Jump to content
Tuesday 17 September 2019

thundergod

Medlemmar
  • Content Count

    1,383
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

81 Expert

1 Follower

About thundergod

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en 28 sport -12 som jag har isolerat motorrummet åtminstone delvis. Ca 4-5cm tjock självhäftande ljudisolerande matta. Fungerar riktigt bra och ljudet är både lägre och mer dämpat/dovare ton än innan. Personligen tycker jag det låter mycket tveksam med att bygga en låda runt motorn. Värmeutvecklingen och behovet av ventilation är enormt. Du skulle behöva så stora hål för detta att alldeles för mycket ljud läcker. Dessutom måste lådan vara extremt stabilt byggd och fäst i båten annars får du problem med vibrationer mm.
  2. Förstår inte varför vissa är besvikna på att det är lite rent seglingssnack.. det är ett massmarket program på kanal 5. 98% av tittarna kan inget/är helt ointresserade av den tekniska aspekten med själva seglingen...
  3. Alla Forbina utom 650, nuvarande 680 har ganska platta skrov där man uttryckligen har prioriterat bra fart med relativt små motorer och bränsleförbrukning framför egenskaper i hög sjö. Jag gillar personligen Forbina och tycker de har en hel del bra lösningar till oftast relativt ok pris. Men är egenskaper i grov sjö prio 1 skulle jag om titta på något annat..
  4. Jag har inte sagt att det aldrig kommer påverka men under överskådlig framtid kommer det inte påverka mitt båtåkande iaf. Gällande andra saker så är det fullt möjligt att nästa eller nästnästa bil kan bli en elkärra etc.. men det är knappast Greta som påverkar det beslutet.. varmvatteb, golvvärme och poolvärme får vi redan från solen t ex så jag tänker inte skämmas för att jag åker lite båt. sedan kan man nog ha åsikter på hur stor den bollen du relaterar till verkligen är.. aningen överdrivet i Sverige men det är väl för att hon är svensk..
  5. För att svara på frågan i rubriken.. Jag kör 20-40 timmar om året med båten och Greta påverkar mitt båtliv och beslut kring hur mycket jag kör, exakt ingenting.
  6. Jag kan garantera att denna forskare har andra bakomliggande skäl än bryggskugga, för sitt uttalande. Politisk övertygelse (vänster såklart), avundsjuka, båthat.. whatever.. vore kul att veta vilka rörelser han är aktiv i..
  7. En kompis har en Boston Whaler med 3x300hk Optimax -14. Han har inte haft båten så länge men jag upplever att det verkar vara mycket strul med larm, givare som ger felaktiga larm mm. Databoxarna på samtliga motorer är bytta minst en gång på garantin redan.. Vet inte om detta är ovanliga problem men hans motorer känns aningen struliga iaf.
  8. Märket är/var norskt men tillverkningen var i Litauen. Priserna var om jag minns rätt ganska bra men kvalitetsryktet rätt blandat
  9. Vi har en Bavaria 28 sport, 2012. Samma båt som S29 förutom mindre uppgraderingar. Efter 7 säsonger kan jag säga att det inte är en skilsmässobåt iaf. Väldigt lätthanterlig med fjärr till bogprop, båda ankarspelen mm. Visst är den hög men det vänjer man sig snabbt med. Vi är kanonnöjda och kvalitet/finish är klart över förväntan. Däckslayouten är dessutom mycket säker för barnen iom toerail och räcken hela vägen samt inbyggda steg upp. Något som var en stor nackdel med flera konkurrenter som hade delvis helt oskyddade skarndäck tittade på Grandezza 27 (nuv 28) samt även lite på Aquador 26(nuv 27). Grandezzan valde vi bort pga utrymmena och att konceptet med kök nere och ”drinkbar” i sittbrunn passade oss bättre. Aquador valde vi bort både pga utrymmena och den kändes grymt överprisad med tanke både på utförande och upplevd kvalitet samt att de inte visat sig vara några riktiga kvalitetsbyggen long term... Nimbus 305 är fin och skulle kunna tänka mig den om jag höll max 10 knop. I halvplanande hastighet håller den inte vad säljsnacket lovar och drar minst lika mycket som en planande båt gör i 25 knop
  10. Nimbusen känns väl kanske aningen modernare och som tidigare nämnts en motor som blir billigare i drift. I övrigt så skulle jag välja Storebro alla dagar i veckan. Helst en 435 men den gjordes ju bara i väldigt få ex. 410 är fantastiskt fin dock på vissa punkter något ”enklare” än 465 och 475 för att få ett startpris som ny under 4milj. Personligen är jag väldigt svag för den något äldre 465 som dock delvis är en annan typ av båt, mer klassisk fly.
  11. Problemet jag ser med segelbåtar och motorseglare är framförallt djupgående och däckslayouten som blir iom masten. För min del skulle det alternativet gå bort pga de sakerna. Är man miljönisse finns ju Greenline t ex som nu har större båtar än den ursprungliga 33an.
  12. En del nämner skepparexamen.. kan tycka att om man har en 40-46 fotare så kan det vara bra att ha skepparexamen oavsett. Så svårt att klara den är det nog inte..
  13. Har du sett denna? Kanske för stor? Men annars en fantastisk båt som jag lätt skulle titta på om jag var i köpartagen idag https://www.blocket.se/goteborg/Storebro_465_Biscay_2002_76323811.htm?ca=12&w=3
  14. Ska man göra någon sorts helhetsbedömning så hade jag nog valt Nimbus 365. 305 är väldigt liten och känns dessutom klart mindre påkostad än 365 och för den delen deb utgångna 335. Vet att 305 blivit rosad i pressen men jag ser inte den stora poängen med skrovet, om man inte kör väldigt långsamt. Samt att den känns lite billigare invändigt. Av Storebro och NW hade jag valt Storebro, mest på ren känsla. Det byggdes några uppdaterade Storebro 410 som heter 435. Vet inte om den får plats i budgeten? Den har lite modernare stuk än 410. både Storebro och NW får nog anses döda som varumärken. Speciellt trist för Storebro som ändå är igång på lågfart men det är helt uppe bart att den nya ägaren inte har tillräckligt med deg och är mer av en entusiast..
  15. Sandström är ju billigast men klart enklast finish och mest basic men nyare såklart. De andra två är ju mer ett val mellan plåt och plast. Själv hade jag valt Finnmaster av dessa om skicket är bra. Hade själv en Yamarin 4730 under flera säsonger. Mycket trevlig båt i den strl klassen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy