BoatBruce 15 Postad 27 Juni , 2013 Jaha, då har man sålt Yamarinen (64DC) och bytt ner sig till en AMT 185 BR. Är nöjd med sjöegenskaperna och tycker att båten håller hög klass. Men om jag jämför med 64:an så är det givetvis klasskillnad, men det visste jag innan. Jämför jag med Bella 512 Excel som jag hade för några år sedan, så är AMT´n rätt många snäpp bättre. Motorn. En Suzuki DF115 går tyst och fint, samt rätt bra accelereation. Propellern är en std. Alu propp på 14X21 och den måste jag nog byta till RF propp istället, då proppen tappar greppet, när man trimmar upp lite. Svårt att tro det går hissa motorn speciellt mycket, då alu proppen släpper ganska tidigt, men det får vi se framöver. Är det något speciellt märke som fungerar bättre till detta ekipage? Tänkte även koppla motorn till GPS:en via NMEA 2000, så att man får lite data i plottern och då framför allt bränsleåtgången, då AMT har problem att få sina bränslemätare att fungera. Någon som fått sin bränslemätare till att fungera bra? //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 29 Juni , 2013 Kul med en som har samma konfiguration. Är precis nybliven båtägare till en 2010 årsmodell som gått 21 timmar och åkte första turen idag. Känner mig jättenöjd men jag har ju inte så mycketatt jämföra med. På vilket sätt är det klasskillnad mot Yamarinen? Detaljkvalten eller annat? Ang prop tror jag att det sitter 23 tums stigning på min. NMEA verkar intressant då ju Suzukis instrument känns lite fattiga på info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 30 Juni , 2013 BB: skulle du vilja dela med dig lite om dina erfarenheter av Yamarinen 64, jag har precis köpt en sådan men ej fått den ännu. Dela gärna med dig av både positiva ovh negativa egenskaper. Vilken motor hade du på den? Är det någon särskild utrustning man bör ha på den som du kan tipsa om? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 5 Juli , 2013 OK härligt med fler AMT ägare. Klasskillnad menade jag till Yamarins fördel, men det är en helt annan båt och en helt annan klass. Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Men jämför jag detaljkvalitén mellan AMT och Yamarinen, så är AMT´n bättre. Bättre passform på luckor osv. Jag valde mellan Yamarin 58BR och denna AMT. Valet avgordes av de tester jag läste, saknaden av kapellgarage på Yamarin, samt att de Yamariner som är ute har några år på nacken. Nu kommer det tydligen en ny modell från Yamarin som heter 56BR, som har ett jämförbart skrov med AMT´n, blir spännande att se hur den är. Så du har 23 stigning?? Vad varvar din?? Min går upp till 6000, sedan om jag trimmar ut så att båten lyfter sig (ska lyfta sig om man har rätt propp) så tappar den grepp och övervarvningsskyddet går i. Gissar om jag monterar dit en RF propp med 21 så borde jag tappa 200varv men få ett grymt bra grepp, samt även kunna trimma fullt ut. NMEA blir ett vinterprojekt tillsammans med montering av stereo. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 5 Juli , 2013 Grattis till ett mkt bra val, du kommer inte att bli besviken. Yamarin 64DC är en drömbåt och går fantastiskt i sjön. Jag kunde ligga i marchfart 30knop när det var vågor på 1m utan problem, gör jag det med AMT´n som visserligen är en mindre båt och som inte ska jämföras egentligen med 64:an, så hoppar det rättså bra. Jag hade F200 på min och den gjorde 47knop omålad och 45knop med bottenfärg. Tror att 200hk på den båten är optimalt. Jag har alltid haft max antal hk motor på de båtar jag ägt. Tycker det är gott att ha lite pulver när man lastar mycket eller har fullt med folk i båten. Negativa egenskaper finns inte så mycket att säga om. Elkablaget är under all kritik och den stora slangen till allt kablage och gas/växelvajer hänger i väldigt ynkliga buntband, Det har ramlat ner för vissa 64:a ägare. Jag bytte dom jag kom åt till kraftigare buntband. Sedan rekomenderar jag att du sätter i ett batteri extra, så du har ett startbatteri samt ett underhållsbatteri till Stereo, gps och övrig utrustning. Läs igenom denna tråd, där har jag med många fler skrivit om vad vi gjort mm. med båtarna. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535&highlight=64dc //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 15 Juli , 2013 Har testat ikväll när det blev lugnt vatten. Den varvar 5800 rpm med mig ensam i båten, kapellet nere och halv tank. Vid två tillfällen när jag höll andan slog gps:en över på 40,0 knop. Då visade loggen 42-43 knop. När jag trimmat ut nästan max så tappar proppen grepp. Det var första buskörningen med båten vilket var riktigt kul!!!! Härligt att hålla fart och vrida fullt och båten greppar grymt bra. Men visst kan man ju fundera vad en RF propeller skulle göra:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 10 September , 2013 OK- Har testat lite mer och på min motor med fullt upptrimmad motor så går övervarvningsskyddet i. Hastigheten är då 38knop. Jag funderar på att gå på samma stigning o diameter på en RF. (3x14x21P) Stål sänker varvtalet med ca: 200v samt kommer inte att ha samma slip Alernativet är att gå upp på 23p precis som du har, fast RF. Då kommer jag behöva hissa motorn gissningsvis 2snäpp för att få rätt varvtal. Man skulle vilja låna en propp och prova.... //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingo86 2 Postad 12 Augusti , 2019 Hej! är ny här forumet och nybliven amt 185 br ägare. Har förstått här kring tidigare inlägg att tankarmätaren är en var tungt på dessa båtar. Min mätare sitter fast i topp, kan förstår jag på tidigare ägare och ner lite ibland för att senare ställa sig på full tank. Är det någon av er här som felsöka tankarmaturen och kommit fram till något, båten är en 2008. Tack på förhand. Med Vänliga Hälsningar Ingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser