Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
UlfG80

Akut hjälp med att få tag i draglänk till Sea Star hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej kära båtvänner. Erfarenheten säger mig att det är här om någonstans jag kan få en snabb lösning på detta problem. 

 

Draglänken (eller styrstaget?) på min Johnson 120 gick av precis när vi skulle in i Hammarbyslussen från Saltsjön. Fick ställa mig på badbryggan och dra direkt i motorn medan hustrun skötte gasen. Ligger nu nödförtöjd vid Årstavikens båtklubb. 

 

Var kan jag få tag på en reservdel i Stockholm? Ju närmre Södermalm desto bättre. Staget ser ut enligt bild och mäter uppskattningsvis 25 cm längs den tjockare delen. Behöver förstås inte vara en originaldel, utan funkar med generisk ersättare. 

242B9A7B-31BD-4255-8975-F48BDA3E9C76.jpeg

Redigerad av UlfG80
Fel ordval

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marindepån är väl närmast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ligger inte Skanstulls Marina direkt vid Hammarbyslussen på Mälarsidan ? De har verkstad och reservdelar (men är osäker om Johnson)

Annars så leta upp en duktig svetsare i området, det borde de greja på 10 minuter.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Ligger inte Skanstulls Marina direkt vid Hammarbyslussen på Mälarsidan ? De har verkstad och reservdelar (men är osäker om Johnson)

Annars så leta upp en duktig svetsare i området, det borde de greja på 10 minuter.

Jo, de gör de. De var de jag menade också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, sent omsider, ska ni ha för svar. Det visade sig att den draglänk som gått av var något som tidigare ägare hade svetsat ihop själv för att få maximalt utslag. Kom med tumstock fram till att en vanlig rak draglänk, som bla. Biltema saluför, också skulle funka. Passande nog låg en dylik ute på Blocket på Kungsholmen, så jag fick leverans hela vägen fram till Pålsundsbron. Ibland ska man ha tur 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...