Jump to content
Tuesday 20 August 2019

sigge_1

Medlemmar
  • Content Count

    771
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

25 Expert

About sigge_1

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Brytarens funktion är att du inte skall kunna starta motorn med växel i. Går naturligtvis att bara koppla förbi brytaren helt men är inte att rekommendera. Inte helt ovanligt att dessa går sönder, tror jag har en fungerande liggande. Om inte annat kan jag ge dig numret när jag kollat.
  2. sigge_1

    Läckage?

    Har precis lagat en 25HK Johnson från 80 -talet och den gjorde precis likadant vid körning i tunna, i havet finns inte problemet. Så ja, det borde vara helt normalt.
  3. De flesta moderna utombordare är tydligen kopplade så fick jag veta av båtfirman i Lysekil när jag ringde och frågade om de kopplat rätt. Jga har Honda 90 2014.
  4. Förra eller förrförra året på båtmässan. GBG. Ser någon något meddelande om att detta tas på garanti eller fått det på garanti efter garantitiden så hojta gärna till.
  5. Jag har kollat på nätet, det är ett känt problem, Honda hade aldrig hört talas om det (iallafall ingen av deras representanter på mässan) . Jag har en Micore från 2013, har haft den i 3 år och det har varit så hela tiden. Jag kan möjligen vara intresserad av tankmätaren ibland, övriga instrument bryr jag mig inte om men det är kosmetiskt enormt irriterande, nästan lika irriterande som att baklamporna på min lilla snabba bil av tyskt premiummärke är fulla med kondens, något som tillverkaren aldrig hört inträffa tidigare heller. Google känner dock till rätt många fall. Vissa företag tar sitt ansvar, andra blundar. Extremt förvånande ibland.
  6. Jag har Hondas fog free mätare i min båt, trimmätaren, tankmätaren och varvräknaren är lika fuktiga som på din bild allt som oftast. Jag har alltid pulpet kapell monterat och på min båt är det väl ventilerat även då kapellet är på. Rena skräpet.
  7. Jag hade 140hk på min Yamarin 540 bigride. Max motor rekommenderad 75hk. If hade jag den försäkrad hos.
  8. Kan hålla med om att det finns frågor som absolut inte hade behövt ställas eller som jag kanske inte själv hade ställt eftersom en enkel googling hade varit snabbare och enklare. Samtidigt är det väl just därför det finns ett relaterat forum, just för att kunna ställa och diskutera dessa frågor. Kanske får man ett mer uttömmande svar, kanske ytterligare tips från någon. Såhär ser det ju ut över hela internet, på vartenda forum och på varje facebook-grupp. Ibland när man läser saker som vuxna människor uttrycker bakom tangentbordet undrar man verkligen om de inte borde ha en överförmyndare alternativt testa att uttrycka samma sak ansikte mot ansikte med sin antagonist. Enklast är att scrolla vidare och hitta något vettigt istället. Glad sommar och sitt lugnt i båten...
  9. Hej, nej, jag hade en större motor. Jag fick ta av alla 3 förgasare och delade sedan axeln från örat. Detta görs under motorn, se länk. Visst var det trångt men absolut inte omöjligt, vet inte alls hur det ser ut på din. Vad jag menade var att shiftshaft är en smart men väldigt simpel id'e, man har bara gjort övre örat på splines, ett hål borrat genom axeln väldigt nära toppen. För upp axeln, på med örat, i med saxpinnen. https://www.shiftshaft.com/how-to-guide
  10. Måtten brukar väl vara runt 38 respektive 51cm från motorfästet (akterspegelns ovankant) till anti-kavitationsplattan för kort/ lång rigg.
  11. På startrelät/ solenoiden har du två kontakter. Den ena är redan kopplad till startmotorns + med en kort grov kabel antar jag. På den andra skall du koppla plus från batteri. Du fick alltså med reglage med kabelhärva men anslutningskablar till batteri saknades? Märkligt upplägg?
  12. Hej, hade precis samma problem som du men hade turen att ha en motor där shiftshaft passade. I ditt fall är det enklare att såga av "örat" från axeln uppe i motorn, göra en ny axel där du utnyttjar ditt gamla öra och din gamla "nedre hylsa". på Shiftshaften trär man i shiftshaft axeln underifrån, den har splines i toppen där örat träs på och hålls kvar med en saxpinne som sitter i ett hål borrat i axeln. Känns 1000ggr lättare än att lyfta powerhead.
  13. Hej, det behövs en snutt till av serienummret. A är modell E är elstart Marinshopen har en serienummeravkodare har jag för mig.
  14. Batterikablarna ska direkt till startmotorn/ startrelä. (+ kabeln naturligtvis via en huvudströmbrytare). - har du på toppen av startmotorn innan det blåmålade på din bild och plus på startrelä. Har du inte 100% koll på detta skall du nog söka hjälp av någon som har det, det blir rätt bra kabelbrand med ett båtbatteri.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy