Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
IngemarE

Elbil är dyrt !

Rekommendera Poster

Apropå Toyota Prius med fler:

Undrar just vad det var för vits egentligen med hybridbilarna, dom som inte gick att ladda med en kabel.

Det som lagras i dess batterier är ju energi som från början var ett fossilt drivmedel, det är ju en effektförlust att föst omvandla fossil energi till rörelseenergi för att sedan omvandla rörelseenergi till elektrisk energi, som skall lagras för att senare bli rörelseenergi igen... Det kan tyckas vara effektivare att gå över ån efter vatten.

Vi har haft sådana hybrider, av några olika fabrikat, som tjänstebilar. Klart man släpper ju inte ut några avgaser i garaget... 

Men så snart man hade passerat mopedhasighet eller oftast tidigare, så startade ju förbränningsmotorn, likaså när man vred upp värmen eller satte på elsitsen eller elbakrutan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Apropå Toyota Prius med fler:

Undrar just vad det var för vits egentligen med hybridbilarna, dom som inte gick att ladda med en kabel.

Det som lagras i dess batterier är ju energi som från början var ett fossilt drivmedel, det är ju en effektförlust att föst omvandla fossil energi till rörelseenergi för att sedan omvandla rörelseenergi till elektrisk energi, som skall lagras för att senare bli rörelseenergi igen... Det kan tyckas vara effektivare att gå över ån efter vatten.

Vi har haft sådana hybrider, av några olika fabrikat, som tjänstebilar. Klart man släpper ju inte ut några avgaser i garaget... 

Men så snart man hade passerat mopedhasighet eller oftast tidigare, så startade ju förbränningsmotorn, likaså när man vred upp värmen eller satte på elsitsen eller elbakrutan...

Om de är korrekt utformade, kan mycket av energin som "tas bort" när man bromsar ladda upp batterier igen. I stadstrafik går en stor andel av den totala energin till acceleration. Om man kan samla in hälften eller mer av den energin när man bromsar, genom att låda elmotorerna ladda i stället och ge bromsverkan den vägen, kan man minska bränsleförbrukningen en hel del. Energin för att accelerera upp till normalfart igen behöver då inte tas från bränsle, utan kan tas från den nyss inlagrade energin i batterierna.

En smart utformad hybridlösning kan också låta elmotorerna ta hand om effekttopparna, så förbränningsmotorn inte behöver användas till det. En typisk personbil behöver bara några tiotals hästkrafter för stadig fart på platt mark, även i motorvägsfart. En motor på 150-200 hk är därför extremt överdimensionerad kanske 98-99 % av körtiden, och arbetar mesta delen av tiden på en effekt långt från verkningsgradsmaximum (som typiskt infaller vid varvtalet för maximalt vridmoment), vilket ger en onödigt förhöjd bränsleförbrukning, plus att motorn är större och därmed tyngre.

 

Låter man i stället batterier och elmotorer ta hand om effekttopparna, kan man dimensionera förbränningsmotorn mycket bättre efter det genomsnittliga effektbehovet, och därmed spara vikt och få högre genomsnittlig verkningsgrad. Naturligtvis blir det en balans mellan det man sparar på att köra motorn mer effektivt och ha en mindre motor, och att man behöver lägga till vikt för batterier och elmotorer för att kompensera.

Sen beror det också på hur man utformar effektöverföringen. En enkel hybrid har en komplett drivlina för förbränningsmotorn, där den sitter som vanligt och direkt driver hjulen. Elmotorerna är påkopplade utöver det. En sån hybrid kan väl sägas vara en förbränningsmotorbil med stödeldrift.

Den andra lösningen, om den alls finns, är mer som i t ex moderna ubåtar, där effektkälla och effektförbrukare är fysiskt, men inte elektriskt, separerade, så man har en förbränningsmotor som saknas mekanisk koppling till hjulen, utan bara driver en generator kopplad till batterierna, och där elmotorerna driver hjulen. Den hybridlösningen är elegantare, men har nackdelen att all motordrift får sämre totalverkningsgrad eftersom generatorn alltid ligger mellan förbränningsmotorn och drivlinan, med de förluster det innebär.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar just vad det var för vits egentligen med hybridbilarna, dom som inte gick att ladda med en kabel.

All utveckling behöver något att utgå ifrån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, men för att ta vara på bromsenergin för att låta den gå tillbaka till batteriet måste man ju accelerera…  Så litet får man väl tillbaka om man motorbromsar med elmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om elpriset / kostnad . fler borde fråga sig skillnaden mellan kostnaden för att producera elen och slutliga kostnaden för vanliga konsumenter . jag anser att skillnaden är orimlig.  sverige har länge haft miljövänlig billig el men nu ska flera tjäna på den .numera stora nordp. bestämmer en del av priset och till det kommer fler o fler avgifter tillägg osv , misstag i produktionen,underhåll och underhållsplanering bidrar till högt pris . du betalar!   till detta behöver? det köpas pumpar ventiler kompressor mm mm för att skenbart få en lägre kostnad  B  som har varmt o ljust ännu iaf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev bemek:

om elpriset / kostnad . fler borde fråga sig skillnaden mellan kostnaden för att producera elen och slutliga kostnaden för vanliga konsumenter . jag anser att skillnaden är orimlig.  sverige har länge haft miljövänlig billig el men nu ska flera tjäna på den .numera stora nordp. bestämmer en del av priset och till det kommer fler o fler avgifter tillägg osv , misstag i produktionen,underhåll och underhållsplanering bidrar till högt pris . du betalar!   till detta behöver? det köpas pumpar ventiler kompressor mm mm för att skenbart få en lägre kostnad  B  som har varmt o ljust ännu iaf 

 

Att vi har ett sammankopplat elnät är för att få en mer robust eltillförsel. Om vi, planerat, pga väder eller pga tekniska problem, har stort bortfall inom landet, så kan vi importera för att täcka upp. Alternativet, att vara helt isolerad från andra länder, innebär att vi själva behöver ha så mycket reservkapacitet i elproduktionen att vi kan täcka upp för alla rimliga bortfall. I praktiken blir det alternativet oerhört mycket dyrare än att vara del av ett större nät och kunna dela på produktionsbördan när det är tajt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-12 vid 17:16 skrev IngemarE:

....men den här tar nog "priset", trots allt:

bild.png.38e6c1fa259a2f24ea72794679dd7b85.png

Det tycker jag var lite dyrt!

 

Vi köpte en begagnad elbil för ett år sedan och hittills verkar den ha varit nästan gratis att äga och att köra det första året..

Omöjligt!

Kanske, kanske inte?

 

Bilen annonseras idag till samma pris som när vi köpte den.

Service ingår kostnadsfritt i ett antal år till.

Vi laddar cirka 150 kWh per månad hemma till en kostnad av 180:- kronor inklusive nätavgift och allt. Lite tur med ett billigt fastprisavtal, men det finns de som laddar billigare med rörligt avtal. 

El totalt 2200:- kronor (2:20 kr/mil)

Försäkring 3500:- kronor

Däckslitage 1500:- kronor

Biltvätt 600:- kronor

Spolarvätska 200:- kronor

 

8000:- kronor för att äga en nästan ny bil och köra cirka 1000 mil känns helt okej.

Det som är skönt, förutom att det är tyst när man kör, är att kostnaden för drivmedel är så låg.

 

Lite sämre blir det ju om man lägger på kapitalkostnaden också.

Man kunde ju fått lite avkastning på pengarna om man köpt aktier istället, eller så hade man förlorat.

 

Vi får väl se hur vårt elbilsköp utvecklar sig med tiden, men hittills är vi helnöjda.

Mellanskillnaden el/diesel skickar vi till Ukraina, eller säkert mera.

 

Hur som helst kostar vår elbil inte 581 300:- kr/månad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det tycker jag var lite dyrt!

 

Vi laddar cirka 150 kWh per månad hemma till en kostnad av 180:- kronor inklusive nätavgift och allt. Lite tur med ett billigt fastprisavtal, men det finns de som laddar billigare med rörligt avtal. 

El totalt 2200:- kronor (2:20 kr/mil)

Grattulerar till ett fantastiskt bra elavtal. Själv har jag 79 öre bara i skatt och överföringsavgift. Hoppas du har många år kvar på det avtalet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Mackey:

 

Vi får väl se hur vårt elbilsköp utvecklar sig med tiden, men hittills är vi helnöjda.

Mellanskillnaden el/diesel skickar vi till Ukraina, eller säkert mera.

 

Hur som helst kostar vår elbil inte 581 300:- kr/månad.

Intressant, hur många mil måste du köra för att det ska gå jämnt upp mot en (också begagnad) bensinbil?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort jämförelsen själv, då jag står inför att byta min bil mot en något nyare.

Om man använder Mackey's siffror ovan för däckslitage, tvätt mm. och lägger till kostnaden för drivmedel, skatt och service på min dieselbil hamnar jag på en kostnad på ungefär 22kr per mil jämfört med ca 8kr per mil i hans elbilskalkyl. Så räknat på tusen mil om året så spar man redan där 12 tusen kr.

 

Det som saboterar för mig personligen är att jag inte har möjlighet att ladda hemma, vilket gör att en elektrisk bil är omöjligt att räkna hem på kostnaden för drivmedel. Laddar man på publika laddstationer så får man ett betydligt högre pris på el jämfört med vad man betalar om man laddar hemma. En annan aspekt är att en elbil är dyrare i inköpspris, så om man inte kan betala kontant utan måste finansiera bilen så drar den dyrare elbilen betydligt högre räntekostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-16 vid 17:03 skrev Volvo_Penta:

Undrar just vad det var för vits egentligen med hybridbilarna, dom som inte gick att ladda med en kabel.

Säljer som smör i solen än i dag! Googla MHEV. Miljöbonus för klimatförnekare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dany_ms:

Säljer som smör i solen än i dag! Googla MHEV. Miljöbonus för klimatförnekare.

Finns det verkligen klimatförnekare? Klimat av varierande typ har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det går ju inte att förneka?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Finns det verkligen klimatförnekare? Klimat av varierande typ har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det går ju inte att förneka?

Hur översätter man "I stand corrected" till svenska?

Den poängen kan jag inte stick hål på, den är för solid.

Sånt händer när man lämnar målet öppet.

 

Men EV, BEV, HEV, PHEV och MHEV... Först och främst trixar AB:sarna som spottar ut dessa monster så de med kulor kan fortsätta som förr. Utsläppen /ökar/ trots teknologisektens makt. Något stämmer inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Dany_ms:

Säljer som smör i solen än i dag! Googla MHEV. Miljöbonus för klimatförnekare.

Om Du kollar mitt inlägg ovan ser Du att Ditt citat nog blev lite fel...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Om Du kollar mitt inlägg ovan ser Du att Ditt citat nog blev lite fel...😉

Ja, hela inlägget skulle varit med. Eller menar du att MG lade in ditt namn för där skulle stått "Greg_ohm"? Skumt, ju!

 

Min lilla poäng var att det inte är en obsolet teknologi kommersiellt.
"Mild Elecrical Vehicle" - kan ju inte vara annat än marknadsförings-bs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-25 vid 10:04 skrev excel319:

Grattulerar till ett fantastiskt bra elavtal. Själv har jag 79 öre bara i skatt och överföringsavgift. Hoppas du har många år kvar på det avtalet.

Det är nog tyvärr bara ett år kvar, kabsje vara 9 månader. 😧

 

Bra att detta kom på tal så att jag kan börja följa priserna och försöka hitta något inte allt för dåligt avtal.

Vår dotter fick nyligen ett avtal på 1:35 för elen och vi har 0:51.

Kanske dags att testa rörligt och samtidigt vända på dygnet så man sover på dagen när elen är som dyrast. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-25 vid 10:28 skrev trewq:

Intressant, hur många mil måste du köra för att det ska gå jämnt upp mot en (också begagnad) bensinbil?

Det beror ju helt på hur man räknar och vad man tycker är viktigt, så det väljer jag att inte svara på.

 

Jag har tex. aldrig haft råd med en bil som gör 0 till 100 på sju sekunder.

Nackdelarna är uppenbara, högt däckslitage och många fortkörningsböter! 😀

 

Det vi är nöjdast med är nog att den direkta milkostnaden är låg (billigt att tanka) och att man inte skitar ner luften, inte lokalt iaf.

Det känns tex. helt okej att åka till båten nästan helt i onödan, kostar runt 10 kronor fast det är drygt sex mil ToR.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mild-Hybrider har väl en poäng dels genom att sänka bränsleförbrukningen och dels genom att man kan undvika att släppa ut avgaser i hemmiljön! 

 

Plötsligt börjar priserna på de äldsta elbilarna att rasa och jag tror nog ändå att vår nästa bil blir elektrisk!

 

Väntar man till sommaren kommer det nog finnas många alternativ för runt 100 000 som är min magiska gräns, jag kör ca 2000 mil om året så bara i bränsle kommer man spara nära 20 000 kr/år sen insinuerar ju elbilsivrarna att det blir mindre reparationer och det kan man ju hoppas på! De billigaste elbilarna är ju dessutom relativt enkla och borde därmed vara billga att laga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det är nog tyvärr bara ett år kvar, kabsje vara 9 månader. 😧

 

Bra att detta kom på tal så att jag kan börja följa priserna och försöka hitta något inte allt för dåligt avtal.

Vår dotter fick nyligen ett avtal på 1:35 för elen och vi har 0:51.

Kanske dags att testa rörligt och samtidigt vända på dygnet så man sover på dagen när elen är som dyrast. 🤔

 

Det är inte lätt det där. Vi hade bundit vårt på 48 öre vilket gick ut nu i oktober, sedan har vi kört på timpris och "levt när det varit billigt". Snittpris för november blev 60 öre och december 83 öre. Så inte alls så farligt som man befarade. Men sen kommer ju nästan lika mycket i överföringsavgifter och skatter från nätbolaget och dessa kostnader kan man ju inte påverka 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dany_ms:

Eller menar du att MG lade in ditt namn för där skulle stått "Greg_ohm"? Skumt, ju!

Intressant att MG tillskriver mig ett citat som inte är mitt. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-27 vid 23:19 skrev Dany_ms:

"Mild Elecrical Vehicle" - kan ju inte vara annat än marknadsförings-bs.

Jag har mild hybrid system i min Audi A6 55 TFSI. 48V-system som slår av motorn i landsvägsfart. Funkar förvånansvärt bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att säga om elbilar kontra bensin/dieselbilar men för den privata bilägaren handlar det krasst om 2 saker:

-En bil som sliter mindre på miljön och har ett lågt CO2 utsläpp.

-En bil som man har råd att äga.

 

Om man bara ser till miljön och enbart då bilen körs så är elbilen bra, inget CO2 utsläpp. Om man sedan gör en hel livscykelanalys och även inkluderar hur elströmmen tillverkas så blir resultatet sämre men det är inte lätt att avgöra HUR mycket sämre det blir. Det beror bl.a på hur långt liv bilen får, d.v.s hur länge det finns ekonomi att reparera den innan den går till skrot.

 

När det gäller ekonomin är det en annan femma. Att med egna (eller lånade) privata pengar köpa en ny bil är kostsamt, och då det gäller elbilar extra kostsamt. Det man genast undrar är då hur stora driftskostnaderna blir och där spelar andrahandsvärdet en stor roll, är bilen värd något efter 10 år eller inte? Elbilar har haft ett förvånansvärt högt andrahandsvärde men på senare tid har folk börjat inse att en elbil inte blir så gammal och därmed ökar driftskostnaden radikalt. (slå ut 800 000:- på 10-12 år)

Men om man köper en 3 år gammal bil då? Då kan elbilen bli en bra affär förutsatt att man får den billigt (eftersom du troligtvis inte får så mycket för den när du i din tur ska sälja den.) 

Så en bra medelväg kan vara att hitta en billig beg elbil som sedan går billigt på el. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man får hoppas att det går att hitta en begagnad som är rejält billigare än 581300kr/månad som trådstarten gällde. Det borde nog rimligen gå att hitta många nya elbilar som är billigare än det också 😂 t. o.m. om man köper ny varje månad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En elbil drar ca1.5 till 2 kw oer mil.

Vi säger 2 kw/mil och om man laddar hemma kostar det 2sek per kw.

Det ger 4 sek/mil.

En vanlig bensinbolag drar 0.8liter per mil och bränslet kostar 17:50 vilket gör 14 sek per mil.

Så skillnad på 10sek.

Ja det är förmodligen billigare med service på en elbil och det går att hitta bilar som drar mindre bränsle.

Men grovt sett vill jag påstå att man spar minst 10 sek per mil med en elbil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev FIATX19:

En elbil drar ca1.5 till 2 kw oer mil.

Vi säger 2 kw/mil och om man laddar hemma kostar det 2sek per kw.

Det ger 4 sek/mil.

En vanlig bensinbolag drar 0.8liter per mil och bränslet kostar 17:50 vilket gör 14 sek per mil.

Så skillnad på 10sek.

Ja det är förmodligen billigare med service på en elbil och det går att hitta bilar som drar mindre bränsle.

Men grovt sett vill jag påstå att man spar minst 10 sek per mil med en elbil.

 

Beror extremt mycket på hur dyr bil man jämför med. Jag köpte min bil för 5000 kr. Det finns ingen elbil i världen som kan konkurrera med det om man räknar utgift per månad eller milkostnad när värdeminskning och annat är medräknat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flera bilar men kör just nu en V50 jag gav 5000 sek för och lagade för ytterligare 5000. Värdeminskning på en sådan bil är noll och trafikförsäkring räcker gott. Men jag kör så mycket att en elbil skulle spara ca 25 000 sek per år. Jag skulle kunna köpa en bil för 100-125 000 sek och ha den betald på 4 till 5 år.

Det finns billigare elbilar än så men de passar inte mig tyvärr.

Jag behöver inte åka premium varken som bensin eller el bil och köper begagnat.

Men möjligt blir jag kvar i fosilbil ett tag till  jag trivs som slutanvändare av mina bilar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter att ha arbetat hela livet, är jag nu pensionär, sedan några år tillbaks.

Snart är huset med älskade garaget vidbyggt, helt betalt.

Har en Cumulus, sedan 2007.

 

Skulle kunna sälja huset, flytta till enkla sommarstugan och köpa mig en helt ny elbil eller två.

 

Men det känns liksom inte helt rätt!

 

Bilparken hos oss består av tre bilar, varav en ständigt står standbye.

Sammanlagda värdet på bilarna är ca 30 000 kr. Håller efter dessa till en mycket låg årspeng, och de rullar säkert mer än fem år till.

Verkstadskostnader? Nej.

Värdeminskning? Nej.

 

Så totala bilkostnaden per år torde bli lägre för dessa tre än två elbilar räknat på 10 år.

 

Men så räknar inte folk i dag.

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är härligt att se att man inte är ensam! Jag tänker precis som ovan. Har två bilar med sammanlagt värde 20-40 k beroende på väder. Byter olja och gör det mesta själv. Har haft båda i ca 5 år nu och ser i princip ingen värdeminskning. Jag räknar 20 kr per mil varav 10 kr är bränsle, och resten ska räcka till skatt, försäkring och reservdelar... kör ca 2000 mil per år.

 

 

 

Min bror är elbilsfrälst och tittar bara på bränslekostnaden. Han hävdar även att han sparar 10 kr per mil på att köra elbil. Problemet som vi inte får nämna är att han köper begagnade elbilar för 3-400 000 kr. Kör dem kanske 2000 mil och sedan säljer dem igen och förlorar då ca 100 000 (snitt på de två senaste) Det ger 50 kr/mil bara i värdeminskning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har precis beställt vår första elbil, en ny liten Volvo för drygt 400 kkr. Det är klart vi inser att milkostnaden blir hög om man slår ut inköpspriset på milen, men vi tycker ändå det är värt det. Det är tystare, renare och mer okomplicerat. Sedan att man gör 0-100 på fem sekunder är ju en bonus. En bidragande faktor i mitt fall är iofs också att vi har gratis laddning på jobbet, så den kostnaden blir i praktiken noll. Och att hemma kommer strömmen från solpaneler, så det blir också billigt. Och det faktum att jag inte kan någonting om motorer, så att ha en billig gammal bensinbil går bort, blir så dyrt när någon annan måste laga på den åt mig...

 

Kan för övrig kommentera det här med mildhybrid, verkar ju vara ett väldigt flytande begrepp. I min bil (Ford Focus) innebär det att när jag motorbromsar så tänds en lampa och ibland när jag gasar tänds en annan för att visa att den puttar på lite extra med en elmotor. Inte mer än så. Enda skillnaden i praktiken är väl att den drar någon milliliter mindre soppa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Och att hemma kommer strömmen från solpaneler, så det blir också billigt. Och det faktum att jag inte kan någonting om motorer, så att ha en billig gammal bensinbil går bort, blir så dyrt när någon annan måste laga på den åt mig...

Beklagar att sabba den illusionen. Läste en artikel att felprocenten (verkstadsbesök) på elbilar är högre än på fossilbilar. Varför? Jo för det finns två kategorier av tillverkare av elbilar: De som är nya biltillverkare och som alltså inte har erfarenheter av den anledningen. Och de som byggt bilar sedan Hedenhös men är nya på elbilar och därför inte har erfarenhet av den anledningen. Så ingen har någon längre erfarenhet och därför hög felprocent.  På mina gammla 80-tals bilar kunde det vara lite motorkrångel. Mina bilar från 00-talet och frammåt har jag bara haft motorproblem vid miltal  över 25000 mil.

Bussningar, fjädrar, länkarmar, bromsar, elsystem och övrigt som alla bilar har, oavsett drivmedel, har jag däremot haft mycket problem med, men så kör jag ånga mil per år också och kör långmilare.

 

Att verkstadsbesök en skulle bli färre med elbil baserat bara på att den drivs av el har jag därför svårt att se. Men oavsett det så vill jag gärna ha en, men först ska det kramas ur lite mer av det vi har idag🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...