Ove-T 311 Postad 16 Juli , 2020 Hej En ny version av OpenCPN (5.2) finns nu att hämta här https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Här finns information om vad som är nytt https://opencpn.org/OpenCPN/about/ver520.html Hälsningar Ove 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 311 Postad 9 April Hej Nu finns en ny version av OpenCPN 5.14.0 OpenCPN nerladdning Finns också kommentarer på forum Forum Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 250 Postad 10 April Va bra. Tack Ove. Skall kolla den snarast på min Linux-laptop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 250 Postad 16 Juli Hej därute! Laddat ner å installerat men jag får inte till själva GPS pucken, BU353 att fungera ihop med Opencpn 5. Säger något om behörighet å att installera nått. Se bilaga. Visst ja, LinuxMint, (under Ubuntu) Det dråpliga är att jag sommaren 2025 hade vers 4 å samma BU353 i samma laptop å det funkade. Äre nån som kan ge mig tips, klarar inte själv trots en massa letande å annat. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 863 Postad 16 Juli Nu är det lääänge sen jag höll på med Linux men dialogrutan rekommenderar att du ska installera en ny ”rule” som gör, som jag förstår det, att Linux adresserar pucken som opencpn0 istf något med USB. Testa det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 191 Postad 18 Juli Jag tror att det enklaste är att du lägger med användaren som OpenCPN kör som i gruppen "dialout", det ger normalt sett behörighet till /dev/ttyUSB0, så slipper du fippla med udev-regler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 250 Postad torsdag kl 12:31 Christer å Daniel, tack. Nog för att jag kan en hel del efter minst ett decenium, närmare två om inte mer, med Linux men jag vet inte hur jag skall få till det här med "rule" el lägga till mig själv som är sudo till "dial out" Kan nån av er ge mer exakt kommando? Tusen tack. Det grämer mig att jag inte får till det eftersom det funkade förra året. Är det seniliteten som spökar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 26 Postad torsdag kl 13:45 1 timme sedan skrev Ruskpricken: Kan nån av er ge mer exakt kommando? Tusen tack. Enligt googles AI läge så är kommandot sudo usermod -aG dialout $USER Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 191 Postad fredag kl 07:57 18 timmar sedan skrev Kalle-Anka: Enligt googles AI läge så är kommandot sudo usermod -aG dialout $USER Precis. Kruxet kanske är att $USER här behöver bytas ut mot rätt användarnamn, så frågan är om du vet vilken användare OpenCPN kör som? Annars tror jag du enklast tar reda på detta genom att köra typ "ps -ef | grep opencpn" så borde användarnamnet vara det som står längst ute till vänster i det du får tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser