-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
https://www.maringuiden.se/forum/topic/41086-vilken-motor-till-nimbus-26-epoca/
-
Halva priset https://www.amazon.de/-/en/HSGM-Hot-Cutter-HSG-0-Blade/dp/B01C800MNE/ref=sr_1_5?keywords=heißschneider&qid=1678716445&sr=8-5
-
Jag tycker det blir hårt och vasst när man bränner, så jag brukar tagla eller använda krympslang i stället.
- 17 svar
-
- 1
-
-
Vad är de andra två svarta slangarna till för. Vv-beredare?
-
En modern husvagn har ett elsystem som är skonsamt för batterierna/batteriet. Hjärnan i systemet är en laddare med inbyggt relä och lastutgång. Vid tillgång till 230V laddar enheten batterierna/batteriet och förser samtidigt vagnen med 12V. Batterikretsen är då skild från vagnens 12V systemet. När 230V försvinner släpper relät och vagnen får spänning från batteriet. På detta sätt luras inte smartladdaren av att man kopplar i och ur laster, vilket kan leda till att batteriet laddas sönder.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Håller med om att det är mycket jobb och ekonomisk oförsvarbar att fixa till den till nyskick. Men sedan beror det på vad båten ska användas till och var den ska användas och i vilket skick ts vill ha när allt är klart. Durkplåten är med all säkerhet ditlagd som ett kastdäck.
-
Jag har tittat på din båtklubb nu och ser att den är ideellt driven av klubbmedlemmar inklusive kranförarna. I det fallet så ser jag det som väldigt svårt att stämma klubben för att få sjösätta. Stämma går ju, men om kranförarna hävdar försiktighetsprincip och samvetskval för att sjösätta en båt med konstaterad TBT, så blir det svårt att få till sjösättningen i alla fall. Det blir kanske att ta en kranbil för att få bort båten från klubbens område.
-
Jag använder parafinolja. Finns i färghandeln till en bråkdel av vad båtbutikerna tar.
- 5 svar
-
- 2
-
-
-
Nu hade du otur när du läste eller om det är ordförståelsen som brister. Men du blev väl så glad när du läste uppehåll, så resten försvann?
-
Fisklarm?
- 3 svar
-
- 1
-
-
Jag tror att man får bättre backegenskaper på en 78:a med 12hk och folding än med original 7,5 hk och fast propeller. Men det är bara min gissning.
-
Lite nyfiken bara. Vad har de bytt till för motor. 13 hk måste göra underverk i den båten. Om det är värt att byta propeller är ju ett individuellt val. Finns pengar så är det bara att byta . I annat fall blir det att lägga till i prioriteringslistan och sedan bocka av.
-
Det är inte bara totalvikt som räknas. I ditt fall är det vikt över 1280 i första hand som blir överlast.
-
https://www.rollinghomes.se/boter-for-overlast-borjar-redan-vid-35-kilo/
-
Jag har köpt hela min segelgarderob, stor genua och glider, hos Gran och är supernöjd. Men det är sju år sedan senaste köp och tiderna förändras eller jag tror mer rätt är att säga att säljarna är utbytta av olika anledningar.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Att man skulle hitta legionellabakterier i villamiljö är mycket mycket osannolikt. Skillnaden i systemuppbyggnad i villor och stora anläggningar är väsenskilld. I villor har vi en vvb som håller 75-90 grader och efter den en termostatstyrd blandningsventil som oftast är ställd på 55-60 gradet och därifrån direkt till tappstället. Detta ger långa svarstider vid tappstället när varmvatten önskas. Större anläggningar kan byggas på lite olika sätt, beroende på uppvärmningsmedia. Gemensamt är dock att de har en cirkulationskrets för varmvattnet och den har oftast en temperatur på 50-60 grader. Cirkulationskretsen ger snabba svarstider för varmvattnet till tappstället. Sedan finns det vvx och accumulatortankar i systemet. Legionellabakterierna överlever i cirkulationskretsen och det i synnerhet om styrningen inte fungerar bra utan att vattnet blir ännu kallare.
- 23 svar
-
- 1
-
-
Med 70 hk 2-takt utan powertrim överplanar den vid ca 32 knop. Inte så trevligt.
-
Vilken 85:a har du haft? Min 70 hk Evinrude vägde strax över 100 kg. Jag skulle behålla nuvarande motor och gasa lite mindre. 70 hk 2takt är på gränsen till för lite.
-
Om jag kommer ihåg rätt från experiment på gymnasiet, så ju mer härdat ett stål är dessto känsligare/sprödare, enklare att slå upp, blir det vid kraftig nedkylning. Här kan säkert Hybros yrkeserfarenhet rätta mig om jag har fel.
-
Vem blir förvånad över att ts målar över en förbjuden färg med en som är icke godtjänd för det vatten TS har sin båt i.
-
Ta en husvagn i stället. Billigare och när man kommer till målet är det bara att koppla loss och utforska omgivningarna med bilen. Boendet står kvar. Toppen för livet före och efter båtsäsongen.
-
En betraktelse jag gjort när det gäller båtliv och sommarstugor är att allt har blivigt flådigare och att utövarna har förändrats. I början av 70 -talet när jag började med utförsåkning i fjällen, så var stugorna små och de som var där hade ett genuint skidåkningsintresse. Det fanns t.o.m. de som tältade bara för att få åka skidor. Fordonsparken var av det skruttigare slaget. När så båtlivet började med övernattningsbar båt i slutet av 70-talet var det samma sak. De skruttigaste bilarna stod på hamnparkeringen och sommarstugorna i skärgården var inte mycket att skryta med. Det var oftast familjer som samlats kring ett brinnande intresse och då var inte bilar något man hade råd att lägga så mycket pengar på. Idag står de flådigaste bilarna på hamnplanen och stora båtar ligger vid bryggorna. Samma sak i fjällen där fina bilar står utanför fina stugor. I skärgården har också husen blivit större. Naturligtvis har de flesta fått det bättre men jag tror att de med små medel som förr lade de pengar de hade på båt eller/och fjälliv har blivit utkonkurerade och har idag inte råd. Detta kan naturligtvis skilja var i landet man har sin referensram. Sedan -79 till idag har löneutvecklingen varit +63% efter borträkning för inflation. Spelar också roll.
- 52 svar
-
- 2
-
-
Jag hade problem med vatten i bränsletanken när nuvarande båt var ny för mig. Det visade sig att slangen till avluftningen saknade svanhals, så ibland när jag tvättade båten kom det vatten in genom avluftningen. Tog ett tag att identifiera det problemet.
- 13 svar
-
- 2
-
-
Nja, jag menade mest att försöka skicka båten till Norge i stället för att ta hand om skiten i hammalandet påminner om skräpdumpning via export till andra länder. Gäller både lagliga och olagliga expoprter. Låt någon annan ta hand om skiten mentalitet.
