Jump to content
Sunday 07 June 2020

Wingan

Medlemmar
  • Content Count

    202
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

36 Expert

About Wingan

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hmmm, det kanske finns olika typer av Osmosis? På min båt fanns det från 5-6 mm i diameter och ca 1 mm på höjden för de största och nedåt till minimala. De minsta var ju så klart flest. De var många tusen, kanske miljontals. Och när man krasade sönder de största kom det ut lite vätska. Den luktade distinkt och starkt ättika, ingen tvekan.
  2. Ja, synsättet på detta fenomen, osmosis, har ju ändrat sig över tiden. Men för runt 30 år sedan trodde man att dessa blåsor skulle växa oavbrutet och förstöra båten på bara några år. Och om man skall göra något åt det, väntar man ju till hösten när blåsorna växt till sig.
  3. Jag blir lite osäker när du beskriver ditt problem: "vatten i Gelcoat och möjligtvis polyester/glasfiber" Först, peta hål på en blåsa, kommer det då ut lite vätska (fukt) ta det på fingern och lukta, luktar det då ättika, du kan inte missa, då är det Osmosis (plastpest). Sedan tycker jag det det låter alltför drastiskt att fräsa bort gelcoaten med en sådan där "elhyvel" Jag gjorde jobbet på min Winga29 för ca 30 år sedan. Jag köpte starkt färgborttagningsmedel som jag rollade på, det var i gelkonsistens minns jag och luktade riktigt starkt, att stå inomhus skulle ha varit uteslutet. När det hade verkat ca 10min tog jag en vass spackelspade på förlängningsskaft och "hyvlade" av det första skiktet, sen upprepade jag detta 1 eller 2 gånger på samma ställe, jag tog ca 1 kvadratmeter åt gången. När den mesta färgen var borta tog jag en slipplatta med grovt våtslippapper, kan ha varit 40-korn, också på förlängningsskaft som jag doppade i en hink med vatten och gick över botten. Tungt och skitigt jobb, vilket kan till del undvikas om man har ett "droppstopp" på skaftet. Jag blev skitig inpå bara kroppen, även under kalsongerna minns jag. När hela undervattensdelen i plast är vit, så får man anse att alla blåsor som behöver punkteras har också blivit det. Därefter avtvättning och vänta på våren. När våren kom tvättade jag av skrovet igen och väntade en vecka. Sen målade jag 7 lager med VC Tar tjärepoxi (går säkert bra med Biltemas Epoxi Primer). Därefter två lager med VC17. Fortfarande idag finns inte tillstymmelse till ”återfall” av plastpest. Arbetsinsatsen bedömer jag till 30-40 timmar effektivt arbetad tid + en massa väntetid vid målningen givetvis.
  4. Jag hade slut på min taggtråd idag.😉 Men det blir nästan omöjligt (alldeles för omfattande) att svara på dina önskningar, då är det faktiskt mycket enklare att du punkt för punkt tvingar dig igenom din bruksavisning. Är den på engelska och har du svårt för det? Kanske från Kina, deras engelska lämnar ofta mycket i övrigt att önska. Kanske du har någon mer kunnig kompis som kan hjälpa? Det tror jag vore det enklaste. Men avseende spänningen (volten) så blir den samma som batteriet när det är inkopplat, kopplar du bort batteriet, så får du betydligt högre spänning på regulatorns utgång. Tredje utgången (lampan) är till för förbrukare om du vill att regulatorn skall reglera någon sådan. Med knappen till vänster stegar du dig genom de olika visningslägena, med + och - ändrar du de olika inställningarna.
  5. Det var väl mest förr man använde packningsklister? Men om det nu står så i verkstadshandboken, så varför inte, det kan väl inte skada med ett tunt väl utstruket skikt. Fabrikatet ”Three Bond 50” kan du ju strunta i. Permatex är ju en klassiker. https://www.swedol.se/form-a-gasket-3-118-mlof-9241.html?tax_display=2&gclid=Cj0KCQjwmdzzBRC7ARIsANdqRRnupbOVXMu_wfAPll8J3oPJsVSIYK0lpFKPu6GMz_Ie2L95BObYa2waAiD7EALw_wcB Biltema har ju också https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268
  6. Prova med ren bensin, (alltså inte motorbensin). Det brukar säljas i färgaffärerna under namnet Heptan. Det kallas lite olika, kemiskt ren bensin, sårbensin, teknisk bensin m.m. Jag brukar använda det som förstahandsval när jag skall ta bort tejp, etiketter och liknande, oftast väldigt effektivt. Det dunstar fort, så jag brukar droppa på lite och låta det verka nån minut, kolla och droppa igen o.s.v. Jag brukar fylla lite på en liten plastflaska med pip på. Det tråkiga är att det diffunderar ut genom de flesta mjuka plastflaskor, så jag fyller bara på lite åt gången, det är ändå oftast slut i flaskan nästa gång jag skall använda det. Är limmet riktigt besvärligt brukar jag kombinera bensin med förtunning av flera sorter, aceton m.m.
  7. Du kan lugnt räkna med att det räcker med att slipa med ett grovt (ca 40-papper) efter att du fått bort bottenfärgen. Jag gjorde jobbet för drygt 20 år sedan. Jag våtslipade (tror det var 36-papper) för att slippa damm. Hade slipplattan på ett skaft, där jag riggat ett droppskydd för att inte bli helt genomvåt. (Det blev jag ändå) Ett skitjobb, men gick förvånansvärt smidigt ändå. Sedan skölja och låta torka över vintern. Jag lade sedan på 7 lager VC-Tar (tjärepoxi). Ingen bubbla har därefter varit synlig på mer än 20 år. Gelcoathyvel tror jag är mycket mer våld än vad nöden kräver.
  8. Hmm, ja det beror ju helt på vad orsaken är till att batterierna laddats ur. Om det är kortslutning någonstans så kan det ju bli lite fyrverkeri om du väljer ett batteri med startkablar, å andra sidan kan det ju vara bra att då upptäcka var felet finns. Men med laddare blir det ju lite lugnare.
  9. Man kan ju inte annat än att dra på munnen lite när man tänker på hur listig konstruktören kände sig när hen fick till det där. Men jag gissar att muttern längst ned på säkringsplattan till höger ligger närmast pluspolen på batteriet/na. Sen som Hybro skriver borde du ju hitta minus på bogpropellerns gods. Det finns säkert på närmare håll också. Mät! Och sen kopplar du in laddaren på respektive. Strax borde du då få upp motorluckan.
  10. Varför skall du ha ett engelsk namn? Men är det stöttorna du menar så blir det väl "boat stand" om det nu skulle hjälpa dig. Och vad är det du inte diggar? Svårt att här bedöma eventuell idioti 😉 Angående risken för att båten välter i din avbildade vagga, så skulle jag bedöma risken till väldigt nära 0%. D.v.s. om du spänner upp alla stag först. Du kan nog grovt räkna med att hela båtens tyngdpunkt ligger ca en meter upp från centralbalken, alltså i höjd med där stagen möts i hörnen. Fast rejälast är ju att först byta ut alla skruvförband till fräscha M10, och olja upp vantskruvarna och sedan justerar ihop allting. Sen kan du sova lugnt, även i värsta orkan. Fast täckningen kanske ryker, men det är ju en annan fråga.
  11. Wingan

    trasig motor

    Om du inte blev "så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt" av dessa svar (bortsett från ralles då) så tycker jag du bör läsa Faderullans svar en gång till eller flera, och begrunda ordentligt vad han skriver. Han ger ett mycket klokt, insiktsfullt och välformulerat svar till dig.
  12. Jodå, jag styr också ofta med knapparna. Men eftersom TS verkar riktigt "darrig" på det mesta ang. segling, så kändes det som min rekommendation skulle vara enklast att följa. F.ö. så trycker jag aldrig på standby på min ST1000 när jag ändrar kurs, utan bara på + eller - knapparna tills jag är nöjd och piloten fortsätter då automatiskt på nya kursen.
  13. Nja, det där är rätt, nästan. Jag skulle formulerat nr 4, så här: Vill du ta över styrandet själv, så trycker du på Stand-by, lyfter av piloten från rorkulten, styr till den kursen du vill, när kursen är stabil, lyft tillbaka piloten till rorkulten och tryck på Auto.
  14. Nu heter jag inte RikardE, men.... Här är ett exemplar där randen är gul. https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_700_86957156.htm?ca=7&w=3 Men din båt kanske saknar rand?
  15. Nej, det ser du nog bäst själv om du behöver oroa dig. Men annars är det ju bara att ta några tydliga bilder och lägga upp här, så får du nog synpunkter på det. Allmänt är ju tryckluft, antar att du menar från en kompressor, riktigt farliga saker. Om man inte noga tänker sig för. Antag att du lyckades höja trycket till 0,5 bar (vilket motsvarar ungefär 5 gånger det man kan blåsa med munnen) där i dubbelbotten, så blir ju den totala kraften på hela ytan flera ton, kanske 10 ton !!? Hade du lyckats fylla med hela kompressorns kapacitet, ca 7 bar, hade säkert båten exploderat!!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy