Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Frelin

Promarinas dyra gästhamnar

Rekommendera Poster

Som jag ser det är det här lite en fråga om hur vi vill ha framtidens båtliv, Ska det vara till för alla eller bara för de med riktigt stor plånbok?

Jag träffade  en amerikan som var här på tjänsteresa i höstas. Han var förbluffad över att vanligt folk som lärare, ingejörer, sjuksköterskor snickare mfl. hade råd att äga en stor segel eller motobåt här.   I NYC var det otänkbart.

Men är det inte så vi vill ha det i framtiden också,  att vanliga människor vuxna och barn ska ha råd att ha en båt och fara på sjön? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är dyrt? Vad är inte dyrt?

Är 280:- i Sandhamn för dyrt? Nej, hamnen är knökfull med såväl 20 fots motorbåtar som 60 fots segelbåtar. Givetvis kostar 60-fots platsen mer än 280:-.

Är 120:- i Värmlandsnäs för dyrt? Vet ej eftersom jag aldrig varit där och vet inte hur beläggningen är. Men om hamnen inte är knökfull är det för dyrt i relation till Sandhamn.

Om gästhamnen kostar 150:- eller 300:- påverkar inte mängden båtar i Sverige och innebär inte att båtlivet inte är tillgängligt för alla.

På tal om USA; jag har nära släkt i USA som arbetar som precis vanligt folk. 7 av 10 de familjerna har båt, den minsta 28 fot och den största 42 fot och har båtplats i kommersiella marinor.

Visst är det bättre ju lägre kostnaderna är och det är ju inget som hindrar att Du drar igång en gästhamn med lägre priser och högre service än Marina Skistar. Räkna på det få se vad Du kommer fram till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla gnäll. Stanna hemma om det inte passar.

Priser som anges är i nivå eller under vad husvagnsägare får betala på en camping. Och det gör de utan gnäll.

Då ligger ni ändå oftast mitt i smeten på en flashig brygga.

 

Eller gör som flera rekommenderar, sök er till naturhamnar där det är gratis men servicen begränsad.

 

Passa på och njut och inse att allt inte är gratis. Sommaren är för kort för att dränka den med bitterhet.

cool



Senast ändrad av crabfish | 07 maj 2012 | 22:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa hade väl varit om man i de olika hamnarna hade några korttidsplatser för de som bara skall stanna någon timme eller två som inte stör och tar upp plats för de som vill stanna över natten. Sedan kan man väl ha ett system med någon form av P-avgift för dessa korttidsplatser som är rimlig. Detta gör då att folk ser om det är möjligt att lägga till för ett snabbt stopp, eftersom en plats måste finnas ledig, samt att man med en viss timavgift också ser till att det blir viss omsättning på platserna under högsäsong. Man måste nog acceptera att de som driver hamnarna behöver sina intäkter, samtidigt som ett kort stopp inte skall behöva kosta som en övernattning. Detta borde i förlängningen ge en vinn-vinn för båda parter.

Om handlare och andra näringsidkare tycker att korttidsbesökarna är viktiga så och att avgifterna inte får vara för höga så hade nog fler av dessa valt att driva hamnarna i egen regi, problemet är just att få balans och lönsamhet i detta. Hamnen är ju en attraktiv P-plats likt den mitt inne i City på våra större städer. Om man inte önskar erlägga någon avgift för sitt stopp får man väl lägga utanför hamnen på något lämpligt ställe och använda sina fötter och knalla, detta funkar ju bra för de flesta som inte vill betal både 40 och 50 kr i timmen för parkering i stan.

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju fler inlägg jag läser desto mer inser jag att man är lyckligt lottad som inte bor i storsta´ n och har båt i lilla Vänern. Kostnader för båtplatser, kranlyft, gästhamnsavgifter, P-kostnader för bil är överkomligt för alla, de flesta saker går att lösa med lite flexibilitet utan att man behöver ryka ihop med hamnvärdar o liknande för att komma åt att handla. Behöver man en plats för en timme för att bunkra finns det i allmänhet alltid nån vänlig själ som pekar ut en fastplats att låna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter massiv kritik har Promarina tagit till sig av kritiken och sänkt till 240:- / natt i Västervik.

Så välkomna till vackra vänliga Västervik, ett besök ni inte ångrar.

Ha en trevlig båtsommar. Mvh Mattias



Senast ändrad av matpe | 08 maj 2012 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänkningen gäller bara båtar under 9 meter. Båtar över 9 meter betalar fortfarande 320 kr. Dom allra flesta båtar som besöker gästhamn är ju över 9 meter.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ Ditt eget råd: Undvik Promarinas gästhamnar. Så har Du ju löst Ditt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom till Oxelösund i början av sommaren, en skitig och ful stad som tagits över av promarina, för en plats i denna oattraktiva stad fick jag betala 320:- där fanns förvisso duschar men egentligen inget annat men givetvis låg den en promarina ribbåt i hamnen för personalen att leka med som kostar runt 3-400 000:- en stor promarina jeep på baksidan det är de leksakerna vi betalar för. Förstå mig rätt jag betalar gärna 350:- a natt för att ligga i wasahamen och ta ungarna på grönan, men jag är inte beredd att betala samma pris för ett rövhål till stad som Oxelösund eller Oskarshamn, och vi ska inte ens börja om Västervik, Östersjöns mest misskötta och upp okrade marina.

Nej under hösten ska jag skriva brev till kommunpolitiker i dessa städer och förklara att de dels dödar båtlivet och dels tar ekonomiskt självmord genom att låta promarina härja fritt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom till Oxelösund i början av sommaren, en skitig och ful stad som tagits över av promarina, för en plats i denna oattraktiva stad fick jag betala 320:- där fanns förvisso duschar men egentligen inget annat men givetvis låg den en promarina ribbåt i hamnen för personalen att leka med som kostar runt 3-400 000:- en stor promarina jeep på baksidan det är de leksakerna vi betalar för. Förstå mig rätt jag betalar gärna 350:- a natt för att ligga i wasahamen och ta ungarna på grönan, men jag är inte beredd att betala samma pris för ett rövhål till stad som Oxelösund eller Oskarshamn, och vi ska inte ens börja om Västervik, Östersjöns mest misskötta och upp okrade marina.

Nej under hösten ska jag skriva brev till kommunpolitiker i dessa städer och förklara att de dels dödar båtlivet och dels tar ekonomiskt självmord genom att låta promarina härja fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra numret av Praktisk båtägande fanns ett antal artiklar om utvecklingen av gästhamnar mot allt mer privatisering och större krav på standard från besökande båtar m.m.

 

Därefter utsågs Årets Gästhamn; Töre BK:s gästhamn Gårdsviken på Bergön i Kalix skärgård. Kort förklarat ligger denna på en ö utan dricksvatten, bränsle eller el. De har endast en frivillig avgift för alla som vill använda bryggor, bastu och grillplatser m.m. Alla besökare blir väl mottagna av de som jobbar ideellt i föreningen.

 

Jag tycker detta val av Årets gästhamn trots allt inger hopp om att allt kring båtlivet inte behöver kommersialiseras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju vända på resonemanget också, tänker på de orter i alperna jag brukar besöka sommar som vinter, om du bor på något av ortens hotell kan du få rabatter på diverse faciliteter som liftkort, museer, olika aktiviteter. Man kunde tänka sig att mot uppvisande av kvitto på hamnavgiften få några procent på ICA, drivmedel, hyrbil, halva priset på cykelhyra, ett gratis fralla per person etc. Kanske skulle bli en tävling om kunderna mellan marinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju även säga att vi förra året besökte Västervik i augusti; fem båtar på gästplatserna, Oxelösund efter midsommar i år; sammantaget tio båtar, i en tripp i Mälaren besökte vi sen Mariefred; kanske tio båtar. Samtliga promarina. Efter detta gjorde vi ett besök i Trosa ( ja jag vet hur det låter) som ägs av kommunen/turistbyrån 180, bra service fin marina och... Alla platser besatta.

Bästa gästhamnarna på ostkusten so far, Trosa och Kalmar.

 

Död åt promarina.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilket jävla gnäll. Stanna hemma om det inte passar.

Priser som anges är i nivå eller under vad husvagnsägare får betala på en camping. Och det gör de utan gnäll.

Då ligger ni ändå oftast mitt i smeten på en flashig brygga.

 

Eller gör som flera rekommenderar, sök er till naturhamnar där det är gratis men servicen begränsad.

 

Passa på och njut och inse att allt inte är gratis. Sommaren är för kort för att dränka den med bitterhet.

shades_smile.gif

 

Senast ändrad av crabfish | 07 maj 2012 | 22:27

 

Det där är väl ändå en sanning med modifikation..... vi har åkt husvagn sedan barnen var små i mitten på -90 talet. Priset har gått upp väldigt mycket på vissa campingar, och de får fullt, därför att många vill ha väldigt hög standard och gärna betalar mellan 3 och 400 per dygn..... Vi tillhör inte denna grupp, vi är nöjda med att det finns färskvatten av bra kvalité, dusch med gott om varmvatten, toalett och gärna bra diskmöjligheter och givetvis tömning för spillvatten och toatank.   Det finns fortfarande en del Campingar som nöjer sig med strax under 200 för denna service, vill man ha elplats, vilket vi oftast inte tar, så går det lös på allt mellan 30 och 60 kr/dygn.

 

Vi gör precis som TS, vi undviker de dyraste campingarna, för de ger inte oss valuta för pengarna..... Däremot rekommenderar vi gärna campingar av enkel standar som tar rimliga priser till vänner och bekanta.....

Det som skiljer mest mot gästhamnarna är kanske att på en campingplats kan du inte "snylta" utan det finns oftast bestämda tider för när du måste lämna platsen för att undvika ytterligar dygnsavgift.....

När det gäller service och renhållning är det sällan relaterat till priset, det finns dyra campingar som är ganska sunkiga och ostädade, likväl som det finns billiga ställen som är pedantiskt skötta och vice versa....

 

Till er som är politiskt engagerade eller försöker påverka era lokala politiker så kan ni uppmana dem att ta efter Karlshamns kommun. När man drog ut kommunalt vatten och avlopp till de bebyggda öarna i skärgården, vilket helt finaniserades av kunderna, så passade kommunen på att byta ut de gamla bajamajorna på några populära obebyggda öar. Numera finns vattentoaletter, färskvattenkranar och samt utomhusdusch med varmvatten på några av de allra populäraste öarna. Ett försklassigt initiativ för det rörliga friluftslivet!

Lite mindre roligt var det när man kom till Ronneby skärgård, där de gamla stinkande majorna fortfarande gör tjänst.......

 

Men valet är ju alltid fritt, välj den servicenivå och prisklass ni vill ha, och avstå från det som känns oskäligt i era ögon....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan informera om den trevliga byn Farsund i Sydvästnorge.

Där har man en helt annorlunda policy.

 

0:- kr i hamnavgift, gratis internet, vattten och toalettet utan avgift.

Varge morgon levereras frallor och dagstidning gratis av en trevlig dam i folkdräkt.

Är man inte så morginpigg så lägger hon detta i sittbrunnen.

Dieseln kostar 9:- litern.

 

Att pizzan i restarangen kostar 300:- är förstås en anna historia.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trosa har anammat idén om gästhamnsrabatter. Stadens ICA-butik skänker bort en grillad kyckling till gästhamnsbesökarna som tar sig till butiken. Visserligen ca 2 km att gå dit men de bjuder även på "minitåg" för dem som inte vill släpa.

210:- "all inclusive" (El, vatten, dusch, bastu WiFi). Enda minus var att WiFi bara nådde närmast gästhamnskontoret och att det blivit grunt i hamnen med sommarens högtryck och därmed lågvatten (-25 cm).

Men det är bara lera/dy på botten så med lite varv på motorn så gick att baxa sig både in och ut från bryggplatsen (djupgående 1,85). Vi hade nog inte ens behövt förtöja för vi stod stadigt på botten hela natten. Nytt för i år var att de slagit ner pålar till akterförtöjning på de flesta platserna.

 

Valdemarsvik har byggt om helt i sin gästhamn. Det stämde inte alls med hur det ser ut på fotot i gästhamnsguiden. Nya bryggor med Y-bommar på norra sidan i hamnen, tydligt uppmärkt med bredd mellan bommarna. El o vatten på kajen vid varje brygga. Vattenslangarna var långa så det räckte men för elen så blev det till att skarva kabel. Dusch o toabyggnad av lite äldre årgång men välstädat o snyggt.

Gästhamnsavgift 0:- (just det noll kronor!) de första tre dygnen. Duschen kostade en femkrona för fem minuter. Allt annat (El, WiFi och Sveriges godaste dricksvatten) ingick i priset 0 kr.

"Vi är inte riktigt färdiga med ombyggnaden, så vi tar inget betalt i år heller" förklarade de trevliga damerna i Turistinformationen där de skrev in båten och överlämnade en kasse med turistinformation om stan och närliggande skärgård. Det finns både bensin/dieselmack o sugtömning i hamnen. ICA-butik hundra meter från hamnen o Systemet ligger mitt emellan, samt ett antal restauranger "i city".

 

Kommunen kommer nog att få fler turistande båtar dit med den policyn även om det är en bit in i Valdemarsviken.

Enda minus var att de lagt bryggorna så nära varandra att det blev väldigt snålt om utrymme för att manövrera in o ut från Y-bomsplatserna som var ordentligt breda.

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan informera om den trevliga byn Farsund i Sydvästnorge.

Där har man en helt annorlunda policy.

 

0:- kr i hamnavgift, gratis internet, vattten och toalettet utan avgift.

Varge morgon levereras frallor och dagstidning gratis av en trevlig dam i folkdräkt.

Är man inte så morginpigg så lägger hon detta i sittbrunnen.

Dieseln kostar 9:- litern.

 

Att pizzan i restarangen kostar 300:- är förstås en anna historia.

Nej så är det inte längre. Numer tar man ut hamnavgift även i Farsund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte Fjäderholmarnas gästhamn (vid Stockholms inlopp) nu i slutet av juli och kunde konstatera följande:

-Vi var enda gästande båt då vi dök upp vid 14-tiden men det kom 2 st till på kvällen, lite märkligt med tanke på att det var under högsäsong.

-Man tar 300:- i hamnavgift (100:- dagavgift). Då vi nämnde att vi tyckte det var lite dyrt med tanke på vad man fick för pengarna fick vi bara svaret att -det är ännu dyrare i Sandhamn. Vi kontrade med att Sandhamn och Vaxholm nog har fullsatt ändå -dom kanske har mer att erbjuda.

-Långt att gå till duschar (finns bara 1 dam- och 1 herrdusch som heller inte var fräscha) och toa. 

-I hamnavgiften ingår el och vatten.

-Hamnens läge gör att den störs en del av svall, bl.a från förbindelsebåtarna som kommer flera ggr/timmen. 

 

Mitt tips är alltså att köra förbi denna gästhamn -det finns bättre och billigare. Fjäderholmarna är dessutom en sorts lotsas-skärgård för turister. För oss båtfarare finns mycket mer genuina miljöer inom räckhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat ToR Stockholm - Bornholm i sommar och legat i gästhamn där det inte gått att ligga i naturhamn eller när vi har handlat.

 

Vi har aldrig behövt betala för att ligga ett par tre timmar för bunkring, lite sightseeing och/eller lunch oavsett ägare. Promarina tror jag det var i Oskarshamn och Arkösund.

 

Vi låg aldrig över natt på Promarina, men för över 300:- kr måste allt vara exemplariskt välskött och välorganiserat.

Vi betalade mellan 130:- och 230:- kr och tyckte vi fick bra valuta för pengarna. Jag har svårt att tro att det går att förbättra så mycket om man höjer priset, det är nog bara vinsten som blir bättre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På hemväg från sommarens Göta kanalresa funderade vi på att stanna över i Arkösund istället för att sträcka Mem - Stavsnäs. Efter en internetkonsultation framkom det att det var Promarina som driver gästhamnen och vi struntade i den tanken.

 

Detta efter att vi legat i Promarinas hamn i Furusund som är genomkass. För 300 spänn får man tillgång till en herrmugg och en mixad. Båda fullständigt nedsvinade utan några som helst tecken på att de någonsin blivit städade.  :o 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag inte förlolämpar någon här, men min fråga är helt ärlig: Varför i hela världen ligger man över natten i en gästhamn ??

Jag tycker att hela charmen med bålivet är just att vara ute och ligga, helst ensam, i en underbar naturhamn !!! Själv har jag legat i en gästhamn (Utö) en natt (inte min båt så fick inte bestämma), men det som jag minns var festandet i båten bredvid ända till småtimmarna samt alla andra oljud.

Visst kan man ibland behöva besöka en gästhamna för att tanka, proviantera och ta en varm dusch, men annars så är det slöseri med båttid !!!!

Eller är jag 40 år efter min tid med denna fråga ???

Håller fullständigt med och tycker likadant.

Dom som alltid eller oftast bor i gästhamnar gör väl det för sin skull får man hoppas.

Ibland ligger vi i gästhamn men då väljer vi någon klubbhamn för att gynna klubben.

Västervik segelklubb inkl. el, dusch, cyklar, 200kr

Nynäshamn Seglarklubb samma pris plus fin bastu.

 

Jag tältade mycket, när jag var MC-gubbe för 25 år sedan.

När vi fick barn funderade jag lite på husvagn och tänkte att då kan man ju stanna precis var man vill och ändå, precis som med båt, ha all bekvämlighet. Nu har jag inte provat det och kommer nog inte göra heller eftersom jag blev båtberoende. En sak som slagit mej är att jag nästan aldrig ser en husvagn i naturen. Alla tränger in sig i ett inferni, en kaos, av andra husvagnar.... kanske är vi, de flesta, flockdjur av rang.

Ser ju det beteendet i många situationer, flyg med allt vad det innebär är ju ett praktexempel på det beteendet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte överallt längs vår långa kust där det finns naturhamnar, man kan vara hänvisad till gästhamn vare sig man vill eller ej.

Personligen trivs jag bra i naturhamnar där de finns men jag kan också tänka mig att besöka en gästhamn nu och då även fast det inte bara är för att bunkra -det kan vara kul med lite folkliv ibland. Om det är stökigt och festande blir man sedan desto gladare då man kommer till en naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hoppas jag inte förlolämpar någon här, men min fråga är helt ärlig: Varför i hela världen ligger man över natten i en gästhamn ??

Jag tycker att hela charmen med bålivet är just att vara ute och ligga, helst ensam, i en underbar naturhamn !!! Själv har jag legat i en gästhamn (Utö) en natt (inte min båt så fick inte bestämma), men det som jag minns var festandet i båten bredvid ända till småtimmarna samt alla andra oljud.

Visst kan man ibland behöva besöka en gästhamna för att tanka, proviantera och ta en varm dusch, men annars så är det slöseri med båttid !!!!

Eller är jag 40 år efter min tid med denna fråga ???

Håller fullständigt med och tycker likadant.

Dom som alltid eller oftast bor i gästhamnar gör väl det för sin skull får man hoppas.

Ibland ligger vi i gästhamn men då väljer vi någon klubbhamn för att gynna klubben.

Västervik segelklubb inkl. el, dusch, cyklar, 200kr

Nynäshamn Seglarklubb samma pris plus fin bastu.

 

Jag tältade mycket, när jag var MC-gubbe för 25 år sedan.

När vi fick barn funderade jag lite på husvagn och tänkte att då kan man ju stanna precis var man vill och ändå, precis som med båt, ha all bekvämlighet. Nu har jag inte provat det och kommer nog inte göra heller eftersom jag blev båtberoende. En sak som slagit mej är att jag nästan aldrig ser en husvagn i naturen. Alla tränger in sig i ett inferni, en kaos, av andra husvagnar.... kanske är vi, de flesta, flockdjur av rang.

Ser ju det beteendet i många situationer, flyg med allt vad det innebär är ju ett praktexempel på det beteendet.

 

Nog är det så att många trivs i flock, och flyttar från viallaområdet till en mindre campingtomt på Öland t.ex. över sommaren, samma grannar.... bara lite bättre utsikt och bättre bad än hemma...

 

Men det skiljer ändå en del mellan husvagn och båt.....   Dels är det förbjudet att köra ut bil och husvagn i terrängen hur som helst, brott mot terrängkörningslagen, dels driver stug och campingägarnas organisation en på många platser i landet framgångsrik kampanj för att kommunerna skall tvinga in oss campare på campingplatser. Det blir allt vanligare med förbud mot övernattning med husvagn/husbil på parkeringsfickor eller andra naturliga övernattningsplatser utan vi hänvisas mer och mer till avgiftsbelagda uppställningsplatser i många fall mot vår egen vilja.   Vägverkets rastplatser är snart det enda alternativet till att ta in på camping, och det är en väldigt trist utveckling tycker många av oss......  

Jag vill verkligen inte se en liknande utveckling till sjöss..... det vore en katastrof för vårt fantastiska båtliv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man bojkotta något som fungerar super. Hamnvärd på plats när man söker natthamn efter många timmar på haven, rena och snygga toaletter/duschrum, vänligt mottagande, gott kaffe med kaka, bra billiga solglasögon, ligger nära bra service i övrigt. Bl.a. För ett pris som ett halvt block eller en halv liter bottenfärg eller några öl på krogen uppe på gatan. Jag förstår inte klanket på Promarina :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man bojkotta något som fungerar super. Hamnvärd på plats när man söker natthamn efter många timmar på haven, rena och snygga toaletter/duschrum, vänligt mottagande, gott kaffe med kaka, bra billiga solglasögon, ligger nära bra service i övrigt. Bl.a. För ett pris som ett halvt block eller en halv liter bottenfärg eller några öl på krogen uppe på gatan. Jag förstår inte klanket på Promarina :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att man blir besviken när kostnaden ökar, ibland utan att man får något mer än tidigare - kanske bir det tom. sämre.

 

Vi undviker gästhamna så för oss har det har inte så stor betydelse vad dessa kostar eller vem som för tillfället driver verksamheten. När vi måste ligga i gästhamn så väljer vi helst en lite mindre, gärna någon som drivs av en båtklubb.

Oavsett pris och vem som driver verksamheten är det viktigt att utlovad service finns och fungerar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oxelösundsbo  här,  här är alla vansinniga på promarina, Promarina är väl ett investment bolag!!?  mycket dollar in litedollar ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oxelösundsbo  här,  här är alla vansinniga på promarina, Promarina är väl ett investment bolag!!?  mycket dollar in litedollar ut

Berätta mera!

Vad är det ni är vansinniga på?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en hel del husvagn/bil ägare som inte vågar stanna på parkeringsfickor eller i naturen för övernattning p.g.a. rädslan för vägpirater. Så långt har det inte kommit på sjön än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

oxelösundsbo  här,  här är alla vansinniga på promarina, Promarina är väl ett investment bolag!!?  mycket dollar in litedollar ut

Berätta mera!

Vad är det ni är vansinniga på?

 

Mackey

 

Jag tillhör inte dom som är vansinniga på detta utan lägger mig nu och då i Promarinas gästhamnar. Jag jag tycker det är lite synd att man generellt bara har höjt priset med en hundring natten utan att tillföra något mervärde. Det är samma dåliga service och smutsiga toaletter med dörrar som inte går att  stänga som det var innan Promarinas inträde.

 

Sedan kan man säkert hävda att det faktiskt kostar en slant att driva en gästhamn och att Promarina, till skillnad från kommunalt ägande som det kanske var innan, har ett syfte att verksamheten ska gå ihop (jag tror inte dom täljer guld med fällkniv).  Så det är snarare kommunerna vi ska gnälla på -att dom är så dumma att dom säljer ut driften till sådana som höjer avgiften. Vilket i sin tur innebär färre besökare som då heller inte kan spendera sin semesterkassa på ortens näringsutbud. Kommunal förvaltningspolitik alltså!

 

Så jag är också intresserad av vad folk är vansinniga på och vilka det är som är vansinniga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...