Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Terri

Stöldbegärliga grejer

Rekommendera Poster

Skall parkera på Landvetter några veckor. Tänkte lägga ett extra bilbatteri i bilen ifall att den inte startar vid hemkomsten. Men är bilbatteri stöldbegärligt och lockar till inbrott? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Terri:

Men är bilbatteri stöldbegärligt och lockar till inbrott? 

Knappast.

Snarast är väl det faktum att det står ett extra batteri i bilen en signal om att det kan vara kasst/bilen har problem med batteriet. Ingen ju som vet om det är det utbytta eller fungerande som står där.

 

Men sedan behöver du väl inte ha det stående synligt ?  Har du inte bagagerumsgardin eller en sedan så är det ju bara att lägga en filt eller något lite slarvigt över det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Skall parkera på Landvetter några veckor. Tänkte lägga ett extra bilbatteri i bilen ifall att den inte startar vid hemkomsten. Men är bilbatteri stöldbegärligt och lockar till inbrott? 

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Knappast.

Snarast är väl det faktum att det står ett extra batteri i bilen en signal om att det kan vara kasst/bilen har problem med batteriet. Ingen ju som vet om det är det utbytta eller fungerande som står där.

 

Men sedan behöver du väl inte ha det stående synligt ?  Har du inte bagagerumsgardin eller en sedan så är det ju bara att lägga en filt eller något lite slarvigt över det.

Det som framförallt stjäls är ju små saker som är lätta att bära med sig och som kan ge en snabb inkomst vid försäljning, häleri, typ dyrbara solglasögon, kameror, laptoppar, verktyg (att begå nya inbrott med) etc. Ett tungt bilbatteri som dessutom kan riskera att läcka ut frätande syra är väl ingenting en tjuv vill släpa på... (om tjuven då inte nyss stulit en bil med startproblem...).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog större risk för inbrott i bostaden om bilen står på flygplatsen en längre tid.

I somras var det ett flertal som drabbades av inbrott i bostaden bara för att bilen stog på långtidsparkeringen.

"Polisen varnar nu resenärer som parkerar sin bil på långtidsparkeringen på Landvetter flygplats. Då man sett ett samband mellan inbrott och bilar parkerade på flygplatsens parkeringar." 

https://sverigesradio.se/artikel/polis-risk-for-inbrott-nar-bilen-parkeras-pa-landvetter

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tillåtet att ta bort registreringsskyltar vid parkering på en flygplats ?
Man betala ju vid utfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Är det tillåtet att ta bort registreringsskyltar vid parkering på en flygplats ?
Man betala ju vid utfarten.

Kolla med de som äger/driver parkeringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag vågar inte använda bagageutrymmesgardinen, då undrar de vad som döljer sig där under. En slarvigt lagt filt över, är en idé. Jag hade tänkt lägga batteriet i en pappkasse slarvigt lagd på sidan som om den vält omkull, och öppningen precis utom synhåll utifrån. ; ) Men inbrottstjuvar är nog sluga och genomskådar när man försöker trixa undan saker.

Jag tänker för övrigt tömma handskfacket, och ställa det öppet.

 

Det lutar nog åt att bara ställa batteriet helt öppet på golvet. För övrigt kanske det inte är någon vits med att ta med extra batteri, om jag ändå har laddat batteriet strax innan jag åker. Ett bilbatteri laddas väl inte ur snabbare bara för att det är kallt ute? Bilen är ju helt avstängd, endast den lilla larmlampan blinkar under vindrutan.

 

Jag bor i lägenhet. Jag tror det är mest risk för inbrott hemma när man reser bort ifall man bor i eget hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepet i just det här fallet är kanske att övervinna inbrottstjuvarna psykologiskt till att tro batteriet är kasst. Ställa det på ett nonchalant sätt, med lite annat skräp strött runt omkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Terri:

Tack för svar.

 

Jag vågar inte använda bagageutrymmesgardinen, då undrar de vad som döljer sig där under. En slarvigt lagt filt över, är en idé. Jag hade tänkt lägga batteriet i en pappkasse slarvigt lagd på sidan som om den vält omkull, och öppningen precis utom synhåll utifrån. ; ) Men inbrottstjuvar är nog sluga och genomskådar när man försöker trixa undan saker.

Jag tänker för övrigt tömma handskfacket, och ställa det öppet.

 

Det lutar nog åt att bara ställa batteriet helt öppet på golvet. För övrigt kanske det inte är någon vits med att ta med extra batteri, om jag ändå har laddat batteriet strax innan jag åker. Ett bilbatteri laddas väl inte ur snabbare bara för att det är kallt ute? Bilen är ju helt avstängd, endast den lilla larmlampan blinkar under vindrutan.

 

Jag bor i lägenhet. Jag tror det är mest risk för inbrott hemma när man reser bort ifall man bor i eget hus.

Är inte den enklaste lösningen att lyfta ur det dåliga batteriet ur bilen och skruva dit det friska innan du åker ut till flygplatsen?

 

Om du tänker använda det dåliga batteriet även efter hemkomsten så kan du väl förvara det hemma under resan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enklare alternativ är att bara koppla loss batteriet elektriskt. Då blir urladdningen minimal. Bara att koppla in igen när du är tillbaks och ska köra hem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Terri:

Jag tänker för övrigt tömma handskfacket, och ställa det öppet.

Om du lämnar handskfacket öppet är batteriet garanterat tomt när du kommer hem!!

Handskfack brukar ha belysning som tänds när det är öppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Ett enklare alternativ är att bara koppla loss batteriet elektriskt. Då blir urladdningen minimal. Bara att koppla in igen när du är tillbaks och ska köra hem.

 

Det är för enkelt.😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng i ett par skruttiga startkablar i stället. De är för billiga för att vara värda jobbet att bryta sig in i bilen. Själv har du möjlighet att få hjälp av någon med en bil som startar efter ett par veckors stillestånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste va ett jobbigt liv om man t.o.m. är rädd för att ett extra batteri ska stjälas ur bilen.

Ett förslag är att teckna en assistansförsäkring då behöver du bara hålla reda på bilen och mobilen så får du hjälp på plats.

https://assistansbolaget.nu/teckna-forsakring/?utm_source=google+ads&utm_medium=cpc&utm_campaign=12905248307&utm_content=121077155469&utm_term=bärgning försäkring&gclid=EAIaIQobChMIvv2iuO-BgwMVDTgGAB3o6QfsEAAYASAAEgKv9vD_BwE#/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Måste va ett jobbigt liv om man t.o.m. är rädd för att ett extra batteri ska stjälas ur bilen.

Ett förslag är att teckna en assistansförsäkring då behöver du bara hålla reda på bilen och mobilen så får du hjälp på plats.

https://assistansbolaget.nu/teckna-forsakring/?utm_source=google+ads&utm_medium=cpc&utm_campaign=12905248307&utm_content=121077155469&utm_term=bärgning försäkring&gclid=EAIaIQobChMIvv2iuO-BgwMVDTgGAB3o6QfsEAAYASAAEgKv9vD_BwE#/

Visst kan livet vara jobbigt, själv har jag blivit bestulen på en matlåda med tre av mammas goda pannkakor vid ett inbrott i bilen för många år sedan. Inget annat stals, undrar om dom var hungriga?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Rascal:

Visst kan livet vara jobbigt, själv har jag blivit bestulen på en matlåda med tre av mammas goda pannkakor vid ett inbrott i bilen för många år sedan. Inget annat stals, undrar om dom var hungriga?

Hade inbrott i arbetsbilen för 20 år sen och dom stal laddkabeln till telefonen och ca 50 kr i mynt.

I kofferten låg det verktyg för ca 500-700 tusen kronor, bilen va utrustad med centrallås så det va olåst i koffertluckan😁.

Ibland har man tur!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan ägde jag en Mercedes 450. Åkt till Danmark med färjan så den var parkerad ett par dagar,i centrala Göteborg.När jag kom tillbaka såg att dom slangat bränsle.Jag blev full i skratt,jag hade monterat en dieselmotor i denna bilen,undrar hur långt dom kom. 🤣 Ronnie

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

Ett enklare alternativ är att bara koppla loss batteriet elektriskt. Då blir urladdningen minimal. Bara att koppla in igen när du är tillbaks och ska köra hem.

 

Det är inte alla bilmodeller som gillar att bli spänningslösa. Det kan bli en del knas när systemet spänningssätts igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev excel319:

Det är inte alla bilmodeller som gillar att bli spänningslösa. Det kan bli en del knas när systemet spänningssätts igen. 

Dåligt konstruerade bilar i så fall. Bör man undvika. Jag behöver visserligen trycka in en kod i radion när bilen varit batterilös, men det kan jag leva med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-08 vid 10:13 skrev Terri:

Skall parkera på Landvetter några veckor. Tänkte lägga ett extra bilbatteri i bilen ifall att den inte startar vid hemkomsten. Men är bilbatteri stöldbegärligt och lockar till inbrott? 

Har mycket begränsad egen erfarenhet av att parkera på flygplatsparkeringar då jag bor så till att jag kan åka annat färdsätt, men de jag vet som stått längre tider och sedan fått startproblem har bara kontaktat någon vakt på parkeringen och fått starthjälp. Var tydligen inte ovanligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-09 vid 11:29 skrev Ronnienr10:

För många år sedan ägde jag en Mercedes 450. Åkt till Danmark med färjan så den var parkerad ett par dagar,i centrala Göteborg.När jag kom tillbaka såg att dom slangat bränsle.Jag blev full i skratt,jag hade monterat en dieselmotor i denna bilen,undrar hur långt dom kom. 🤣 Ronnie

Det skrevs någonstans i någon båttidning att dieseltjuvar slangat diesel ur uppställda båtar, men i ett fall hängde slangen kvar över bordläggningen, man hade öppnat och slangat ur septiktanken...

2023-12-09 vid 15:21 skrev ChristerN:

Har mycket begränsad egen erfarenhet av att parkera på flygplatsparkeringar då jag bor så till att jag kan åka annat färdsätt, men de jag vet som stått längre tider och sedan fått startproblem har bara kontaktat någon vakt på parkeringen och fått starthjälp. Var tydligen inte ovanligt.

Batterier är inte det första man stjäl ur bilar, dom är för tunga och otympliga att bära med sig.

Bensinstationen vid Landvetter har, eller hade iallafall tidigare en lättbärgare med texten "STARTHJÄLP" på sidan.

Sannolikt förekommer det startproblem titt som tätt på denna långtidsparkering.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många flygplatser erbjuder gratis starthjälp för sina kunder......

Och som sagt, att någon skulle stjäla ett batteri känns inte sannolikt, om de nu inte själva behöver starthjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bagagerumsgardin kan man absolut inte använda. Det leder till inbrott. 

 

Jag har faktiskt minst två gånger fått inbrott i en helt tom bil pga att bagarerumsgardinen vatit fördragen. 

 

Numera åker den omedelbart in i förrådet när jag skaffat mig en ny bil och åker inte tillbaks in i bilen förrän bilen ska avyttras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips! Jag är inte säker på att bilen går att låsa (alla dörrarna) om batteriet helt kopplas ur.  Nyckeln går till förardörren som är kopplad till centrallås (elektriskt?) för de andra dörrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 12/9/2023 at 8:53 AM, Wildeside said:

Måste va ett jobbigt liv om man t.o.m. är rädd för att ett extra batteri ska stjälas ur bilen.

Det värsta är inte att bli av med en sak, utan själva kränkningen. Vi är inte vana vid att bli utsatta för brott.

 

Vi hade inbrott i vår vindskrubb (första gången någonsin vi blivit utsatta för brott), och det verkar ha kommit inifrån huset (omständigheterna pekar på delar ur Styrelsen, som länge hade gått och glott med sura miner, och absolut skulle veta vad jag plockade med. De kunde ha frågat oss, istället för agera "Kling och Klang". Men det erkänner de aldrig. De lindade in det och kallade det för "oinbjudna gäster". Gränslösa personer, som tycker allt är ok, även brottsliga handlingar så länge de kan komma undan med det), och det har varit väldigt obehagligt och jobbigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Terri:

- - -

Vi hade inbrott i vår vindskrubb (första gången någonsin vi blivit utsatta för brott), och det verkar ha kommit inifrån huset (omständigheterna pekar på delar ur Styrelsen, som länge hade gått och glott med sura miner, och absolut skulle veta vad jag plockade med. De kunde ha frågat oss, istället för agera "Kling och Klang". Men det erkänner de aldrig. De lindade in det och kallade det för "oinbjudna gäster". Gränslösa personer, som tycker allt är ok, även brottsliga handlingar så länge de kan komma undan med det), och det har varit väldigt obehagligt och jobbigt. 

Om det är så som du beskriver så är det för j- - t. Styrelsen i en brf (jag uppfattar dig som att det är en sådan boendeform) har ingen rättighet att gå in i varken lägenheter eller enskilda förråd (det kan finnas undantag vid akuta problem t.ex. vattenläcka men då ska det omedelbart meddelas).

 

Det finns väl bara en enkel lösning att hantera en oseriös brf-styrelse. Byt ut den vid nästa årsmöte och nästkommande (det brukar vara två-årsmandat). Men det kräver så klart att du kan söka rätt på några andra medlemmar som är villiga att ta över....

Det finns väl bara ett effektivt sätt att lösa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge sedan hade jag en kollega som brukade lossa locket på tändningsfördelaren och vrida det ett halvt varv och sedan sätta fast det. Det gjorde han för att vara säker på att bilen skulle finnas kvar när han kom tillbaka från sin resa... (Inget jag skulle rekommendera - men det funkade för honom). 

En annan kollega brukade alltid lämna bilen olåst, med handskfacket öppet. Det blev mindre skador på bilen på det viset och man väcktes inte av något billarm på nätterna, tyckte han.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att låsa bilen är ofta ett försäkringskrav.

 

Motsvarar som att låsa fast utombordaren vid akterspegeln, med resultat att tjuven sågar bort akterspegeln i stället att bara skruva loss utombordaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Carl_XII:

För länge sedan hade jag en kollega som brukade lossa locket på tändningsfördelaren och vrida det ett halvt varv och sedan sätta fast det. Det gjorde han för att vara säker på att bilen skulle finnas kvar när han kom tillbaka från sin resa... (Inget jag skulle rekommendera - men det funkade för honom). 

En annan kollega brukade alltid lämna bilen olåst, med handskfacket öppet. Det blev mindre skador på bilen på det viset och man väcktes inte av något billarm på nätterna, tyckte han.

 

 

Jag plockar bort rotorn i hobbybilens fördelardosa, ibland sätter jag dit en trasig rotor istället.

Tyvärr är detta knep inte tillämpbart om man har en dieselmotor.

En dold strömbrytare i solenoidens krets är ett annat knep. På bilar med växelspak kan man sätta en sådan strömbrytare under växelspaksdamasken men så att man kan manövrera den ändå. Kanske för enkelt då detta tips finns eller funnits på Youtube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-09 vid 00:27 skrev Rascal:

Om du lämnar handskfacket öppet är batteriet garanterat tomt när du kommer hem!!

Handskfack brukar ha belysning som tänds när det är öppet.

Man kan tydligen får drag om man kör men handskfacket öppet enligt den här, 3:50 in, 😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...