-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
Plotter och autopilot tillsammans är bra grejer när vi går längre sträckor i öppen sjö för motor eller i skapligt lungt väder. Bara att lägga en rutt, koppla in ap och njut av friheten. Naturligt vis med full uppsikt över omgivningen.
-
Söken och I skolen finna, som det står i skriften. https://www.maringuiden.se/forum/topic/4670-jofa-winth-435/ https://www.sokbat.se/motordatabas/jofa/winth-435
-
Jag tycker det låter normalt. Fins det ingen stoppskruv att justera tomgången med? Stoppar man motorn genom att dra tillbaka reglaget så långt det går eller är det ett stoppreglage också. Jag har glömt bort, för det är 40 år sedan jag skruvade med en sådan senast, men då blev det en hel semester i kompisens nyinköpta båt.
- 7 svar
-
- 1
-
-
Det sitter en separat varvtalsgivare på den motorn och både G och W kommer från den. Signalen tas alltså inte fråm generatorn.
-
Kolla att choken fungerar som den ska.
-
Jag vet. Just det var ett dåligt exempel.
-
Ja, man kan undra över varför en ugn eller t.ex. ett kylskåp ska vara uppkopplade. Men, beroende på situation är det ibland smart. Som exempel, mågen och jag var till fjällen för att åka skidor och han hade lånat en stuga av en bekant. På kvällen serverade han mig en kall öl. Ca. en kvart efter det ringer stugägaren och säger till mågen att han glömt att stänga kylskåpsdörren. Inte så dum funktion. Tänk om ägaren gjort samma sak när han lämnade stugan för att åka tillbaka hem. Då kunde dörren stått öppen flera veckor. Hur många har inte funderat över om de dragit ur strykjärnet, när de åkt på semester och kanske t.o.m. vänt om för att kolla.
- 46 svar
-
- 1
-
-
Vad händer om sense-kabeln lossnar från referenspunkten? Slutar generatorn att ladda, laddar med okompenserad spänning eller kommer den att kräma på? Det sistnämnda verkar inte troligt.
-
Jag tror inte ett de ska vara sammankopplade. Det ser ut att vara en flatstiftskontakt på den bruna och, om jag läser kopplingsschemat rätt, så kommer den från laddlampan och ingår i magnetiseringskretsen. https://www.ballad.no/InstruksojnsbokVP2002.pdf Den ska i så fall sitta på generatorns 61-anslutning. Om den inte är ansluten så kommer, troligen, inte generatorn att ladda. Vi har flera här på forumet som är bättre bevandrade än mig på det elektriska, så vi får hoppas att de kan bekräfta eller rätta mitt svar.
-
Inte så många hamnar som lyfter segelbåtar med masten på.
-
För mig skulle det bli någon dag eller så. Skilda världar.
-
Inte alla marinor som har möjlighet att lyfta med maten på och då blir det inget snabbjobb över dagen.
-
Har du tänkt på att överbygget ger vridstyvhet till skrovet. Borttagande måste kompenseras på annat sätt.
-
Jag har en Suzuki 2,5 fyrtakt och på den har jag oljefyllt cylindern några ggr, när "någon" inte lagt den stabilt utan den vid transport hamnat fel. Jag har då tagit ur stiftet och försiktigt dragit en tio ggr för att få ut så mycket olja som möjligt. Sedan har jag gjort ren stiftet noga och sedan hällt lite bensin i stiftet innan montering. Den brukar då starta och gå en liten stund under kraftig rökutveckling fär att sedan dö. Samma procedur med stiftet och då brukar den gå. Kraftig avgasrök i upp till en minut.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Kan ju vara av den enkla anledningen att det inte finns annat att tillgå där man bor/har båten.
- 18 svar
-
- 1
-
-
https://www.xlmoto.se/product/branslefilter-universal-for-5mm-slang_pid-8451000001?gclid=CjwKCAjw5P2aBhAlEiwAAdY7dE5-K35wuN05NJKZLWu4jFMDEicb0f-8YPrVkySRa7YKAzF8ajuqdxoCMr4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Eller kolla hos https://varmedoktorn.com/
-
Nu kanske jag tänker fel, men om den yttre packboxen är dålig och släpper igenom vatten så kommer det in vatten i växelhuset. Om den inre är ok så håller den trycket du pumpat upp. Packboxarna tätar ju åt var sitt håll.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Med mångårig erfarenhet från pappers och massaindustrin så vet jag att svaveväte är inget man tar lätt på. Mycket giftig och explosiv. Men hur det blev aktuellt nu förstår inte jag heller. Får nog läsa på lite ytterligare. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svavelväte
- 4 svar
-
- 1
-
-
Och avdriften kommer som ett brev på posten. I alla fall den gamla Posten.
- 64 svar
-
- 2
-
-
-
Det man trots allt kan ta till sig är att vi /många bär ombord olika batteridrivna föremål som elcyklar/sparkcyklar, drönare m.m. och där är inte batterierna Li-järnfosfat (LiFePO4) baserade.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Är kanske inga direkta nyheter, men intressant läsning i alla fall. https://www.pantaenius.com/se-sv/aktuellt/tips-och-raad/forebygga-tips-och-rad/news-detail/news/litiumbatterier-oeverlagd-fara/
-
Jag är av samma uppfattning som dig, men det känns som om inte alla är det. Men detta var långt från ts fråga, så vi stänger sidospår nu, tycker jag.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Du verkar ha stor tilltro till båtägares kunskaper. Min erfarenhet är den motsatta. Det blir färre och färre som är genuint båtintresserade och att fixa själva. Allt går att betala för, bara jag kommer ut på sjön. Hem kan man alltid ta SSRS. För ett par år fick jag hjälpa en båtägare, när han om med sin flera miljoners båt, att skarva linan till förtöjningsbojen. Det fattades ett par meter och han hade ingen aning om hur man skarvade en lina på ett säkert sätt.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Jag tippar på Boström 31. Oftast förkortat till B31.
- 2 svar
-
- 1
-
