Jump to content
Saturday 14 December 2019

Wingan

Medlemmar
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

35 Expert

About Wingan

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Prova med ren bensin, (alltså inte motorbensin). Det brukar säljas i färgaffärerna under namnet Heptan. Det kallas lite olika, kemiskt ren bensin, sårbensin, teknisk bensin m.m. Jag brukar använda det som förstahandsval när jag skall ta bort tejp, etiketter och liknande, oftast väldigt effektivt. Det dunstar fort, så jag brukar droppa på lite och låta det verka nån minut, kolla och droppa igen o.s.v. Jag brukar fylla lite på en liten plastflaska med pip på. Det tråkiga är att det diffunderar ut genom de flesta mjuka plastflaskor, så jag fyller bara på lite åt gången, det är ändå oftast slut i flaskan nästa gång jag skall använda det. Är limmet riktigt besvärligt brukar jag kombinera bensin med förtunning av flera sorter, aceton m.m.
  2. Du kan lugnt räkna med att det räcker med att slipa med ett grovt (ca 40-papper) efter att du fått bort bottenfärgen. Jag gjorde jobbet för drygt 20 år sedan. Jag våtslipade (tror det var 36-papper) för att slippa damm. Hade slipplattan på ett skaft, där jag riggat ett droppskydd för att inte bli helt genomvåt. (Det blev jag ändå) Ett skitjobb, men gick förvånansvärt smidigt ändå. Sedan skölja och låta torka över vintern. Jag lade sedan på 7 lager VC-Tar (tjärepoxi). Ingen bubbla har därefter varit synlig på mer än 20 år. Gelcoathyvel tror jag är mycket mer våld än vad nöden kräver.
  3. Hmm, ja det beror ju helt på vad orsaken är till att batterierna laddats ur. Om det är kortslutning någonstans så kan det ju bli lite fyrverkeri om du väljer ett batteri med startkablar, å andra sidan kan det ju vara bra att då upptäcka var felet finns. Men med laddare blir det ju lite lugnare.
  4. Man kan ju inte annat än att dra på munnen lite när man tänker på hur listig konstruktören kände sig när hen fick till det där. Men jag gissar att muttern längst ned på säkringsplattan till höger ligger närmast pluspolen på batteriet/na. Sen som Hybro skriver borde du ju hitta minus på bogpropellerns gods. Det finns säkert på närmare håll också. Mät! Och sen kopplar du in laddaren på respektive. Strax borde du då få upp motorluckan.
  5. Varför skall du ha ett engelsk namn? Men är det stöttorna du menar så blir det väl "boat stand" om det nu skulle hjälpa dig. Och vad är det du inte diggar? Svårt att här bedöma eventuell idioti 😉 Angående risken för att båten välter i din avbildade vagga, så skulle jag bedöma risken till väldigt nära 0%. D.v.s. om du spänner upp alla stag först. Du kan nog grovt räkna med att hela båtens tyngdpunkt ligger ca en meter upp från centralbalken, alltså i höjd med där stagen möts i hörnen. Fast rejälast är ju att först byta ut alla skruvförband till fräscha M10, och olja upp vantskruvarna och sedan justerar ihop allting. Sen kan du sova lugnt, även i värsta orkan. Fast täckningen kanske ryker, men det är ju en annan fråga.
  6. Wingan

    trasig motor

    Om du inte blev "så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt" av dessa svar (bortsett från ralles då) så tycker jag du bör läsa Faderullans svar en gång till eller flera, och begrunda ordentligt vad han skriver. Han ger ett mycket klokt, insiktsfullt och välformulerat svar till dig.
  7. Jodå, jag styr också ofta med knapparna. Men eftersom TS verkar riktigt "darrig" på det mesta ang. segling, så kändes det som min rekommendation skulle vara enklast att följa. F.ö. så trycker jag aldrig på standby på min ST1000 när jag ändrar kurs, utan bara på + eller - knapparna tills jag är nöjd och piloten fortsätter då automatiskt på nya kursen.
  8. Nja, det där är rätt, nästan. Jag skulle formulerat nr 4, så här: Vill du ta över styrandet själv, så trycker du på Stand-by, lyfter av piloten från rorkulten, styr till den kursen du vill, när kursen är stabil, lyft tillbaka piloten till rorkulten och tryck på Auto.
  9. Nu heter jag inte RikardE, men.... Här är ett exemplar där randen är gul. https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_700_86957156.htm?ca=7&w=3 Men din båt kanske saknar rand?
  10. Nej, det ser du nog bäst själv om du behöver oroa dig. Men annars är det ju bara att ta några tydliga bilder och lägga upp här, så får du nog synpunkter på det. Allmänt är ju tryckluft, antar att du menar från en kompressor, riktigt farliga saker. Om man inte noga tänker sig för. Antag att du lyckades höja trycket till 0,5 bar (vilket motsvarar ungefär 5 gånger det man kan blåsa med munnen) där i dubbelbotten, så blir ju den totala kraften på hela ytan flera ton, kanske 10 ton !!? Hade du lyckats fylla med hela kompressorns kapacitet, ca 7 bar, hade säkert båten exploderat!!
  11. Så är det absolut, och minst lika trevligt att se när den som fått olika tips, kommer tillbaka här och avrapporterar hur resultatet blev, som mans71 nu gjorde här. Tyvärr ser man detta för sällan. TS mans71 är ju också ett föredöme när det gäller problembeskrivning och bifogade bilder. Till skillnad från de som skriver typ: Tjena, idag när jag kom till båten och vred om nyckeln så startade den inte, vad är det för fel?
  12. Skitsnack!! Det är regeringen och dess anhang som "ser till att bilar med stöldgods enkelt kan köra ut ur landet". Det är dessa potentater som ger Tullen dess uppgifter, och anvisningar hur de skall agera och prioritera. Att svenska folket låter detta fortgå genom att rösta som "vi" gör är dock helt ofattbart. Det finns dock en del teorier om vad som ligger bakom, (globaliseringen bl.a.) Men dessa teorier är ju censurerade, och får inte yppas i offentlig media.
  13. Om vi utgår ifrån att du monterat den nya impellern och dess packning korrekt och utan "tjuvsug", så måste du ju se till att fylla pumphuset med vatten från ena eller andra hållet. Har du sjövatten filter, så kan det ofta ge "tjuvsug".
  14. Wingan

    Solpanel

    Var och hur mätte du då?
  15. Jag vet inte vilken typ av blåsor det gäller. Men "det luktar allt lite surt" skriver du. Är det "riktig" Osmos (plastpest, böldpest) det handlar om så känner du en distinkt doft av ättika när du petar sönder en sådan blåsa, stryker med fingern på den och håller fingern under näsan. Kan inte missas!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy