Gå till innehåll
onsdag 22 juli 2026
BjLind

Motorn startar inte, Mercury 50 4-takt

Rekommendera Poster

Hej! 
Har en Mercury 4-takt 50 hk från 2006. Den startar inte. Startmotorn går men inte mer. 

Sedan några dagar tillbaka har jag haft problem med att motorn dött under färd

men då har den gått att återstarta. 

Jag tankade båten häromdagen, problemet började efter det. Vet inte om det är en slump eller om det har något med saken att göra. Jag kopplade då loss bränsleslangen från tanken. 

Jag har klämt på ”primerblåsan” och den känns omväxlande hård och mjuk. Luftningsventilen på tanken är öppen. 

Innan motorn började krångla har jag på ”Plottern” fått upp felmeddelande om låg batterispänning 11.1V. Vet inte om det har med felet att göra? Det felmeddelandet har kommit och gått flera gånger under färd.

Några tankar på vad jag som amatör kan felsöka innan jag lämnar in den på verkstad? 

mvh  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat att byta alternativt ladda upp batteriet?

Hade en Mercury Verado som gick dåligt på höga varv. Visade sig att batteriet var dåligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev sSvensson:

Provat att byta alternativt ladda upp batteriet?

Hade en Mercury Verado som gick dåligt på höga varv. Visade sig att batteriet var dåligt. 

Intressant! Värt att prova! Batteriet byttes förra året men kostar ju inget att testa i alla fall! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att hitta information och komma med relevanta förslag med bara ”Mercury 4-takt från 2006, behövs fullständig modellbeteckning och serienummer.

Ta gärna bild på typskylten.

Ungefär samma som ett reg. nr på en bil, för det är väl det första de frågar efter på verkstan...

S.k. ”årsmodell” är av minimal betydelse i varje fall gällande Mercury och Mercruiser, det finns ett tillverkningsår men all information om motorn finns kopplat till dess serienummer och utan detta kommer man inte långt, man kan t.ex. inte köpa reservdelar utan serienummer för då kommer man inte in i rätt reservdelskatalog.

Är det en EFI kan du bara kontrollera:

·      Batteriets kondition (spänning, belastningsprov etc.) 

·      Byta bränslefilter

·      Tömma ångseparatorn på bensin 

·      Tändstift

·      Säkringar, finns 4 stycken på motorn

Resten bör kontrolleras av verkstad då felkoder lagras i ECU och kan endast avläsas av utbildad personal med korrekt utrustning.

Är det en förgasarmotor så kan man göra mer om man är någorlunda händig men det vet vi ju inte i nuläget med bara "Mercury 50 4-takt".

Har du instruktionsbok?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Svårt att hitta information och komma med relevanta förslag med bara ”Mercury 4-takt från 2006, behövs fullständig modellbeteckning och serienummer.

Ta gärna bild på typskylten.

Ungefär samma som ett reg. nr på en bil, för det är väl det första de frågar efter på verkstan...

S.k. ”årsmodell” är av minimal betydelse i varje fall gällande Mercury och Mercruiser, det finns ett tillverkningsår men all information om motorn finns kopplat till dess serienummer och utan detta kommer man inte långt, man kan t.ex. inte köpa reservdelar utan serienummer för då kommer man inte in i rätt reservdelskatalog.

Är det en EFI kan du bara kontrollera:

·      Batteriets kondition (spänning, belastningsprov etc.) 

·      Byta bränslefilter

·      Tömma ångseparatorn på bensin 

·      Tändstift

·      Säkringar, finns 4 stycken på motorn

Resten bör kontrolleras av verkstad då felkoder lagras i ECU och kan endast avläsas av utbildad personal med korrekt utrustning.

Är det en förgasarmotor så kan man göra mer om man är någorlunda händig men det vet vi ju inte i nuläget med bara "Mercury 50 4-takt".

Har du instruktionsbok?

//Pär

Hej! 
Det står 50PT4S som modellbeteckning . Bifogar typskylten. Jag har försökt söka på mercurys redervdelskatalog med s/n men får ingen träff. Antingen är jag fel ställe och söker eller så gör jag väl något annat fel… 

Nej, tyvärr ingen instruktionsbok. 

mvh 

IMG_6857.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom in direkt via serienummer vid sökning och du har antagligen skrivit in fel serienummer och börjat med O isf 0 (noll). Din motor är en 50 EFI (bränsleinsprutning).

Här kommer länk till reservdelskatalog:

https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0P424937

Kolla först batteriet i båten och kolla om det finns någon datumstämpel.

Gamla bly/syra batterier kan vara sulfaterade (beläggning på blyplattorna) och tappar i både effekt och kapacitet. De kan fungera men de tar emot laddning dåligt, kan avhjälpas med en moderna smartladdare som går in i "recovery" läge men är det långt gånget så får man byta batteri.

Mät spänning med multimeter över polerna både obelastat och belastat, gör samma sak vid batterifrånskiljaren och startsolenoiden på motorn för att mäta spänningsfall.

Mät även upp batteriet med batteritestare om du har en sådan.

Kolla alla kablar så de sitter som de ska, inte glappar, inga musgnag/skav eller korrosion.

Kolla även efter dåligt/felaktigt gjorda inkopplingar till ekolod, GPS osv.

