Gå till innehåll
onsdag 22 juli 2026
JoSan

Uttern 6300

Rekommendera Poster

Lycklig ägare till en Uttern 6300 -86 och denna är min första båt någonsin och överlycklig att till slut äntligen bli båtägare visserligen på en båt som är 40 år men så smart byggd så funkar den än idag känner jag.

Nu fixas det för fullt med diverse saker och är på jakt efter Instruktionsbok och elschema så om det är någon därute som har och kan tänka sig dela med sig av dessa så är detta oerhört uppskattat.

PS! "Båten" jag köpt saknar rotfarande namn efter 40 år, är inte det konstigt?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden, och grattis till båtköpet!

När det gäller elschema till denna typ av båt brukar det inte vara några avancerade installationer eller kopplingar. Vad är det du behöver veta i frågan om det elektriska?

Om båten har en Probox, dvs en konsol på amterspegeln på vilken motorn är monterad har Rejas ett kopplingsschemat till just den detaljen.

På samma källa hittar du en blogg, men den har du kanske redan läst..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det blir ganska svårt för de flesta brukar ju "slarva" bort instruktionsböcker och andra dokument som tillhör båten. Jag är lite osäker om det fanns instruktionsböcker till själva båten eller något elschema heller för den delen. Vet de som frågat Sandström om de har gamla broschyrer eller instruktionsböcker kvar men de har tydligen inget.

Precis som @Georg_Ohm skriver så är det inget avancerat elsystem från början och det kan ju vara utbytt av någon förre ägare sedan 20 år tillbaka eller mer för detaljer i elsystemen på den tiden var ganska korrosionsbenägna.

1986 fanns inte mycket elektriskt som standardutrustning och sitter just nu och tittar i en gammal broschyr men står inget årtal på den men av motorerna på bilderna att döma så är den från ca 87–88. 

Detta är vad som var standard:

• Lanternor
  • Elpump för färskvattentank
  • Imfläkt för framruta
  • Elhydrauliskt trimplan 
  • Vindrutetorkare (2 st)
  • Bränslemätare
  • Voltmätare
  • Elektronisk fartlogg 
  • Kompass (men hade den belysning?)
  • Eluttag 12V (typ cigaretttändare)
  • Signalhorn?

Står inget om Probox i min broschyr och jag har för mig att det bara satt på de första årsmodellerna och ersattes sedan av en badplattform/bracket men när minns jag inte.

Det finns Uttern 6300 till salu på Blocket som de skriver är från 1988 med Probox men det kan ju vara som vanligt på Blocket, vi lägger till några år det är ändå ingen kollar det🤔

@rejas kan kanske ha något mer kvar än kopplingschema för Probox eller någon annan här på MG som har alla papper kvar.

Däremot är det betydligt enklare att få fram instruktionsbok till motorn (om den inte är 50 år gammal) för den tillhör ju inte båten utan köptes alltid separat.

Så vill du ha en instruktionsbok och länk till reservdelskatalog så ta en bild av motorns typskylt så man kan läsa vad det står. Står ingen modellbeteckning på typskylten så räcker det med fabrikat och effekt. 

Men serienummer är viktigt för att dels komma åt instruktionsbok men även till reservdelskatalogen som är specifik för motorn. Det blir svårt att försöka beställa ev. reservdelar om man inte har serienummer till motorn eftersom det kan skilja detaljer mitt i ett tillverkningsår och det räcker inte med en s.k. "årsmodell" eftersom ingen lekman har någon koll på när motorn är tillverkad om det inte gäller nyare motorer som är CE-märkta med tillverkningsår.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topp för alla svar!!! 

Ja det var nog det svaret jag förväntade mig att det är svårt att hitta dessa handlingar men jag ville försöka.

Jo elsystemet är nog ganska enkelt men när jag kikade i båten så var de flesta kablar grå och låg i svarta höljen så svårt att se vilken som är vilken ifrån centralen där de är märkta med nr och då tänkte jag att ett elchema som säger vad varje siffra går till skulle underlätta. Jag får be frugan om hjälp och summer söka alla kablar och göra ett elschema själv helt enkelt, funkar det också. 

Båten är i ett väldigt fint välbevarat original skick vilket jag går igång på då jag är ett orginal freak 🤪

då det visar sig vara väldigt lite förändringar i elsystemet med bara några få "nya" eldragningar.

Det sitter probox på min vilket jag tycker är snyggare en plastbryggan men det är väl tycke och smak och den fungerar men toppen bra att få tag i schema ifall att det behövs.

Det ända jag har av större dignitet att fixa så är det gasoldelen till kylskåpet som är borttagen  och nu undrar jag som orginalfreak jag är 😁 om dessa delar går att få tag i och få fart på original kylskåpet?

/Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev JoSan:

nu undrar jag som orginalfreak jag är 😁 om dessa delar går att få tag i och få fart på original kylskåpet?

Finns nog inget "original Uttern kylskåp", det var tillval där de  köpte hem ett parti från en tillverkare ett år och en annan nästa år osv. Det kan ha installerats ute hos återförsäljare som beställt ett som passar. reservdelar till gasolkylskåp som är 40 år gamla, finns det öht?

De flesta bytte nog ut dessa mot 12V kylskåp så fort det gamla gick sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för den informationen. Då tror jag att jag går på plan B och köper ett nytt istället. Visserligen är jag mycket för original men som med de flesta renoveringar jag gjort (mest bilar) så gör jag det varsamt för att behålla ursprunget så mycket som möjligt men ändå uppgradera till modernare delar.

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för motor?

Ta bild på typskylten så ska jag fixa fram instruktionsbok, reservdelskatalog mm.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev JoSan:

Ok, tack för den informationen. Då tror jag att jag går på plan B och köper ett nytt istället. Visserligen är jag mycket för original men som med de flesta renoveringar jag gjort (mest bilar) så gör jag det varsamt för att behålla ursprunget så mycket som möjligt men ändå uppgradera till modernare delar.

//Johan

Om man tar bort listerna för och akter om kylskåpet så får man in ett 80 liters Isothermskåp, jag gjorde det när jag hade en 6300.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev JoSan:

//Johan

Angående kylskåp…

Det finns ju några olika fabrikat, som alla är av några olika standardstorlekar. Jag gissar att dom på 42 eller 49 liter kan passa i din båt, men du mäter ju först! Det brukar finnas olika fronter i olika ”träslag” att sätta på dörren så skåpet matchar inredningen.

Isotherm tycker jag är bäst! Personalen hos Thermoprodukter (som är både grossist och detaljist) är väldigt tillmötesgående och svarar snabbt på mail om man undrar något.

Idag är det inte längre någon som installerar gasoldrivna kylskåp (tror jag).

Kylskåp drar en hel del ström över tid, så vilket skåp du än väljer skall du välj ett kompressorkylskåp, dom är mest energieffektiva.

Men en 100W solcellspanel och minst 100Ah i batteribanken kan du driva ett 49liters kompressorkylskåp i hamn och ändå ha batterikapacitet kvar till båtens övriga förbrukare. I min förra båt hade jag bara 50W solcellspanel, det funkade men var på marginalen.

Sedan skall du även ha ett separat startbatteri.

Det kan ju vara så att någon av de förra ägarna har installerat någon slags navigationselektronik som sedan blivit borttagen eller utbytt och dom gamla kablarna finns kvar outnyttjade, tar fram avbitartången om du inte vill ha dessa kvar.

Ja du fick nu iallafall kopplingsschema till Probox, alltid någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vad är det för motor?

Ta bild på typskylten så ska jag fixa fram instruktionsbok, reservdelskatalog mm.

//Pär

Hej! Toppen, jag har fått tag i en instruktionsbok men eftersom jag ska serva den och behöver få tilten att fungera så skulle typ en verkstadshandbok eller liknande vara bra och ha. Man kommer en bit på vägen med reservdelskatalogen också så den vore kalas också. Tack på förhand!

/Johan

IMG_7092.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev micke_102:

Om man tar bort listerna för och akter om kylskåpet så får man in ett 80 liters Isothermskåp, jag gjorde det när jag hade en 6300.

Topp, precis vad jag har planerat och lyckats hitta och beställt ett Isothermskåp på 85 lit som ska passa perfekt enligt måtten, hoppas den gör det också när den kommer. 😃

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Angående kylskåp…

Det finns ju några olika fabrikat, som alla är av några olika standardstorlekar. Jag gissar att dom på 42 eller 49 liter kan passa i din båt, men du mäter ju först! Det brukar finnas olika fronter i olika ”träslag” att sätta på dörren så skåpet matchar inredningen.

Isotherm tycker jag är bäst! Personalen hos Thermoprodukter (som är både grossist och detaljist) är väldigt tillmötesgående och svarar snabbt på mail om man undrar något.

Idag är det inte längre någon som installerar gasoldrivna kylskåp (tror jag).

Kylskåp drar en hel del ström över tid, så vilket skåp du än väljer skall du välj ett kompressorkylskåp, dom är mest energieffektiva.

Men en 100W solcellspanel och minst 100Ah i batteribanken kan du driva ett 49liters kompressorkylskåp i hamn och ändå ha batterikapacitet kvar till båtens övriga förbrukare. I min förra båt hade jag bara 50W solcellspanel, det funkade men var på marginalen.

Sedan skall du även ha ett separat startbatteri.

Det kan ju vara så att någon av de förra ägarna har installerat någon slags navigationselektronik som sedan blivit borttagen eller utbytt och dom gamla kablarna finns kvar outnyttjade, tar fram avbitartången om du inte vill ha dessa kvar.

Ja du fick nu iallafall kopplingsschema till Probox, alltid någon.

Hej!

Ja nu åker det gamla skåpet ut då jag drag fram det och konstaterar att det endast är 12volt drivet och en gnagare har en gång i tiden livnärts sig på isoleringen på baksidan så hög tid med modernare grejer och jag det kommer bli ett som går på 12volt bara och en batteriladdare då man ligger på landström så är man safe.

Har hittat just ett Isotherm skåp som efter mycket måttande ska passa perfekt efter att jag skruvat bort listerna och är på hela 85lit så gått om plats för pilsnern 😁och lite till.

Bra info angående solcellspanel då jag hittat en löstagbar lite flexibel panel på 160W och passar utmärkt att hänga på styrhyttens sida och lätt att fästa i grabbräcket ovanför så känns det som jag ligger rätt med kapaciteten hoppas jag när man ligger i naturhamn. 

Det sitter dubbla batterier och det verkar som det ena endast är till motorn så den inte dras ur, typ lika som i husbilen verkar det som.

Lite hängande och slängande kablar kommer att ses över till vinterfixet, ska vara ordning på grejerna och används det inte så ja absolut fram med avbitartången. 😁🤪

/Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev JoSan:

Hej! Toppen, jag har fått tag i en instruktionsbok men eftersom jag ska serva den och behöver få tilten att fungera så skulle typ en verkstadshandbok eller liknande vara bra och ha. Man kommer en bit på vägen med reservdelskatalogen också så den vore kalas också. Tack på förhand!

Tyvärr inte rätt skylt men en början Honda har fler serienummer på flera ställen.

Riggens serienummer finns på en skylt som sitter på SB sida på fästbygeln.

Motorns serienummer på motorblocket, ganska högt upp på SB sida i närheten av oljestickan.

Finns säkert bilder i instruktionsboken om du inte hittar.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev JoSan:

Hej!

Ja nu åker det gamla skåpet ut då jag drag fram det och konstaterar att det endast är 12volt drivet och en gnagare har en gång i tiden livnärts sig på isoleringen på baksidan så hög tid med modernare grejer och jag det kommer bli ett som går på 12volt bara och en batteriladdare då man ligger på landström så är man safe.

Har hittat just ett Isotherm skåp som efter mycket måttande ska passa perfekt efter att jag skruvat bort listerna och är på hela 85lit så gått om plats för pilsnern 😁och lite till.

Bra info angående solcellspanel då jag hittat en löstagbar lite flexibel panel på 160W och passar utmärkt att hänga på styrhyttens sida och lätt att fästa i grabbräcket ovanför så känns det som jag ligger rätt med kapaciteten hoppas jag när man ligger i naturhamn. 

Det sitter dubbla batterier och det verkar som det ena endast är till motorn så den inte dras ur, typ lika som i husbilen verkar det som.

Lite hängande och slängande kablar kommer att ses över till vinterfixet, ska vara ordning på grejerna och används det inte så ja absolut fram med avbitartången. 😁🤪

/Johan

Nästa kapitel då…. innefattar ju batterierna.

Vad jag läst mig till här på forumet  och själv upplevt då jag köpt en ”ny” begagnad båt, är det att medlevererade batterier ofta är rätt dåliga, även om försäljaren hävdat någonting annat.

Man kan numera välja på flera olika batterityper, traditionella och gammaldags syra/bly, eller något av dom modernare varianterna.

Tidningen Båtliv har en lättläst guide till den som är villrådig.

Om jag hade en likadan båt som du nu köpt hade jag nog valt ett eller två AGM på omkring 100Ah till förbrukning och antingen ett AGM eller ett sedvanligt syra/bly till startbatteri, 75-80 Ah borde räcka.

Båda dessa laddas av motorns generator, förbrukarbatteriet kopplas via Biltemas automatiska skiljerelä. När generatorn laddar laddas båda batterierna/batteribankerna, när motorn stängs av kopplas start och förbrukarbatteret/-banken isär, så att startbatteriet sparas och inte försörjer båtens förbrukare. Flera av detta forums deltagare lovordar detta prisvärda relä (som kostar minst dubbelt så mycket i andra butiker).

Varje batteri eller batteribank skall ha varsin ”huvudströmbrytare” som numera kallas för ”batterifrånskiljare”. Möjligen hade Uttenbåtar en tid en sådan där förskräcklig batteriväljare som man vred på, med positionerna; All off, 1, 2 och 1+2. Om du har en sådan så släng ut den, eller iallafall koppla bort den om du nu vill ha båten i originalskick. Det var med dessa meningen att man skulle vrida till 1+2 när motorn fick, så att båda batterierna laddades, och sedan vrida till 1 eller 2 när man kom i hamn, vilket ofta glömdes bort varvid man förbrukade även startbatteriet och sedan inte kunde starta motorn.

Solcellspanelen kopplas via en MPPT-regulator till förbrukarbatteriet/förbrukarbanken. Startbatteriet behöver man iallmänhet inte ladda. Skulle du någon gång råka ut för att startbatteriet har laddats ut, så har du en starkkanel med dig ombord och kan då tillfälligt koppla ihop batteriplus på båda batterierna/batteribankerna (minussidan är ju redan ihopkopplad) så att du kan få igång motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...