Jump to content
Thursday 04 March 2021

thundergod

Medlemmar
  • Content Count

    1,402
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

93 Expert

1 Follower

About thundergod

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du väljer ju mellan en lätt begagnad båt och en lite äldre men ändå inte jättegammal. Jag skulle lätt titta på 23DC som huvudalternativ av dessa. Större båt, inombordare (badbrygga, obefintlig stöldrisk, säkert billigare försäkring). Generellt sett och det gäller även Ryds så är det som har hänt på 15 år relaterat till elektronik såsom plottrar, instrument, LED-belysning mm. Sådant som är ganska lätt ordnat i efterhand för att få en modern båt. Väljer du 23DC så ta med en liten budget för sådana uppdateringar så kommer båten kännas modern. Min uppfattning är att Ryds inte blivit bättre gällande kvalitet/finish sedan 23DC, snarare tvärtom (finish/kvalitetskänsla).om något. Vakuminjecering har de som sagt hålla på med länge och båtar byggda med den tekniken har bra kvalitet.
  2. Långsamtgående är deplacementfart. Efter det kommer halvplanande och sedan planande båt. Ganska enkla definitioner tycker jag iaf
  3. Helt sjukt. Inte ens värt att kommentera egentligen. Till att börja med är det en skatt som knappast skulle ge några nämnvärda pengar till stadskassan om man inte lade sig väldigt lågt. Iof känner man kommunisterna rätt så är säkert allt över 200k "lyxbåtar". Sedan är det helt uppenbart och de hymlar inte ens med att man tycker att vissa (allt för många?) har det alldeles för bra och måste straffskattas genom diverse nya och nygamla skatter. Hela upplägget handlar väldigt lite om samhällsekonomi utan mer om att få ett i deras ögon "rättvisare" samhälle. Om man nu kan kalla det rättvist. .inte i min värld iaf
  4. thundergod

    Ny båt

    Jag tycker ni ska låta planlösning och vilken båt ni rent känslomässigt tilltalas av mest styra ert val. Möjligt att det ändrats allra sista åren men i min värld spelar Ryds och HR ungefär i samma liga, dvs bra bruksbåtar men inget extra kvalitets/finish.
  5. Anders Lindberg är en av Sveriges presskårs största parasiter och sitter ständigt på höga hästar och dikterar hur vanligt folk ska leva men det gäller inte han såklart. Minns bara hans krönikor om flygskammen och att folk inte borde flyga alls. Blev jobbigt när han blev fotad med hela familjen på Arlanda på väg på semester .... båtskatt dyker upp då och då från vänsterfolk men det finns ingen majoritet för det. En bra ”försäkring” mot båtskatt är att se till så att det inte blir någon ny registreringsplikt. De med riktigt stora båtar som ofta rör sig internationellt skulle dessutom kunna lösa problemet med en ev. Båtskatt med registrering i andra länder mm. Som vanligt skulle det bli vanligt folk som får stå för merparten av fiolerna
  6. Har du rätt utrustning som t ex bogprop är det inga problem. Håller inte alls med de som säger Att en liten båt är enklare att hantera. Min nuv båt en Bavaria 28 sport väljer jag att lägga till med 10 gånger av 10, ist för båten jag hade innan som var en Yamarin 59 HT
  7. Som jag förstår det är den stora grejen med plusmodellerna just snabbheten. Blev en 922plus tillslut. Tror jag kommer bli nöjd.
  8. Jag seglar inte utan det är 30 fots motorbåt det gäller så seglingsfunktionerna är inte så intressant. Däremot skiljer det sig ca 5000 i pris till Axioms fördel ser jag. Dock så har Garmin ganska mycket högre upplösning på skärmen vilket spelar rätt stor roll. Svårt val. Hur upplevde du skärmen i axiom 9? Samt framförallt snabbheten vid förflyttning/panorering mm?
  9. Har idag en Garmin 4008 som jag upplever som relativt lågupplöst samt seg i förflyttningar mm. Lite sugen på en Garmin 922 plus. Garmin säger såklart att det är värt att uppgradera och själv är jag sugen på en snabbare och bättre plotter. Just nu får man dessutom en Grid 20 fjärr med på köpet på SeaSea Tex. Värt pengarna och kommer jag bli nöjd?
  10. Min uppfattning är att det är ganska vanligt, speciellt bland större båtar att man lägger ut annonser med ett kraftigt överpris och är beredd att sälja om någon betalar det begärda priset.. Här i Spanien (Marbella) är detta ganska vanligt med hus också. Man lägger ut sitt hus till ett kraftigt överpris och som en kompis sa, hoppas på "a blind man with a bag of money":)
  11. Jag skulle ringa Fairmarin för att få ett korrekt svar. Eller fråga på forumet på MBY.com där det finns flera som äger/ägt modellen
  12. thundergod

    Scandica

    Är/var väl polskbyggda båtar med "svenskt" namn. Bara varit ombord på en och den såg väl ok ut med tanke på priset (lågt). Det är väl som alltid med uddamärken att det kan vara aningen svårsålt men gillar du båten och har tänkt ha den länge, så varför inte.
  13. Rent spontant så är väl den du länkade till ungefär vad man får för 50K om det inte ska vara jättegammalt. Min enda invändning är att 30hk kommer att kännas klent med 5-6 pers ombord. De flesta båtarna i denna strl klass har 50hk skulle jag säga. En kompis har en Ryds 475 som väl är den lite "sportigare" varianten. 50 hk 4-takt på den. Känns helt ok på den båten. Dock så har väl 480 ett plattare skrov vad jag förstår och kanske klarar sig med något färre hk iom det.
  14. Seglarskor, röda byxor (oavsett om du seglat över Atlanten eller inte), vit skjorta och skepparkavaj (obs, endast dubbelknäppt med guldknappar).
  15. Ganska många, fler än de flesta tror som har råd med båtar i t ex 1-5 milj klassen. Hyfsat framgångsrika företagare, folk med bra bostadsaffärer bakom sig. Börsen har gått väldigt bra länge och många har gjort fina vinster etc.. i Sverige är dessutom driftskostnaderna med europeiska mått låga framförallt pga låga hamnavgifter och även tro det eller ej rätt ok priser på service mm jmf med andra ställen i Europa. därtill är andrahandsvärdet på svensksålda båtar jämförelsevis bra pga ofta få timmar och lite/inget salt ... Ganska många är beredda att betala några mille för en sommarstuga.. varför inte dito på en båt..
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy