Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

evinrude60hk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om evinrude60hk

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej på er, Jag har en utombordare, Evinrude 60HK 2 cylinder, från 1984 som la av mitt under årets första färd igår. Nu ber jag till gud att någon eldsjäl här på forumet kan peka mig i rätt riktning då jag inte har en aning om vad jag ska göra. Vad hände? Förra året kylde motorn relativt dåligt så i våras så bytte jag impeller. Jag har även bytt ut växelhusoljan och tändstiften. Jag testade motorn med en spolmuff på land och den startade på nolltid och skvallerstrålen var starkare än någonsin. Jag sjösatte båten och åkte ca 20 minuter och saktade ner för att tanka, när jag gick tillbaka till tomgång så dog motorn. Den kändes väldigt varm men det blir väl en motor. Jag passade på att äta lunch och 30-40 minuter senare när jag skulle därifrån så fungerade den felfritt igen. Jag åkte på nytt 20 minuter och när jag drog ner till tomgång så dog den igen. Sedan dess har den inte gått att starta, den bara tuggar. När jag drog ner på tomgång och motorn dog så kändes det som att det började ryka lite ur motorn. Första känslan var att motorn blivit för varm. Vad ska jag göra? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka. Jag tyckte skvallerstrålen blev ljummen på land så motorn borde ju kyla, men jag är inte säker om den kyler ordentligt inne i motorn. Kan den ha värmenypt? Vilka felsökningar bör jag göra? Jag är inte duktig på motorer men gillar att lära mig, så förklara gärna i amatör-termer =) Lämna in en gammal motor? Ett annat alternativ är ju att försöka lämna in den för reparation någonstans, vilket jag helst gör. Jag har dock väldigt svårt att hitta någon som tar emot äldre utombordare. Kan någon hänvisa till någon i Stockholmstrakten som tar emot detta så vore det guld värt! Stort tack på förhand allihopa, nu hoppas vi att sommaren inte är förstörd!
×
×
  • Skapa nytt...