Jump to content
Sunday 05 December 2021

Rammsee

Medlemmar
  • Content Count

    241
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Rammsee

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skulle kunna påstå att det kan vara helt normalt. En tung inombordare med drev, ja bara det kan vara upp till 500 kg akterut. Sen kan design och linjer luras, ofta för att det skall vara lite sportigt så är friborden låga bak....
  2. Inombordare, älskar diesel och gångvärme.
  3. Jag väljer inte mellan papperssjökort, navigator, platta/mobil..... De är komplement till varandra, bra på olika saker. Man måste inte välja, så alla hänger med mig :-) Men 24/7 att jag väljer navigator framför mobilen eller plattan pm jag måste välja.
  4. Troligen är den sötvattenkyld, med ett intag av sjövatten till värmeväxlaren. Kolla om ett intag för sjövatten sitter under motorn, i skrovet. I så fall kyler impeller i drevet bara drevet, så då kan vi utesluta den. Som någon skrev, eftermonterad remdriven kylvatten pump, sitter på SB sida, längst ned. Går hyfsat lätt ta den och checka om impeller är hel! Första steget tycker jag...... Naturligtvis som någon skrev, är intagsventilen öppen?????
  5. Är det en Wallas 800? Går den inte?
  6. Intressant och tack för ditt bidrag. Som sagt är intresserad av vad du tycker är förlegat eller saknas i förarintyget. Måste bara rätta några fel först. I förarintyget ingår inte fyrkaraktärer. Inte heller massa lanternor. Navigationsljus (lanternor), där ingår bara den egna båten (motorbåt/segelbåt), inte andra. Även om man är lite ny på sjön, kanske rent av tagit förarintyg, så kan det hända att man är på sjökrogen och vill ta sig hem när det är mörkt. Bra att kunna tyda några lanternor. Förstå vad man ser och vart de är på väg. Åter till detta med sjökort. Att "brassa på med massa manuell beräkning av kurser i dagstidningsstora papperssjökort" är något jag inte känner igen i en modern förarintygskurskurs. Deltagarna använder i sina båtar eventuellt båtsportkortet, inte ett skärgårdskort. Javisst på kursen används ett speciellt gjort tryckt "stort" sjökort som innehåller särtryck över båtsportkort och skärgårdskort i 2 olika skalor, det tar lite plats för att få rum med allt detta. Ja visst man lär sig att ta ut en kurs, tänka kurs, det är gjort på en halvtimma. Förarintyget är så mycket mer än bara papperssjökortet, som för övrigt är grunden till vad som finns i navigatorn. Navigatorn har fått en större betydelse nu i intyget. Så om man tar bort ovan felaktigheter, så om jag förstår dig rätt så tycker du att lite grunder i sjökortsarbete är förlegat. Men har du inga andra punkter, som du tycker är förlegat? Inget mer? Och vad tycker du att det saknas? Har inte sett någon punkt där, ännu från dig. Jag tar gärna emot lite input. Men läs gärna igenom vad ett förarintyg innehåller på NFB hemsida, sen återkom med åsikter. Du kommer att upptäcka att ett förarintyg är så mycket mer än en "passare" Jag tar gärna en intressant diskussion om den för utvecklingen framåt.
  7. Eller ännu hellre vad saknas eller är förlegat i den nya. Jag anser allt kan bli bättre....
  8. Undra om det hade varit bättre med U-format dike med kajkanter?
  9. Intressant det du söker, men jag tycker att det innehåll och nivåer i sort redan finns. Sen kan vi dryfta uppdelning på olika sätt. Jag är mycket mer intresserad av vad du säger om "förlegat". Ge mig gärna flera konkreta exempel så jag förstår dig. Jag är öppen för synpunkter. Vad är förlegat i förarintyget? Vad saknas för det moderna båtlivet?
  10. Nämnden för båtliv försöker att utveckla innehåll i förarintyget. Nya eller förändrade krav gäller nu från halvåret 2021. Hittas på deras hemsida. Innehåll i förarintyg har blivit bättre. Det är bra att det finns ett intyg att ta för basala kunskaper. Som dessutom ger lite fördelar som rabatt på båtförsäkring, krav hos vissa klubbar och vid uthyrning. Detaljer kan alltid diskuteras. Det stora tråkiga i utbildningssvängen är korta och intensiva kurser, kan skyllas delvis på deltagarna som köper dessa kurser och möjliggör marknaden därmed. Många tycker man har mindre tid för kurser, de ska vara billigare, och gärna på distans för bekvämlighet. Det betyder sämre lärande och fokus. Nivån på kursen sjunker... Ett exempel: Det finns en eller flera företag som säljer en kurs på distans över videomöteverktyg. Hela kursen samma helg lör+sön med deltagaren sittande i skärmen hela dagen, med ledaren mässande. Stora grupper upp emot 30pers, ingen vågar fråga något under kursen. Flertalet av deltagare helt nya inom båtlivet, och har troligen många frågor och behöver stöttning. Kursen blir så intensiv för dom, de kan inte ta åt sig all kunskap, frågar inte, och missar provet ofta. En tråkig utveckling! Pengar driver dessa utbildningsföretag tyvärr till sin spets anser jag. En del deltagare inser under kursens gång att det inte passar dom, de vill byta till en klassrumsledd kurs. Inget ont om distanskurser (med bättre upplägg), de kan fylla sin funktion för vissa deltagare under vissa förutsättningar. En kurs med lugnare tempo och uppehåll mellan tillfällen för att smälta kunskap, samt lite mer personlig kontakt bidrar till ett bättre resultat förstås. Finns naturligtvis företag/personer som håller bra kurser med förarintyg, men utvecklingen är tråkig...då intyget i sig är vettigt! Rekommenderar de som skall ta förarintyg att komplettera med det inte obligatoriska dagpraktikpasset, för att fånga upp lite praktiska kunskaper. Därefter kanske följa upp med något seglarintyg eller manöverintyg som NFB också ansvarar för. Eller varför inte hänga med kompisar ut på turer, de lär gärna ut sina kunskaper.
  11. Rammsee

    Elektrisk matlagning

    Med mera förbrukning i bilar och båtar längtar jag efter ett 48V system :-) Mindre förluster och klenare kablar....
  12. Kan bara meddela att det fixar sig med förflyttning helt sidledes, har praktiserat detta flera ggr. Om du märker att båten förflyttar sig samtidigt lite föröver, så kompenserar du med lite mer back på den motor som jobbar för back. Så dubbelmontage utan individuell styrning, samt bogpropp fixar biffen 🙂 Hänger du med? Dock är inte effekten jättestark om man försöker i starkare motvind med sidoförflyttning, men det kanske gäller bogpropp generellt....eller blåser det alltid mycket när jag lägger till? 😉
  13. Nej då, det blir billigare så 🙂 Såklart går vi närmare eller på mörkblått när så måste, med försiktighet och utkik. Tilltron till mätningar och navigator är ibland för stor....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy