Jump to content
Thursday 27 January 2022

hasse_A

Medlemmar
  • Content Count

    159
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

hasse_A last won the day on December 8 2018

hasse_A had the most liked content!

Community Reputation

36 Expert

About hasse_A

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Deltaville , USA

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det någon som vet var man kan få tag på magnetpluggar till ett MSB-backslag ? Det verkar vara 3/8" rak gänga på befintliga pluggar. Jag har sökt på nätet men inte lyckats finna några.
  2. Jag har nu bytt utgående lager och tätning, sköljt ur backslaget och håller på att återmontera det. Bifogar bild på hur utgående lager såg ut. Såg inte så bra ut. 😬 Jag håller också på att installera ett Aquadrive viket borde lösa problemet med mjuka tassar och fast axel. Redigerad: Det skall tilläggas att det var en firma som anlitades för att byta tassarna och monterade felaktiga mjuka tassar.
  3. Efter lite bök och stök och lite fula ord kom bakre huset loss. Bakre lagret är helt kasst efter att en firma monterat mjuka tassat med fast axel. Lagret höll i ca 3 timmar. Jag måste skölja ur backslaget från allt spån som resultat av haveri av utgående lager. Vad sköljer man med ? Diesel ?
  4. Skall byta lager på utgående axel på nämnda backslag. Jag har lossat de 4 bultarna som enligt verkstadshandboken ska räcka för att lossa bakre huset men lyckas inte få isär detta. Är det något annat som måst göras ? På flänsen sitter en skruv stor med ett spår i. Varför är den där ? Är det bara en tätningsplugg ? /Hasse
  5. Hur ska signalen från tachometergivaren se ut på en Volvo Penta MD11C ? Jag får inget utslag på varvtalsinstrumentet. Bifogar en ossilloscope -bild på hur givarens signal ser ut vid ca 1000 varv/minut. Frekvensen varierar med varvtalet vilket väll verkar rimligt. Mätningen är gjord på givarens kablage utan att den är inkopplad till varvtalsinstrumentet. Vtt = lite över 2 volt enligt bifogad bild. År det så här det ska se ut och kan jag friskförklara givaren ? Givaren är den som sitter på motorns BB-sida akterut med 2 flatstiftanslutningar.
  6. En fråga i denna stenåldersgamla tråd: Finns det ingen risk att elröret lossnar från niten när man fäster elrören som har beskrivits här ? Plasten i elröret är ju förhållandevis rätt mjuk. Nästa fråga : Finns det ingen risk att nitänden inne i elröret förorsakar skador på kablarna genom att den skaver på kablarna ? Sista frågan: Om man har få kablar i ett så stort elrör som 32 mm, finns det då ingen risk att de skramlar i alla fall när kablarna har utrymme att röra sig?
  7. Perfekt, Då skaffar jag endast locket och ser om det funkar. Tack så mycket för ett tydligt svar.
  8. Vi har dessa : https://www.morningstarcorp.com/products/sunkeeper/ Finns i 6 och 12 A. De är helt tysta på kortvågen.
  9. Absolut. Vi hade MPPT-regulatorer i vår båt. De åkte ut ögona böj och ersattes med PWM-regulatorer. Det gick helt enkelt inte att använda kortvågsradion. Stödnivåer på S9+30 dB över hela bandet. Dessutom verkar det vara väldigt liten skillnad på laddförmågan.
  10. Passar detta locket : https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/wallas-tankanslutning på en sådan här dunk : https://www.seasea.se/kem-tekniskt/bränsle/campingparaffin-för-värmare eller måste man ha en bränsletank typ : https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/wallas-tank-10-liter Funkar det hade det varit ganska behändigt att bara byta när man förbrukat de 4 litrarna. Om man måste ha en tank, finns det mindre än 10 liters ? /Hasse
  11. Ok du menar att man ska trycka in kilar för att axeln ska fixeras i centrum av hylsan ? Ett litet problem är att båten ju ska ligga i vattnet och det betyder att man får bada och vira en cykelslang runt axeln och hylsan så att det inte kommer in vatten genom lagret. Något jag praktiserade i en flod i Franska Guyana när jag var tvungen att byta axeltätningen och det inte gick att torrsätta båten.
  12. Tackar. Såg att du redigerat inlägget. Då är vi överens. Ett klargörande bara. Du tror att det skrapande ljudet kan orsakas av att axeln inte är korrekt linjerad ?
  13. Menar du att man ska justera motorn också så att flänsen stämmer när axeln är centrerad i hylsan ? I så fall begriper jag vad du menar.
  14. Ursäkta, Jag fattar inte. Det kanske beror på dålig fantasi från min sida men : Det sker väl ingen justering på detta sättet. När man skruvar tillbaks flänsen har väl ingenting ändrats ? Axeltätningen är en black jack och den påverkar väl inte axelns position inte över huvud taget eller i vart fall väldigt marginellt.
  15. Nej, Det är en Allego 33, segelbåt men jag skrev här eftersom jag ror det finns fler kunniga om motorer här. Allegron är från början av 1980-talet med längsgående stringers så hon bör vara rätt styv. Rätt tjockt skrov också. Lite kan hon nog ändra sig ändå.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy