Jump to content
Friday 19 April 2019

hasse_A

Medlemmar
  • Content Count

    139
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

hasse_A last won the day on December 8 2018

hasse_A had the most liked content!

Community Reputation

36 Expert

About hasse_A

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Martinique, Karibien

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi seglar i Karibien och vi har ett elektriskt ankarspel. Vi lägger aldrig ut mindre än 35 meter kätting. Det tar lång tid att spela hem ibland kanske 50 meter med ett manuellt. Har man ett manuellt drar man sig för att ankra om vid tveksamma situationer. Börjar man dragga och är på väg att gå på båten akter om en vill man kunna spela hem kätting och ankare snabbt för att så att säga komma undan. Det blir nog gärna lite panik om man har ett manuellt. /Hasse
  2. Hur är det nu ? Någon som vet ? Har man "vanliga" slangklämmor skall dessa vara dubblerade och sitta "skavfötters" med varandra. Helst skall skruvarna vara på motsatt sida av varandra också men om man använder sig av Heavty Duty hhttps://www.seasea.se/slangklämma-45-50mm-heavy-duty har jag för mig att det räcker med en. Någon här som kan visa information om detta ? /Hasse
  3. hasse_A

    Sextant

    På första resan landade han i Bahamas. De ligger på runt 22 grader nord. Om det inte legat en massa skit i vägen och han hade fortsatt längs den breddgraden hade han till slut sett Kina när han spejade förut. Fast förmodligen hade han svultit ihjäl innan dess. Sedan lyckades han genomföra 3 ytterligare seglatser med samma metod. Han var inte helt korkad. Det hade gått upp för honom att nere vid Kanarieöarna blåste det NO och i Nordeuropa var vindarna mestadels västliga. Han räknade därmed att kunna segla tillbaks genom att söka dessa västvindar genom att först gå norrut.
  4. hasse_A

