Jump to content
Saturday 06 March 2021

Rammsee

Medlemmar
  • Content Count

    228
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Rammsee

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan bara meddela att det fixar sig med förflyttning helt sidledes, har praktiserat detta flera ggr. Om du märker att båten förflyttar sig samtidigt lite föröver, så kompenserar du med lite mer back på den motor som jobbar för back. Så dubbelmontage utan individuell styrning, samt bogpropp fixar biffen 🙂 Hänger du med? Dock är inte effekten jättestark om man försöker i starkare motvind med sidoförflyttning, men det kanske gäller bogpropp generellt....eller blåser det alltid mycket när jag lägger till? 😉
  2. Nej då, det blir billigare så 🙂 Såklart går vi närmare eller på mörkblått när så måste, med försiktighet och utkik. Tilltron till mätningar och navigator är ibland för stor....
  3. Upprepar bara vad andra har skrivit. Att i princip alla sjökort i navigatorn baserar sig i grunden på Sjöfartsverkets mätningar, vilket i stora områden är ej nygjorda, och kan vara så gamla som 1920 eller där omkring. Finns undantag såsom Hydrographica. Sjöfartsverket själva säger att saker kan ligga upp till 60-80 meter fel. Då brukar jag säga 100 meter, och dubblar man för säkerhetens skull, landar vi på 200m. Så ha ett säkerhetsavstånd på 200m till mörkblått......
  4. Vi pratar en styrpulpetbåt med minst 50hk för familjen. I den storleken är inte tvätt/polerarbetet ett dugg betungande. Eller så lämnar ni bort det lilla arbetet, ni är ju ändå flera som delar på arbetet. Så aluminium/plats, spelar ingen större roll. Utan det är mer vad ni hittar för fynd på beg marknaden...
  5. Tipsar om: - Kolla att backventil i blåsan fungerar. Hade själv det felet i våras. - På en annan motor som stått över vinter, ej vinterkonserverad, Förgasare full av skit/kristaller. Bensin åldras..... - Drar den tjuvluft i slangar etc? Du nämnde torrsprickor.
  6. Jag trimmar i första hand med drevet manuellt för att hitta rätt gångläge (oftast för minsta bränsleförbrukning, alternativt är det för sjögång eller viss fart). Trimmar med trimplan manuellt, tycker om att ha kontrollen själv, dessutom är det inte säkert att automatiken och jag tycker lika. Ibland vill jag trimma annorlunda pga av sjögång.
  7. Hej! Har ett hett tips, kolla rotorn! Lätt åtkomlig från ovan. inte dyr reservdel. Brukar vara ett kopparbleck som gått av i den. Jag ser den som en förbrukningsartikel, och har alltid en extra i båten. Lycka till
  8. Kan vara drevolja som läcker ut sakta. Så var det för mig, fick packa om drevet. Lite oljeskimmer på vattenytan skvallrade om problemet.
  9. Jag byter inte impeller varje år... utan bara nästan enligt service rek. Har ett litet exempel på hur länge en impeller kan fungera. Vi hade en 70hk från 1975, fram till 2010, vi bytte aldrig på den, skvallerstrålen bara spruta och spruta..... Jag kan inte med varm hand rekommendera detta, eller inte alls faktiskt. PS. Den dog av andra orsaker.... Kanske impellrar var bättre förr?
  10. Såvitt jag vet så är nu 30 dagars gränsen borta. Den tid som måste förflyta innan du skriver kustskepparen, efter förarintyget.....
  11. Det där problemet är väl större på land än på sjön. På väg är det ju alltid hastighetsbegränsat och en person med ett sån yrke som pseudonym har väl sett det mesta, med tanke på all idioti som en annan sett, som tillbringar väldigt begränsad tid på vägarna. På sjön är det ju väldigt få sträckor där det råder begränsad hastighet och jag upplever inte att det är något större problem med båtar som kör för fort inom hastighetsbegränsat område. Jag gjorde det själv i går. Körde 5,6 knop inom ett 5 knopsområde. DSC_0997.JPG Sen är jag ingen polis och har inget uppdrag att beivra brott. Jag håller min kurs och fart och försöker anpassa mig till omständigheterna. Försöker hålla mig till väjningreglerna och brukar inte ta ut mina "rättigheter" när jag seglar in absurdum. Om man läser spelet i lite trängre farleder med mycket båtar och anpassar sig, kan man undvika mycket strul. Sen kan man ju bli irriterad över de riktiga klantskallarna, som över huvudtaget aldrig hör ordet "hänsyn" och definitivt inte förstått vad ordet betyder. Påminner mig om när jag körde förbi KBV vid Bohus Malmön. Grejen var att det är 5 knop där och jag tänkte så mycket på det, hela båten var ju full med nät så det gick ju inte så fort tyckte jag. Jag vinkade glatt tillbaka när killen på vattenscoutern dök upp...... 1000 kronor och dragen fartygsexamen blev det. Hej! Kan du utveckla detta med "dragen fartygsexamen"?
  12. Kan mkt väl vara rotorn. Enkelt att kolla, checka även då tändfördelarlocket..... Detta är slitsaker i marinmiljö
  13. Kan vara att den ena med givare i vatten kan visa fgv (fart genom vatten), via snurrhjul på givaren. På navigator kan man ställa in ibland vilken fart den skall visa. GPS eller fgv. Bara en tanke....att checka upp
  14. Naturligtvis gjorde befälhavaren på taxibåten flera fel och hade dessutom väjningsplikt. Nu tittar jag helt enskilt på Grace, och ser ett delat ansvar. Det är inte helt ovanligt att det döms ut delat ansvar inom rättsväsendet. Jag syftar på: 1. Utebliven autogenererad mistsignalering, samt utbliven varningsignal när kollision var nära förestående. 2. Utkiken ombord kände inte till systemet med elefantöra, utan ansåg att visuell utkik räckte 3. Trots radarekon, noterades inget på bryggan innan båten siktades visuellt. Ingen agerade. Tiden var kort dock, ca 10s efter visuell kontakt. Nu har jag baserat min ståndpunkt på det man har läst i press, här i forumet, och slutrapporten http://www.havkom.se/assets/reports/RS2015_02_Viking-Grace-Sunni.pdf och egna slutledningar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy