Jump to content
Monday 18 November 2019

optimisten

Medlemmar
  • Content Count

    208
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About optimisten

  • Rank
    Kommendörkapten
  1. Fenderskydd, fendern har du för att skydda din och andras båtar. En skitig fenderstumpa full med smuts gör det arbetet mycket sämre, har faktiskt fått märken i gelcoaten från en grannbåts skitiga fenderskydd-de gick förvisso att polera bort.
  2. Du har inte angett båtfabrikatet, eller är det oneoff? Jag skulle inte köpa en båt med så gammal inombordare dessutom bensindriven. Med en budget på ca 30000kr skulle jag titta efter IF ( med utombordare) eller Misil 2. Det finns ett stort utbud på beg, marknaden av dessa modeller och man får fantastiskt mycket båt för pengarna när man hittar en båt i rimligt skick.
  3. Jag har läst och hört att det inte är lämpligt att ligga förtöjd mer än 2 dygn vid samma plats i en naturhamn bl a av hänsyn till andra som också vill nyttja platsen. Vet ej om det är en skriven lag som t ex enl allemansrätten får man inte tälta mer än 1 dygn på samma plats utan lov från markägaren. För mig är det en del av charmen med båtlivet att ha ny "sjötomt" nästan varje dag.
  4. Svar till VOLVO_PENTA:Här är några exempel på tillfällen när jag har drabbats av fridstörare senaste 10 åren. Låg en härlig högsommardag på Gubben-Stora Nassa när en båt liggandes på ett skär intill ställer ett elverk på badbryggan, det för ett jä..la liv i hela fladen. En båtgranne hinner tröttna före mig och ror efter nån halvtimme dit. Hårda ordväxlingar uppstår och elverket tystnar. Vi andra båtar i fladen kanske ett tjugotal båtar reser oss och klappar händerna. Midsommarfirande för några år sedan i Bockviken/Kålgårdsön. Det är såklart proppfullt med båtar. 3-4 motorbåtar i sällskap för mer liv än ok, en av dem startar ett elverk som låter hemskt-tar med sig familjen och sätter sig på berget, vi och flera grannbåtar har just dukat fram sillunch. Efter lite ordväxling med en arg båtgranne stänger han av, laddningen till batterierna räcker uppenbarligen för att med stereo på hög volym plåga oss andra hela kvällen. En härlig helgsommarkväll i Björkö-norr om Sandhamn:Ett antal amerikanska motorbåtar möts upp under sena eftermiddagen. En stereo går i gång på hög volym och partajet börjar med skrål och vrål. Vi får ingen trivsel vid vår efterlängtade grillning, grannbåtarna knyter näven i fickorna och muttrar. Min fru ror dit i gummibåten och ber dem vänligt att stänga av eller åtminstone skruva ner volymen. De är hemskt otrevliga och tycker att vi kan åka till en annan vik.Vi och flera andra båtar kastar loss och beger oss därifrån, vi går för motor hela kvällen till hemmahamn-ledsna och upprörda över en förstörd båthelg.
  5. En lösning är att naturhamnar ges olika klasser. Klass 1 Hamn för dem som tycker att båtliv= Hav, vacker natur, djurliv, vackra solnedgångar, härligasoluppgångar,lugn och ro, vill ta hänsyn till andra och förväntar sig detsamma av andra. Klass 2 Hamn för dem som tycker att båtliv=elverk,spela musik hur och när man vill etc, inte vill ta hänsyn till någon annan.
  6. RikardE, Det är inte mer okej att köra ett elverk bara för att du var först i viken, man visar alltid hänsyn till naturen och båtgrannar. Något är fel om du måste starta ett elverk för att göra kaffe. Jag håller med dig att det är hänsynslöst att lägga sig väldigt nära-en del saknar intresse och förmåga att hitta egna förtöjningsplatser: ligger han där går det nog bra även för mig eller här ligger jag alltid i den här viken oavsett om det redan är upptaget.
  7. Tugge, Du har rätt i att segelbåtsägare retar sig på motorbåtsägare, men inte alltid och inte på alla. De är de motorbåtsägare som åker ut i skärgården i ett helt annat syfte än oss seglare och de flesta motorbåtsåkare:Njuta av skärgården och samtidigt visa hänsyn till djur, natur och medmänniskor. Båtliv stör när: när stereon är på i naturhamnen och det hörs utanför den egna båten. När elverket är i gång. Tomgångskörning. lek och onödig körning med båtar, vattenskotrar och jollar-där finns ungefär lika många syndare bland seglare.
  8. Hej! Bränsleförbrukningen stämmer ganska bra ca 2 liter i timmen är min erfarenhet från MD11 och en tredje cylinder med större cylindervolym drar väl något mer MD3B. Jag blir alltid skeptisk när jag hör ( varvs) renoverad motor. Säljaren skall kunna verifiera detta påstående med kvitto på vad som är gjort och varför. Jag skulle satsa mer pengar på en Albin med nyare motor-det finns en hel del som har bytt motorn. Nidelven låter som ett dåligt köp för de pengarna med tanke på orginalmotorn och att båten behöver renoveras.
  9. Som trådskaparen skriver i sitt inlägg och som jag har erfarenhet av de få gånger som jag ligger i gästhamn så är det oftast större båtar som reserverar plats i gästhamnar, båtar från 40 fot och uppåt. Störst går först, vi fattiglappar med mindre båtar och vi som inte vill planera vår segelsemester i förväg utan seglar dit vindarna bär och hyllar det spontana som en del av segelupplevelsen får gilla läget-det är marknaden och kapitalet som styr.
  10. Hej! Jag tycker också väldigt mycket om de " nya" Divabåtarna-35an och 38an. Snygga linjer och de elipsformade ventilerna på ruffen, sittbrunnens planering och den annurlunda men trevliga inredningen tilltalar mig. Har en bekant som köpte en ny 38 något år efter lanseringen i början på 2000 talet, han var nöjd med den. För mig är 38 an lite för stor, 35 an är för mig perfekt och med 2 akterkabiner även om den ena är trång så duger den de gånger som jag behöver en extra akterkabin-saknar det på 31 fotaren som jag har idag. Båtagent hade i våras en fin 38 och en 35a till salu-tyvärr sålda nu. Kolla med Bernt-Fabav som ritat båten och säljer den ang.provsegling.
  11. Hej! Det är Tohatsu som tillverkar de små utombordarna åt Mercury, Tohatsu är billigare, brukar vara det billigaste fabrikatet bland de bra småsnurrorna-Mercury, Suzuki,Tohatsu och Yamaha.Glöm de alla andra märkena:tveksam driftsäkerhet och backupp om det blir problem. Jag skulle välja mellan Suzuki 6 Hk eller den billigare Tohatsun. Köp av en riktig marinhandlare som har verkstad, många av Tohatsus återförsäljare är "kartong försäljare" dvs säljer en motor direkt ur kartong utan att ha startat upp den och har ingen eller en väldigt låg standard på verkstaden.
  12. De finns ingen anledning att beställa besiktning av en gammal båt i den här prisklassen för att få fram ett pris. Det är marknaden-köparen som bestämmer vad båten är värd dvs det är först när båten är såld som man vet priset. Min erfarenhet av besiktningsmän är antningen vill de inte ange ett värde på båten bl a p.g.a det skäl som jag anger. De gånger som de har angett ett värde är det inte exakt utan t ex. 100-120000kr. Jag skulle kolla genom alla svenska säljannonser: Blocket etc. och ut i från det bestämma hur mycket ni kvarvarande ägare skall betala.
  13. Jag har seglat i sthlms och ostkustens skärgårdar sedan slutet av 80 talet -jag är ingen gammal grinig gubbe, är en friluftsmänniska på 45 år som seglar i vår skärgård för att njuta av segling och naturen. Genom åren upplever jag att andelen ökar som beger sig ut i skärgården av andra skäl. En del ser skärgården som en festlokal, en del har så mycket strömförbrukare ombord så att de måste köra elverk eller motor på tomgång i bland för att ladda batterierna. De uppstår en intressekonflikt. Jag anser att majoriteten av naturhamnarna skall vara tysta och lugna vikar med höga böter bl a som följd-jämför på land:störning av allmän ordning. Ett fåtal vikar skall vara tillåtna att leva fan i och där skall alla fridstörare vara. Självklart glädjes jag med barn och vuxna som leker och skrattar, de stör mig inte så mycket. Fridstörare är de med onaturliga ljud så som musik, motor på tomgång, elverk, jollerace i naturhamnen mm.
  14. Tofo, En klockren beskrivning hur man skall uppföra sig. Mycket bra skrivet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy