Jump to content
Friday 27 January 2023

UlfG80

Medlemmar
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

UlfG80 last won the day on December 8 2022

UlfG80 had the most liked content!

Community Reputation

5 Neutral

About UlfG80

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då vintern verkar ha bestämt sig för att stanna tog vi en rövare och drog upp Runnö 22:an (1,5 ton) med detta släp och körde de 1,5 milen hem. Ekipaget uppförde sig bra, enda problemet var att kultrycket blev alldeles för stort eftersom vi inte hade tid att justera båtens läge i längsled (kö vid upptagningsrampen). Märktes på stödhjulet att det inte riktigt gillar belastningen, men dragstången står på pallbock för vintern. Till nästa år blir det nog ett kraftigare släp.
  2. Nu är hon upptagen och inbackad mellan vårt och grannens hus. Låt vintern komma!
  3. Hittade denna på Marketplace, hämtade upp den utan att ägaren var på plats. Hittar ingen typskylt eller prägling någonstans. Väldigt simpel konstruktion på sidostöden, som bara är 2 mot normala minst 4. Förra ägaren hade haft en båt på 6,4 meter och 1250 kg på den, undrar om trailern är lite underdimensionerad för den vikten. Någon som känner igen?
  4. Tack alla ovan för bra synpunkter. Detta med snötyngd blev ju väldigt aktualiserat iom veckans kanon av blötsnö. Har inte kunnat ta mig ut för att se hur kapellet påverkats, men en likadan båt ligger på land på marinan otäckt år efter år och tycks ha kapellet intakt. Men detta med isen kanske får avgöra saken. Om, även om det bara är ett om, isen orsakar skador på skrovet så sjunker båten och är värd 0 kr. Bättre då att ha den på land, om än otäckt. Får ta hjälp av starka kamrater 😊
  5. Frågan har säkert diskuterats tidigare men nu har jag några specifika förutsättningar och skulle bli glad för input, som säkert kommer vara både för och emot. Har en kabinbåt på 6,7 meter med en utombordare från 1991 på. Köpt för 40 000. Inga skrovgenomföringar. Kapell. Det enda som sticker ut från skrovet är propellern till loggen. Båten ligger i en innanvik i Stockholms skärgård. Kommer säkert bli is under några veckor. Har en trailer att ta upp båten med, men är handikappad av dålig hälsa, så att köra med 30-släp en dryg mil till marinan, veva upp båten på trailern, justera och förankra med spännband, köra tillbaka och backa in den mellan två garage med 15 cm över på var sida. Det skulle ta mycket energi som kan ta 1-2 veckor för mig att återhämta mig från. Tidigare har jag fått hjälp av fru och släkting att bygga täckställning men det är tveksamt om det blir så i år. Så det enda som är vunnet med att ta upp den är att den inte riskerar att skadas vid islossning. Bottenfärgen är helt suverän och har skyddat från beväxtning tre säsonger på rad. Har solpaneler på 70 W som ger lite underhållsladdning. Tidigare år har båten, på grund av nämnda hälsoskäl, inte kommit i sjön förrän mitten/slutet av juni, vilket ju ger en kort säsong. Ligger den i över vintern kan vi åka ut i april med dynor och andra textilier och kasta loss. Har fått OK från marinan att ligga i över vintern, men det är på min vanliga plats utan någon omrörare. Det känns fel i kroppen, är uppvuxen i en familj där man tar upp och täcker båten varje höst, punkt slut. Men är risken för slitage eller skador tillräckligt stor för att motivera allt arbete i mitt fall?
  6. Tog upp en Krabat 740 som väger 2,1 kg plus en best till boogievagn som vägde minst 500 kg med en V70. Tyvärr så var det så pass sent på året att det var snö som underlag, så det funkade inte pga den låga däckfriktionen. Slutade med att vi kopplade en bogserlina från V70:n till ytterligare en bil som stod längre upp där det inte sluttade, och tillsammans räckte det. Med torr asfalt som underlag hade det med säkerhet funkat med endast V70:n.
  7. Ska bli spännande om ni får grepp om bränsleförbrukningen. Men motorn låter ju bra. Undrar dock hur det skulle funka med en diesel på något lägre effekt. Vi utgår från Dalarö så både Mysingen och Nämdöfjärden kan vara en utmaning för vår lilla insjöbåt om det går sjö.
  8. Kul! Än så länge är vi kvar i Runnö 22:an. Blev ingen sjösättning 2021 av olika skäl. Har du lite info om ert exemplar av Columbina? Motor, bränsleförbrukning. Hur den går i sjön/tål sjögång etc.
  9. Release-skruven påverkar, enligt instruktionsboken, endast tilt-cylindern, men inte trim 😬
  10. Tack, sent omsider, ska ni ha för svar. Det visade sig att den draglänk som gått av var något som tidigare ägare hade svetsat ihop själv för att få maximalt utslag. Kom med tumstock fram till att en vanlig rak draglänk, som bla. Biltema saluför, också skulle funka. Passande nog låg en dylik ute på Blocket på Kungsholmen, så jag fick leverans hela vägen fram till Pålsundsbron. Ibland ska man ha tur 😀
  11. Hej, Motorn till power trim- och tilten har lagt av. Från början i fullt nedtrimmat läge vilket är rätt OK ur effektivitetssynpunkt för den här båten. Men kunde förstås inte låta bli att ge mig på det, trots semester och allt. Så med bypass-ventilen för tilten utskruvad fällde jag upp motorn manuellt. Då trycktes förstås trimkolvarna ut, troligvtis pga kvarvarande tryck. Så nu lutar motorn hopplöst för mycket även när den får ligga med sin egen tyngd på kolvarna. Hade varit nöjd om jag kunde få tillbaka motorn till max nedtrim igen och ta itu med den defekta motorn efter upptagning i höst. Finns det något trick för att kunna pressa tillbaka trimkolvarna? Någon ventil som kan öppnas utan att olja rinner ut och vatten in?
  12. Hej kära båtvänner. Erfarenheten säger mig att det är här om någonstans jag kan få en snabb lösning på detta problem. Draglänken (eller styrstaget?) på min Johnson 120 gick av precis när vi skulle in i Hammarbyslussen från Saltsjön. Fick ställa mig på badbryggan och dra direkt i motorn medan hustrun skötte gasen. Ligger nu nödförtöjd vid Årstavikens båtklubb. Var kan jag få tag på en reservdel i Stockholm? Ju närmre Södermalm desto bättre. Staget ser ut enligt bild och mäter uppskattningsvis 25 cm längs den tjockare delen. Behöver förstås inte vara en originaldel, utan funkar med generisk ersättare.
  13. Dessvärre sticker utombordaren ut för mycket för den lösningen. Men tack för tipset!
  14. Har en lite mindre motorbåt på 6,7 meter (Runnö 22). Gillar, trots båtens grundgående, möjligheten att svaja ifred och ro in till land. Kul för barnen att kunna ro runt lite i naturhamnen också. Hade tidigare en fin liten Sportyak som fick plats alldeles utmärkt på akterhyttens tak, men tyckte att det i längden blev lite bökigt att hala upp den varje gång det skulle köras i planingsfart. Nu är jag på jakt efter något i samma blygsamma storlek men och uppblåsbart som håller för att bogseras i dryga 20 knop - och kanske rentav extraknäcka som ring för ungarna att åka i. Om det inte vore för att de är så klent gjorda så skulle en badbåt från Biltema duga för själva rodden. Någon som har tips på mer hållbart alternativ?
×
×
  • Create New...