Peterson 4 Postad 1 timme sedan Hej Min MD7a kyler dåligt vid belastning, på tomgång är den ok. Jag har ny impeller, fungerande termostat, spolat igenom värmeväxlare, badat termostathus, avgaskrök och avgaslimpa i Ättiksyra ca 20 timmar och sedan spolat igenom dem med vatten till det inte kom mer grums ur delarna, (det var ordentligt smutsigt). Elpumpen på värmeväxlaren fungerar och jag har vatten bakom luftskruven på värmeväxlaren och bakom temperaturgivaren. Alla slangar är hela och det finns ingen vettig förklaring till vad som har hänt. Båten är förvisso ny för mig men den är gammal och det var säljaren också, om felet har funnits där länge och han har mörkat det vet jag inte... han är sjuklig och jag vill helst inte störa honom med att fråga... Idéer, erfarenheter och tankar kring detta emottages tacksamt, jag är hellre ute och seglar än håller på med yoga i segelbåten i den här värmen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 817 Postad 1 timme sedan Har du en IR-termometer? Om inte köp en, finns billiga och hyfsat bra på Biltema, Kjell&Co, Jula m.fl. Med den kan man mäta lite varsom helst på motorn och ser var det blir varmast. 49 minuter sedan skrev Peterson: spolat igenom värmeväxlare, badat termostathus, avgaskrök och avgaslimpa i Ättiksyra ca 20 timmar och sedan spolat igenom dem med vatten till det inte kom mer grums ur delarna, (det var ordentligt smutsigt). Citronsyra eller oxalsyra löser rost bättre än ättikasyra som bara är 24% och inte så effektivt mot rost. Citronsyra eller oxalsyra kan man blanda starkare men man får hålla koll och använd skyddskläder, skyddsglasögon och skyddshandskar (kemtåliga) om du använder oxalsyra som är mycket starkt frätande. Bikarbonat neutraliserar syra, så ha det till hands. I vissa fall så får man ta till mekanisk rensning med grova ståltrådar, små runda stålborstar mm för att få loss rostflagor. Är det Martec kylsystem? Länk till manual nedan: https://cdn.abicart.com/shop/31500/art11/13499811-025a07-md6-7.pdf Kan vara idé att köra ur det slutna systemet med systemrens eller liknande kylarrens, läs anvisningar noga. Spola är en sak men systemrens tar beläggningarna och allt rostslam som bildas med tiden. Använd endast färdigblandad kylvätska som består av 50% glykol och 50% destillerat/avjoniserat vatten efter rengöring av slutna sidan, ger betydligt mindre korrosion och beläggningar på slutna sidan. Ställ frågan till Martec om de rekommenderar någon speciell systemrens för den slutna sidan. Har du bytt impellern? Pumphuset helt intakt, dvs. inga repor ränder mm efter sand/grus? Inga läckage? Är locket och kammen i pumpen OK? Backslag eller drev? Spola baklänges i kylvattenintaget om ni har vattenslang i hamnen, kan ju sitta skit, snäckor, havstulpaner mm. i intaget på utsida skrovet. Är det backslag så spola även kylmanteln i backslaget. Om det finns någon avstänging på intaget/drevet och så att den är fullt öppen samt fungerar som den skall. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser