Jump to content
Thursday 30 June 2022

Algot_R

Medlemmar
  • Content Count

    132
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Algot_R

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Time Left: 11 months and 24 days

    • Säljes
    • Used

    Vår fina båt är till salu efter att vi haft den i ca 15 år. Fördelen med en snipa är att den går långsamt och då får man ju vara ute på sjön längre tid! Och bränslekostnaden är låg! En stor fördel med just denna båt är att motorn sitter lågt och inte är i vägen. Här sitter två personer bekvämt bredvid varandra i styrhytten. På de flesta andra snipor sitter motorn som en stor låda i mitten och kapten och matros sitter på varsin sida. Dessutom är ingången till ruffen på sidan, inte midskepps, vilket ger mer utrymme i ruffen. Och i ruffen med nya dynor kan två personer övernatta. Gasolspis finns. Gott om utrymme för diverse saker! Denna båt har tre bord: styrbord, babord och kaffebord. Virbosnipa från 70-talet, Löa: 6.3 m, Bredd: 2 m, Djup: 0.7 m, Fart ca 6 knop. Motor Yanmar YSB 8, diesel. Bränsleförbrukning ca 0.8 l/tim ( 1 tim = 5-6 nm) Ekolod, gasolkök, badstege, trailer (30 km/t) . Ankare, tampar, fendertar osv medföljer. Båten ligger i Tullholmsviken, Karlstad. Välkommen ombord! Pris: 38000:- (kanske står något annat i annonsen) PS När vi letade efter båt för 15 år sedan så såg jag fina bilder på Iceman55 s Virbo-snipa och då blev jag inspirerad att köpa en likadan. Ps -igen När jag lade upp annonsen förut så blev det något fel, så därför kommer samma annons igen

    380.00 SEK

    Karlstad, Värmlands län - SE

  2. Algot_R

    Tjejer som solar

    Jag tror ju att hur man - eller kvinna- än lägger sig så jämnar det ut sig under sommaren. Och därför kan man lägga sig bekvämt.
  3. Nostalgi på högre nivå. En sådan hade min mamma på 50- och 60-talet. För övrigt hörde jag ett reportage på radio om ett fartyg som gått under på Vättern med 50 symaskiner. Fartyget bärgades och symaskinerna togs upp ur vattnet efter 50 år. Rengjordes, smörjdes och fungerade! Husqvarna !!!
  4. Lockande rubrik? Jag har alltid undrat varför alla tjejer som solar på en badstrand lägger sig som visaren på ett solur. Oavsett hur stranden ser ut och åt vilket håll vattnet är så lägger de sig med fötterna mot solen. Inte alltid bekvämt och inte alltid bästa utsikt, men fötterna mot solen! Man kan nästan gå runt och se vilken tid de kom. Något för en detektivroman - Hennes filt låg så att den avslöjade att hon var på stranden redan kl 11:00... Kanske inte på Bohusläns klippor. Har alltid undrat varför. Oavsett hur tjejen ligger så får hon lika mycket sol - även om solen kommer på tvären. Och om man ska gå efter från vilket håll solen kommer så är det ju bättre om den kommer bakifrån, från huvudet. Lättare att skydda ögonen och bröstens översida får mer sol! Jag har aldrig frågat någon, inte ens min fru, så spaningen får gå vidare... PS Ett solur har inga visare, men du förstår liknelsen. Och detta var Off-Topic!
  5. Algot_R

    Lååånga ord

    Eftersom det är off-topic: Jag brukar tjata på Anders E att han ska ta upp några långa ord i melodikrysset: postorderförskottsavi och municipalsamhälle. Eller supercalifragilisticexpialidotious - men det kan jag inte stava till och så blir det bara det ordet i hela krysset!
  6. En vansinnig ide! Jag ska sälja min båt - en snipa - med trailer. Köparen bor på andra sidan Vänern och ska ta båten hem sjövägen. Men trailern måste han ju ta med bil, i 30km/t . Jag kom på en galen variant - Sått fast trailern under båten och låt den hänga där när båten körs på sjön! Enkelt med några spännband och båten ligger stadigt på trailern och alltså kan trailern hänga stadigt under båten. Skulle det fungera? Extra tyngd och extra vattenmotstånd. Svårare att styra? Lätt att lägga till - Full fart mot land vid lämplig ramp! Nej - Jag tror jag avstår från att prova!
  7. Jag gjorde en bränslemätare när jag arbetade på Volvo Lastvagnars utvecklingslab, ca 1979. Den byggde på digitalteknik. En räknare som räknade pulser och en krets som spärrade pulserna. När bränsle rann framåt räknade räknaren upp, men då bränslet rann tillbaka spärrades räknaren för nästa puls så det måste komma två pulser för att den skulle räkna upp. Och jag tror jag beskrivit detta i ett inlägg förut. PS Jag ser att Seawolf https://www.maringuiden.se/forum/profile/59080-seawolf/ kommer ihåg lite från mättekniken och numerisk analys
  8. Spännande! Jag håller med IngemarE - någon form av larm med flera ingångar. 60- eller 70- tal. Känner igen från de kort jag gjorde på den tiden.
  9. Och jag har också snart lämnat sjön. Vi har flyttat från Vänern till Borås, så vi måste sälja båten. Lite som Odysseus- Han skulle vandra så långt in på land att folk inte såg skillnad på en åra och en kastskovel.
  10. Jag tror jag har ett papperssjökort. Ska kolla. Fryken ingår nog inte i svenskt farvatten och därmed finns nog inga officiella sjökort. Jag fick lära mig att sjövägsreglerna gäller på sjöar som har förbindelse med havet. Och det har inte Fryken - lite svårt att passera Frykforsen.
  11. Som sagt, 8 m blir ca 6-7 knop oavsett motor. Om du har 12 eller 60 hk gör ingen skillnad!
  12. Det där med båtens maxfart har diskuterats förut. Maxfarten är inte lika med båtlängden! Glöm det, en gång för alla! Det finns en tumregel för maxfarten. Farten är ca 2.2 * sqrt(längd) .( knop, meter) . Faktorn 2.2 kanske ska vara 2.3 och längd är längd vid vattenlinje. Ex 8 m -> 2.3 * sqrt(8) = 2.3 *2.83 = 6.5.
  13. Ps Som jag skrev förut, på Volvos lastbilar fanns det en returledning som några av er påpekat. Men på min båt går bara en ledning till tanken, Inge retur. Då borde det gå att mäta på den ledningen, eller hur?
  14. Lite off topic: När jag var på Volvo Lastvagnar och utvecklande mätinstrument så gjorde jag en bränslemätare. Det var på 70- talet, så det var mekaniska räkneverk. Jag byggde en elektronik som gjorde att om det kom en backpuls så spärrades nästa frampuls. Därmed fick jag fram minus back. Den tickade för varje puls men lite i otakt när det kom en backpuls. Förutsätter att det inte kommer två backpulser på en gång.
  15. Tack för det, Ungefär som jag trodde, men alltid roligare att fråga än att googla! Jag kapade ett rör och flyttade ett stag så nu är det lättare att sätta på kapellet. Tack, klart- slut!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy