Jump to content
Sunday 09 May 2021

thundergod

Medlemmar
  • Content Count

    1,406
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

94 Expert

1 Follower

About thundergod

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. början av juli. Sedan vi flyttade utomlands är båtsäsongen bara 6v för oss. Var först lite orolig för att det skulle vara för kort men redan efter första säsongen konstaterade jag att det är precis de veckorna vi använde båten som mest tidigare med. Då hade vi båten i första maj till sista september typ och använde båten max ett par ggr utöver nuv. 6v säsong.
  2. Egentligen håller jag med dig. Men samtidigt finns det en verklighet som gör det scenariot helt omöjligt för de allra flesta. Alla får hitta sin gräns för vad balansräkningen tål.
  3. Sk Båtlån har ofta väldigt hög ränta. Väldigt många har utrymme att låna med hus/lgh som säkerhet ist vilket är en långt bättre affär än båtlån. Kan låta provocerande men behöver man ta ett rent blancolån med skyhög ränta kanske man inte har råd med båt...
  4. Såg SOS nyligen och kom att tänka på scenen när de tankar diesel i vattentanken.. hur vanligt är det att folk gör fel på riktigt? Kan tänka mig att det blir ganska dyrt?
  5. Du väljer ju mellan en lätt begagnad båt och en lite äldre men ändå inte jättegammal. Jag skulle lätt titta på 23DC som huvudalternativ av dessa. Större båt, inombordare (badbrygga, obefintlig stöldrisk, säkert billigare försäkring). Generellt sett och det gäller även Ryds så är det som har hänt på 15 år relaterat till elektronik såsom plottrar, instrument, LED-belysning mm. Sådant som är ganska lätt ordnat i efterhand för att få en modern båt. Väljer du 23DC så ta med en liten budget för sådana uppdateringar så kommer båten kännas modern. Min uppfattning är att Ryds inte blivit bättre gällande kvalitet/finish sedan 23DC, snarare tvärtom (finish/kvalitetskänsla).om något. Vakuminjecering har de som sagt hålla på med länge och båtar byggda med den tekniken har bra kvalitet.
  6. Långsamtgående är deplacementfart. Efter det kommer halvplanande och sedan planande båt. Ganska enkla definitioner tycker jag iaf
  7. Helt sjukt. Inte ens värt att kommentera egentligen. Till att börja med är det en skatt som knappast skulle ge några nämnvärda pengar till stadskassan om man inte lade sig väldigt lågt. Iof känner man kommunisterna rätt så är säkert allt över 200k "lyxbåtar". Sedan är det helt uppenbart och de hymlar inte ens med att man tycker att vissa (allt för många?) har det alldeles för bra och måste straffskattas genom diverse nya och nygamla skatter. Hela upplägget handlar väldigt lite om samhällsekonomi utan mer om att få ett i deras ögon "rättvisare" samhälle. Om man nu kan kalla det rättvist. .inte i min värld iaf
  8. thundergod

    Ny båt

    Jag tycker ni ska låta planlösning och vilken båt ni rent känslomässigt tilltalas av mest styra ert val. Möjligt att det ändrats allra sista åren men i min värld spelar Ryds och HR ungefär i samma liga, dvs bra bruksbåtar men inget extra kvalitets/finish.
  9. Anders Lindberg är en av Sveriges presskårs största parasiter och sitter ständigt på höga hästar och dikterar hur vanligt folk ska leva men det gäller inte han såklart. Minns bara hans krönikor om flygskammen och att folk inte borde flyga alls. Blev jobbigt när han blev fotad med hela familjen på Arlanda på väg på semester .... båtskatt dyker upp då och då från vänsterfolk men det finns ingen majoritet för det. En bra ”försäkring” mot båtskatt är att se till så att det inte blir någon ny registreringsplikt. De med riktigt stora båtar som ofta rör sig internationellt skulle dessutom kunna lösa problemet med en ev. Båtskatt med registrering i andra länder mm. Som vanligt skulle det bli vanligt folk som får stå för merparten av fiolerna
  10. Har du rätt utrustning som t ex bogprop är det inga problem. Håller inte alls med de som säger Att en liten båt är enklare att hantera. Min nuv båt en Bavaria 28 sport väljer jag att lägga till med 10 gånger av 10, ist för båten jag hade innan som var en Yamarin 59 HT
  11. Som jag förstår det är den stora grejen med plusmodellerna just snabbheten. Blev en 922plus tillslut. Tror jag kommer bli nöjd.
  12. Jag seglar inte utan det är 30 fots motorbåt det gäller så seglingsfunktionerna är inte så intressant. Däremot skiljer det sig ca 5000 i pris till Axioms fördel ser jag. Dock så har Garmin ganska mycket högre upplösning på skärmen vilket spelar rätt stor roll. Svårt val. Hur upplevde du skärmen i axiom 9? Samt framförallt snabbheten vid förflyttning/panorering mm?
  13. Har idag en Garmin 4008 som jag upplever som relativt lågupplöst samt seg i förflyttningar mm. Lite sugen på en Garmin 922 plus. Garmin säger såklart att det är värt att uppgradera och själv är jag sugen på en snabbare och bättre plotter. Just nu får man dessutom en Grid 20 fjärr med på köpet på SeaSea Tex. Värt pengarna och kommer jag bli nöjd?
  14. Min uppfattning är att det är ganska vanligt, speciellt bland större båtar att man lägger ut annonser med ett kraftigt överpris och är beredd att sälja om någon betalar det begärda priset.. Här i Spanien (Marbella) är detta ganska vanligt med hus också. Man lägger ut sitt hus till ett kraftigt överpris och som en kompis sa, hoppas på "a blind man with a bag of money":)
  15. Jag skulle ringa Fairmarin för att få ett korrekt svar. Eller fråga på forumet på MBY.com där det finns flera som äger/ägt modellen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy