Jump to content
Thursday 14 November 2019

UlfG80

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About UlfG80

  • Rank
    Kadett
  1. Fjord 26 var inte dum! Men med hänsyn till vikten (3 ton) undrar jag om den går att få särskilt bränslesnål.
  2. Haha, ja den ska väl helst gå i sjön Runn där den är tillverkad Grym båt i övrigt ska dock sägas, har aldrig sovit så bra som i förpiken på denna, som dessutom har mysig träinredning rakt igenom. I alla fall, 20 knop eller strax över duger gott.
  3. Efter 20 år som seglare blev det förra året en Runnö 22. Underbar frihetskänsla att sitta under bar himmel och känna vinden i håret och susa fram längs bekanta seglingssträckor - fyra gånger snabbare än man är van vid. Och med motorn uppfälld "flyter man på daggen" och kan ta sig in och få en plats för sig själv i princip överallt. Så ja, biten av motorbåtslivet. Dock går Runnön lite för stötigt för att plana de utskärsvatten vi helst rör oss i (Stockholms yttre skärgård) samt att bränsleförbrukningen blir ganska kännbar när man ligger ute så mycket som vi gör. Så nu letar vi liknande båt med skrov som tål lite mer sjö som drar mindre, helst så lite som under litern / distans. Ett snäpp större skadar inte heller. Verkar som att t.ex. Finnsport 700 med en modern fyrtaktare bak går att få ner under litern om man inte har allt för bråttom. Dock, med en fräsch fyrtaktare på lär försäkringspremien dra iväg våldsamt jämfört mot vad jag betalar för nuvarande 120 hk Johnson från 1991 (1 500:-/år). Är placerad perifert i en stor marina dessutom, så det finns en reel risk att bli av med motorn (hände båtgrannen förra året). Därmed blir inombordare intressant, men helst diesel. Och därmed går Finnsport bort. Som synes är det akterruff som gäller. Flippern ska gå att få ner nästan till litern med en dieselinombordare. Dock verkar förarplatsen vara mer instängd på Flippern, även om det finns luckor. Ligger också högt i pris. Snubblade över modellen Tollare Columbina (stavas ibland Colombina). Den ser i mångt och mycket ut att svara mot vad vi söker. Helt öppet vid förarplatsen med kapellet nedfällt. Hygglig i sjön och inombordare. De allra flesta verkar dock vara bestyckade med ganska kraftiga V6:or eller V8:or på upp till 250 hk, och någon skrev på ett forum att han hade svårt att komma under 2,8 liter/distans med sin (!) Så frågan är vad man kan räkna med om man hittar en med en inte allt för gammal diesel? Liter röriga funderingar här men det brukar alltid dyka upp en massa bra och klargörande synpunkter i svaren. Tack på förhand.
  4. Yes, den går jättefint (förra ägaren var mekaniker) och jag litar på den. Och jag håller med, ingen mening att trycka upp Runnön över 25. Tycker överhuvud taget det är stötigt att köra den i planingsfart när det är sjögång. Jag upplever att den börjar gräva ner sig just under 22 knop och försöker ligga just där över. Men du marschade 20 knop i full planing?
  5. Helt sant! Dock tänker jag en begagnad 4-takt från sådär 2002 för 45 000. Då blir det bara soppa för 25 000 emellan om jag får 20 000 för Johnson 120 hk. Och jag räknar 18 kr/liter eftersom jag är tvingad att tanka på sjömack. Lite handlar det också om att man känner sig som ett as när man glider in i en grund naturhamn och vet att 30% av soppan sprutas rakt ner i sjön.
  6. Säkert har detta diskuterats förut och jag tar gärna emot hänvisningar till andra trådar. Dock skulle jag bli väldigt glad för synpunkter och troligt utfall på just min setup. Nybliven ägare till en Runnö 22 som jag är mycket nöjd med - bortsett bränsleekonomin. Det sitter en Johnson 120 hk från 1987 på som går som ett skott och drar drygt 1,62 l per sjömil. Hur mycket skulle det gå att få ner bränsleförbrukningen med t.ex.: 1. 4-taktare från tidigt 00-tal på 115-120 hk? 2. Modern 2-taktare med direktinsprutning 115-120 hk? (Finns det ens sådana?) Hur mycket mer vikt lägger en fyrtaktare med samma effekt på? Och skulle det vara lämpligt att gå ner i motorstorlek? Båten maxar 30 knop och marschar fint kring 22. Vet att andra kör sina Runnö 22:or med så lite som 80 hk, men vet inte hur det funkar med många ombord. Tack för svar.
  7. En liten uppdatering för er som engagerat er i denna tråd. Besökte Brakmaren inte långt efter islossningen, och då syntes inte båter längre. Med största sannolikhet ligger den på botten där. Så slutade den historien.
  8. Suck, detta verkar vara en återvändsgränd. Garmin i Billdal har lagt en stor blänkare på sin web om att de inte tar emot service-artiklar utan ett RMA-nummer längre. Men bra att detta kom upp, med risigt kundbemötande. Ska se om jag kan hitta någon i grannländerna. Och om någon sitter på en Nexux Depth B3 ekolodsenhet så vet ni vem som behöver den...
  9. Får en förvirrad själ fråga om råd. Har en Silva Sea Data med ekolodstransducer som det står Nexus på som behöver servas. Nobelius jobbar inte med dessa märken. Ringde Nexus i Bromma, som numera kallar sig Garmin, men de sa att den där får du skicka till Göteborg. Finns det verkligen ingen som tar sig an detta i STHLM, och i så fall, vem i GBG är det som gör det? Tack
  10. Hej, Kapar tråden för en annan Wallas 1800-fråga. Var lite oförsiktig när jag skulle byta spiral och veke, och råkade bända loss lödningen där bränsleröret ansluter till brännkoppen. Se bild. Tips för lagningsmetod? Hårdlödning? Något jag inte behärskar (än).
  11. Har bildggooglat RJ85 och är beredd att hålla med. Den lite lustiga sargen kring ruffluckan är väl 85:ans signum, och syns ju tydligt på bilderna jag har tagit. Det skulle krävas ett ordentligt jobb invändigt för att få båten beboelig igen, särskilt som den har legar halvsjunken så länge. Dessutom sitter det en inombordare i. Tyvärr når isen upp över både motorlucka och reglage i sittbrunnen, så man kan inte se vilken modell. Någon som vet vad man brukade sätta i dessa båtar? MB2, Vire, Albin?
  12. Var också inne på RJ85, men jag var nere i ruffen idag. Pentryt på denna båt är placerat precis babord om ingången, till skillnad från RJ85 som har det just bakom förpiken. Båten ligger i en vik i Vissvass ute på Tyresö.
  13. En sorglig historia. Båten är vattenfylld och fastfrusen, känns som någon har givit upp och dumpat skutan i viken för att slippa skrota. Är lite nyfiken på vad det är för båt? Bilder: http://ulfgrunbaum.se/wp-content/uploads/2013/03/bat1.jpg http://ulfgrunbaum.se/wp-content/uploads/2013/03/bat2-e1363467050626.jpg
  14. Hej, Först: Vet någon var man kan få tag i ritning/mall tiill sittbrunnskapell till Birdie 24? Variant med lattor. Sen: Måste täta om fönstren på Birdien. Titigare ägare har nödtorftigt försökt kompleteringstäta med silikon utifrån, men det läcker in via skruvhålen, se bilder. http://www.helikopterfoto.se/ventil Hur gör man? Tar bort befintliga rutor, tar bort gammal tätning, lägger på ny dito och skruvar tillbaka? Har sett i annonser att en del Birdie 24:or har helt utbytta fönster. Beror det på något särskilt?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy