Jump to content
Friday 16 April 2021

sigge_1

Medlemmar
  • Content Count

    791
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

sigge_1 last won the day on September 13 2019

sigge_1 had the most liked content!

Community Reputation

40 Expert

About sigge_1

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Den lösningen jag valt till mina bilar och min båt har upp till 10 års batteritid (inbyggt batteri), kommer med inbyggt sim utan abonnemang och är liten, smidig. Inte godkänd av något bolag än vad jag känner till men fungerar utmärkt. Batteritiden bestäms av vilket läge du ställer trackern i. I en av bilarna som jag är lite rädd om har jag t. ex ställt "efter rörelse" och får då notis så fort bilen rör på sig. Andra valbara lägen är "live tracking", 10 minuters intervall, 1 gång / dygn, var 7:e dag. Förutom att den fungerar perfekt har företaget till skillnad från många andra en utmärkt support. https://cphtrackers.com/
  2. På min V8 med sötvattenkylning var slangen från drevet kapad och hade ingen funktion alls. Vattenpumpen till motorn har ju egen impeller och tog vatten under båten från eget intag. Möjligen kanske det ger någon kylande effekt till drevet att ha den kvar och snurra där. Det får expertisen svara på..
  3. sigge_1

    Självläns

    Njä, inte alltid. På min Micore är utloppet under båten, öppet hål. Dubbla inlopp bak i durken kopplade till kran som aldrig behöver stängas.
  4. Stort tack för svar, hann tyvärr inte testa, båten såld.
  5. Gjorde i våras en fullservice på min Honda BF90 och vill i samband med detta nolla timräknaren och serviceindikatorn i instrumentet enligt Hondas instruktion. Motorn är en BF90 2012 med serienummer BBCJ-1100xxx. På BF90 med senare serienummer (BBCJ-1300006) och framåt tycks det vara enkelt. Men hur gör jag på min? After periodic maintenance is performed, follow these steps to reset the hour counter. 1. Be sure to turn OFF the engine before beginning the reset procedure. Pull the emergency stop switch clip out of the emergency stop switch by pulling the emergency stop switch lanyard. 2. Put the shift lever in “F” (Forward) or “R” (Reverse). 3. Turn the ignition switch ON. Do not start the engine. The buzzer will sound once. 4. Press the emergency stop switch 5 times within 20 seconds. The buzzer will sound once indicating the hour counter is reset. Periodic maintenance is required when either the operating hours or the time since the last maintenance reaches the prescribed limit. Therefore, periodic maintenance may be required before the hour counter generates a maintenance indication. Reset the hour counter whenever maintenance is performed, whether based on the time interval or the number of operating hours. Mvh Martin
  6. Lovvärda initiativ. Märker att ju äldre jag blir desto mer miljömedveten blir jag (dock fortfarande i väldigt liten skala) Det hade ju varit fint om alla började med att ta hand om sin egen skit men eftersom alla inte tycks ha vilja eller intelligens för det måste någon annan göra det. Det finns en massa fina projekt, ett lokalt vi har där jag bor och som vi hoppas skall sprida sig är www.vrakat.se Det hela startades i väldigt liten skala och bygger på att man "adopterar" en strandsträcka eller en ö och ansvarar för städningen där minst 3 ggr per år. Inte några större bekymmer att traska på upptäcks-färd runt sin favorit-ö med en sopsäck i handen. Vi har i år städat minst 3,5 mil och samlat upp tonvis med plast. Skulle vara kul om fler ansluter sig!
  7. Det där låset har ingen större säkerhet så du kan rota i "överblivna nyckellådan" tills du hittar något som går in i låset bara eller som sagt fila till något. Farsan hade ett sånt på sin båt, båten fick jag inte låna men den startade alltid fint med min cykelnyckel minns jag.
  8. Han skall mäta en lös switch. Menar du att han skall gå en kurs i ellära först eller missuppfattar jag dig?
  9. Mycket tjafs för enkelt ingrepp men rätt skall vara rätt Om trådskaparen inte vanligtvis använder mätinstrument är det väl ganska bra förklarat i inlägg ovan om han bara skall mäta om det leder eller inte genom ett dödmansgrepp? De flesta multimetrar idag har "beepfunktion" , ställer man instrumentet på den och sätter ihop proberna/kablarna så piper det vid kortslutning/när det leder igenom brytaren. Skulle instrumentet mot förmodan inte ha det så är det väl en jättebra idé att ställa den på ohm mätning, leder det igenom så har du någon ohm (instrumentet reagerar iallafall) leder det inte igenom reagerar inte instrumentet. Får jag välja mellan dödmans från Jula eller inget alls så väljer jag Jula.
  10. Hmm, jag har aldrig sett en V4 med oljelock på kåpan. Vid autolube på de stora motorerna brukar det vara en stor oljetank i båten med pump till en mindre slavtank under motor kåpan eller?
  11. Korrekt. För att bryta den pluskabel som du tvångskör/ manuellt kör pumpen med. Den andra plusen lägger du INNAN huvudbrytaren så att du alltid har spänning på den. Bägge avsäkrade såklart.
  12. Nu skall det väl inte pratas politik här men ärligt talat...vem har röstat fram de här tomtarna. Regeringen vill avvakta. Först 2021 kan vi ha en lagändring. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-vill-oka-tullens-befogenheter-for-att-stoppa-stoldligor
  13. Jag är övertygad om att jag har en herre nere i hamnen som kan bidra med information, skall kolla upp detta när jag springer på honom. Det han inte vet om historia och öarna utanför Råö är inte värt att veta. Skall även kolla med en av de kustbevakare som var stationerade i Gottskär vad han minns om saken. Det är ju lite spännande ändå.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy