-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
Så som det är gjort på ts båt är ju som som det har diskuterats i andra trådar att man ska göra för att säkerställa funktionen av hävertbrytaren. Ta bort membranet och sätt på en slang. Då har man full koll på om det kommer vatten och släpper in luft, om slangen är rätt dragen så det inte bildas ett vattenlås någon stans på vägen.
-
Det är intressant att se vilka båtmodeller som ges som förslag. Fråga är, hur kommer TS att segla. Hur aktivt vill han segla, för i min värld spänner förslagen mellan, i hästvärlden, allt mellan engelskt fullblod och ardenner.
-
Med dieselpriserna idag, varierar lite mellan olika delar av landet och mack, så är det en faktor 0,77 att räkna med vid förbrukning blandad körning med bil. Hur det blir vid högre konstant belastning typ planande båt vet jag inte men jag tror inte att det är till bensinmotorns fördel. Ser man till uppgivna förbrukningar och räknar 0,77 så blir kostnaden likvärdig för de båda bränslena.
-
När jag skulle köpa nya segel så kollade jag på olika loft och deras hemsidor. Skickade in mina önskemål och fick några offerter. Ett företag stack ut och det har ett barrträd som logga. Därifrån ringede en kille och undrade hur jag seglade, vad jag prioriterade, hur många rev och önskemål om på vilken höjd de skulle sitta, prebend, enkel eller dubbeltaft, dukkvalité m.m. Det blev avgörande för min del och inte priset. Seglen kom i utlovad tid och passade perfekt. Har sedan även köpt en Glider från samma företag, som också passade perfekt.
-
På min TV ser jag programmet på Kanal 5. Inte samma ägare som TV4.
-
Kolla om överhettningsskyddet T2 har löst ut.
-
Lite mer än 50W är det allt. https://www.bussmagasinet.se/2022/10/solen-ska-halla-luleabussar-rullande/ Och lite mer på samma tema https://www.bussmagasinet.se/2022/08/solceller-pa-dieselbussar-minskar-utslapp/
- 12 svar
-
- 1
-
-
Men innan man dödförklarar batteriet kanske det är billigare att hitta varför det är en diskrepans mellan batterimätaren och smartcraftinstrumentet?
- 7 svar
-
- 1
-
-
Tro det eller ej, men så var det, dessvärre kunde jag inte med att ta en bild, då delar av besättningen hade party där uppe. Det var iallfall pelargonier i den ena lådan, vad det det var i den andra vet jag inte Kanske såg ut så här i den andra lådan?
-
Man ska prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin. Ditt val.
- 16 svar
-
- 2
-
-
Om du har fel beror lite på vilken definition av vakuum som ska användas. Ska den strikta användas där vakuum betyder lufttomt, så måste du ut i rymden för att uppnå det. Inte ens de kraftigaste "underttyckspumparna" klarar av att gör ett utrymme helt lufttomt. Hos gemene man är vakuum det samma som undertryck i varierande grad. Så det är bara att välja om du har rätt eller fel.
- 16 svar
-
- 3
-
-
Tidigare ägaren, som du nämner, hade en VP 200D. Men den uppgiften kanske du hittat själv?
-
78:an är en trevlig och livlig båt att segla, om man gillar det. Man lär sig mycket om trimningens påverkan på fart och lutning. Optimalt är 23 graders lutning på kryssen. När vinden är byig, vilket den nästan alltid är på Vänern, så får man jobba mycket med storen för att undvika uppskärningar. Med en orädd besättning och när du vant dig med båtens egenskaper ska du se att det går att få bra fart i hård vind. Själv gjorde vi 8,5 knop i snitt över 35M som rekord.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Det handlar inte bara om vindstyrkan, för mig, utan minst lika mycket riktningen samt vilken sjö vinden skapar. Dikt bidevind i de vindstyrkor du beskrev undviker jag om jag kan. En slör i 10-14 m/s kan vara fint. Byig vind är jobbigare att segla i än jämn. I somras gjorde vi en tur på 40M. Det lovades vind mellan 8 och 12 och vi skulle få slör. Verkligheten blev 12 till 23, men det var bara att bita ihop.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Jag tog bort foten och kratsade sedan ur distansmaterialet men en något avkortad insexnyckel och en borrmaskin. Blåste rent och fyllde utrymmet med epoxy.När allt härdat borrade jag ett nytt hål och återmonterade foten, men lade en stor syrafast bricka också mellan fot och däck. Normal tätningsförfarande också naturligt vis
- 31 svar
-
- 1
-
-
Att stöttorna eller rättare sagt plasten runtomkring dem, inte håller för att dra sig upp ur sittbrunnen med kan jag se spår av från tidigare ägare (känt men nästan enda problem med Albin 78) Men det är ett problem som är lätt att åtgärda. Har gjort det på två 78:or.
- 31 svar
-
- 1
-
-
Korrosion, som inte går att inspektera. Därför ska man inte använda de plastskydd som finns till vanten heller. Detta gäller vid användande i salthaltig miljö.
- 31 svar
-
- 3
-
-
-
Jag har också för mig att det i alla fall har varit det. Det fick inte vara plastbelagd wire heller.
- 31 svar
-
- 1
-
-
Är ju inte hela världen om TS bryter bort motorbatteriet, om det finns ett förbrukningsbatteri inkopplat i generatorkretsen. Sedan förstår inte jag heller varför man ska koppla bort det vid motorgång.
-
Om cirkulationspump fungerar och får spänning så ska det komma vatten ur slangen som syns på bilden. Det är returen från pumpen. Pumpen tar vatten från botten av expansionskärlet, genom värmeväxlaren, in i motorn och sedan tillbaka till kärlet. Pumpen startar när man vrider på ett snäpp på startnyckeln. Det finns säkert andra varianter också, men så fungerade min kylning.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Jag tror merparten av ljudet kommer från motorkåpan. Inte själva kåpan då utan det som finns under densamma. Insugsljudet är en stor del. Uttern och Flipper hade ljuddämpande kåpor på en del av sina båtar på slutet 70 och in på 80-talet. Jag tror det var ett tillbehör.
-
Så är laddarna i husvagnar uppbyggda. Utan 230V driver batteriet alla 12V förbrukare. Vid inkoppling av 230V drar ett relä och 12V drivs via en lastutgång samtidigt som batteriet laddas vi en annan utgång. Batteriet är då skiljt från 12V förbrukningssystemet
