Jump to content
Monday 17 June 2024

Dyknicke

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Dyknicke

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Var har jag skrivit att jag dragit med verktyg? Läs mitt första inlägg.
  2. Tack för er input. Jag skall absolut inte dra det hårt alls. Eftersom jag antar att det är gängorna som kärvar så funderar jag på att dra ett par varv med gängtejp. Tejpen skall ju tåla bensin men jag förstår också att den kan lämna spår efter sig. Å andra sidan så sitter både detta och bränslefiltret i vägen för ev tejprester innan man når pumpen och spridarna (Optimax 90). Tankar på detta? /Niclas
  3. Hej på er! Har bytt bränslefiltret på båten varje år och varenda gång när det skall av så slutar det med en massa svordomar.. En gång fick jag tom skruva av hållaren tillsammans med filtret och lösa det med våld utanför båten. I år slog jag till slut i en grov skruvmejsel och fick till slut bort skiten mha en rejäl hävstång. Jag smörjer gummiringen och spänner inte så hårt när jag drar dit det. Antar att det är i gängorna det kärvar. Några tips att dela med er av innan jag skruvar dit ett nytt och bäddar för nästa års kamp? /mvh Niclas
  4. Byggde ett eget verktyg som fungerar perfekt. Köpte en skiftnyckel modell lite större och borrade hål i spetsarna där jag monterade fast bultar som passar i hålen på cylindern. /mvh Niclas
  5. Hej, detta gjorde jag för ett tag sedan. Plockade isär reglaget så att änden på wiren var fri. Därefter tejpade jag på en liten tratt (eller en lite grövre slang) som jag trätt över wiren. Det skall alltså sluta tätt. Sedan fyllde jag på med smörja i tratten som då kan sippra ned på insidan av wirehöljet. Har du möjlighet att hänga upp wire och tratt så låt det stå till det kommer ut smörja i andra änden. Har du inte den tiden så trä en plastpåse över tratten (som en ballong) och pressa ned smörjmedlet. Helt oförståeligt? Titta här:
  6. Jäklar vilket jobb du lagt ner! Gör du detta på heltid? Hinner du med att använda båtarna? Saknar du Knodden? Frågorna är många Tack för alla tips! /mvh Niclas
  7. Hej, som ni kan se på bilden så har gummit som täcker knapparna på automatsäkringarna gett upp. Någon som vet var man kan få tag i nya? Hittar inga motsvarande någonstans. Funderar på att lösa detta under pulpeten istället där de sitter mer skyddat om jag inte hittar nya gummiskydd till hyfsat pris. Isf, förslag på vad man kan plugga befintliga hålen med? /mvh Niclas
  8. Hej på er! Inser att jag inte uppdaterat tråden. Vi skruvade ut de befintliga skruvarna och borrade upp hålen med ett 6mm borr. Därefter satte vi i en rostfri M6 bult från utsidan. Jag hade förberett en låsmutter med en bricka som jag limmat fast med en klick epoxi. Denna mutter satte jag i en hylsnyckel som jag i sin tur satt fast på ett kvastskaft med buntband. Mha detta skaft lyckades vi hålla muttern och brickan på på plats medan en av oss skruvade från utsidan. Sedan var det bara att göra detta en gång till... Lade förresten en rejäl klick silikon mellan stegen och skrovet (detta ligger inte under vattenytan) innan vi drog ihop det hela Lite meckigt men det blev bra! Tack för alla råd. /mvh Niclas
  9. Hej! Under förra båtturen så upptäckte vi att packboxen som sitter runt pistongen på trimkolven läckte en aning. På bilden nedan ser ni att packningen gett sig. Det finns ett antal filmer på Youtube som beskriver hur man tar isär hydraulkolven och byter packningarna men det verkar värre att få tag i rätt o-ringar och packbox. Har sett att det finns alternativa kit att köpa från t.ex "Five Star Marine". Har någon vänlig själ tips på var man skall vända sig? Gärna lokalt i närheten av Lysekil/Fiskebäckskil. Har ringt en Mercurydealer som gärna ville sälja en ny kolv för en massa tusenlappar.... Jag anser att en packbox är en slitagedel som borde finnas som reservdel. /mvh Niclas
  10. @Propellerlelle har ni fast tank på er 510 GTI? Hur gick du tillväga?
  11. Jag vet i tusan om jag ens kommer åt det utrymmet? Någon med en 568 som kan bekräfta om det är möjligt?
  12. Så detta kit: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082 tillsammans med mikroglasballonger https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/mikroglasballonger-2000020410 så är jag nog hemma?
  13. Tog du bort stegen och fyllde med epoxi innan? Jag skulle helst slippa att ta bort stegen då jag antar att den sitter med skruv + Sikaflex i nederkant. Tänkte mig att sätta masktejp på stegens infästningsögla och fylla hålet med epoxi mha en längre "pip". Därefter en tejpbit över medans det härdar. Sedan borra nytt, ev genomgående och skruva tillbaka stegen
  14. Hej! Första posten här (tror jag) efter att ha snokat runt bra länge. Vi har köpt en Ryds 568 GTI och gått igenom båt och motor vad vi anser ganska grundligt. Vi noterade att en av de övre skruvarna i badstegen var utbytt och dessutom satt dåligt. Hur bör man rätta till detta? Detta är ju inga genomgående bultar utan skruv. Är det rätt väg att skruva bort skruven och fylla hålet med någon typ av dyr pasta, låta torka, förborra och skruva i på nytt? Jag har inte tagit bort stegen ännu men när jag tittar på kortet så ser jag nu att glasfibern antagligen behövs lagas. Nåväl, alla tips hur vi bör gå tillväga är välkomna! /Niclas
×
×
  • Create New...