Jump to content
Friday 07 August 2020

Algot_R

Medlemmar
  • Content Count

    122
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Algot_R

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag tror jag har ett papperssjökort. Ska kolla. Fryken ingår nog inte i svenskt farvatten och därmed finns nog inga officiella sjökort. Jag fick lära mig att sjövägsreglerna gäller på sjöar som har förbindelse med havet. Och det har inte Fryken - lite svårt att passera Frykforsen.
  2. Som sagt, 8 m blir ca 6-7 knop oavsett motor. Om du har 12 eller 60 hk gör ingen skillnad!
  3. Det där med båtens maxfart har diskuterats förut. Maxfarten är inte lika med båtlängden! Glöm det, en gång för alla! Det finns en tumregel för maxfarten. Farten är ca 2.2 * sqrt(längd) .( knop, meter) . Faktorn 2.2 kanske ska vara 2.3 och längd är längd vid vattenlinje. Ex 8 m -> 2.3 * sqrt(8) = 2.3 *2.83 = 6.5.
  4. Ps Som jag skrev förut, på Volvos lastbilar fanns det en returledning som några av er påpekat. Men på min båt går bara en ledning till tanken, Inge retur. Då borde det gå att mäta på den ledningen, eller hur?
  5. Lite off topic: När jag var på Volvo Lastvagnar och utvecklande mätinstrument så gjorde jag en bränslemätare. Det var på 70- talet, så det var mekaniska räkneverk. Jag byggde en elektronik som gjorde att om det kom en backpuls så spärrades nästa frampuls. Därmed fick jag fram minus back. Den tickade för varje puls men lite i otakt när det kom en backpuls. Förutsätter att det inte kommer två backpulser på en gång.
  6. Tack för det, Ungefär som jag trodde, men alltid roligare att fråga än att googla! Jag kapade ett rör och flyttade ett stag så nu är det lättare att sätta på kapellet. Tack, klart- slut!
  7. Jag tänkte justera kapellet. Det är för spänt och sitter inte helt bra. Hur kapar man stagen? Hur sitter fästet i ändan på staget? Det går ju inte att skruva bort. För övrigt har jag trixat lite med ny dragkedja. Sydde i en ny och behöll lite av den gamla så de möts på mitten.
  8. Oj, vad många synpunkter. Som jag kanske sagt förut - till sjöss borde det vara en annan gräns, ex 0.5 promille. Och undantag vid kort manöver, ex flytta båten.
  9. Däremot är det inget alkoholförbud för cyklister! Men det finns andra risker med att cykla onykter! Jo, jag har frågat en lagman om det!
  10. Citat: – Att köra båt är ungefär som att köra bil även om det inte riktigt är samma sak, säger Christer Eriksson, ordförande för SBU. Och därför borde man kunna ha olika gränser till sjöss och på land. Men då måste någon tänka till och göra en bedömning, vilket ingen jurist eller politiker vågar! En väsentlig skillnad är att man kan bo på en båt. Med hård gräns så är det omöjligt att ta ett glas vin till maten eftersom det alltid finns risk att man måste flytta båten. Det handlar inte om att supa, någon gräns är bra.
  11. Jag fick lära mig första gången jag var ute med min snipa att ankaret ska vara i fören. Med fören mot vinden så tar båten upp vågorna bättre. Med andra ord så har jag min ankarbox i fören! Även större fartyg, ex ångfartyget Polstjärnan, har ankaret i fören. Men min box är enkel - ett gammalt plaströr (avloppsrör) samt en plasthink, modell betonghink.
  12. Hämger på,! Många bra tips. Men en liten fråga: Hur mycket bensin drar en motor på ex 25 - 40 hk ? Beror på båt och hur fort man kör, men en uppfattning? Ca 10 l för en liten tur?
  13. Enligt Magnus Sterkys (Seawolf) bok ”Elsystem för båtar” kan batterierna sitta kvar i båten. Ladda några gånger, ex vid Lucia, sportlovet och vid sjösättningen.
  14. Går det inte att tömma ut allt kylvatten? Om det bara är lite kvar så gör det ingen större skada. Problemet är ju att vattnet - eller isen - utvidgas när det fryser. Och detta är ju farligast om vattnet är instängt. Om du tömmer systemet så är väl risken minimal.
  15. Tack för svar! Sådana svar gillar jag. Jag lämnade tillbaka färgen till Hjertmans och sjösätter nu och målar till hösten - eller nästa vår... Känns bra!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy