Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Frelin

Promarinas dyra gästhamnar

Rekommendera Poster

Jag vill bara uppmana alla båtfarare att bojkotta Promarinas hamnar i sommar. Promarina har en prisbild som är hutlös. Enda sättet för oss båtfarare att protestera är att undvika deras hamnar i sommar. Det pågår en livlig diskusion om detta på fler forum än Maringuiden. Hur många blir vi i sommar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Vad kostar de då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så...Om de då erbjöd något för pengen?Härom året i Mariefred fanns t ex inte varmvatten i duschen -brr! Under mina många långfärder har jag alltid sökt mig in i en levande hamn,lsom i Danmark,t ex: en fiskehamn i stället för den sterila marinan intill.Hade kontakt med en britt som långseglade i Medelhavet; marinapriserna i Grekland var rent förfärliga.Han skrev:enda sättet att lära dem en läxa är att ankra utanför,så jag har ett överstort ankare,massor med kätting och en bra jolle...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att de tog 320:-/natt i Västervik förra sommaren inkl el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandhamn 280:- vecka 30 2011.

Förbokade platser, tenderbåt som anvisar, mottagande på bryggan, förtöjningshjälp för och akter, nystädade toaletter, fungerande duschar, fungerande tvättmaskin.

Kul med nya medlemmar här på MG, lite lustigt med två ettor tidigt i samma tråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta. Jag kommer då inte att besöka dom för det priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Promarinas hamnar;

Norrtäljes gästhamn
Furusunds gästhamn
Strängnäs gästhamn
Mariefreds gästhamn
Arkösunds gästhamn
Oxelösunds gästhamn
Västerviks gästhamn
Uddevallas gästhamn

Sopot Marina, Polen
0-9m 230 kr, 9-12m 280 kr, därefter 50 kr tillägg/2 m

Uppgifter från www.promarina.se och priser från  gästhamnsguden

Håller med - det är allt lite sjö-rövarpris.

Att toan är städad och att saker funkar är väl en självklarhet och lägga till klarar jag själv.

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 21 april 2012 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

''Att toan är städad och att saker funkar är väl en självklarhet''  Kanske det. Södertälje Gästhamn v29. 2011, maken till grisiga toaletter har jag inte varit med om. Duschen var kall så den klarades av i högt tempo. ''och lägga till klarar jag själv.''  Det gör jag också. Jag ville bara vara korrekt och redovisa vad som levererades utöver själva båtplatsen. Jag förstår mycket väl varför Sandhamn har satsat på att hjälpa båtarna ända fram: Med den tillströmning de har på båtar gäller det att snabbt som attan få dem in eller ut ur bassängen. Södertälje erbjöd helt egen tilläggning. Så till kostnaden: Södertälje i skick som ovan 220:-, Sandhamn i skick som jag nämnt tidigare i tråden 280:-. Under de förutsättningarna tycker jag att valet är lätt om det nu är så att jag behöver gästhamn. Jämförelsen blir ju lite sned, man väljer ju inte mellan Södertälje och Sandhamn... Men, oftast blir det 0:- i naturhamn. Edit skrivfel.

 

Senast ändrad av Volvo_Penta | 21 april 2012 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat dom senaste 22 åren ca 1200-1500 nm/år och har aldrig tidigare upplevt en aktör som Promarina. När dom tar över en hamn så höjer dom priset kraftigt utan att genoföra några förbättringar. Näst på tur är Oskarshamn som har haft en väldigt bra service och prissättning. Gå kärna in på SXK klubbtidning på kryss och följ debatten på deras forum. När även utländska seglare börjar reagera så har det gått långt...... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag inte förlolämpar någon här, men min fråga är helt ärlig: Varför i hela världen ligger man över natten i en gästhamn ??

Jag tycker att hela charmen med bålivet är just att vara ute och ligga, helst ensam, i en underbar naturhamn !!! Själv har jag legat i en gästhamn (Utö) en natt (inte min båt så fick inte bestämma), men det som jag minns var festandet i båten bredvid ända till småtimmarna samt alla andra oljud.

Visst kan man ibland behöva besöka en gästhamna för att tanka, proviantera och ta en varm dusch, men annars så är det slöseri med båttid !!!!

Eller är jag 40 år efter min tid med denna fråga ???

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är gott med en gästhamnsnatt ibland för att lyxatill det lite med landström och gå på restaurang på kvällen och jag brukar söka en mer undanskymd plats för att minimera risken med störiga grannar.

Tur att dessa sinnesjuka prissättningar inte hittat till vänern än!

 

Övrigt så håller jag med dig om naturhamnar, det är det man drömmer om på vintern, inte gästhamnar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tycker inte att Du förolämpar någon, men med Din sista fråga närmar Du Dig pudelns kärna.

En del av oss ser båten och båtlivet som sin livsstil medan en en del ser båten som ett transportmedel till platser för sin livsstil. Detta tror jag är en generationsfråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av oss ser båten och båtlivet som sin livsstil medan en en del ser båten som ett transportmedel till platser för sin livsstil  Ha ha ha ...  Volo Penta yes Den får du en gilla tumme för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Håller med inget slår en lugn naturhamn och även transporten dit.

Men nu när man på äldre dar blivit ensam (hoppas inte för evigt) så blir man ganska beroende av gästhamnarna , då det kan vara ganska besvärligt att lägga till i naturhamn själv iaf. med min typ av båt. Kan därför tyvärr för tillfället inte bojkotta (pro) marinorna 

Marinorna måste ju leva de med men priset bör rimmligen avspeglas i vad man får.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrev jag ungefär  i en annan tråd ang Promarin.

Ja.De´ där jävla promarin.NORRTÄLJE. Jag vill inte ha el med de har varit så hyggliga att inkludera elen för alla???Men jag vill inte ha sa jag då. - Det är vår utökade service blev svaret.Dyrare än Saltsjöbaden som i alla fall känns som en gästhamn.

Har aldrig legat så lite i gästhams som i år och kommer ALDRIG mer att åka till norrtälje.Inte heller till någon annan promarina om jag kan undvika det.

Träffade en gubbe dår som var lika upprörd som jag som sa samma sak. Säger en del om deras agerande när folk går runt och iriterar sig på deras sätt att pris sätta sina tjänster.

De säger att de ger bättre service och det är därför , men jag tycker det är samma som förut fast för dyrare. Nästa år har de bojavgift för nästan alla vill ligga med boj i stället för ankare.


Mambo (Örlogskapten): Angående : Jag tycker så många av oss båtägare som möjligt undviker Promarinas dyra gästhamnar denna säsong. Vi måste visa dom att det inte går att plocka ut sådana priser för dålig service. .

Jag träffade dem på mässan i Älvsjö. Jag talade om vad jag tyckte om de 2 gånger 2011 jag legat på deras marinor. D.V.S J-a Skojare. Jag förklarade varför. Såg ärligt ut som de aldrig hade hört någon kritik. De trodde de att de skulle få någon slagsberöm . angry

Nää, ska till nästan varje pris undvika dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I oxelösund så äger numera även Promarina bryggorna som vi invånare hyr årsvis (tidigare ägt av kommunen) och För ett par år sen kom ett meddelande med avin som höjts från ca 3200 till 4600kr (kommer inte ihåg på öret) för min båtplats och meddelandet började med:

-För att ta hand om en hamn måste man göra det med kärlek.... 

sen radades det upp att man måste underhålla mm. men det kom som en chock och det blev ett jäkla liv men det var ju som att fäktas i blindo! Nu ligger jag på andra sida samma vik hos den lokala motorbåtsklubben och betalar 800kr för min båtplats!!

Pro står för proffs enligt mig och därför yycker jag kort och gott att de kan heta bara Marina!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som är insatt i driftskostnader för gästhamnar eller liknande och som är duktig på att räkna?

Den här tråden är annars lite mycket objektivt tyckande, typ dom är för dyra. Jag hör också till dom som tycker Promarinas avgifter (i Gästhamnar) är för höga i jämförelse med andra hamnar. Men det vore kanske nyttigt att få klart för sig hur mycket det kostar att driva en gästhamn.

En lite start från min sida: 

Vi antar att man har intäckt 300kr/natt för en gästande båt. Om man får in 100 båtar blir det 30 000kr/natt. Om man sedan har denna beläggning 50 dygn/sommar blir det 1,5 milj.

Vad kostnaden är har jag ingen aning om men det handlar väl om löner, el, vatten, hyra/arrende till kommunen, underhåll av anläggningen mm.?

Någon som kan räkna??

 

 



Senast ändrad av Mambo | 23 april 2012 | 09:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta bara tills man får bort allemansrätten och marinorna får ensamrätt på natthamnarna!

Ska jag chansa och köpa aktier i Promarina eller kommer ni att jobba för att bevara allemansrätten?

Redan på 70 talet var det snack från visst håll om att sätta upp parkeringsautomater i naturhamnarna i Stockholms skärgård men det var inte politiskt genomförbart då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så har Promarina tagit över driften av gästhamnar från kommunerna i många fall. Kommunerna kan nog ha haft en skev (på tok för låg) prissättning, bl.a. för att gynna besöksantal vilket ger intäkter till lokala handlare, restauranger etc. som då genererar arbetstillfällen och skatteintäkter. En privat aktör kan inte ha det perspektivet.

Tittar man på Promarinas räkenskaper ser man att det verkligen inte är en lysande affär de bedriver. Gissningsvis har kummunal drift av gästhamnar i sig varit olönsam, men det har säkert försvunnit i frititsförvaltnigarnas stora budgetar osv. Jag är långt ifrån övertygad att de priser Promarina tar ut är några rövarpriser. En del av ilskan i denna tråd borde kanske riktas till lokala kommunpolitiker istället?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att man vill få bort allemansrätten?
Källa på det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog. Ett bekvämt sätt för kommunerna att bara hyra platsen till Promania och sen upp till dom att roffa åt sig så mycket de kan.  Då slipper kommunerna allt besvär och ansvar också. Fast blir det för dyra platser väljer många båtägare bort gästhamnarna. 

Ungefär som när Boultry i Skärholmen/Stockholm införde parkeringsautomater och kunderna uteblev pga gratisparkering vid shoppingcentret Kungens kurva andra sidan E4an. 

För Stockholms kommuns båtplatser på 80 talet på Gålö  kom dom på att det är bättre att bara hyra ut marken till båtklubarna så får de fixa allt jobb med bryggor mm där bäst dom kan.

En ständig kamp för att roffa åt sig så mycket som möjligt och några får betala.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pågår ju en utredning om det just nu. Visserligen skyller man på Thailändska bärplockare, men tro inte det stannar vid det. Var vaken och protestera om ni vill ha allemansrätten kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, lite off-topic. Men varför går du in i de grekiska marinorna????  Vi har sedan den 16 mars i år haft 22 nätter vid kaj och betalat sammanlagt 79 Euro för detta. Det tycker inte jag är dyrt. Välj stadskajerna eller små hamnar istället för marinorna om du nu vill knyta fast båten.

Vissa stadskajer får du betala en symbolisk summa för att ligga vid. Beloppet är i förhållande till storleken på din båt. Det är CoastGuard som tar ut den avgiften. Vår båt är 53 fot och vi betalar om vi ligger med aktern/fören mot kaj lite drygt 6 Euro och om vi ligger långsides lite drygt 10 Euro. Men det är inte alla småhamnar som har CoastGuard och det är inte alla CoastGuard som tar ut avgiften.
OBS Detta gäller i Grekland.

 

Tillbaka till ämnet. Och var finns dessa Promarina hamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr för oss båtägare så är nog ArneRadars svar det som ligger närmast verkligheten. Det går nog inte att jämföra en komun eller klubbägd gästhamn med en som drivs av ett privat bolag.

Tittar man lite nyktert på detta så kan iaf jag inte förstå varför det skulle vara så mycket billigare att ligga i en hyfsat välskött gästhamn än en campingplats. Kostnaderna för ägarna borde ligga på ungefär samma nivå tycker jag.



Senast ändrad av thundergod | 23 april 2012 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnarna måste får täckning för snyltarna också. Hur debiteringssystemen fungerar skiljer sig från plats till plats, men en typisk Vänersnyltare ser ut så här: Kommer in till gästhamnen vid 10-11 tiden. Snabbt som ögat kopplas landströmmen in, toaletter och dusch besöks och sedan blir det buss till närmaste större samhälle för bunkring. Tillbaka till den nu ganska välfyllda hamnen för att njuta och fika. Hamnen är nu full och båtar får vända. Klockan närmar sig 21 och då kommer hamnkontrollanten, bäst att koppla ur landströmmen och dra vidare. Detta medför att platsen kanske ligger outhyrd denna natt eftersom klockan blivit såpass mycket. Och detta för 100-150:- inkl. el. för en natt. Snåljåpar.
Sedan tycker jag att det skulle debiteras för bredd och inte för längd. Det gäller för de flesta platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pågår ju utredning och vi vet inte vart den stannar vid. Regeringen sätter till utredare som utreder vad dom vill höra.

Man kan ju säga att båtfirmor och friluftsfirmor är företag som också tjänar på allemansrätten. Var sätter man ribban? Vill du ha begränsningar?

Sportfiskarna påpekade också i senaste tidningen att vara vi ska på vår  vakt och protestera mot begränsningar i allemansrätten.

Ni som åker till Finland och Åland vad gäller där i naturhamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillar gästhamnar eftersom vi tycker om att umgås med folk. Utö är till exempel en av våra absoluta favoriter då restaurangen är nära samt att det finns mycket att göra för ungarna. Vi gillar även Sandhamns fart och fläkt och har inget problem med eventuell trängsel. Med det sagt har vi besökt både en och annan gästhamn de senaste åren...

En av dem var Promarina i Furusund. Vi tyckte inte priset var alltför avskräckande samtidigt som servicen var mycket bra. Fräscha bryggor, nära till el och vatten, mycket fina dusch- och toautrymmen som dessutom städades flera gånger varje dag. Sedan fanns det ett litet fik vilket var trevligt, och som grädde på moset var personalen trevlig! Vi har som sagt inget att anmärka på det lilla vi vet om Promarina i alla fall smiley

...och nej, vi har inget som helst att göra med dem heller förutom de besök vi gjort...

Det som är så underbart med båtlvet är ju att man kan välja om man vill sitta på en kobbe eller bo i en hamn, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Furusund så kan jag utan att på något sätt försvara Promarina som företag säga att den gästhamnen har blivit klart fräschare de senaste åren. Trevlig personal och de gånger jag varit där så har det inte varit några problem att ligga en timme eller två mitt på dagen för att ta en fika utan att behöva betala. Den i Norrtälje vet jag däremot att det gnällts en hel del på sedan Promarina tog över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om bojkotten,vi måste visa kommunerna att avgifterna i gästhamnarna bör vara till självkostnadpris.då spenderar vi våra pengar hos de lokala företagen genom bunkring,restaurangbesök.shopping mm.Det är en väldigt bra marknadsföring av kommunen med en välskött gästhamn i kommunens regi.Det är taskigt när man tvingas betala för elen dvs den ingår i avgiften och sedan finns det inte eluttag till alla platser.Var med om det förra året när en stor motorbåt kom senare än oss och helt fräckt drog ur vår kabel sent på kvällen och kopplade in sin-gissa om jag hade god lust att lossa förtöjningarna på fanskapet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...