Jump to content
Saturday 24 February 2024
IngemarE

Elbil är dyrt !

Recommended Posts

....men den här tar nog "priset", trots allt:

bild.png.38e6c1fa259a2f24ea72794679dd7b85.png

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det kan tyckas, med kika på vad motsv VW Tiguan kostar med motsv fartresurser.

Jag hittade en med 193 hk från 499.000. Då är vi fortfarande en bit ifrån.

Tillverkare har höjt priserna på förbränningsdrivna bilar till helt löjliga nivåer. Jag köpte en ny V60 D4 AWD aut med lbra utr inför julen -19 för 330.000. Den såldes våren -23 och jag fick 300' efter 6000 mil. Privat.

Nypriset utan utr var då 529.000 

 

Fullständigt löjlig prisökning. 

Men de allra flesta biltillverkarna har gjort detsamma.....

 

  • Like 3
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men missar ni verkligen att priset i denna annonsen faktiskt är över en halv miljon PER MÅNAD ?

  • Like 2
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reagerade och visa sambon att min nya elbil var ett klipp, innebär mera pengar på båten

Edited by Ockle
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste imorse att det är svårt att sälja begagnade elbilar och en snabb koll på blocket gav att man får ganska mycket begagnat i elbilsväg för 250 000 kr. Fortfarande mycket pengar tycker jag som köpte en i princip krångelfri bättre begagnad Renault Clio för 10 000 kr 2018 och som 6000 mil senare fortfarande känns helt ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Dava:

Läste imorse att det är svårt att sälja begagnade elbilar och en snabb koll på blocket gav att man får ganska mycket begagnat i elbilsväg för 250 000 kr. Fortfarande mycket pengar tycker jag som köpte en i princip krångelfri bättre begagnad Renault Clio för 10 000 kr 2018 och som 6000 mil senare fortfarande känns helt ok.

Mm, min nuvarande bil köpte jag för 5000 kr. Haft den i tre år i sommar, och visst kostar den lite i reparationer, men en elbil är så astronomiskt långt från vad jag både kan och vill lägga på en bil, att det är helt orealistiskt under överskådlig framtid. Att jag sen inte kan ladda den där jag bor är förstås i sig en dealbreaker, även om jag hade haft miljoner att köpa bil för...

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle teoretiskt sett kunna lägga 250 000 kr på en bil (tänk bara på vad jag sparat med min nuvarande och ränta på ränta på det) men tycker att osäkerheterna är allt för många, det är egentligen likadant med en begagnad bensinbil i samma prisklass.. min filosofi har alltid varit att jag kör tills något krånglar och sen kan jag köpa en ny äldre bil. Mindre reparationer kan jag göra själv och hittills på mina drygt 20 år som bilägare har det fungerat bra. 

 

Mitt stora problem idag är dels att bilar för under 10 000 kr är svåra att hitta och dels att jag inte längre har tid och möjlighet att åka runt och titta på gamla intressanta bilar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Dava:

Jag skulle teoretiskt sett kunna lägga 250 000 kr på en bil (tänk bara på vad jag sparat med min nuvarande och ränta på ränta på det) men tycker att osäkerheterna är allt för många, det är egentligen likadant med en begagnad bensinbil i samma prisklass.. min filosofi har alltid varit att jag kör tills något krånglar och sen kan jag köpa en ny äldre bil. Mindre reparationer kan jag göra själv och hittills på mina drygt 20 år som bilägare har det fungerat bra. 

 

Mitt stora problem idag är dels att bilar för under 10 000 kr är svåra att hitta och dels att jag inte längre har tid och möjlighet att åka runt och titta på gamla intressanta bilar...

 

Lätt jag kan köpa en elbil kontant i dag som pensionär och ändå behålla min Cumulus som jag nyttjar väl.

Det är bara att jag säljer mitt hus i fina skogskanten och sätter mig i en lägenhet.

 

Men jag har andra planer. Vad ska jag ha en fucking Elbil till?

Att glänsa med möjligen. Typ jag har råd minsann!

 

Vi har jag tre äldre bilar i gott skick. Som jag ständigt underhåller. De kommer absolut inte att gå ned i värde. Värdeminskningbefriade.

 

Nä gubbs.

Bor kvar i fina stugan i norra Värmland, som strax är betald, om jag vill.

Avyttrar ev båten som jag seglat på i huvudsak Vänern under 15 säsonger.

 

Är absolut inte tänkt lägga av friluftslivet, med jakt, fiske, mm.

 

Köper mig förmodligen en begagnad plåtis närmaste åren.

Har den då ständigt packad för turer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

 

Men jag har andra planer. Vad ska jag ha en fucking Elbil till?

Att glänsa med möjligen. Typ jag har råd minsann!

Tanken med Elbil är väl att man ska tro att användandet ska minska den globala uppvärmningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken är mycket god. Speciellt om var och varannan är beredd att offra mycket av den personliga ekonomin och handlingsfriheten för att tillgodose detta.

 

Och med detta sagt, sälja både hus o hem, såvida man inte har en

oanvänd mille i pluskan.

 

Alternativet kan vara att ta ett lån på 600 000 eller mer, för köp av elbil.

Verkar inte som om detta i slutänden blir en god affär.

För mig skulle det bli konken. I vart fall inte ha råd med en pilsner på bordet.

Kan ju inte typ dansa en sommar, och gömma huve likt en struts i sanden.

Efterräkningar lär komma som ett brev på posten.

 

Ställer frågan: Hur kan medelsvensson finansiera elbilsköpet?

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Hybro:

Tanken är mycket god. Speciellt om var och varannan är beredd att offra mycket av den personliga ekonomin och handlingsfriheten för att tillgodose detta.

 

Och med detta sagt, sälja både hus o hem, såvida man inte har en

oanvänd mille i pluskan.

 

Alternativet kan vara att ta ett lån på 600 000 eller mer, för köp av elbil.

Verkar inte som om detta i slutänden blir en god affär.

För mig skulle det bli konken. I vart fall inte ha råd med en pilsner på bordet.

Kan ju inte typ dansa en sommar, och gömma huve likt en struts i sanden.

Efterräkningar lär komma som ett brev på posten.

 

Ställer frågan: Hur kan medelsvensson finansiera elbilsköpet?

 

 

 

 

 

Första frågan var "Vad ska jag ha en fucking Elbil till?" Inte om ekonomin fanns. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Björn Gillberg, miljökämpen som blev känd för sin skjorttvätt med  Prädd, har räknat på ”total miljöavtryck” under en livscykel för elbil och dieselbil körd i USA ( trigger/exempel var Gretas roadtrip efter segeltur).

 

Det var i princip jämt mellan el och dieselbil pga hur elen produceras i USA (mycket fosilelkraft).

 

Applicerat på Sverige kan elbilen ha lägre fotavtryck beroende på att elen produceras med vatten och kärnkraft. Tyskland har 5-6 ggr högre CO2 kvot/kwh så den kalkylen kanske blir liknande USA.

 

Gasolbilar => etanolbilar => miljödieselbilar => elbilar => ättiksmotorer från Toyota kan bli nästa trend. 

Vi kan nog vara överens om att trenderna har skiftat en hel del.

 

Personligen lever vi miljövänligt mtp att vi sliter ut våra prylar utan tanke på vad som är modernt, elbil är för dyrt så hushållet kör äldre hybrid och äldre miljödiesel. 

Naturligtvis segelbåt för att minimera negativ påverkan på haven 😉

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev skippeer:

äldre miljödiesel.

Äldre miljödiesel! Den var ny! 😃

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites

580.000 kr i månaden för en bil. Där går nog gränsen för mig i alla fall😂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kille i bekantskapskretsen laddade fullt under sensommaren -23, i Mollösund på Orust, 850 kr, och då var det ingen båt utan nån slags Tessla eller nått.

Eller det kanske inte riktigt var det vi diskuterade? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En kille i bekantskapskretsen laddade fullt under sensommaren -23, i Mollösund på Orust, 850 kr, och då var det ingen båt utan nån slags Tessla eller nått.

Med 100 kWh batteri som standard, och kanske inte fullt urladdat, bör det ha varit runt 10 kr/kWh för den laddningen. Saftigt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Med 100 kWh batteri som standard, och kanske inte fullt urladdat, bör det ha varit runt 10 kr/kWh för den laddningen. Saftigt!

 

Ja det tyckte den killen också, han uppgav att det var dubbelt så dyrt som en laddning i Göteborg.

Nu vet jag inte hur stort batteri den bilen har, men han klarade stickan Stockholm- Göteborg på tre fulla laddningar. men klart det beror ju på hur tungt lastad bilen är och hur fort man kör.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Ja det tyckte den killen också, han uppgav att det var dubbelt så dyrt som en laddning i Göteborg.

Nu vet jag inte hur stort batteri den bilen har, men han klarade stickan Stockholm- Göteborg på tre fulla laddningar. men klart det beror ju på hur tungt lastad bilen är och hur fort man kör.

Då måste han ha ett väldigt litet batteri eller en extremt törstig bil. När åker Stockholm-göteborg så måste jag tanka typ 25-30 % (beroende på väder och vind) någonstans på vägen, givet att jag startar med 100% och jag har ett batteri på 77 kWh. Tar typ 10 minuter.

 

Räkna på totalt miljöavtryck är extremt svårt. Man måste se till alltifrån hur gruvor för mineraler funkar till att det faktiskt kostar koldioxidutsläpp att transportera fossila bränslen. Tror inte att någon i sitter på facit. Jag hoppas och tror i vilket fall att vid något miltal under bilens livslängd blir elbilen vinnaren miljömässigt. Är långt ifrån säker dock, finns för lite data på hur elbilar står sig på ålderns höst.

 

Edited by Yopphedi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då elbilen i annonsen som trådstartaren hänvisade till kostar drygt 580.000 kronor i månaden så får man hoppas man inte behöver ladda någon gång på sträckan Göteborg- Stockholm......eller returen Stockholm-Göteborg.....oavsett hur många gånger man kör den sträckan😄

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Yopphedi:

Då måste han ha ett väldigt litet batteri eller en extremt törstig bil. När åker Stockholm-göteborg så måste jag tanka typ 25-30 % (beroende på väder och vind) någonstans på vägen, givet att jag startar med 100% och jag har ett batteri på 77 kWh. Tar typ 10 minuter.

 

Räkna på totalt miljöavtryck är extremt svårt. Man måste se till alltifrån hur gruvor för mineraler funkar till att det faktiskt kostar koldioxidutsläpp att transportera fossila bränslen. Tror inte att någon i sitter på facit. Jag hoppas och tror i vilket fall att vid något miltal under bilens livslängd blir elbilen vinnaren miljömässigt. Är långt ifrån säker dock, finns för lite data på hur elbilar står sig på ålderns höst.

 

Jämförelse av miljöpåverkan mellan Hummer och Toyota Prius

https://www.nyteknik.se/fordon/hummer-renare-an-toyota-prius/723663

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, trewq said:

Jämförelse av miljöpåverkan mellan Hummer och Toyota Prius

https://www.nyteknik.se/fordon/hummer-renare-an-toyota-prius/723663

Mjo, men det där är ju en jämförelse mellan ganska likadana drivlinor där man kan anta att rätt så mycket är lika.

En prius från 2006 hade inte mycket till batteri och var då rakt ingen elbil.

 

Men en slutsats lutar ju åt att elbilen är vinnare "Vi brukar komma fram till att 90 procent av bilens utsläpp, eller energiförbrukning, sker under nyttjandetiden. Ungefär fem procent går åt när man bygger och lika mycket när man återvinner bilen, säger Niklas Gustavsson."😊 Men men. Det där var länge sedan..

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-01-14 vid 00:17 skrev skippeer:

Det var i princip jämt mellan el och dieselbil pga hur elen produceras i USA (mycket fosilelkraft).

Bara lite länk till forskning inom området,

"Union of Concerned Scientists har även de gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat “wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning."

Från https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev anuba:

Bara lite länk till forskning inom området,

"Union of Concerned Scientists har även de gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat “wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning."

Från https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Jag tycker det är fel att jämföra utsläpp land/stat var för sig. Elen känner inte av hur den har producerats och känner inte av några lands/statsgränser utan "åker" dit behovet finns om överföringskapaciteten finns. Så vi borde räkna på en totalmix fär hela Europa vid utsläppsberäkningar och detsamma borde gälla i USA också tror jag. Se på Danmark som har mycket "ren" vindkraft men som inte fungerar elmässigt om de inte hängde på Tysklands och Sveriges elnät för nätstabillisering. Listan kan göras lång på samverkansorsaker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev excel319:

Jag tycker det är fel att jämföra utsläpp land/stat var för sig. Elen känner inte av hur den har producerats och känner inte av några lands/statsgränser utan "åker" dit behovet finns om överföringskapaciteten finns. Så vi borde räkna på en totalmix fär hela Europa vid utsläppsberäkningar och detsamma borde gälla i USA också tror jag. Se på Danmark som har mycket "ren" vindkraft men som inte fungerar elmässigt om de inte hängde på Tysklands och Sveriges elnät för nätstabillisering. Listan kan göras lång på samverkansorsaker. 

Fast det är ju inte särskilt hederligt. Visst, en enskild elektron kan för stunden vara "producerad" i Tyskland, men Sverige är en kraftig nettoexportör av el, och vi exporterar nästan alltid. Undantaget är de allra kallaste vinterdagarna och enstaka andra dagar när det är produktionsbortfall pga oplanerade stopp i kärnkraftverk eller för svag vind för vindkraftverk.
 

Det allra mesta av den importerade elen kommer för övrigt från Norge (som primärt har vattenkraft, ca 90 procent, och bara några procent fossil elproduktion) och i viss mån Danmark (som har mycket vindkraft och andra fossilfria elproduktionsslag, men också ca 12 procent kol och olja). Väldigt lite, knappt fem procent av den importerade elen, kommer från länder som Tyskland och Polen, där det är mycket kol och olja.

För det senaste fullständiga mätåret, hösten 2022 till hösten 2023, exporterade Sverige ca 35.6 TWh el, och importerade ca 7.7 TWh el, varav 5.2 TWh från Norge.

 

När då, bevisligen, nästan all el i Sverige kommer från fossilfria produktionsmetoder, är det inte rimligt att räkna den som att den är lika smutsig som snittet för hela Europa. För el som plockas ut från det svenska elnätet kan man se den som till 90-95 % fossilfri.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

Fast det är ju inte särskilt hederligt. Visst, en enskild elektron kan för stunden vara "producerad" i Tyskland, men Sverige är en kraftig nettoexportör av el, och vi exporterar nästan alltid. Undantaget är de allra kallaste vinterdagarna och enstaka andra dagar när det är produktionsbortfall pga oplanerade stopp i kärnkraftverk eller för svag vind för vindkraftverk.
 

Det allra mesta av den importerade elen kommer för övrigt från Norge (som primärt har vattenkraft, ca 90 procent, och bara några procent fossil elproduktion) och i viss mån Danmark (som har mycket vindkraft och andra fossilfria elproduktionsslag, men också ca 12 procent kol och olja). Väldigt lite, knappt fem procent av den importerade elen, kommer från länder som Tyskland och Polen, där det är mycket kol och olja.

För det senaste fullständiga mätåret, hösten 2022 till hösten 2023, exporterade Sverige ca 35.6 TWh el, och importerade ca 7.7 TWh el, varav 5.2 TWh från Norge.

 

När då, bevisligen, nästan all el i Sverige kommer från fossilfria produktionsmetoder, är det inte rimligt att räkna den som att den är lika smutsig som snittet för hela Europa. För el som plockas ut från det svenska elnätet kan man se den som till 90-95 % fossilfri.

 

Ja, om den inte plockas ut i Sverige kan den åka till Tyskland som då minskar koleldandet. Allt hänger ihop och för den globala uppvärmningen spelar det ingen roll var strömmen konsumeras.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev excel319:

Ja, om den inte plockas ut i Sverige kan den åka till Tyskland som då minskar koleldandet. Allt hänger ihop och för den globala uppvärmningen spelar det ingen roll var strömmen konsumeras.

Men det är ju det den gör. Vi exporterar massvis till Tyskland. Men de importerar inte för att minska sin egen produktion, utan för att komplettera, så det funkar inte så att det blir en minskning...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr tog många västländer råvaror från tex Afrika.

Idag offrar Sverige sin miljö för att exportera ”råvaran” el till Tyskland.

Blir spännande att se hur många VKV farmer som konkar för det verkar vara röda siffror på sista raden.

 

Positiva tankar: snart kommer det första vårtecknet i Svedala, Båtmässan i Gbg.

Årets projekt till båten blir ny starkare generator, längtar 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

intressant det här, fel pris helt klart. 30 TWh är många KWh  (30 miljarder) som exporteras årligen!

undrar vad det kostar att tillverka dessa, sedan finns det olika påslag som iaf jag får betala .

finansinspektionen tog ett bolag i örat för länge sedan men var inte intresserade i nuläget , B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bemek:

intressant det här, fel pris helt klart. 30 TWh är många KWh  (30 miljarder) som exporteras årligen!

undrar vad det kostar att tillverka dessa, sedan finns det olika påslag som iaf jag får betala .

De går ju rejält plus på att sälja överskottet. Det minskar kostnaderna för oss, inte ökar dem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...