    Sextant

    Själv har jag en CASSENS & PLATH , västtysk sextant. Jag har använt och tränat mig såpass att jag skulle kunna navigera mig till land om GPS-systemet skull lägga av även om jag är på en oceanöverfart. Om man seglar i öst-västlig riktning går det att hitta till vald hamn utan rätt tid. Då räcker det med almanackan. Man seglar till rätt breddgrad, följer denna och spejar förut. När man ser land är man snart framme vid målet. Så gjorde Columbus. Det skulle vara väldigt intressant att se vad som skulle hända om det råkade bli en intensiv solstorm som slog ut GPS och Glanoss-systemen när ARC-båtarna kommit en vecka ut från Las Palmas.
  5. Själv befinner jag mig på långsegling med min fru och vi ligger för ankare i Prickley Bay på Grenada. Jag kan intyga att min fru definitivt inte skulle vilja byta vår tillvaro mot att gå upp klockan 6 i mörka Sverige, skrapa bilrutor, jobba en hel dag åka hem i mörker, slappa framför TV'n lägga sig och nästa dag utföra samma sysslor igen. Vi har nu varit yachties i 3,5 år och älskar detta liv. Seglingen är egentligen en liten del av tillvaron. Det fantastiska är att uppleva nya platser, människor och kulturer. De långa överfarterna tar vi som ett nödvändigt hårt arbetspass som min fru säger. Belöningen får man när man kommer fram och får uppleva någonting nytt. Själv har jag länge velat att vi skulle ge oss iväg medans min fru var skeptisk ända till den där Novemberdagen när det hade snöat, varit kallt, mörkt och min fru hade haft en jävlig dag på jobbet. Då kom hon hem och undrade "När sticker vi ?" Det gäller att låta den kvinnliga delen av besättningen själva konstatera att det nog är trevligare att ge sig väg och uppleva någonting helt annorlunda som man kan minnas tillbaks på när man sitter på hemmet. Jag har läst om ett par där damen följde med på villkoret att hon efter ett år kunde ångra sig. När mannen efter ett år frågade om dom skulle avbryta sin segling blev hon förfärad och undrade vad han menade. Vi har två barn. En son och en dotter. Sonen är inte det minsta intresserad av segling. Dottern har vi lyckats bättre med vår uppfostran. Hon har tillsammans med 2 vänner en Allegro 33 som ligger på Gran Canaria som de håller på att utrusta. Efter att hon seglat med oss över Atlanten till Brasilien blev abstinensen för stor så hon var tvungen att skaffa en Maginfik Midget som hon seglar ensam i Sverige. Hon är 32 år och singel.....
  6. Jag har försökt just detta. På denna sidan : https://enoad.nvmc.uscg.gov finns en mailadress under Contact us. Skriver man dit studsar mailen. Så dom har inte ordning på sin site. /Hasse
  7. Jo, jag vet. Jag brukar inte engagera mig i deras inlägg eftersom det aldrig har givit mig något upplyftande men gjorde idag ett undantag och det blev ju som vanligt. Detta var skillnad. Jag har slälv letat på TS hemsida och inte funnit detta. Mycket bra info. Tack så mycket Mats.
  8. Ok, vem kan jag då ställa till svars om det nu visar sig att Transportstyrelsen inte vill rätta mitt dokument eller om dom inte ens svarar på mitt mail och det visar sig att regisreringsbeviset inte godtas av immigrationsmyndigheten i USA ?
  9. De exempel du hänvisar till gäller politiker som myndighetsutövare och inte tjänstemän som jag tror yachyolivia egentligen menar när han skriver om immigrationstjänstemännen i USA. Att man tog bort tjänstemannaansvaret 1976 är väl knappast en myt. Varför motioneras det i så fall om att återinföra det ? http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H5021957 http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H5022799
  10. Jag har en annan undran. Vid några tillfällen har vi blivit tillfrågade vad Net och Gross Tonnage är eftersom det inte står några siffror om detta i registreringsdokumentet. Jag har då svarat att vi inte är ett handelsfartyg och att man därmed inte kan specificera dessa eftersom vi inte fraktar gods. Detta har accepterats i de flesta fall men vid ett tillfälle i Clifton på Union Island gjordes inte detta utan tjänstemannen krävde att jag skulle kontakta de svenska myndigheterna och få mitt dokument korrigerat. Hur har du yachtolivia hanterat detta för ni måste väl ha råkat ut för samma sak ?
  11. Jag har redan skrivit till transportstyrelsen och de har ju hela helgen på sig att svara men jag förväntar mig inte att få ett svar förrän tidigast nästa vecka. När jag besöker tull och immigration har jag alltid långärmad vit skjorta, långbyxor och heltäckande skor. Jag tilltalar alltid myndighetspersonerna med Sir eller Madam samtidigt som jag bockar och visar underdånighet. Detta har alltid fungerat perfekt även om personen har vaknat på fel sida. Jag betraktar detta som ett spel för gallerierna men tycker samtidigt att det är lite komiskt. Jag brukar också ha med mig en tjock bok med bokmärket instucket i början av boken. Som långseglare visar jag därmed att jag har hur mycket tid som helst. Detta har medfört att jag oftast blivit mycket snabbt expedierad. Jag minns speciellt ett tillfälle i Brasilien då jag hade med mig flera korsordstidningar och när det blev min tur han jag inte lägga ner dessa utan var tvungen att breda ut dem på tjänstemannens skrivbord men detta föranledde inga sura miner alls. Snarare tvärt om. Jo, B1/B2 skaffade vi i Port of Spain. Vi hade förberett oss med kontoutdrag och dokument som visade vilka tillgångar vi hade för att därmed visa att vi kunde försörja oss och inte ligga USA till last men vid intervjun visade det sig att dom var inte det minsta intresserade av dessa. Intervjun var över på mindre än 1 minut och så var visorna godkända. Frågorna i ansökan är minst sagt lite märkliga. Man måste svara på om man tänker bedriva prostitution eller människohandel. Om man kommer att bedriva handel med människodelar, terrorism o.s.v. Man kan ju undra hur många som ärligt svarar på dessa frågor om man s.a.s. har orent mjöl i påsen.
  12. Jaha, vårt registreringsbevis ser ut så här: Jag ser då inte något om "Registreringsbeteckning/Registration mark". Att låta enskilda myndighetspersoner tolka regler bäst dom vill kan ju inte annat än befrämja mutor och korruption. Men det kanske är det du menar med hur man uppträder.
  13. Vi är på våg tidigt nästa år upp till Florida för att segla längs USA's ostkust. Vi har nu fått information av seglande vänner att med ett registreringsbevis från Transportstyrelsen går det inte att få ett s.k. "cruising permit". Detta beror på att i Transportstyrelsens registreringsbevis finns inget "official number". Det står bara ett Call sign som vi alla vet också är registreringsnumret vilket är unikt för varje registrerad båt. Detta vet inte amerikanska "boarder control" och det hjälper inte att man förklarar detta för dem. I dokumentet borde det naturligtvis stå Call sign/Registration number. Det är som våra vänner uttryckte det som att prata med en vägg. Vi har också från annat håll fått frågan vad registreringsnumret är när vi checkat in i olika länder men myndigheten har hitintills accepterat vår förklaring att det är det samma som Call sign. Nog är det pinsamt för transportstyrelsen att ett av dem utfärdat dokument inte godkänns av USA ? Det är ju minst sagt inte gratis att registrera båten i fartygsregistrets båtregister så nog borde de se till att dokumentet håller en sådan nivå att det godkänns som ett registreringsdokument i främmande stat. Åtminstone i en västlig demokrati såsom USA.
  14. Är den det så skall du inte göra någonting. Enligt L-O Norlin bromsar en 3 bladig fast propeller ungefär som en spann som man bogserar. Du kan ju prova med en sådan efter båten /Hasse
  15. Kontakta Darglow i England. http://www.darglow.co.uk Dom saluför både Maxprop och Featherstream. Om propellervalet inte utfaller till belåtenhet tar dom tillbaks propellern och ersätter dig för utlagd kostnad för köpet. Dom är väldigt seriösa och kommer att se till att du blir nöjd. Jag har ingen koppling till företaget utan är endast en väldigt nöjd kund. Be dom offerera och prata med Chris. Du kan fylla i ett dokument så kan dom föreslå en propeller. http://www.darglow.co.uk/Get-a-quote-overview/get-a-quote-tech/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy