Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

När byta bälg?

Rekommendera Poster

Gäst

Hur länge håller en bälg? Både bälg till S-drev och nya slangar byttes för tio år sedan på min båt.

När är det dags att byta igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Penta skall den bytas var sjunde år.

Men. På min båt är den original från 1980... kollar den varje år, ser fin ut fortfarande.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag som tycker vår bälg från 1994 (tror jag den är) är gammal.

Bälgen på S-drev cerkar vara något som tillverkaren helt missbedömt hållbarheten på. Många som byter blir "besvikna" eftersom den gamla bälgen tycks vara i lika bra skick som den nya.

Vad är det egentligen som kan skada gummit i bälgen?
Inte solljus.
Inte värme.
Inte slitage. Jo kanske vibrationer.

Kemikalier så som diesel, bensin, olja och glykol är väl det enda som realistiskt skulle kunna skada bälgen.
Vad är det för gummi i bälgar?

Tillägg:  www.sxk.se/node/18384

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur kollar man den så man vet?

Jag har återkommande lite vatten på motorgolvet. Vet inte var det kommer ifrån. Uppifrån eller nerifrån? Kan det småläcka för att en vacker dag springa läck, båten sjunker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Småläcka tror jag inte på. Läckaget är sannolikt från motorn eller regnvatten som rinner in någonstans ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Laga inte det som inte är trasigt brukar man säga. Tyvärr gäller ju för bälgens del att ett läckage nog leder till att båten sjunker. Jag har dock aldrig hört talas om någon båt som sjunkit p.g.a att bälgen varit gammal och trasig. En risk kan vara, har jag förstått, om man råkat få kranens sling under S-drevet vid lyft. Då kan bälgen skadas och bör kontrolleras och ev. bytas. Jag bytte nyligen bälg men då beroende på att klämringen var väldigt rostig efter läckage från sjövattenpumpen och saltvatten letat sig in. Själva bälgen var ca 20 år men nog egentligen inget större fel på. Däremot sätter man ju inte tillbaka en så gammal bälg.

Har du en bälg som suttit i tio år så är det knappast akut att byta den. Möjligen skulle försäkringsbolaget ha synpunkter på den om båten mot förmodan skulle sjunka.

 

Mvh

Mersey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du tog upp försäkringsperspektivet. Det är nog den främsta anledningen till att byta, om den inte uppenbart är i dåligt skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sprött och ömtåligt gummi kan man trycka igenom. Gör man ett sånt test på landbacken och pinnen går igenom så byter man. Är det sprickfritt och håller när testet görs så klarar det en sommar till.

 

En bra automatisk länspump är inte fel. Troligen blir det sipprande vatten som en länspump klarar av lätt. Ligger båten still är det nästan ingen påfrestning, bara ett minimalt vattentryck.

 

Kanske håller en sån bälg i femtio år. Tyvärr får man leva med osäkerheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker länspump är tveksamt, så länge den klarar volymen märker du inte problemet och när den inte gör det längre sjunker båten. Nä, jag vill veta var det läcker och fixa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker länspump är tveksamt, så länge den klarar volymen märker du inte problemet och när den inte gör det längre sjunker båten. Nä, jag vill veta var det läcker och fixa det.

 

Jo, det borde man väl märka om länspumpen går lite då och då när man är i båten. Då tar man ju reda på varifrån vattnet kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min i höstas som var från 78 då drevet ändå skulle bort, annars hade jag nog inte gjort det... Den såg dock rätt sprucken ut, om det inte bara var krackelerad smuts :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte själv gummibälgen för tiotal år sen. Sen byttes den i samband med ett sånt felaktigt lyft i S-drevet där motorkudde bakre gick av liksom även krökt propelleraxel. Inte så bra att lyfta i den. Två gummibälgar på några år är överkonsumtion men vad gör man inte för att förhindra att hon går till botten. 

 

Beträffande automatisk länspump kan en sådan skjuta upp en reparation. Kan även vara andra sipprande läckor som kan komma som överaskningar. Kommer jag till bryggan och bara ser förtöjningarna ner i vattnet och en ensam mast till synes utan båt skulle jag ångra att jag inte monterade en länspump. En sån vrålande pump vi har i båten kan man inte missa och den lämnar ett blött kölskrap om man inte skulle vara ombord (eller var det kölskarp det heter Tommy). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker länspump är tveksamt, så länge den klarar volymen märker du inte problemet och när den inte gör det längre sjunker båten. Nä, jag vill veta var det läcker och fixa det.

