Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

ingo86

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om ingo86

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, trim och tilten verkar gett upp på något vis. När jag nu skulle använda båten så skulle jag tiltat ner motorn. Fungerade som det skulle i 1.5 sekunder till den stannande. Tiltade då via handtaget på gasreglaget. Nu fungerar inget varken kappen på reglaget eller knappen på sidan av motorn. Det klickar i reläet, vet ej om ett eller två men det klickar iallafall när jag använder båda knapparna. Fick släppa ner motorn via manuella lossningsventilen och startade den, den går precis som den ska men ingen av knapparna fungerar heller när motorn är igång. Huvudströmbrytaren har jag också slagit till inte för att man har behövt det tidigare men bara för att prova allt. Motorn sitter på en amt 185 br. Vad tror ni det kan vara?
  2. jag har googlat och letat men tycker inte jag hittar någon bra beskrivning på hur man vinterservar eller vinterkonserverar en 4 takt med insprutning. Jag tänker att jag spesar hur jag tänker att jag ska konservera min motor. motorn i fråga, Suzuki df115 4 takt 2008 * oljebyte + filter * nya tändstift * ny impeller * nytt bränslefilter * nytt bränslefilter från tanken (10 micron) * ny växelhus olja + packningar * bränsletillsats i soppa tanken (stabilisator) * fetta nipplar naturligtvis köra ur den i färskvatten Det enda jag funderar på är att vissa tycker att man ska hälla i lite olja i cylindrarna och köra runt medans andra säger stop och belägg. Kikade i nån bok jag fått med och hittade att där rekommenderade suzuki att man sprutade i lite olja i varje cylinder. Vad tror ni? hur gör ni på era egna motorer?
  3. Vet inte om den tar i tankens tak.. borde ju sjuka när bränslenivån i tanken sjunker tänker jag... det sjuka är att jag upplever att det knappt går åt nån soppa, har ju ca 75-85 minuter körning och det sjunker ju knappt i tanken, vilket ju iof är bra! måste va då att allt är ok nu, får helt enkelt köra mer och se om mätaren hänger med... tack ska ni ha för all hjälp och visat intresse!
  4. Vad kan den tredje va då tro? (Gröna) den fungerade ju när jag hade ur armaturen ur tanken och körde vipparmen manuellt om någon del är trasig borde ju inte detta funka? Eller?
  5. för övrigt så tvättade jag hela tanken samt armaturen och rengjorde kontaktytor och sprayade 5-56 på kontakytorna
  6. gul, sitter i godset grön, inte kopplad grå, sitter kopplad till mitten på armaturen. tog båten och åkte en tur i marschfart och lite toppfartskörning. En tur på ca 40 minuter och tanken var knökfull innan jag åkte och nu när jag kom tillbaka så var det precis jag kunde lyfta ur armaturen utan att bensinen rann ut ur hålet. Känns som den dricker väldigt lite bränsle?? Nu iallafall till att jag tog ur armaturen och körde den manuellt när den var inkopplad till mätaren och då går den visar precis rätt vid full och tom och där emellan ?! Att den visar fullt nu beror ju naturligtvis att det är fullt i tanken men när jag hämtades båten visade den också fullt och då kunde jag fylla i ca 25 liter. Kan det vart så att vipparmen fått spelet och häktat sig eller nått likanande, borde ju inte vara fel på grejerna om jag kan köra dem manuellt och de ger rätt värden?
  7. gröna kabel verkade inte som den suttit någonstans. men hur tänker du att jag ska jorda den mot tanken?? Vanligt att vipparmen på armaturen häktat sig? kan dessutom inte fatta vad den gröna kabeln har för funktion, armaturen är väl 2 pol?
  8. har nu nått tanken, hittade denna kabeln lös?! nån som vet om den skall vara inkopplad? sitter en liten skruv till vänster på bilden där det känns som om man kan skruva dit nått om man vill. Om man kopplar bort den mittre grå kabeln så sjunker mätaren till noll? För stunden så är tanken helt full men ska köra ett varv så tanken inte är full så kanske man kan plocka ut armaturen. samt om grå kabeln sitter kvar och man lossar den gula så händer inget på mätaren?
  9. visst har du rätt i det. efter en veckas användning så har varken det ena eller det andra vart först på listan, snarare att lära känna båten osv. Men du vet kanske vart luftningen till tanken sitter, du kanske har behövt göra rent din någon gång?
  10. Nybliven ägare till en AMT 185 br samt nybliven medlem i detta forum Tänkte dela med mig av lite reflektioner efter första veckan, villa passa på att delge att jag hela tiden kommer att jämföra mot min tidigare båt en uttern 5500 dc. Båten är en som sagt en AMT 185 br med en Suzuki 115df 4 takt både båt och motor från 2008. Jag som tidigare åkt 2 takt från 1998 har bara gott att säga om 4 takten. Näst intill ingen avgaslukt jämn och fin gång samt lägre ljudnivå. Med insprutning så behövs ingen chok, bara vrida nycken och resten sköter sig självt. Otroligt positivt! Båten har en defa startspärr, vilket fungerar. Har inte haft någon startspärr tidigare så har inte mkt att referera till där men vet ni hur det fungerar nu till vintern när batteriet tas bort, måste man till våren programmera om fjärren eller knappa in någon kod på nån liten knapp vid den blinkande dioden? Hur gör ni med era vid vinterförvaring? Motorn är utrustad med NMEA 2000 interface vilket känns helt klockrent att ha de data jag kan se i gps:en. Hade man inte haft det så känns de analoga Suzuki mätarna lite fattiga. Mest intressant känns bränselflödesmätaren samt att man kan räkna ut ur långt man kan köra till tom tank vid en viss förbrukn. Känns även som att denna motorn till detta skrovet är helt rätt. Mindre motor tror jag blir i klenaste laget. Båten har legat i sjön hela sommaren (insjö) och med rätt mkt påväxt på skrovet men med två vuxna ett barn och packning så gör båten 23 knop vid 4000 r/min vid full gas och så mkt trimmat motor det går gör den 33 knop. Vid 23 knop är förbrukningen 0,70 Mig veterligen så har motorn original propeller men känns som att jag skulle vilja kunna trimma ut motorn mer för att få den att gå lättare i vattnet men då tar den luft och tappar greppet. kanske vore bra med annan stigning? Vad har ni på era båtar samt upplever ni samma sak? Sedan jämfört med 2 takten så är denna inte alls lika "rapp" Detaljkvalitén känns bra, men jämfört med uttern som var betydligt äldre så håller nog den ytterligare lite bättre kvalitet. Några luckor som surrar lite vid gaspådrag annars tyst och fint. Positivt är assa låsen som fungerar bra! Utrymmes mässigt så är båten i mitt tycke rymlig, mer rymlig i sittbrunnen nä 5500:an comfotsolarna är även de riktigt sköna, bra att man kan fälla upp framdelen när man vill så så slipper man skjuta stolen fram och till baka vilket man fick göra i uttern. Tyckte till en början att ankarfacket i fören samt de två i aktern kändes till en början små men efter lite användande så är de fullt tillräckliga. Även de fack i sittbrunnen i fören är rymliga och bra. Har inte provat båten i lite grövre sjö men i lugn sjö jämfört med uttern så känns denna båt stadigare, kanske rent av "tråkigare" den bjuder inte på några överraskningar även vid fulla rattutslag vilket min fru och jag uppskattade. Kanske att denna båt slår lite mer i sjö en uttern, känns som denna har lite flackare vinkel på skrovet än uttern. Har man en gång provat kappelgarage vill man inte vara utan, båtens garage fungerar mkt väl. Nu till några minus, Tankmätaren på denna båt fungerar ej utan har fastnat på full tank. Efter lite körning nu i vekan har den inte rört sig något men det har ryckt lite i den emellan åt. Vet inte om felet sitter i tankarmaturen eller i mätaren? Någon annan som har erfarenhet av detta? Tankningen tycker jag fungerar sådär, känns inte som avluftningen fungerar tillräckligt? Vid tankning både från dunk och sjötapp så vill det gärna svämma över fast det inte är fult i tanken, kanske finns nått knep? på det hela taget tycker jag efter denna tid att båten är bättre användaåmässigt än uttern som motorn är ett riktigt plus! Utav 5 möjliga får båten 3.5 där tankning och tankmätare drar ner betyget! Tack för mig, har ni synpunkter på både båt och motor tips, trix bra att veta osv. Så tar jag tacksamt emot feedback!
  11. Hej! är ny här forumet och nybliven amt 185 br ägare. Har förstått här kring tidigare inlägg att tankarmätaren är en var tungt på dessa båtar. Min mätare sitter fast i topp, kan förstår jag på tidigare ägare och ner lite ibland för att senare ställa sig på full tank. Är det någon av er här som felsöka tankarmaturen och kommit fram till något, båten är en 2008. Tack på förhand. Med Vänliga Hälsningar Ingo
×
×
  • Skapa nytt...