Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Twister550

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    869
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

142 Expert

Om Twister550

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

1 614 profilvisningar
  1. Självklart går frågan först till dig om olyckan är framme o skulle du va på semester har jag koll på fler svetsare som klarar jobbet om vi bara får fram rätt material... ;-)
  2. Japp, så ska det fungera, men av någon anledning startade inte vår nödgenerator som den skulle. Kanske slarv med underhåll, kanske något elfel, det fick jag aldrig veta, men så vitt jag minns av den blackouten så slocknade bryggan styrmaskin och hela baletten ner. Fint väder och mitt i sjön så det var aldrig någon fara på taket, men fick starta upp hjälpkärrorna med tryckluft för att någon timme senare ha alla system i drift, allt fungerar inte alltid som det är tänkt.... För egen del har jag större förtroende för en kompass än en mobiltelefon som kanske har dålig laddning när den behövs som mest och framförallt är det ganska svårt att använda skärmarna på de vattentåliga telefoner jag ägt. De tar inte stryk av vattnet, men de har inte direkt lytt mina direktiv med regn och stänkvatten mellan pekfinger och skärm.... Jag må vara gammalmodig men karta (sjökort) och kompass fungerar faktiskt precis lika bra att navigera med som det gjorde när jag började köra båt på -80 talet. Med en dåres envishet hävdar jag att en kompass har sin plats i varje båt som rör sig längs kusten och på öppet hav..
  3. Nej blackout inträffar inte särskilt ofta, har varit med om det någon gång när jag seglade på tankbåtar i handelsflottan. Då kunde det ta timmar att få igång alla system igen. Ett kabelbrott slog ut plottrar och ekolod på styrpulpetaren vid ett tillfälle. Men hela grejen med allt från flytväst till kastlinor brandsläckare nödraketer kompasser och övrig säkerhetsutrustning är ju att de ska finnas tillhands när det går åt helvete.... Sen jag började med båtar och friluftsliv på -80 talet har jag aldrig ramlat över bord, så flytvästen slarvar jag med. Däremot har jag vid mer än ett tillfälle överraskats av tjocka både till havs och i skärgård. Känns betryggande att ha en kompass ombord, och kompetens att använda den när den som mest behövs.
  4. Kan bara hålla med! Kör i huvudsak styrpulpetare här på sydkusten i samband med fiske och utflykter. Plottrar i båten, men det hjälper ju föga om vi får en blackout. Av erfarenhet vet jag att när tjockan kommer är det snabbt gjort att virra bort sig utan plotter/kompass. Sitter en fast monterad kompass på pulpeten, inte lätt att styra nåt noggrant efter den, men när vi ligger still och fiskar ger den information som inte plottern kan ge. Skulle blackout och tjocka sammanfall behöver man inte göra det mer komplicerat än att köra norrut, så hittar man med säkerhet blekingekusten. Sedan får man på gammalt vis angöra rätt Vid trollingfiske har vi ibland avdrift på upp till 40 grader, och då är kompassen ett bra hjälpmedel för att planera våra kurser så vi fiskar av djupkurvorna i den riktning vi önskar.
  5. Pedagogiskt och väl beskrivet Lintott! Ska inte göra någon stor sak av det men kondensproblemet finns, det kan man få på en halvfull tank till utombordare som står i garaget över vintern t.ex. Olika typer av medel som löser vattnet i bränslet kan lösa ett mindre tillfälligt problem, men ett avtappningsbart filter/vattenavskiljare ökar ju säkerheten. Vi som kört bilar, tunga fordon, båtar och andra maskiner har säkert någon gång råkat ut för vatten i bränslet, och det vi ska ha klart för oss att den risken finns alltid då diesel i många fall lagras på en bädd av vatten i cisterner eller bergrum. Normalt sett skiktar sig vätskorna snabbt men olyckor eller slarv kan man inte bortse från och precis som Smoegen beskriver händer det att man tankar kontaminerat bränsle från mack. En vattenavskiljare i bränslesystemet kan i bästa fall ta oss till lämplig nödhamn i ett skarpt läge och där genomföra de åtgärder som Lintott beskriver.
  6. Ja det finns massor att lära, precis som med moderna smartphones finns i plottrarna massor av möjligheter och jag använder bara en bråkdel av dessa. Är det något jag inte lyckas hitta med hjälp av manualerna så frågar jag en av mina norska fiskekontakter på något av de forum han är aktiv på, Han är en fena på allt vad plottrar och ekolod heter. Han är väl dessutom sponsrad av Lowrance efter vad jag förstår. I läget "styr" får man ju per automatik läget head up och båten i nederkant av skärmen, Men i övrigt gillar jag att se hur jag rör mig i förhållande till omgivningen och då passar North up mig bättre. Så som svar på TS fråga så klarar Lowrance HDS 7 o 8 att presentera båten på andra sätt som passar bättre i planingsfart. Frågan är om inte liknande inställningsmöjligheter finns på hans Humminbird?
  7. Det är mycket möjligt att det går att justera, finns en massa funktioner som jag inte utforskat. Trivs som sagt bra med North up, och då lägger sig båten med fabriksinställningarna med betydligt mer skärm i färdriktningen än bakom. Det funkar bra för mig och jag trivs med Lowrance, Särskilt HDS 8 med snabbknapparna under skärmen där man kan göra egna snabbval för olika skärmdelningar etc,
  8. Ungefär så fungerar vår båt också Crabmeat. Likväl som vi använder båten kan man inte bortse från risken att man någon gång träffar en alltför vass sten lit olyckligt och kan behöva fixa ett hål. Risken är ganska liten, men om det skulle ske kan man svetsa en alubåt samma dag... en plastbåt kan behöva torka och plastas i flera lager... Men visst har vi stryktåliga båtar Crabmeat, det och det låga underhållsbehovet är hela grejen med aluminium som jag ser det...
  9. Du har helt rätt, man åker inte till vilken smedja som helst för att få marinaluminium svetsat, Likväl finns det fördelar med alla material, plast kan du fixa själv, men du kan behöva vänta dagar och veckor på att materialet ska torka, plasta flera lager etc, Aluminiumet kan du få svetsat och sjösatt samma dag om du har lite koll på varv och verkstäder i din närhet...
  10. Var tvungen att titta lite extra på frågeställningen som TS tar upp. Våra plottrar; Lowrance HDS 7 och HDS 8 centrerar inte båten utan man har som regel mer skärm i färdriktningen än bakom båten. Vi kör med North Up vilket vi tycker är smidigast. Däremot tycker jag att 7 tum är för litet för att ge tillräcklig översikt i något läge. 8an är 8,4 tum och den är jag nöjd med. Vi har i stort sett aldrig delad skärm med olika zoom, däremot finns det ett läge som heter Styr, där man får en 3D bild av terrängen framåt, den kan ge en ganska bra detaljrikedom samtidigt som en vanlig sjökortsbild i andra halvan kan ge hyfsad översikt. Ber om ursäkt för bildkvaliteten men det var lite stökig sjö på hemväg från dagens fiske...
  11. https://www.facebook.com/161577847212426/photos/ms.c.eJyzNDKzNLEwMTQ3NjEyMLLQs4TyTQwMLMwsTWF8I4i8OQDn8Ami.bps.a.926948384008698.1073741850.161577847212426/926948427342027/?type=3&theater Vet du vad du vill ha så bygger säkert Herman till bra pris.....
  12. Du har helt rätt Peter, man måste inte polera Aluminuim, varje gång du polerar bort den mjölkiga oxiden tar du fram en ren aluminiumyta som per automatik direkt kommer börja oxidera igen. Den mjölkiga oxiden är i själva verket det som skyddar materialet från annan påverkan. För de allra flesta ägare av aluminiumbåtar är det en självklarhet att inte polera...... Vår båt är tre år gammal och har sedan leveransen 2014 varit ur sjön sammanlagt 10 dagar för rengöring service och ny bottenfärg. Hela vinsten med aluminium är att slippa polera, stryktålighet samt snabbt att få svetsat om man skulle få en skada....
  13. Att dela bildskärmen i två, en för översikt och en för detaljer på så små skärmar som 5 o 7 tum i planingsfart kräver en väldigt skarpt syn och koncentrationsförmåga. Vi har en 7 tums och en 8,4 tums plotter i pulpeterna och med lite sjögång och kanske stänk eller regn i luften (på skärmen) räcker det med lite dryga 20 knop för att översikten / detaljerna inte ska vara så övertygande på sjutummaren. Å andra sidan är det inte enklare med ett pappersark i allt för dålig skala i en öppen båt. I praktiken blir det oftast att vi zoomar in och ut på 8,4 tummaren och lägger ut styrlinjer. Där i mellan i ett zoomläge som ger tydligare avläsning än ett papperskort men fortfarande tillräcklig översikt. I okända vatten händer det att man får sakta ner till deplacementfart för att hinna med navigationen om man är ensam i båten. När det gäller ekolodet så använder vi ekolodsbilden mestadels när vi fiskar eller vid körning i okända vatten eller innanför 3 o 6 meterskurvor. Däremot har vi lagt fram djupet i siffror på plotterbilden tillsamman med kög fart och motordata som temperatur, laddning bränsleförbrukning etc. Problemet med att tappa ekolodsbilden uppstår när man får luft under givaren vilket är vanligt med akterspegelsgivare i planingsfart, invändiga givare, genombordsgivare som är bra placerade fungerar ofta med mindre störningar...
  14. Inte mycket till svar du fått här... har du fortfarande frågetecken så kontakta Erik i Team Colibri. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/profile/101-erik/ Han är fantastiskt duktig på att berätta och förklara om olika valmöjligheter gällande ekolod. Han håller till på fiskersiden.no fiskesnack.se och en hel del andra fiskerelaterade sidor...
  15. Påverkar farten negativt givetvis, och har det börjat växa så blir det ju inte mindre till sommaren. Tror du sparar en hel del jobb på att åtgärda det snarast möjligt. Ytterligare påväxt går mycket snabbt nu när solen börjat värma på. Sedan beror det ju på var i landet? Läste jag Malmö? Växer förmodligen kraftigare där än i Bottenviken....
×
×
  • Skapa nytt...