Jump to content
Monday 12 April 2021

hasse_A

Medlemmar
  • Content Count

    153
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

hasse_A last won the day on December 8 2018

hasse_A had the most liked content!

Community Reputation

36 Expert

About hasse_A

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Deltaville , USA

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Perfekt, Då skaffar jag endast locket och ser om det funkar. Tack så mycket för ett tydligt svar.
  2. Vi har dessa : https://www.morningstarcorp.com/products/sunkeeper/ Finns i 6 och 12 A. De är helt tysta på kortvågen.
  3. Absolut. Vi hade MPPT-regulatorer i vår båt. De åkte ut ögona böj och ersattes med PWM-regulatorer. Det gick helt enkelt inte att använda kortvågsradion. Stödnivåer på S9+30 dB över hela bandet. Dessutom verkar det vara väldigt liten skillnad på laddförmågan.
  4. Passar detta locket : https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/wallas-tankanslutning på en sådan här dunk : https://www.seasea.se/kem-tekniskt/bränsle/campingparaffin-för-värmare eller måste man ha en bränsletank typ : https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/wallas-tank-10-liter Funkar det hade det varit ganska behändigt att bara byta när man förbrukat de 4 litrarna. Om man måste ha en tank, finns det mindre än 10 liters ? /Hasse
  5. Ok du menar att man ska trycka in kilar för att axeln ska fixeras i centrum av hylsan ? Ett litet problem är att båten ju ska ligga i vattnet och det betyder att man får bada och vira en cykelslang runt axeln och hylsan så att det inte kommer in vatten genom lagret. Något jag praktiserade i en flod i Franska Guyana när jag var tvungen att byta axeltätningen och det inte gick att torrsätta båten.
  6. Tackar. Såg att du redigerat inlägget. Då är vi överens. Ett klargörande bara. Du tror att det skrapande ljudet kan orsakas av att axeln inte är korrekt linjerad ?
  7. Menar du att man ska justera motorn också så att flänsen stämmer när axeln är centrerad i hylsan ? I så fall begriper jag vad du menar.
  8. Ursäkta, Jag fattar inte. Det kanske beror på dålig fantasi från min sida men : Det sker väl ingen justering på detta sättet. När man skruvar tillbaks flänsen har väl ingenting ändrats ? Axeltätningen är en black jack och den påverkar väl inte axelns position inte över huvud taget eller i vart fall väldigt marginellt.
  9. Nej, Det är en Allego 33, segelbåt men jag skrev här eftersom jag ror det finns fler kunniga om motorer här. Allegron är från början av 1980-talet med längsgående stringers så hon bör vara rätt styv. Rätt tjockt skrov också. Lite kan hon nog ändra sig ändå.
  10. Min dotter har en MD11C med BS-backslag i sin båt. Hon har bytt motortassar och riktat in motorn med båten på land. Det är fast axel. Alltså ingen flexibel propelleraxelkoppling. Hon har efter sjösättning inte linjerat upp motorn igen. Efter ett tag har det uppenbarat sig ett skrapande ljud när drift är aktiverad. Vad tror ni forumiter ? Om man "glömmer" att justera motorns läge när båten väl är i vattnet, vad får det för konsekvenser ? Det är förmodligen inte propelleraxelhylsan det beror på. Den är nyligen bytt och inget läckage förekommer. Skulle det kunna vara utgående lager i backslaget som är slitet p.g.a. motorn inte varit korrekt justerad med båten i vattnet ? Eller har ni någon annan ide ? Vad skall man kolla och hur ? /Hasse
  11. Vi har fått visa våra båtdokument en gång när vi seglat i Tyskland. Det var när vi anlände till Sassnitz från Polen. När jag kommer upp på kajen med mina 3 pärmar med dokument med allt från alla kvitton när båten byggdes (båten är till stora delar ett självbygge) till radiocertifikat och tillstånd blir myndighetspersonerna väldigt ointresserade av gå igenom mina pärmar. Inte heller vill dom ha en stämpel med min skeppsstämpel fastän jag frågar dom flera gånger. De tar dock emot ett visitkort. När det gäller kompetensbevis har i alla fall jag för mig att det är flaggstaten som bestämmer vad som krävs. Alltså på svensk båt gäller svenska kompetenskrav. D.v.s. inga alls om det inte är fråga om skepp. I vart fall inga bevis. Det skulle ju bli ohållbart om man som långseglare skulle behöva skaffa speciell kompetens i varje land man besöker. På utländskt innre vatten kan tydligen andra regler gälla. Vi har ju kanalintyg och krav på att "kanalboken" ska finnas ombord.
  12. Men, i blå boken finns väl inget foto på innehavaren eller var det någon annan blå bok?
  13. Något förarbevis eller skepparexamen behövs inte. Har man som jag AB-körkort är det bara att visa det och förklara att A står för Automobil och B för båt. Svårare än så är det inte. Jag känner en som detta fungerade utmärkt för. 😃
  14. Har man saker som behöver åtgärdas på båten är Chaguaramas, Trinidad ett bra ställe. Hit importerar man skattefritt prylar till "Yacht in Transit". Från Florida tar det 2 dagar. Vi använde eZone flitigt och då kan man handla vad som helst från USA. Tunga saker kan ju vara lite dumt med tanke på fraktkostnaden. Mycket finns också på plats. Om man vill segla i stället för att "övervintra" orkansäsongen kan man segla söderut till Guyana, Surinam och Franska Guiana. Där har vi raketbasen i Kouru och Djävulsön som intressanta platser. Det går ett rally, Neireds Rally från Trinidad och Tobago under September som seglar denna sträcka. Rallyt anordnas av en mycket trevlig italienare och i år kommer Viking Explorer att avsegla tidigare och landa i Franska Guiana där man samkör med Neireds Rally. https://nereidsrally.com
  15. Vi seglar i Karibien och vi har ett elektriskt ankarspel. Vi lägger aldrig ut mindre än 35 meter kätting. Det tar lång tid att spela hem ibland kanske 50 meter med ett manuellt. Har man ett manuellt drar man sig för att ankra om vid tveksamma situationer. Börjar man dragga och är på väg att gå på båten akter om en vill man kunna spela hem kätting och ankare snabbt för att så att säga komma undan. Det blir nog gärna lite panik om man har ett manuellt. /Hasse
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy