Jump to content
Thursday 17 October 2019

sigge_1

Medlemmar
  • Content Count

    784
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

sigge_1 last won the day on September 13

sigge_1 had the most liked content!

Community Reputation

35 Expert

About sigge_1

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Han skall mäta en lös switch. Menar du att han skall gå en kurs i ellära först eller missuppfattar jag dig?
  2. Mycket tjafs för enkelt ingrepp men rätt skall vara rätt Om trådskaparen inte vanligtvis använder mätinstrument är det väl ganska bra förklarat i inlägg ovan om han bara skall mäta om det leder eller inte genom ett dödmansgrepp? De flesta multimetrar idag har "beepfunktion" , ställer man instrumentet på den och sätter ihop proberna/kablarna så piper det vid kortslutning/när det leder igenom brytaren. Skulle instrumentet mot förmodan inte ha det så är det väl en jättebra idé att ställa den på ohm mätning, leder det igenom så har du någon ohm (instrumentet reagerar iallafall) leder det inte igenom reagerar inte instrumentet. Får jag välja mellan dödmans från Jula eller inget alls så väljer jag Jula.
  3. Hmm, jag har aldrig sett en V4 med oljelock på kåpan. Vid autolube på de stora motorerna brukar det vara en stor oljetank i båten med pump till en mindre slavtank under motor kåpan eller?
  4. Korrekt. För att bryta den pluskabel som du tvångskör/ manuellt kör pumpen med. Den andra plusen lägger du INNAN huvudbrytaren så att du alltid har spänning på den. Bägge avsäkrade såklart.
  5. Mycket tråkigt att din fina båt sjönk, skönt att det ändå gick väl för er. Men. Tycker hela historien låter konstig. Först går du hårt på grund, sen väljer du att ta dej vidare utan att ha bränsle, inte heller en reservdunk uppenbarligen. Du kollar skrovet efter grundstötningen och inget vatten kommer in, efter en timme sjunker ändå båten till botten?! Vad hände däremellan? Hade båten ingen länspump? Fanns det inget att ösa ur vatten med? Hann inte sjöräddningen ut till er förrän efter en timma? Kunde ni inte satt båten på grund igen om det plötsligt öste in vatten? Det är absolut inte min avsikt att låta dryg, jag tycker bara det låter väldigt, väldigt konstigt.
  6. Nu skall det väl inte pratas politik här men ärligt talat...vem har röstat fram de här tomtarna. Regeringen vill avvakta. Först 2021 kan vi ha en lagändring. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-vill-oka-tullens-befogenheter-for-att-stoppa-stoldligor
  7. Jag är övertygad om att jag har en herre nere i hamnen som kan bidra med information, skall kolla upp detta när jag springer på honom. Det han inte vet om historia och öarna utanför Råö är inte värt att veta. Skall även kolla med en av de kustbevakare som var stationerade i Gottskär vad han minns om saken. Det är ju lite spännande ändå.
  8. Kolla marinshopen.se så får du en förklaring av motorkoderna. Rätt säker på att det är samma på samtliga 130hp från 1988-2004. För säkerhets skull, kolla även eBay där du ser vad som passar vad och ersätter vad.
  9. Skall bli intressant att se vad du får för svar, 2005 när bilden togs fanns lite mer av fartyget kvar.
  10. @hummertorsk vet du vem som skapat fiskerapporten? Dokumentet är låst.
  11. Det är samma för Yamaha, finns bara ett antal olika nycklar, koden står på låset i reglaget.
  12. Brytarens funktion är att du inte skall kunna starta motorn med växel i. Går naturligtvis att bara koppla förbi brytaren helt men är inte att rekommendera. Inte helt ovanligt att dessa går sönder, tror jag har en fungerande liggande. Om inte annat kan jag ge dig numret när jag kollat.
  13. sigge_1

    Läckage?

    Har precis lagat en 25HK Johnson från 80 -talet och den gjorde precis likadant vid körning i tunna, i havet finns inte problemet. Så ja, det borde vara helt normalt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy