-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
Export är ingen bra idé 3.3 Reguleringer I Norge var det liten oppmerksomhet omkring TBT inntil midten av 1980-årene da det ble fokusert på mulige uheldige konsekvenser for norsk akvakultur av at TBT ble benyttet på mærer (se bl.a. Berge 1987). Forbud mot bruk i denne sammenheng kom i 1989. Omtrent samtidig ble det, med mindre unntak, forbudt å bruke TBT-holdig maling på båter under 25 m Försöket med export påminner mycket om dumpning/export av miljöfarligt avfall till delar av 3:e världen
-
I början när TBT kom upp i diskussioner så läste jag att det inte var tillåtet att transportera en båt med TBT på allmän väg utan särskilt tillstånd, då båten räknades som miljöfarlig och skulle ha tillstånd som miljöfarligt avfall. Om det finns någon bäring i det vet jag inte men kan vara värt att undersöka.
-
Ja, härligt att vi går mot ljusare tider, i alla fall ljusmässigt. Det övriga får framtiden utvisa. God jul och förhoppningsvis ett Gott Nytt År
-
https://m.youtube.com/watch?v=CA-SDf1wvTQ
- 10 svar
-
- 1
-
-
Hur är det med vattenlåset och avgasslangen?
-
Jag har haft en 570 med en Evinrude 70hk. Det tyckte jag var i minsta laget med fyra vuxna ombord. Det fanns ingen trim och tilt på den motorn, så det blev lite trögt att komma upp i plan. Jag skulle säga att 50hk är klart undermotoriserat.
-
Efter att ha grävt i minnesbanken så får jag rätta mig själv. Det var stenkolstjära som det pratades om. My misstake.
-
Vad jag hörde av gamla människor när jag var ung var att petroliumprodukter tar död på trät. Jag vet en herre som målade sin båt med asfalttjära han fått tag i och den båten blev aldrig sig lik igen. Om det var en tillfällighet och att de äldres aversion mot asfalttjära saknar fog, det vet jag inte.
-
Att en 30 km/h båtkärra skulle vara utrustad med bromsar behåller jag för mycket ovanligt men inte omöjligt. Men jag tror inte att det är en sådan som ts letar efter.
- 11 svar
-
- 1
-
-
För att bruttovikten på efterfordonet, båtvagnen, får inte överstiga bruttovikten på dragfordonet.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Japp. Bara man håller reda på bruttovikterna.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Om du inte har E-behörighet eller B96, så torskar du på totalvikt. Är det en mindre segelbåt du tänkt eller motorbåt? Det finns kärror för mindre kölbåtar. Jag har en bekant som åker till olika tävlingar med en miniton och det fungerar bra. Det behövs dock kranhjälp vid sjösättning.
-
https://www.gunnebofastening.se/produkter/spik/klippspik/klippspik/
-
Jämfört med https://www.lastexperten.se/sv/articles/1.2650.102956/tiki-tiki-bp1000-rba-lagerrensning?dfw_tracker=56690-EC0576TI-rea&gclid=CjwKCAiAp7GcBhA0EiwA9U0mtueKTob8n0XqlKbJPpMyowZ0_P1Z0XLMz1NXNc22dvVGIJarKXZVGhoCSOMQAvD_BwE skulle jag säga att den är klart underdimensionerad. Går att ta upp båten och frakta den en kortare sträcka på båtområdet i sakta fart. Det brukar sitta en typskylt någon stans, men den kanske har ramlat bort.
-
Men tänk om späckhuggarna är som en del hundar och älskar att rulla sig i skiten. Då får man hoppas att man hinner öppna bottenkranen till septictanken i tid, så kan späckhuggarna tumla runt i skitstrimman, medan båtägarna glatt seglar därifrån. En misstiming där kan få ödestigra konsekvenser.
- 92 svar
-
- 2
-
-
I min värld är en huvudsäkring en säkring som matar en undercentrtal. I en flerfamiljshus matar huvudsäkringarna flera undercentraler som sitter i respektive lägenhet. Men där kan jag ha fel.
-
Men om huvudsäkringen löser ut, hur vet man då vilken hyresgäst det är som förorsakat problemet?
-
Jag har förstått att du känner dig nere. Det märks på dina inlägg för du blir så stingslig när du är nere. Hoppas det går över.
-
Tar man bort reduktionsplikten så sjunker priset med ca 5kr. Klart.
-
Min, som sitter på en VP 2020 fungerar på samma sätt. Frågan har varit uppe tidigare och förklaringen var att när varvräknaren inte har någon insignal så kan nålen stoppa var som helst. På min så går nålen ned till noll när jag slårpå, spänningssätter med på knappen, manöverpanelen.
-
De Bavaria jag har sett har svepta spridare och då är det inget problem med att lossa akterstaget, masten kommer att stå kvar i alla fall.
-
Betydligt enklare att veta att man har sjökort över området man ska navigera i än att veta vilken mobiltäckning området har. Men kan man ladda ned sjökortsmaterialet i förväg, så blir täckningen en ickefråga.
- 64 svar
-
- 1
-
-
Beroende på operatör så saknas täckning på lite olika platser på Vänern. Sverige består av mer än Stockholms skärgård och Västkusten.
-
Förr brukade jag inför vintern ladda upp batterierna och sedan ladda en gång under vintern. Jag bröt allt med huvudbrytaren. Detta fungerade utan problem tills jag installerade solceller och en NASA BM-1. När jag för första gången efter instalationen kom ned i januari för att som vanligt göra vinterladdningen hade jag bara 11,8V i batterierna. Batteribanken består av 3 st 112Ah AGM batterier. De batterierna blev aldrig vad de varit igen. Numera laddar jag och kopplar sedan bort kabelskorna. När jag nu gör vinterladdningen så brukar spänningen ligga på 12,7V när jag börjar. Jag står i båtskjul, så solen ger ingenting under vintern.