 

Menar du att det är bättre att låta vatten rinna in och stanna kvar för att kunna se att det läcker än att ha en länspump som kan hålla båten flytande ett tag till om det värsta skulle hända?

 

Låter inte som en bra idé i mina öron. Montera i så fall pumpen i bit upp från botten av kölsvinet så det blir en skvätt kvar som kan indikera ett läckage – då kan du både ha kakan kvar och äta den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge håller en bälg? Både bälg till S-drev och nya slangar byttes för tio år sedan på min båt.

När är det dags att byta igen?

Har i vår bytt en bälg som suttit sedan 1981. Det var inget som tydde på att den var på väg att ge upp. Som många tidigare på nätet har beskrivit är bälgen väldigt kraftig och 7 år mellan bytena är enligt mig helt onödigt. Har svårt att tro att bälgen i sig kan ge upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även bälgar på inudrev, som är mycket tunnare än de på s-drev, håller lätt många ggr längre än det bytesintervall tillverkaren uppgivit. På dessa är det solljuset som får gummit att börja spricka på ytan. Till slut går det hål. Men inte katastrofalt om båten använts varje sommar. Angivet bytesintervall är två år men den ser fortfarande helt felfri ut efter fem. Den håller antagligen för normal användning i minst tio år men byt när ni ser tecken på sprickbildning på ytan. 

 

Om man däremot sjösätter en båt som stått på land några år utan att kolla bälgarna kan det sluta med katastrof. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Skuten:

Experten i denna videon hävdar att bälgen går sönder hastigt på en gång och båten sjunker. En del här på MG verkar tro/hävda att den spricker sakta och att man då hinner ta sig till land.

 

http://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20140423/sa-byter-du-balg-pa-ett-s-drev/

De erfarenheter jag hört är att bälgar på segelbåtsdrev släpper in vatten droppvis när/om det uppstår läckage i dem. Segelbåtsbälgar är rätt kraftiga i gummit till skillnad mot inudrevbälgar som är betydligt tunnare. De bälgar som gått sönder har gjort det efter lyft i drevet vid upptagning, kraftig grundstötning o liknande när det uppstått kraftig fysisk påverkan på bälgen.

 

På förra båten bytte jag bälg när det började närma sig försäljning (ville inte riskera förlorad affär för att någon ev köpare skulle hoppa av p.g.a. bälgens ålder). Bälgen hade suttit i över 20 år. Den var fortfarande smidig i gummit o det fanns inte tillstymmelse till sprickor i den. Jag var överraskad över att den gamla bälgen var i så gott skick. Nu var jag inte orolig för ev småläckage eftersom den satt på ett Yanmardrev där det finns en inre bälg och vattenlarm mellan bälgarna. Efteråt har jag funderat på hur bälgen kunde vara så opåverkad. Min slutsats är att utsidan sitter i ett hål där det finns en yttre gummilapp som hindrar solljuset att komma in till bälgen. Dessutom blir det en luftkudde under bälgen så enda gången det kommer vatten mot bälgen är när båten lutar kraftigt. Insidan av Yanmarbälgen skyddas av den inre bälgen så ev olja i samband med drevfyllning kommer inte år huvudbälgen. Volvo Pentas drev har tyvärr inte samma invändiga skyddsbälg så där ska man nog vara försiktig med oljeskvättande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni vet att vi skriver på en 4 år gammal tråd, men alltid kul att diskutera.

 

Intressant att höra olika syn på bytesintervaller på bälgar, jag tillhör däremot den gruppen som gärna följer tillverkarens rekommendationer, om inte tillomed oftare. 

 

Självklart, ett s-drevs bälg utsätts inte för mycket slitage om man jämför med ett klassiskt vp 290 drev (intervall 3-4år), där drevets bälg utsätts för både snäckor samt att den rör sig varje gång man tiltar & svänger. Där är det även enkelt att byta bälgen när man ändå tar av drevet under vintern. Har man mercruiser drev är det dock lite krångligare då bälghuset ska bort. 

 

Att höra att vissa har kvar originalbälg från -80 tal ger mig mardrömmar. Även fast det är på ett s-drev så kan aldrig ett gummi som är 40 år gammalt täta lika bra som ett gummi som är nytt. Jag tror dock att många viker sig undan för att byta bälg på s-drev då det kan kosta mellan 10-15 tkr på verkstad, medans på ett vanligt drev betydligt lägre summor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan uppgav SXK att de skulle samla in gamla bälgar för att skära sönder och se om och hur de förändrats. Jag har tyvärr inte hört om det genomfördes och i så fall vad resultatet blev.

 

Finns det någon på forumet som själv eller med säker källa har kännedom om någon båt som sjunkit eller riskerat sjunka på grund av en trasig bälg. Det kan gälla både bälg som haft ett normalt båtliv och bälg som varit utsatt för onormal påfrestning (grundstötning, lyftsling under drevet eller annan fysisk påverkan).

 

De lugnande besked jag själv fått har kommit från varvspersonal som hanterat massvis med båtar under många år. Det var anledningen till att jag själv väntade så länge med mitt bälgbyte.

 

Motortillverkarna vill självklart sälja reservdelar och anger därför bytesintervaller. Jag kan undra med vilket underlag som grund - förutom ekonomiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

För några år sedan uppgav SXK att de skulle samla in gamla bälgar för att skära sönder och se om och hur de förändrats. Jag har tyvärr inte hört om det genomfördes och i så fall vad resultatet blev.

 

Finns det någon på forumet som själv eller med säker källa har kännedom om någon båt som sjunkit eller riskerat sjunka på grund av en trasig bälg. Det kan gälla både bälg som haft ett normalt båtliv och bälg som varit utsatt för onormal påfrestning (grundstötning, lyftsling under drevet eller annan fysisk påverkan).

 

De lugnande besked jag själv fått har kommit från varvspersonal som hanterat massvis med båtar under många år. Det var anledningen till att jag själv väntade så länge med mitt bälgbyte.

 

Motortillverkarna vill självklart sälja reservdelar och anger därför bytesintervaller. Jag kan undra med vilket underlag som grund - förutom ekonomiskt...

Jag själv var med och tog upp en segelbåt från botten i hamnen 2019 på vårkanten. När vi sedan lyfte ur motorn för att den skulle bytas så noterade vi sprickor i bälgen (s-drev) om man drog lite i bälgen blev det till små hål. Vi bads däremot om att vara tysta över det så att det inte skulle komma upp i försäkringsärendet. 

 

Vet ej om bälgen var orsaken till att den sjönk, men stora misstankar gick dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Lintott:

De lugnande besked jag själv fått har kommit från varvspersonal som hanterat massvis med båtar under många år.

Eftersom jag själv har en bälg som troligen borde bytas har jag pratat med både varv och privatpersoner om de känner till något fall där en båt sjunkit pga eb trasig bälg. Ingen kände till något sådant. Däremot har man sett sprickor och det har läckt droppvis.

Men det finns säkert någon båt som sjunkit. Fast det är nog avsevärt fler som sjunkit pga de gått på grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Sandgrens:

Jag själv var med och tog upp en segelbåt från botten i hamnen 2019 på vårkanten. När vi sedan lyfte ur motorn för att den skulle bytas så noterade vi sprickor i bälgen (s-drev) om man drog lite i bälgen blev det till små hål. Vi bads däremot om att vara tysta över det så att det inte skulle komma upp i försäkringsärendet. 

 

Vet ej om bälgen var orsaken till att den sjönk, men stora misstankar gick dit.

Utan att tumma på sekretessen... Har du mer information om ålder, motorfabrikat, något mer om historik för bälgen... Fanns det utvändig gummilapp som hindrade ljus utifrån att reflektera upp i hålet där drevet satt monterat?

 

Jag har själv lyft sjunkna båtar och lyckat medverka till att rädda en när närmade sig relingen. Det vanligaste är trasiga eller dåligt monterade grejor i sjövattensystemet... Du var inte med o kollade om det var något sådant med den du bärgade? Kan tillägga att en som sjönk så bara fören stack upp (motorbåt) och den som var minuter från att sjunka så fick ägarna ersättning av försäkringsbolagen för skadorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sandgrens:

Jag tror dock att många viker sig undan för att byta bälg på s-drev då det kan kosta mellan 10-15 tkr på verkstad,

Att byta bälgen själv är inga större konstigheter. Hjälpte en kompis att byta på en Comfortina 39 med en vp 2003. Det enda som egentligen var bökigt var att lyfta i och ur drevet. Vi följde instruktionen som följde med den nya bälgen.

