Jump to content
Wednesday 30 April 2025
Jalw

Min VP 4,3GXI kommer inte igĂ„ng đŸ€•

Recommended Posts

Köpte en Bella 652 2004 med en VP 4,3GXI i höstas. DÄ hade den stÄtt ett Är ca, vinterkonserverad pÄ varv. Plus att den stÄtt i min Àgo ytterligare en vinter. Jag provstartade den inte dÄ eftersom den var konserverad. Försökte starta den idag men den vill inte kicka igÄng. Den tÀnder till och gÄr en liten stund (nÄgra sekunder)men sen dör den bara. Försöker jag dra pÄ lite gas sÄ gÄr den en liten stund men vÀldigt ojÀmnt för att sedan dö.Det mesta Àr bytt pÄ den och den Àr superfrÀsch.

Vad kan det bero pÄ ?

//Jörgen 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

DÄlig eller ingen soppa, sitter en liten nippel pÄ brÀnslepumpen (ser ut som en bilventil) 
(bör vara full med brÀnsle) slÀpp ut lite i ett glas samt lÄt stÄ och se om du har vatten i brÀnslet.

Jag hade börjat dÀr..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, dĂ„ börjar jag dĂ€r 🙂 Soppa finns det men den kan absolut vara dĂ„lig. Tanken Ă€r inte full och jag vet inte om det Ă€r tillsatt nĂ„got för slippa kondens i bensinen sĂ„ det kan det vara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BrÀnslepumparna ska gÄ nÄgra sekunder nÀr du vrider pÄ tÀndningen. Om du lossar kontaktstycket frÄn en pump i taget och testar kan du höra om nÄgon pump inte fungerar. Det Àr lÀtt att kolla brÀnsletrycket. Hansen Racing har en billig och bra mÀtare. Den heter PTOW80595

BrÀnsletrycksmÀtare.jpg

Edited by Rollen
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför dubbla brÀnslepumpar?

 

Är det ifall en havererar? I sĂ„ fall kan det ju vara bĂ„da som fallerar nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Hybro:

Varför dubbla brÀnslepumpar?

 

Är det ifall en havererar? I sĂ„ fall kan det ju vara bĂ„da som fallerar nu.

Det Àr en lÄgtryckspump och en högtryckspump.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är brĂ€nslepumparna servade eller bytta? Tidiga var tydligen lackade inuti, lack som flagnar med tiden, inte bra. Kollat filter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Är brĂ€nslepumparna servade eller bytta? Tidiga var tydligen lackade inuti, lack som flagnar med tiden, inte bra. Kollat filter?

Vet inte och dom Àr servade eller bytta. Har inte börjat felsöka pÄ riktigt Ànnu, det Àr för kallt Àn sÄ lÀnge :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag börjat felsöka iallafall. Har provat med en extern dunk och dÄ gick det i stort sett lika dÄligt, den kan varva upp en sekund typ för att sedan dö. Ibland kan den gÄ en liten stund pÄ lÄgt varv men dÄ vÀldigt ojÀmnt och det kan komma en puff. NÀr jag slÄr pÄ tÀndningen surrar det till en liten stund, kan vara högtryckspumpen, men det Àr bara ett ljud inte tvÄ. Högtryckspumpen sÀgs vara bytt för en tid sedan men Àr osÀker pÄ den andra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-04-21 vid 18:43 skrev Rollen:

BrÀnslepumparna ska gÄ nÄgra sekunder nÀr du vrider pÄ tÀndningen. Om du lossar kontaktstycket frÄn en pump i taget och testar kan du höra om nÄgon pump inte fungerar. Det Àr lÀtt att kolla brÀnsletrycket. Hansen Racing har en billig och bra mÀtare. Den heter PTOW80595

BrÀnsletrycksmÀtare.jpg

Hur anvÀnder man den ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Jalw:

Hur anvÀnder man den ?

Uppe vid tryckregulatorn bakom flamskyddet sitter en s.k. Schraderventil. Samma som till dÀcken pÄ bilar fast lite större. DÀr kopplar man mÀtaren. NÀr du sÀtter pÄ tÀndningen gÄr pumparna igÄng en stund. DÄ ska trycket öka till ca 2,5 Bar. Gör det inte det finns inget brÀnsletryck. Det kan bero pÄ olika saker. trasig pump, stopp eller lÀckage pÄ sugsidan. Löst, eller felaktig packning pÄ brÀnslefiltret. Du kan kolla lÄgtryckspumpen ocksÄ. Sitter en likadan, fast lite mindre nippel pÄ den. Minns inte vad det ska vara för tryck dÀr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Rollen:

Uppe vid tryckregulatorn bakom flamskyddet sitter en s.k. Schraderventil. Samma som till dÀcken pÄ bilar fast lite större. DÀr kopplar man mÀtaren. NÀr du sÀtter pÄ tÀndningen gÄr pumparna igÄng en stund. DÄ ska trycket öka till ca 2,5 Bar. Gör det inte det finns inget brÀnsletryck. Det kan bero pÄ olika saker. trasig pump, stopp eller lÀckage pÄ sugsidan. Löst, eller felaktig packning pÄ brÀnslefiltret. Du kan kolla lÄgtryckspumpen ocksÄ. Sitter en likadan, fast lite mindre nippel pÄ den. Minns inte vad det ska vara för tryck dÀr.

Tack 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...