Jump to content
Thursday 06 October 2022

EricT

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About EricT

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för alla svar, jag kommer köra på 30-vagn. Kanske lite off topic men kommer jag orka vinscha upp min båt (torrvikt 1050 men totalt kanske 1350kg) med en handvinsch på en enkel 1250-trailer från typ TK/tiki/fogelsta? Har adrig dragit upp en båt på trailer förut så jag har ingen aning om hur tungt det är. Jag har läst att man inte gärna ska backa ner bakhjulen i vatten, speciellt inte saltvatten. Är det lika illa för en 30-vagn som inte är bromsad? Jag tänker att jag hellre backar ner lite längre så att jag orkar dra upp båten och så att jag även inte riskerar eventuella skador på dragöglan i samband med upptagningen. Sen spolar jag av hjulen efteråt med en slang, det borde väl lösa det mesta?
  2. Tack för all info. Börjar landa i att det blir (kall) båthall och 30-kärra. Kanske borde skapa en ny tråd men jag frågar här i hopp om att ni kan svara utan att helt stämpla mig för total nybörjare. Jag har sökt lite i trådarna men hittar inte jättetydliga svar. Vad behöver jag göra vid upptagning givet att jag köper en båtupptagningsvagn och ska ha båten i hall under tak men hallen är inte uppvärmd. 1. Trailern ner på rampen, båten mot trailern, haka i och vinscha upp, säkra med spännband osv. 2. Högtrycktstvätt för att rengöra botten, räcker det eller ska jag skrapa också? Kan jag göra det när båten står på trailern? 3. Köra iväg båten till en auktoriserad verkstad för konservering + motorservice? 4. Ta ut batterier och underhållsladda dem under vintern. 5. Lämna båten för vinterförvaring med kapell på (?) 6. På våren hämtar jag båten och kör bottenmålning + polering Missar jag något uppenbart här och finns det någon guide/sida/tråd där jag kan läsa mer om dessa steg? Det kan tilläggas att båten är från 2015 och motorn har servats av auktoriserad verkstad varje år. Båten har även rengjorts och bottenmålats varje år.
  3. Tack. Jag har nog landat i att det är för tight och även motorservice blir dyrare och krångligare om jag inte äger trailer/båtupptagningsvagn själv. Lutar åt att antingen lägga bort allt på fullservice med vinterförvaring (dyrt men bekvämt) eller köpa en båtupptagningsvagn och tuffa i 30km/h i ca 2h till en bra och relativt billig båthall. Då kan jag köra samma vagn till motorservicen, jag kan skrapa och måla botten på vagnen och jag kan polera skrovet själv. Mer arbete och en del timmar men sparar också en hel del pengar jämfört med fullservice.
  4. Tack för tips om rullvagnar! TK Trailers kallar dem för "BUV" (båtuppställningsvagn). Jag ska kontakta Flipper för exakt mått men som du säger så borde det gå, jag har också mätt på bilder från nätet och manualen. Givet att det går med höjden känns det fortsatt intressant men jag har några relaterade frågor som kanske är lite off topic men jag hoppas på att någon klok kan ge input: 1. Om jag hyr en trailer som får dra båten, måste jag ha BE-kort eller får jag dra ~1300kg+trailer med vanligt B-kort om jag kör 30km/h med LGF-skylt eller så? 2. TK Trailers båtuppställningsvagnar (BUV) står att de inte rekommenderar att man lastar av från trailer till BUV för tyngre båtar än 600kg. Är jag en idiot om jag tror mig kunna lösa det för en båt på 1300 kg med några centimeters marginaler på sidor och höjden? Dessutom har jag lätt lutning uppåt till garaget så trailern kommer stå med lutning åt "fel håll" så när jag släpper av båten och ska ha upp den på BUV:en i garaget så kommer det vara lite extra jobbigt. 3. Hur löser jag motorservice om jag har den på en BUV/bockar i garaget? Jag har en Mercury 150hk på båten och den har servats varje år sedan båten togs ut 2015. Finns det möjlighet att göra det själv eller måste jag dra den (på trailer) via en service-firma?
  5. Jodå men jag hade helst haft båten i garaget. Utomhus är det dock 6m mellan gata och garage samt lätt lutning. Lutningen är nog inget problem men 6m kan vara lite värre då båten nog mäter in på ca 6,5 med motor.
  6. Hej, Jag funderar på om vår Flipper 640 DC går in i garaget men det är verkligen inga stora marginaler i så fall. Båten är enligt spec 2,46 bred och porten 2,50 så det går nog även om det är tight. Om båten väl kommer in finns både höjd, bredd och längd men det är portens höjd som är den svaga länken. Porten är bara 2,25m hög men jag hittar inga bra siffror på totalhöjd för en Flipper 640 DC. Jag kan självklart ta bort kapellet så det här höjden över vindrutan som är det stora problemet - är det någon som vet måttet där eller vet hur jag kan ta reda på det? Jag tänkte maila Flipper annars och fråga. Om båten (rent teoretiskt) kommer in på höjden så skulle jag helst ha den på bockar om möjligt. Jag skrev ovan att längden är OK och det är kanske en halvsanning, garagets längd är 7m och båt utan motor är 6,25m men med motor borde jag klara mig på 7m. Jag gissar dock att trailers i regel är längre än själva båten så en trailer kommer nog inte få plats. Jag hade även föredragit bockar som jag i bästa fall kunde stuva undan på sommarhalvåret. Båten väger ca 1150 och jag gissar att det är vikt utan motor och bensin. Så med motor och bensin ca 1350-1400 kg totalt? Jag har bara 5 km till hamnen så jag kan dra med 30-kärra om det spelar någon roll. Min spontana tanke vore att hyra en trailer som orkar dra båten, köra hem och sen lasta av den på bockar inne i garaget men det kanske är väl optimistiskt. Alla tips är varmt välkomna, jag är helt grön på detta så jag vet inte alls om det ens är möjligt och i så fall hur jag ska gå tillväga.
  7. Hej! Ursäkta om den här frågan är ställd 1000 gånger men jag hittar inget uppenbart när jag söker och det går säkert snabbt att besvara frågan (hoppas jag). Jag köpte en Flipper 640 DC från 2015 förra säsongen. Min första båt och jag är riktigt nöjd. Den har förvarats inomhus och motorn har servats varje år, så även den här vintern. Servicefirman har även bottenmålat den och jag sjösatte den i helgen så båten ligger i sjön men jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska vaxa/skydda båten från UV och hålla gelcoaten fin. Den är i bra skick och nu kanske det är lite klurigare när den ligger i sjön men vad kan och bör jag göra? Jag har även fixat "enkla" saker som dammsugning, torkat av ytor/dynor och även tvättat kapellet. Jag är total nybörjare på detta så alla tips är välkomna Jag har tillgång till vattenslang och el via båtklubben men jag äger t ex ingen polermaskin om nu det behövs. Såg även denna guiden om "330 Touchless Sealant" som verkar smidig och som jag faktiskt kan arbeta in även när båten ligger i sjön (även om det hade varit enklare innan): https://www.seasea.se/vårguiden/vaxa
  8. Intressant. Det verkar ju helt enkelt vara privatpersoner man kontaktar så det är klart att det kan vara lite kärvt att söka upp själv. Men jag antar att alla gör någon form av standardiserat prov på papper (och på distans) eller hur fungerar det? Att stapla in hos någon rent privat känns kanske inte så optimalt, speciellt inte under pandemitider.
  9. Hej, Jag har tänkt att skaffa första båten i sommar, 6-7m motorbåt. Jag vill gärna ha ett förarintyg då jag är ny på sjön och att det dessutom verkar ge rabatt på försäkring är bara en bonus. Jag bor i Göteborg så jag kan ta kurser både på plats och online. Sjöskolan här i Göteborg erbjuder t ex 2 dagar för 2095 + 595 för kurslitteratur. Online hittar jag e-navigation.se som erbjuder det för 995 kr + 250 för studiepaket (övningssjökort, transportör, passare) + 250 för boken "Fritidsskepparen". Jag gissar att kurslitteraturen för 595 kr på Sjöskolan är typ samma som studiepaket + boken hos e-navigation.se. Jag är helt med på att göra det på plats har en del fördelar och även en liten praktisk aktivitet i att pejla sjömärken. Online har dock fördelen att jag både kan visa det till min familj och att jag kan repetera det flera helger i rad inför sommaren. Jag såg även att navigationsskolan.se också har en onlinekurs för i princip samma peng som e-navigation.se till och med imorgon (31/1). Jag tolkar det som att jag oavsett utbildning behöver köpa mig den blå boken och skriva examination hos en av NFB auktoriserad förhörsförrättare.
  10. Bra tankar, tack. Gällande detta med Vakuminjecering. Kan det vara så att en 23 DC från 2005 inte använder Vakuminjecering medan en 23 DC från 2008 är byggd med den tekniken? Jag funderar alltså på om det är någon viss årsmodell jag ska kika på när jag kollar på just Ryds-båtar från 2005-2008 ungefär. Jag förstår om inte du eller någon här sitter på svaret direkt men kan jag kontakta Ryds och fråga om det, läsa i manualen på nätet eller hur går jag tillväga?
  11. Tack, bra tips! Jag håller med. När jag kollat på bilder så ser 23 DC ganska mycket större ut och tyngden är som sagt dubbelt upp. Jag vill inte behöva tänka så mycket på var i båten olika personer är för att jämna ut vikten. Att det är segt att plana med två familjer och att den kanske taktar snarare 20-25 än 30-35 känns helt OK. Vi har nog inte tänkt sova så ofta/mycket på båten men enstaka gånger ska vara möjligt. Däremot har vi tänkt att vara en del på båten, kanske spela kort, en ligger med en ipad i ruffen, en annan badar. Att ha ordentlig sittbrunn och den större båten av de två jag kikar på känns allt mer som rätt val.
  12. Tack för bra tips gällande motor. Det är väl just den här delen av ditt svar som jag är mest osäker på, hur mycket har hänt på 15 år med Ryds-modellerna? Jag kör en Volvo V90 idag och jag har ägt Volvo-kombis tidigare. Om jag köper en Volvo-kombi från 2005 och jämför den med en Volvo-kombi från 2018 så har det hänt massor och priset återspeglas i bilarnas andrahandsvärde som skiljer sig rejält. Men i båtvärlden upplever jag att prisminskningen är mindre vilket borde betyda att skillnaderna är mindre men det kan likväl vara att tillgång och efterfrågan gör att man inte behöver sänka priset på gamla båtar. I bilarna har det uppdaterats saker som inte går att byta ut, inte minst saker under ytan som säkerhetssystem. Jag gissar att skillnaden i båtvärlden är mindre men är den betydligt mindre? Hur mycket har hänt på 15 år? Att jämföra bilar känns enkelt i jämförelse, åtminstone i min värld. Jag som inte har båt idag vet inte riktigt vad jag värderar ännu, jag går på vad vi tror vi vill ha, recensioner, kompisar och andra forumtrådar. Båtmässorna är ju inställda men jag får försöka ta mig till nån båthandlare och klämma och känna lite på olika modellern.
  13. Hej, Vi är fem i familjen, barn på 5, 3 och 0 år. Vi ska köpa vår första båt, vi har bestämt oss för en DC. Budget omkring 350k men det kan flexas lite både uppåt och nedåt. Vi kikar lite på Ryds 628 DC som verkar vara en ny modell (2016+) med utombordare och bra ytor i båten och jämför den med Ryds 23 DC som är en längre båt, inombordare och betydligt tyngre/större på pappret i alla fall. U-soffa, stor sittbrunn, relativt stor ruff i fören och bra kapell är viktigt då vi tänkt spendera en del tid i båten och inte bara använda den som färdmedel. Att båten går tryggt i sjön är också viktigt (vi kommer ha båten i Göteborg). Det verkar som att jag kan få en Ryds 628DC med utombordare för ca 350-400k från årsmodell 2018 ungefär. Det verkar som att jag kan få Ryds 23 DC med inombordare för ungefär 300-350k, alltså 50-100k billigare men då årsmodell 2005-2008 ungefär. Det är såklart viktigt att båtar som är 15 år gamla är välskötta så det får jag kontrollera noga. Jag utgår från att motorn mår bra och övriga slitagedelar är utbytta eller åtminstone väl underhållna. 23 DC är i princip dubbelt så tung, 1,4m längre och 0,2m bredare. Det är en betydligt större båt som jag gissar är mer förlåtande avseende viktfördelning och kanske går lite tryggare i sjön? Hur ska jag resonera avseende en 15 år gammal båt jämfört med en 2 år gammal båt? Det är klart att allt är fräschare och nyare men givet att den äldre båten är välskött, servad varje år och motorn går bra - vad vinner jag då på den nyare båten? Jag funderar t ex på: * Är stuvutrymmen är markant bättre på den nyare båten än den äldre? * Är själva "innanmätet"/väggarna mycket tunnare på den nya så att sittbrunnen nästan är lika stor på 628 som 23:an trots att 23:an är 1,4m längre? * Är styrpulpeten, displayen, plotter och annat mycket sämre på 23:an och detta måste bytas ut för dyra pengar? * Kommer jag åka på nån form av dyrare underhåll av skrov, golv, eller annat kommande åren med en årsmodell 2005 som jag undviker med en årsmodell 2018? * Är 628 DC (som är mindre) betydligt billigare i drift än den större 23 DC?
  14. Tack för svar och det känns bra att våra tankar känns rimliga så här långt Priset är fortfarande en osäkerhet, Finnmaster 68 DC verkar ligga i prisklassen 350-450k vid snabbsökning på nätet. Uttern D66 verkar ligga runt 300k men det kan säkert skilja sig mycket. Finns det några stora skillnader mellan t ex dessa tre, Finnmaster 68 DC, Uttern D66, Ryds 628 DC? Uttern har inombordare och det är såklart en ganska stor skillnad, Ryds 628 DC har ingen spis men det känns som en liten sak (åtminstone för oss i nuläget). Jag tittar t ex på en Flipper 630 DC: https://www.blocket.se/annons/skane/flipper_630_dc/91406757 Den är lika lång som Ryds 628 DC och de verkar ungefär lika stora. Flippern kanske inte har kylskåp och saknar säkert några mindre andra funktioner. Men vad gör att den kostar knappt hälften av en Ryds 628 DC? Är det att den är ~15 år äldre som gör att den blir så mycket billigare? Vad skiljer sig rent praktiskt med att den är ~15 år äldre? Det verkar säljas båtar från 90-talet (och äldre) för ganska mycket pengar. Jag har även förstått att Ryds 628 DC bygger på ett gammalt skrov. Nu romantiserar jag lite om Ryds 628 DC för det är ett konkret tips jag fått men jag är egentligen öppen för förslag och tycker t ex att Finnmaster 68 DC ser ungefär lika fin ut.
  15. Hej! Vi är 2 vuxna och (snart) 3 barn. Nästa säsong är barnen 5, 3 och ca 6 mån gamla. Vi har i princip ingen erfarenhet av båtlivet men vill gärna komma igång med det livet och få in barnen på den linjen. Vi lutar åt motorbåt, vi lutar åt DC då vi initialt inte kommer sova flera nätter i båten även om en övernattning inte känns så långt borta. Eftersom barnen är små hoppas vi på att kunna sova en natt även i en DC givet bra förutsättningar (varmt, lugn sjö osv). En DC verkar också ha fördelen att kunna dra upp ett kapell om det går lite sjö eller om det kommer lite regn. Vi lutar åt utombordare för att det är enklare att serva och känns som ett bra insteg men återigen - vi vet egentligen inte. Vi bor i Göteborg och har tänkt att ha båten i norra skärgården vid Torslanda. Vi hoppas på att kunna ta oss runt i norra skärgården men också ta oss ner till södra skärgården och kanske även upp till Marstrand. Eftersom vi primärt siktar på dagsturer får det nog vara lite fart i båten, antar jag. Eftersom det är en del trafik i skärgården och även skärgårdsfärjor antar jag att en för liten båt kan bli otrygg i vattnet och det vill vi försöka undvika för att få en så bra upplevelse som möjligt av båtlivet. Ett enklare bort för att kunna äta på båten och ett kylskåp känns som krav men toalett och kok-möjligheter känns inte som krav även om det kanske kan bli lurigt med småbarn utan toalett. En kompis tipsade om Ryds 628 DC så den modellen har vi kikat lite på. Det är en relativt ny modell (?) och den är också ganska dyr med begagnat-priser runt 300-400k som inte är så långt från nypriset men man får en del tillbehör med på köpet antar jag (jämfört med en helt ny modell). Vi skulle gärna hålla oss på en budget runt 200.000 kr men upp till 350.000 kr känns OK om det ger en tillräckligt stor ökning i upplevelse. Om vi gillar båtlivet är tanken att vi kan gå upp till större eller andra båtar framöver men vi vill ge det en ärlig chans. Att köpa en liten båt med enkel styrpulpet känns som att det kommer kännas för spartanskt och att den går för "otryggt" i vattnet för att vi ska uppleva tjusningen med båtlivet och vara trygga med småbarnen på båten. Ingen panik med köp och vi siktar (såklart) på nästa säsong och hoppas på att kunna köpa nåt "kap" i höst när säsongen är över.
×
×
  • Create New...