Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

BenneGu

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BenneGu

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej och tack för feedback! Med dagens 70 hk 2t fungerar det ok så länge man inte är max-lastad. Så jag förstår att 50 hk är i minsta laget. Tänkte möjligen att en 4-taktares bättre vridmoment kunde få upp båten i planing ungefär som en 70 hk 2-taktare. men då skippar jag det spåret. Frågan om vad som får plats i brunnen är dock fortsatt aktuell. Hur stor 4-taktare får plats i en 570 HT. Skiljer det mycket mellan fabrikat? Någon som har exempel? Det gäller väl att välja största effekt för samma block. Tackar och bockar. Och har någon en fräsch 2-taktare eller allra helst 4-taktare på 70-90 hk som ni vill sälja så hör av er.
  2. Hej! Letade runt en stund men fann tyvärr olika svar. Någon som vet om en Honda 50 hk 4-takt ( modell BAZL från 2014) passar fysiskt på vår Flipper 570 HT. Motorbrunnen är ganska trång i min mening. Någon som provat? Idag har vi en 70 hk 2-taktare. Vad tror ni förresten om prestandan? Tacksam för input!
  3. FiatX19, vi provade det, om jag minns rätt utan något märkbart resultat men det var i fjol, så kanske bäst testa igen. Det är ingen tvekan om att nedre insuget saknar det vakumm som de andra har. Vi har bra gnista på alla ,men nedre får sannolikt inget bränsle eftersom vakuum saknas, så den tänder förstås inte då. Stiftet är torrt.
  4. Hejsan! Detta gäller en 3-cyl 2t Johnson från 1986, med 3 förgasare. Då den saknar kraft har vi letat fel på massor av vis. Idag tog jag och min kompis av kåpan över luftintagen och testade om det var ett vakuum vid alla 3 insug. Det var det inte! Nu är vi på spåret tycker vi. Vi täckte helt enkelt för insuget på varje förgasare för sig med ett pappersark. Övre förgasare/cylinder hade starkt vakuum och motorn dog när vi täckte den. Mellancylindern sög också fast pappret, men inte lika tydligt, och motorn varvade ned men dog inte. Undre cylindern hade inget vakuum alls och varvtalet påverkades inte alls. Vi bytte plats på förgasare 1 och 3, men felet stannade kvar på samma ställe ( dvs tydligt på nedre, halvtydligt på mellancyl). Därefer mätte vi kompression, och den är 8.5 till 9 bar på alla 3. I fjol hade vi även av bladventilerna och de var rena och oskadade, och vi upplevde att det tätade fint även om det är svårt att avgöra. Alla förgasare är noggrant rengjorda och packning mot cylindrar är ny. Alla bränsleslangar är nya eller kontrollerade. Stark gnista. Vad är det som jäklas med oss? Om det kan ge någon ledtråd, så sprayade vi även startgas i var och en av förgasarna, direkt i insuget. När vi sprayade den nedre ökade varvtalet både vid tomgång och gaspådrag. På de övriga 2 ingen skillnad, snarare att motorn duckade lite som när den får för mycket soppa. Så något lurt med den nedre är det. Men vad??? Vi blir galna på detta, nu är det 3.e säsongen med elände! Vi tycker vi är hyfsat bra bilmekare men utombordare lever visst efter egna spelregler....eller är vi bara tröga. Tack på förhand!
  5. Hej alla, Vi har försökt allt vi kommer på men har ändå problem. Avser en 2-t 3cyl Envinrude från 1986. Den startar enkelt , gåt fint på tomgång, och svarar bra upp till ca halvgas, sen känns det som den kvävs och dör om man inte minskar gasen igen. Ungefär som om antingen bensinen stryps eller man får för mycket (tex om chockar en varm motor). Märks bara om motorn har belastning, hemma med slang och klämma märkt det inte men det är förstås svårt att testa hemma. Kör man hemma utan belastning svarar den rappt på gas och varvar friskt. Någon gång lyckades vi få upp båten i planing genom att sakta sakta öka gasen tills vi planade och kunde dra av igen. Men gasar man för mycket dör den direkt. Vi utgick från att den inte fick bensin nog för max gas och började leta fel där men hittade inget. Vi har kollat följande: Bensinpump ok. Även testat med att sätta in en en annan pump (förvisso från en gräsklippare men ändå) utan skillnad Oljeiblandningen/VRO urkopplad och pluggad. Förgasare rengjorda, 99 % säkra på att de är helt ok Filter, slangar ok. Bytt ut dem, även provat mata direkt in till förgasare och pumpa med handpumpen, ingen skillnad Kompression ca 10 på alla 3 cylindrar Stiften ser bra ut, lagom blöta och bruna på alla 3. Testat att koppla från tändhatt på var och en, alla 3 sänker varvtalet så verkar tända alla 3. Dock endast testat det på tomgång Kört både med och utan luftfilter (snarare luftintag, är inget filter i sig) Frågor: Om vi pumpar på bläran så fylls bensinfiltret upp. Men så fort vi slutar så sjunker nivån tillbaks till nästan noll. Är det normalt? Den går och startar ändå (förutom halvgas och uppåt). Vi trodde först att det var pumpen som inte orkade suga, men det är likadant med pump 2. Och som sagt även om vi pumpar direkt in i förgasarna. Vi är lite osäkra på tändjusteringen. Vid ca 75% gaspådrag och uppåt så ser vi att kransen snurrar och går upp till sitt stopp, sen går den tillbaks igen. Rör sig kanske kort bit, kanske 4-5 cm sträcka min till max. Verkar löpa fint. Samtidigt är vi lite misstänksamma, det är ungefär vid samma gaspådrag som den vill dö belastad. Kan problemet det ha med tändningen att göra? Vad kan man kolla? Tacksam för all tips och tankar ni kan ha! Nu har vi släpat båten till och från hamnen så många gånger att snart sänker vi den istället .....;)
  6. Tack! Minns du om det fanns 2 öppningar i durken också, en ca 50 cm framför tankutymmet, och en ca 1.5 m längre fram? Det finns på min, men de är grunda och verkar som vattnet går bakåt innan det hamnar i kölsvinet. Märklig konstruktion, går ju inte att länsa i sjön! Någon dom vet mer? Tusen tack på förhand!
  7. Hej! Just köpt denna båt och ska renovera upp den. Fattar bara inte hur den ska fungera, finns/fanns det inget sätt att nå ned i kölsvinet nära aktern? För att kunna pumpa ut vatten utan att dra upp båten ur sjön och öppna dyvikan? Det finns 2 skruvade ventiler i durken, men de verkar inte sluta i kölsvinet utan i någon slags mellanrum mellan durk och yttre skrov? Men om man öppnar dem så kan vatten rinna ned i kölsvinet? Och längst akterut finns finns ett utrymme för bensintank, men ingen slags dränering, hur får man bort vatten? Vet att det inte ska vara vatten i en HT båt men det kan ju hända vid brottssjö, uppblåst kapell i regn, tvätt, små läckage..... Hjälp.....så här har det inte sett ut i de öppna eller HT båtar jag haft förut. Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...