Smörj batteriets polskor med batteripolfett eller vitt vaselin för att förhindra korrosion.

Mycket viktigt att batteriet har rätt kapacitet och är ett marint startbatteri när det gäller motorer med EFI (elektronisk bränsleinsprutning). Det duger inte med vilket batteri som helst utan skall ha en kapacitet på min. 350 CCA enligt instruktionsboken men jag tycker att det är lite för lågt och rekommenderar min. 600 CCA.

CCA står för Cold Cranking Ampere och översatt blir det kallstartsström. Det finns även en norm som heter MCA som står för Marine Cranking Ampere, finns angivet på vissa batterier och är 1,3 gånger högre än CCA. Ex. 600 CCA= 780 MCA

Om du behöver köpa nytt batteri så rekommenderas ett batteri av AGM typ som är betydligt mer tåligt än ett vanligt bly/syra batteri. Minst 600 CCA och marinkvalitet.

I övrigt är det de kontrollpunkterna som jag skrev i mitt förra inlägg man kan göra själv, allt annat bör kontrolleras av utbildad mekaniker med rätt verktyg för att läsa av ev. felkoder eller mätvärden som inte är korrekta.

Får du något ljudlarm i fjärreglaget mer än systemtest (1 signal) när du slår på tändningen eller under startförsök?

Vad kör du på för bensin?

Gammal bensin kvar i tanken när du tankade?

Tömdes ångseparatorn vid service/konservering i höstas?

Skickar ett PM med en kopia av instruktionsboken, spara den på datorn samt skriv ut en kopia och sätt in i en pärm. Ha den inte i mobilen...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-18 vid 07:24 skrev Mercury_44XS:

Kom in direkt via serienummer vid sökning och du har antagligen skrivit in fel serienummer och börjat med O isf 0 (noll). Din motor är en 50 EFI (bränsleinsprutning).

Här kommer länk till reservdelskatalog:

https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0P424937

Kolla först batteriet i båten och kolla om det finns någon datumstämpel.

Gamla bly/syra batterier kan vara sulfaterade (beläggning på blyplattorna) och tappar i både effekt och kapacitet. De kan fungera men de tar emot laddning dåligt, kan avhjälpas med en moderna smartladdare som går in i "recovery" läge men är det långt gånget så får man byta batteri.

Mät spänning med multimeter över polerna både obelastat och belastat, gör samma sak vid batterifrånskiljaren och startsolenoiden på motorn för att mäta spänningsfall.

Mät även upp batteriet med batteritestare om du har en sådan.

Kolla alla kablar så de sitter som de ska, inte glappar, inga musgnag/skav eller korrosion.

Kolla även efter dåligt/felaktigt gjorda inkopplingar till ekolod, GPS osv.

Smörj batteriets polskor med batteripolfett eller vitt vaselin för att förhindra korrosion.

Mycket viktigt att batteriet har rätt kapacitet och är ett marint startbatteri när det gäller motorer med EFI (elektronisk bränsleinsprutning). Det duger inte med vilket batteri som helst utan skall ha en kapacitet på min. 350 CCA enligt instruktionsboken men jag tycker att det är lite för lågt och rekommenderar min. 600 CCA.

CCA står för Cold Cranking Ampere och översatt blir det kallstartsström. Det finns även en norm som heter MCA som står för Marine Cranking Ampere, finns angivet på vissa batterier och är 1,3 gånger högre än CCA. Ex. 600 CCA= 780 MCA

Om du behöver köpa nytt batteri så rekommenderas ett batteri av AGM typ som är betydligt mer tåligt än ett vanligt bly/syra batteri. Minst 600 CCA och marinkvalitet.

I övrigt är det de kontrollpunkterna som jag skrev i mitt förra inlägg man kan göra själv, allt annat bör kontrolleras av utbildad mekaniker med rätt verktyg för att läsa av ev. felkoder eller mätvärden som inte är korrekta.

Får du något ljudlarm i fjärreglaget mer än systemtest (1 signal) när du slår på tändningen eller under startförsök?

Vad kör du på för bensin?

Gammal bensin kvar i tanken när du tankade?

Tömdes ångseparatorn vid service/konservering i höstas?

Skickar ett PM med en kopia av instruktionsboken, spara den på datorn samt skriv ut en kopia och sätt in i en pärm. Ha den inte i mobilen...

//Pär

Hej! 
Tack för ett utförligt svar och instruktionsboken!

Jag bytte batteriet (marinbatteri 75 Ah) förra året då motorn hade startproblem även då. Vid det tillfället reagerade den inte alls när tändningen vreds på, nu går ju startmotorn. Inga pip i samband med startförsök. 

Kör på 95 okt, och fyllde bara upp tanken från kanske 25% till 95% full. 

Vet inte om ångseparatorn tömdes. Beställde bara en ”service” på motorn utan närmare specificering. 

mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev BjLind:

Kör på 95 okt, och fyllde bara upp tanken från kanske 25% till 95% full. 

Byt till 98 oktan...

E10 (95) innehåller alldeles för mycket etanol och annat skit som drar till sig vatten och orsakar korrosion mm. i bränslesytemet.

Har du en bil som går på bensin så tanka över den bensin du har kvar.

Kan vara möjligt att du får kontakta verkstad för detta och välj då en auktoriserad Mercury verkstad.

När "servades" motorn?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...