Vi jobbade i maaaaklig takt och det tog två 5-6 h dagar. Det hade gått att komprimera till en men då hade det inte varit lika roligt. Till saken hör att vi tillhör kategorin glada amatörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

Att byta bälgen själv är inga större konstigheter. Hjälpte en kompis att byta på en Comfortina 39 med en vp 2003. Det enda som egentligen var bökigt var att lyfta i och ur drevet. Vi följde instruktionen som följde med den nya bälgen.

Vi jobbade i maaaaklig takt och det tog två 5-6 h dagar. Det hade gått att komprimera till en men då hade det inte varit lika roligt. Till saken hör att vi tillhör kategorin glada amatörer.

I en 39-fotare är det oftast mer plats att komma åt o jobba med drevet. En äldre båt mellan 27-32 fot är oftast betydligt bökigare att  komma åt i. I min 32-fotare fick jag ligga dubbelkrökt nere i ett trångt stuvfack, inte en chans att få plats med två gubbar där...

 

Men jag håller med dig om att jobbet inte är tekniskt komplicerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Skuten:

Experten i denna videon hävdar att bälgen går sönder hastigt på en gång och båten sjunker. En del här på MG verkar tro/hävda att den spricker sakta och att man då hinner ta sig till land.

 

http://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20140423/sa-byter-du-balg-pa-ett-s-drev/

En expert som ger rådet :
"När man byter bälgen på ett s-drev är det viktigt att befinna sig på land, annars sjunker båten."

har seriösa problem att framstå som expert, verkar snarare vara försäljare av båtservicetjänster.....

 

Ännu har INGEN någonsin publicerat ett verkligt fall av rämnad bälg oavsett bälgens ålder, annat än då lyftslinget hamnat under S-drevet och halva båtvikten tryckt upp drevet så aktra fäster gett sig.


Jag har själv råkat ut för detta men aktra S-drevsfästet höll och ingen skada märktes på bälgen då jag bytte den för säkerhets skull.

 

För de  Forsheda förtöjningsfjädrar som funnits på marknaden så användes från början en gummikvalitet som var oehört tålig. Jag hade själv sådana köpta 1977 och låg ute i solen hela året fram till 2016 utan problem, inga som helst ytsprickor. Sen kom det nya miljöbestämmelser så gummikvalitetn blev sämre, och senare sådana gummifjädrar har rapporterats att spricka redan efter några år.

Det har glunkats att Volvo också fick byta gummikvalitet vid den tidspunkten. Jag har alltså bytt S-drevsbälg från en från 1986 till en nyare 1997, då 11 år. Den gamla var absolut fri från varje forma av sprickbildning och var exakt lika smidig och mjuk som den nya.
MItt tips är alltså att i första hand lyfta upp och inspektera bälgens undersida (mot havet) och undersöka om gummit är mjukt och smidigt utan snåsprickor, och inte byta om den är OK, den är då troligen av den gamla och bättre gummikvaliteten. 
 

Metodiken används inom den professionella underhållsbranchen för industrin och kallas "tillståndsbaserat underhåll". Tidigare i den branchen tillämpades "periodiskt underhåll" vilket ledde till massor av problem och kostnader, eftersom man hade frångått visdomsorden "If it´s not broken, don´t fix it"
SKruvar man isär och sätter ihop saker i onödan är risken att något blir fel....

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Försökt hitta mer information kring Volvo Pentas gummibälg för S-drev. Hitintills hittat följande:

SXK-länk från 2010: https://www.sxk.se/forum/125/s-drevets-gummikrage

Sailguide-länk från 2016: https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10866

Hjertmans-länk från 2020: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/volvo-penta/volvo-penta-tillbehor/balgssats-volvo-s-drev-21389074

 

Volvo Penta’s gummibälg är förstärkt med en ingjuten cord (dubbel) precis som ett rayon-bildäck. Att den plötsligt skulle haverera förefaller inte troligt utan istället kan läckage uppstå. Bälgen sitter även skyddad från UV-strålning. Möjligen kan bälgar i båtar som seglar i saltare vatten påverkas mer. Enligt Svenska Sjö (2010) har ingen bälg spruckit. Vid felaktig montering har läckage uppstått. Årlig besiktning föreslås. Felaktiga lyft med sling under S-drev har skadat bälgen. En skadad övre klämring kan böja rosta och sprida sig in under klämringen med läckage som följd. Om en båt skulle sjunka som inte bytt bälg inom rekommenderat intervall blir det troligen en reduktion av ersättningen. Många bälgar som bytts och är äldre än 15-20 år har inga sprickor.  

 

Enligt Hjertmans-länk rekommenderar Volvo Penta byte av bälg var 7:e år. ”Varför det är 7år från kvittodatum är för att när den monteras utsätts den för sol, vatten olja, värme och kyla m.m. som får gummit att åldras.”

 

I Sailguide-länken har en segelbåt från 2000 de första 5 åren legat i sjön i Frankrike och därefter i Sverige med vinterförvaring på land. Bälgen från 2000 byttes 2014 då sprickor observerats. Vid kontroll 2016 av bälgen, tjocklek 5 mm, har den sågats sönder och enbart små sprickor mindre än ca 0,5 mm kan observeras enligt de foton som visas i länken.  

 

Att som båtägare okulärt besiktiga bälgen, se till att den skyddas från solljus, undvika oljespill i motorrummet, undvika kraftiga motorvibrationer, vara försiktig vid lyft med sling torde ge betydligt längre teknisk livslängd än 7 år.  Men det vore intressant att djupare studier görs av gamla bälgar för att ta reda på vad som händer när dessa åldras.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

I en 39-fotare är det oftast mer plats att komma åt o jobba med drevet. En äldre båt mellan 27-32 fot är oftast betydligt bökigare att  komma åt i. I min 32-fotare fick jag ligga dubbelkrökt nere i ett trångt stuvfack, inte en chans att få plats med två gubbar där...

 

Men jag håller med dig om att jobbet inte är tekniskt komplicerat.

Vi hade eoner av plats, i gämförelse, och kunde nå från två håll. Hade det varit trångt hade det varit ett helt annat jobb.

Vihade varsin stickkoj att ligga i så det till och med nästan bekvämt. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om inte risken för läckage är större efter ett byte om något gått fel än vad det är att köra med en gammal bälg om den inte är uppenbart trasig. I alla fall i de fall där man måste dela drevet för att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-29 vid 23:53 skrev Lintott:

Utan att tumma på sekretessen... Har du mer information om ålder, motorfabrikat, något mer om historik för bälgen... Fanns det utvändig gummilapp som hindrade ljus utifrån att reflektera upp i hålet där drevet satt monterat?

 

MD2040 möjligen 120 drev om jag minns rätt. Ägaren påstod att bälgen var bytt för ca 5 år sedan, men utan kvitto. Lappen ovan drevet satt kvar, misstänker dock att bälgen aldrig var bytt då gummilappen hade samma höjd som skrovet då den var övermålat så många ggr med bottenfärg.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Sandgrens:

MD2040 möjligen 120 drev om jag minns rätt. Ägaren påstod att bälgen var bytt för ca 5 år sedan, men utan kvitto. Lappen ovan drevet satt kvar, misstänker dock att bälgen aldrig var bytt då gummilappen hade samma höjd som skrovet då den var övermålat så många ggr med bottenfärg.

MD2040 möjligen 120 drev om jag minns rätt: Alltså ett Volvo-Pentadrev där bälgen kan ha blivit skadat av olja från ovansidan.

 

Ägaren påstod att bälgen var bytt för ca 5 år sedan, men utan kvitto: Så säger man ju om man är orolig för försäkringsersättningen. då ska man veta att bälgar är stämplade med tillverkningsdatum (eller om det är månad) så korrektheten kan lätt kontrolleras. Sen finns det ingen garanti för att bälgen som monterats "var färsk" när den byttes. Men det verkar osannolikt att en 5 år gammal bälg ska ha vittrat sönder.

 

misstänker dock att bälgen aldrig var bytt då gummilappen hade samma höjd som skrovet då den var övermålat så många ggr med bottenfärg: Talar som du skriver för att bälgbytet aldrig skett. Det säger även att det inte kommit in skadligt UV-ljus utifrån genom drevhålet som skulle ha kunnat skada bälgen underifrån.

 

Har du koll på ålder på båten?

 

Det kan ju även vara så att den aktuella bälgen tillverkats efter införandet av nya miljöbestämmelser som Seawolf skriver om och att den då kan vara av en senare/sämre gummikvalitét.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...