Jump to content
Monday 27 June 2022

Rammsee

Medlemmar
  • Content Count

    248
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Rammsee

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Låter som en god tanke. Bara bort med bultar o kika då? 🙂
  2. Men hur syns det och märks när man absolut måste byta? Jag har sötvattenkylning. Man vill ju inte byta flera år innan nödvändigt?
  3. Årsmodell 2006 och ligger i Stockholms skärgård. Sitter du i samma sits?
  4. Hej! Tror att livslängden utgått för mina avgaslimpor och knän (Mercruiser 4,3MPI) Men vore bättre att ta kostnaden nästa år eller i höst. Tror det ligger på 10000-15000kr i delar? Arbetet kan man ju säkert göra själv? Min stora fråga är när vet man att man skall byta? Kan man vänta till något märks? Vad märks? Och väntar man tills dess, kan det bli skador? Berätta gärna mer för mig...måste ta ett beslut innan sjösättning.
  5. De 2 första böckerna är bättre då boken "Båtkörkortet" är lite tunn. Distans? Vilken typ? Helt på distans och du läser i din egen takt, eller bestämda pass med videoföreläsning? Bestämda "pass" där man kör en hel sammanhängande helg är för mkt korvstoppning och fler missar provet. Ta då hellre med uppehåll emellan för att smälta info. Helt på distans är bra för dom som det passar för. Självgående människor med studieteknik, tycker jag. Se till att det finns en bra support! Inte så viktigt vilket företag som kör, utan mer viktigt är upplägg och den personen som håller i det för dig....
  6. Hej, har en annan vinkling på problemet som jag tror fungerar. Vad tror ni? Jag kör ett 200W element på hela tiden, dock en mindre båt. Innebär en liten temphöjning och därmed något torrare inneluft. Samma sak i inombordarutrymmet. Mätt upp där 7grader mer än ute och snustorrt.
  7. Skulle kunna påstå att det kan vara helt normalt. En tung inombordare med drev, ja bara det kan vara upp till 500 kg akterut. Sen kan design och linjer luras, ofta för att det skall vara lite sportigt så är friborden låga bak....
  8. Inombordare, älskar diesel och gångvärme.
  9. Jag väljer inte mellan papperssjökort, navigator, platta/mobil..... De är komplement till varandra, bra på olika saker. Man måste inte välja, så alla hänger med mig :-) Men 24/7 att jag väljer navigator framför mobilen eller plattan pm jag måste välja.
  10. Troligen är den sötvattenkyld, med ett intag av sjövatten till värmeväxlaren. Kolla om ett intag för sjövatten sitter under motorn, i skrovet. I så fall kyler impeller i drevet bara drevet, så då kan vi utesluta den. Som någon skrev, eftermonterad remdriven kylvatten pump, sitter på SB sida, längst ned. Går hyfsat lätt ta den och checka om impeller är hel! Första steget tycker jag...... Naturligtvis som någon skrev, är intagsventilen öppen?????
  11. Intressant och tack för ditt bidrag. Som sagt är intresserad av vad du tycker är förlegat eller saknas i förarintyget. Måste bara rätta några fel först. I förarintyget ingår inte fyrkaraktärer. Inte heller massa lanternor. Navigationsljus (lanternor), där ingår bara den egna båten (motorbåt/segelbåt), inte andra. Även om man är lite ny på sjön, kanske rent av tagit förarintyg, så kan det hända att man är på sjökrogen och vill ta sig hem när det är mörkt. Bra att kunna tyda några lanternor. Förstå vad man ser och vart de är på väg. Åter till detta med sjökort. Att "brassa på med massa manuell beräkning av kurser i dagstidningsstora papperssjökort" är något jag inte känner igen i en modern förarintygskurskurs. Deltagarna använder i sina båtar eventuellt båtsportkortet, inte ett skärgårdskort. Javisst på kursen används ett speciellt gjort tryckt "stort" sjökort som innehåller särtryck över båtsportkort och skärgårdskort i 2 olika skalor, det tar lite plats för att få rum med allt detta. Ja visst man lär sig att ta ut en kurs, tänka kurs, det är gjort på en halvtimma. Förarintyget är så mycket mer än bara papperssjökortet, som för övrigt är grunden till vad som finns i navigatorn. Navigatorn har fått en större betydelse nu i intyget. Så om man tar bort ovan felaktigheter, så om jag förstår dig rätt så tycker du att lite grunder i sjökortsarbete är förlegat. Men har du inga andra punkter, som du tycker är förlegat? Inget mer? Och vad tycker du att det saknas? Har inte sett någon punkt där, ännu från dig. Jag tar gärna emot lite input. Men läs gärna igenom vad ett förarintyg innehåller på NFB hemsida, sen återkom med åsikter. Du kommer att upptäcka att ett förarintyg är så mycket mer än en "passare" Jag tar gärna en intressant diskussion om den för utvecklingen framåt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy