Jump to content
Monday 27 May 2019

thundergod

Medlemmar
  • Content Count

    1,375
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

78 Expert

1 Follower

About thundergod

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi har en Bavaria 28 sport, 2012. Samma båt som S29 förutom mindre uppgraderingar. Efter 7 säsonger kan jag säga att det inte är en skilsmässobåt iaf. Väldigt lätthanterlig med fjärr till bogprop, båda ankarspelen mm. Visst är den hög men det vänjer man sig snabbt med. Vi är kanonnöjda och kvalitet/finish är klart över förväntan. Däckslayouten är dessutom mycket säker för barnen iom toerail och räcken hela vägen samt inbyggda steg upp. Något som var en stor nackdel med flera konkurrenter som hade delvis helt oskyddade skarndäck tittade på Grandezza 27 (nuv 28) samt även lite på Aquador 26(nuv 27). Grandezzan valde vi bort pga utrymmena och att konceptet med kök nere och ”drinkbar” i sittbrunn passade oss bättre. Aquador valde vi bort både pga utrymmena och den kändes grymt överprisad med tanke både på utförande och upplevd kvalitet samt att de inte visat sig vara några riktiga kvalitetsbyggen long term... Nimbus 305 är fin och skulle kunna tänka mig den om jag höll max 10 knop. I halvplanande hastighet håller den inte vad säljsnacket lovar och drar minst lika mycket som en planande båt gör i 25 knop
  2. Nimbusen känns väl kanske aningen modernare och som tidigare nämnts en motor som blir billigare i drift. I övrigt så skulle jag välja Storebro alla dagar i veckan. Helst en 435 men den gjordes ju bara i väldigt få ex. 410 är fantastiskt fin dock på vissa punkter något ”enklare” än 465 och 475 för att få ett startpris som ny under 4milj. Personligen är jag väldigt svag för den något äldre 465 som dock delvis är en annan typ av båt, mer klassisk fly.
  3. Problemet jag ser med segelbåtar och motorseglare är framförallt djupgående och däckslayouten som blir iom masten. För min del skulle det alternativet gå bort pga de sakerna. Är man miljönisse finns ju Greenline t ex som nu har större båtar än den ursprungliga 33an.
  4. En del nämner skepparexamen.. kan tycka att om man har en 40-46 fotare så kan det vara bra att ha skepparexamen oavsett. Så svårt att klara den är det nog inte..
  5. Har du sett denna? Kanske för stor? Men annars en fantastisk båt som jag lätt skulle titta på om jag var i köpartagen idag https://www.blocket.se/goteborg/Storebro_465_Biscay_2002_76323811.htm?ca=12&w=3
  6. Ska man göra någon sorts helhetsbedömning så hade jag nog valt Nimbus 365. 305 är väldigt liten och känns dessutom klart mindre påkostad än 365 och för den delen deb utgångna 335. Vet att 305 blivit rosad i pressen men jag ser inte den stora poängen med skrovet, om man inte kör väldigt långsamt. Samt att den känns lite billigare invändigt. Av Storebro och NW hade jag valt Storebro, mest på ren känsla. Det byggdes några uppdaterade Storebro 410 som heter 435. Vet inte om den får plats i budgeten? Den har lite modernare stuk än 410. både Storebro och NW får nog anses döda som varumärken. Speciellt trist för Storebro som ändå är igång på lågfart men det är helt uppe bart att den nya ägaren inte har tillräckligt med deg och är mer av en entusiast..
  7. Sandström är ju billigast men klart enklast finish och mest basic men nyare såklart. De andra två är ju mer ett val mellan plåt och plast. Själv hade jag valt Finnmaster av dessa om skicket är bra. Hade själv en Yamarin 4730 under flera säsonger. Mycket trevlig båt i den strl klassen.
  8. Tråkigt med en fin Storebro mindre. Det fylls ju inte på med några nya på marknaden sedan ganska många år tillbaka nu:(
  9. Båttidningarna skriver om stora båtar för att folk vill läsa om dem. Det är i symbios med tillverkarna eftersom de inte skulle släppa fina ofta kundbåtar till test om de inte hade någon vinning av det. Det handlar till stor del om att leverera drömmar och odla ett intresse för varumärken mm. Precis samma sak som att Teknikens värld testar Ferrari och RR mm. Vill man läsa en riktig "drömtidning" så ska man köpa sig ett ex av Boat International! Fenomenal tidning som ger en inblick i en heeeelt annan värld än den svenska sk "storbåtsvärlden"
  10. Är fler än man tror som har tillräckligt med deg. Sedan ska man ju vilja lägga pengarna på en båt med. Som någon sa så är det väl samma sak som med t ex Storebro på 70-80 talen. Det fina är att eftersom det finns folk med pengar som köper nya båtar så "rinner de ned" i hierkarkin med åren och blir relativt överkomliga båtar till slut. Är det dessutom ett kvalitetsmärke så hålls värdet bra länge. Ganska många har gjort bra fastighetsaffärer de senaste 20 åren och sitter med låga/inga lån. Dito ganska stort antal personer som har dragit nytta av börsuppgången och sitter på ganska stora aktieportföljer (fler än många tror)
  11. Vi bytte från Yamarin 59HT till nuv båt på 8,95m. Större steg än du har tänkt dig men ändå lite åt det hållet. Så vi har gjort en liknande resa. Personligen skulle jag välja Finnmaster T8 alla dagar i veckan pga av många saker. Sittbrunnen med två separata stolar vid förarplats varav en vändbar och en vändbar stol för passagerare känns mer genomtänkt än Askeladden. Designen är en smaksak men jag tycker kvalitet/finnish känns ett halv snäppt upp på Finnmaster. Den är även halvmetern längre och 20cm bredare vilket gör klar skillnad i den klassen.
  12. i den strl på båt så kan man säga att ju större desto bättre alltid är att föredra. Jag skulle säga att alla båtar på din lista kommer att upplevas som klart större. stabilare, rymligare etc. än det ni har nu. Finnmaster T8 är kanonfin och troligen den båt jag skulle välja av de du nämner. Är det nytt eller beg som gäller? Yamarin kommer med en ny 8m DC nu som verkar väldigt fin. Vad är er ungefärliga budget? Eftersom T8 är med på listan så antar jag att vi närmar oss miljonen? Kanske Nimbus nova S modeller begagnade kan vara ngt med? Eller kanske för "osportigt" utseende? Vi har en Bavaria 28 sport som vi är kanonnöjda med. Ytterligare ett steg större men går att få begagnad från ca 800k och ger ett helt annat båtliv än alla båtarna på din lista.
  13. thundergod

    Bavaria

    Häromdagen blev det klart med nya ägare till Bavaria. Så märket och produktionen kommer att fortsätta som tidigare.
  14. Bogprop har man ju dedikerat batteri till ibland. Men ankarspel har jag aldrig hört att det ska behövas. Det enda är väl om du endast har ett kombinerat start/servicebatteri i dagsläget. Då skulle jag sätta in ett extra servicebatter.
  15. Borde väl gå att ha en vv beredare med enbart elpatron?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy