Jump to content
Wednesday 09 October 2024

Wingan

Medlemmar
  • Content Count

    271
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

71 Expert

About Wingan

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Håller med om att röken ser ljus ut på videosnutten, men dels tyckte någon att man kunde "räkna in detta som kraftig blå oljerök". Den ger också en oljefilm på vattnet. Och motorn låter inte ansträngd på filmen. Och vi vet ju inte hur det ser ut vid gaspådrag. Kuriosa: jag hämtade hem min båt, med en MD6A, från Stockholm, körde motor hela vägen via kanalen, sedan upp till Kristinehamn. Det var mer än 40 år sedan, så minnet kanske sviker lite, men minns det som att röken inte var mycket mörkare än på filmen. Det visade sig senare att ena spridaren var helt igenkoksad och den andra var också i uselt skick. Blev helt bra efter byte av spetsar.
  2. Jag skulle fundera på att lämna in spridarna för provtryckning, och eventuellt byte av spridarspetsarna.
  3. Det spelar ingen praktisk roll att du kommer åt kanten (lite grann) med ett smalt snitt, inte ens om du skulle "gå igenom" lite på själva axeln. Bara du rättar till skadan efter dig. Då har du ju dessutom ett spår att följa nästa gång med samma problem.
  4. Så funderade jag också, men då skulle väl problemen fortsätta även när man häller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid. Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem.
  5. Du klarar dig med Biltemas brytare. Med jättemarginal. F.ö. är den sannolikt identisk med Hansen Marines brytare.
  6. Jag undviker alltid att dra fast skruvar torrt, I ditt fall skulle jag använda kopparpasta https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/kopparpasta-100-g-2000041407
  7. Ja, det är ju tråkigt när "produktutvecklingen" går åt det hållet. (tyvärr inte unikt) I min PAR-MATE reagerade jag på hur väl och rejäla plastdetaljerna var gjorda, utan tillstymmelse till något "skägg". Bortsett då från att O-ringen var en aning klen, alternativt spåret aningen djupt. Dock var ju inte O-ringsgodset tydligt ovalt, utan bara lite grann. Bara så mycket att jag kunde konstatera det genom (noggrann) mätning med skjutmått. Det var min slutsats då, eftersom den ju hållit trycket bra under några säsonger, och att det löste sig med en utstansad ring av byggplastfolie som mellanlägg.
  8. Med den storlek och typ av båt du avsåg kan man det........ i Sverige. Hur det är i Grekland och andra länder vet jag inget om. Men det bör inte vara svårt att få reda på. Dock är väl inte detta forum den bästa/enklaste/säkraste vägen att göra det på.
  9. Men sjölagen reglerar väl inte vilken flagga vi sätter baktill på båten?
  10. Njae, det du länkat till i "Det mest relevanta har jag markerat med understrykning". Handlar om registreringspliktiga båtar över 15m längd. Exemplet som TS syftar till var ju 36 fot. Mindre, icke yrkesmässiga båtar, bör nog följa traditionen för fritidsbåtar. Inga krav. Alltså som Stormfocken beskrev. Har man utländska gäster/ägare ombord kan man hedra dessa med en mindre flagga från deras hemland lite högre upp, i t.ex. vant eller stag.
  11. Ja, jag har haft samma problem med min PAR-mate? JABSCO är väl efterföljaren? Det visade sig vara en O-ring som efter ett antal år, tydligen visade sig bli plastiskt ihopklämd så att den började läcka. Jag tror godset på den borde varit en 1/10 grövre? Det var flera år sedan, så jag minns inte riktigt. Men jag vill minnas att det uppumpade vattentrycket påverkar ett membran, som påverkar en kolv, som i sin tur påverkar switchen? Jag tror det blir uppenbart för dig om du skruvar isär pumpen, det sitter en fjäder inuti också som man bör hålla koll på, men med rimlig försiktighet blir inte den något problem. Suddigt minne, men jag vill minnas att jag klippte/skar ut en bit plastfolie för att "bygga på" O-ringen. Det blev tätt. Därefter lossar jag skuvarna ett halvvarv under vintern för att O-ringen skall få återhämta sig. Det har fungerat för mig.
  12. Du blandar ju begrepp i din fråga. Som raol skriver så regleras tomgångsvarvtalet med skruven i den röda ringen. Och som rejas skriver så får du därefter prova dig fram med de båda andra, tills du hör att motorn får en lugn och behaglig tomgång, efter att först ha noterat hur de stod från början. Först den ena, om inte den hjälper, ställ tillbaka, sedan prova med den andra. För såvitt du inte har manualen, men då kanske du inte hade behövt fråga här?
  13. Du IngemarE har då en synnerligen god förmåga att formulera dig väl. När det gäller tekniska saker så har du ju nästan alltid rätt. Så också i detta inlägget, kan bara hålla med till 100%, åtminstone nästan, för när det kommer till teknisk felsökning kan det IBLAND vara till fördel att vara lite "burdus", som vi män ofta är. Ordet "killgissa" finns ju, på både gott och ont.
  14. Jag sågade ett spår för travarna i ett gammalt dammsugarrör av aluminium, som jag satte fast i det för breda utrymmet. Fungerar perfekt för mitt segel. Jag har har många gånger tänkt ta en bild, men det har tyvärr alltid kommit annat i vägen.
  15. Men menar du att det finns bryggägare som förbjuder ryckdämpare helt? Konstigt i så fall. Att man förbjuder förtöjningfjädrar i stål som gnisslar och efter en tid rostar, är däremot lätt att förstå och de blir då ett föredöme för andra bryggägare. Sådana fjädrar borde tas bort från sortimenet, de gör ingen människa glad, utom möjligen kortsiktigt vid inköp där man då skulle kunna spara ett par tior per styck.
×
×
  • Create New...