att den inte gräver ned sig, kan ju vara nåt åt det halvplanande hållet då?
  3. När man funderar på proppellerval så kan det ju vara ganska bra att kika på de värden man får när man räknar på lite propp alternativ, om jag då kommer fram till att båten borde göra runt 9 knop vid normal slip på 10% och ett maxvarv på 3400 rpm med nuvarande propp så är det en utgångspunkt. Att just den här båten kommer att gräva ned aktern innan dess och inte nå dit är nåt man får ta hänsyn till när man sedan ska välja en propp. Lite effektreserv är naturligtvis bra att ha, alltid trevligt att kunna dra av på gasen. Lite knepigt med snipor som i stort sett går in i en vägg när farten går lite över vattenlinjelängden. Oljudet är väl troligare ngt i backslag eller axellager som orsakar, knappast proppen.
  4. Jag räknade på hur långt du teoretiskt bör komma med en propp på 10" och 3400 rpm, och drog sedan av 10% för slipp, det resulterar i att du kör i 9 knop. Att just din båt inte kan gå i 9 knop är en annan sak! det gäller att räkna sig fram till vad som är trolig maxfart respektive lämplig stigning för att din motor ska nå sitt maxvarv. Enkelt faktiskt. Fast om du nu enkelt når 3400 rpm så kan det ju vara så att du ska öka bladarean och minska stigningen eftersom du då verkar ha en väldigt hög slipp. Och så kan det vara så att din motor är onödigt stark för din snipa och då gäller det mer att hitta en propp som gör att den går trevligt vid tex 6 knop och det kan i varje fall inte jag räkna mig fram till vad det skulle kunna var för ngn propp.
  5. Inte gängorna som kärvar som andra redan skrivit det är packningen som torkar fast, smörj innan montering. Gummit har inte blivit sämre däremot så har bensinen blivit mer aggressiv. Hade samma elände som dig när jag bytte i år, men Volvo Penta filter som säkert i grunden är samma som mercruiser.
  6. Hm, räknade lite, med 10" stigning och 10% slip så borde den göra 9 knop vid 3400 varv/minut! Så du bör minska stigningen till säg 8" eller 9" för att få upp varvtalet från 3100 till närmare 3400. Högre stigning kommer inte alls bli bra.
  7. Skulle kunna vara en BMC motor som fanns i Maxi'n. Ser väldigt lik ut: (försökte ladda bild men verkar inte följa med)
  8. Reservdelar är inget problem alls till en cheva small block. Om du har bra oljetryck så kan det räcka med att bara byta topparna. Fast då bör den ha varit sötvattenkyld! Om sjövattenkyld så kan ett alternativ vara att skaffa ett longblock, kostar runt 40' + montering.
  9. Du kan ju skippa de konventionella färgerna och bara köra topcoat på hela utsidan, om du nu är ute efter ngt åt det matta hålet. Den går bra att ha både över och under vattenlinjen, bara se till att underlaget är rent från gamla färgrester. Knepiga då blir väl själva appliceringen, trögflytande blir gärna ojämnt, kan kräva en del slip o puts efteråt för hyfsad finish.
  10. Epoxi på hela utsidan och ngn 2k polyurethanfärg ovanför vattenlinjen. Behövs inget mer än epoxifärgen under vattelinjen. Definitivt ingen topcoat på epoxin.
  11. Borra lite djupare i ngt av hålen och kolla sedan vad som fastnar på borren, inte säkert att det är plywood bakom, kan lika väl vara ett skumfyllt utrymme.
  12. Ja! Är säkert förgasaren som ställer till det.
  13. 2L/dm är alldeles för mkt för den motorn oavsett hastighet! 3 cylindriga 70 hk Johnson/Evinrude var dessutom ganska snåla när de var nya, typ 0,7L/dm runt 20 knop på tex en Fjordling. Ta gärna ett kompprov, är det ok kolla/ rengör förgasaren (vet inte om den har fler än en) Insprutning har den inte, däremot kanske oil injection!
  14. Har ingen bra koll på vad de är värda, åk o kika kolla service historia och skicket! Ser att inombordaren är färskvattenkyld och det är ett klart plus!
×
×
  • Skapa nytt...