Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Kalle-Anka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Kalle-Anka

  • Placering
    Kadett
  1. Enligt den här sidan 1990-93. http://www.marineroutboards.com.au/media/129880/outboard decal identification chart.pdf
  2. ”SAE 10W30” Den första siffran, 10 i det här fallet, är hur pass lättflytande oljan är när det är extremt kallt ute. Du vill inte att oljan är seg som sirap när det är -40 ute. Den andra siffra, 30 i det här fallet, är hur pass trögflytande oljan är när det är extremt varmt ute. Du vill inte att oljan tappat alla sina smörjande egenskaper när det är +50 i luften ute. Men det är ett icke problem med oljan i Sverige när det gäller båtar. Du kommer inte använda båten när det är ett istäcke ute och jag tvivlar på att du kommer använda båten regelbundet i en ökenoas. Dessutom så har motorn en effektiv vattenkylning från vattnet båten flyter i . Det är en annan sak ifall frågan gäller oljan i en bilmotor.
  3. Vad jag har läst så kan varvtalet förändras ifall du hissar motorn så det är nog dumt att göra bägge sakerna samtidigt. Ofta behöver man gå upp i stigning. 15 hk, det är väl klämskruvar då? Börja med en trälist ovanpå akterspegeln så att du får upp motorn några centimeter och provkör innan du gör något mer.
  4. Jag tänker på den här diskussionen på Pacific Yacht Systems på tuben. https://youtu.be/7-DeAy33QQY?si=yDOernQRZTbuZXXw Ägg, tevatten, makaroner, nudlar och liknande fungerar nog bra. En induktionshäll drar en massa ström men du behöver bara använda den i några minuter för att värma något. Men glöm att du kan göra någon avancerad matlagning eller långkok.
  5. Ni som klagar på era passfoton, tänk på oss som har glasögon då. Vi ser ännu mer korkade ut när vi inte kan fokusera blicken på kameran ordentligt. 🙄
  6. Vad säger ni om ammoniakmotorer då? GAC har utvecklat en ammoniakmotor för personbilar och Wärtsilä har utvecklat en ammoniakmotor för fartyg. https://www.nyteknik.se/fordon/kinesiska-tillverkarens-udda-teknikval-satsar-pa-ammoniakmotor-for-bilar/3923548 https://www.sjofart.ax/nyheter/har-ar-wartsilas-nya-ammoniakmotor/ Att ha ammoniak som bränsle är inte helt enkelt. Lösningar med hög koncentration av ammoniak är starkt frätande och kan ge mycket allvarliga skador vid förtäring, hud- eller ögonkontakt. Ammoniakgas är kraftigt irriterande på ögon och slemhinnor. Vid inandning av ammoniakgas i hög koncentration finns risk för andningsbesvär och lungskada. Lösningar med hög koncentration av ammoniak är starkt frätande och kan ge mycket allvarliga skador vid förtäring, hud- eller ögonkontakt. Ammoniakgas är kraftigt irriterande på ögon och slemhinnor. Vid inandning av ammoniakgas i hög koncentration finns risk för andningsbesvär och lungskada. Vad är minst dåligt att ha i båten i framtiden, vätgas eller ammoniak?
  7. Jag är inte alls så optimistisk vad det gäller utvecklingen av nya slags batterier. Ett batteri är inte som en ballong som man blåser upp med ström och som man senare kan släppa ut all ström ur. Batterier är helt enkelt vanlig kemi där det sker en slags kemisk reaktion när du laddar batteriet och en annan slags kemisk reaktion när du tar ut ström ur det. Vad får dig att tro att vi inom några år har upptäckt en helt ny kemisk reaktion som innehåller tio eller hundra gånger mer energi än alla dem som vi känner till idag? Jag tror att nuvarande batteritekniker kommer förfinas och utvecklas framåt med små myrsteg men jag har svårt att tro att det kommer ske något riktigt revolutionerande med batteritekniken inom överskådlig framtid.
  8. Jag vet inte, det kanske beror på motorn? Jag har en 20 hk Honda utombordare med elstart som har en 12 A laddkrets. Den måste alltid ha ett batteri inkopplat för annars går motorn sönder. Den motorn finns också i utförandet utan elstart som då har en 6 A laddkrets. Den handstartade modellen går att använda utan att det finns något batteri eller annan last inkopplad. Jag vet inte vad som skiljer rent tekniskt mellan de olika utförandena, men det är i alla fall inte självklart ifall man måste ha något batteri inkopplat.
  9. Som jag tolkar den här sidan så måste det vara en 1992 års modell. https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/suzuki Och googlar man "Suzuki outboard 1992" så är det just den gråa nyansen man får upp.
  10. Du har en utombordare med lösa bränsletankar idag? Då är det väl bara att leta efter en reservmotor av samma fabrikat så att bränsletankarna förhoppningsvis passar. Men det kanske är en fördel att ha en motor med inbyggd tank i stället. En av anledningarna till att en motor lägger av är att det är något fel på bränslet och då kan det vara praktiskt att reservmotorn har ett helt oberoende bränslesystem. Jag tänker mig en liten 2-takts motorn från 80 eller 90 talet och en liten reservdunk med några liter färdigblandad bensin. Låg vikt, enkel konstruktion och pålitlig.
  11. Det viktiga är att du använder 2-t bensin avsedd för vattenkylda båtmotorer och inte 2-t bensin avsedd för luftkylda motorsågar. Eller så använder du 4-t bensin och vanlig 2-t olja.
  12. Just det finns det en snabbgenväg för. Ifall du sveper strömbrytaren från vänster till höger så får du upp menyn där du kan ställa in ljusstyrkan. Om du fortsätter att svepa på strömbrytaren så stegar den upp ljusstyrkan så att du kan se displayen fast den är i nattläge. https://www.manualslib.com/manual/1304648/Raymarine-Axiom.html?page=21
  13. Ifall svenska UD skulle komma med en reseavrådan för resor till Estland, då skulle jag följa den. Men så länge UD inte avråder för resor dit så är det lugnt. Framför allt ifall du har en båt så att du kan lämna landet om världsläget förändras.
  14. Jag känner ingen det där med tre vokaler från Finland av alla ställen, så någonting ligger det i det.
×
×
  • Skapa nytt...