Jump to content
Sunday 03 March 2024

Sanguiness

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Sanguiness

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Segling, fartyg, arkitektur

Recent Profile Visitors

515 profile views
  1. Hej, någon som har tips på att få loss flaggfästet utan att riskera skada båten? När jag lossat fyra skruvarna så sitter fästet som berget. Misstänker att det är fastlimmat. Behöver byta fästet då det sitter en metalldel kvar i fästet från en gammal flaggstång, denna får jag inte heller loss. tänkte testa hamra med ett vasst stämjärn , men tar gärna emot andra tips. när jag ändå har en kunnig på tråden får ni gärna hjälpa mig med hur jag kan få till en aluminiumlegering på nytt flaggfäste?
  2. Hej, på mitt landställe har vi en gemensam brygga via samfällighet. Jag och min syster har precis köpt en 7 meters båt samt 8 meters båt och får nu inte plats. Vi brukar turas om att ha båten enligt placering 1. Och sen har en båten längs med bryggan vid det utsatta läget. Vid sämre väder brukar jag bli tvungen att flytta båten till temporär plats. Vad tror ni om att placera en boj enligt placering två och rikta fören mot vågor och aktern mot bryggan? Båtarna är baktunga pga inombordare och väger 2-5 ton. Och det vore bra om platsen fungerar för båda. Kan annars förtöjningspön vara ett alternativ? andra alternativ?
  3. Kan absolut vara intressant,. Ser gärna en bild eller lite mer info
  4. Tack Christer! Det här är precis vad jag söker. Får bli en sådan eller likvärdig
  5. Förstår det. Skulle vilja ha en laddare till båten så jag kan ladda med en enkel kabel när båten är uppe och när jag ligger i hamn. Gärna att laddaren fästes i båten permanent. Men verkar finnas rätt litet utbud
  6. Finns det batteriladdare som även kan konverteras till landström? Som man kan ha permanent i båten? Batteriet sitter i aktern vid motorn och det är även så jag förtöjer båten. Så hade passat perfekt att dra sladd ditt när man ligger i hamn. har ni isåfall tips på någon bra laddare? Eftersom jag saknar en vanlig batteriladdare tänkte jag slå två flugor i en smäll.
  7. Tar upp den här tråden igen. Vad tror ni om att förvara dieseln i dunk över vintern i båten och sen sila/hälla över i dunk för inspektion. Ser den bra ut är det bara tuta och köra?
  8. Har helt enkelt missat att det skulle vara så stor skillnad på Diesel och diesel. Sen var ju priset på runt 31 kr litern vid sjömack och 24 kr på landmack. Räknade runt 700kr besparing på en fulltank. Nu kommer jag aldrig göra samma misstag igen. Men var rätt intressant att läsa på om det här och ska bli spännande att se om det finns manlucka och monster i tanken. tack för ännu fler lärorika inlägg om frågan. Ska läsa på mer om kondens i tanken.
  9. Tack för tre fantastiskt hjälpsamma kommentarer. Uppskattar verkligen att ni tagit er tid för att hjälpa mig med detta. Planen blir följande. 1. Tömmer tanken helt på kontaminerad Diesel. Filtrerar och förvarar i dunk. 2. Om manlucka i tank så tvättar jag ur tanken och häller i Bioprotect eller likv. 3. Om tank saknar manlucka så tömmer jag tank och installerar manlucka. 4. När tank är tom och ren så byter jag alla filter, blåser slang från motorn till tank. Har ändå inte servat båten ännu och tänkte att jag gör detta på våren. Då kan jag lika gärna byta alla filter efter rengöringen. Dieseln på dunk (50liter ca) får användas till Dieselbil. Om jag bör tänka på något annat får ni gärna flika in. Lär mig mycket av era kommentarer
  10. Båten är upptagen med halv tank Diesel innehållandes RME. Har fått tips om att hälla Bioprotect eller Grotamar i tanken samt fylla den helt full för att undvika kondens. Vad skulle ni gjort? 1- Fylla den med diesel utan RME och hälla i Grotamar/Bioprotect? 2- Tömma tanken helt på denna värdelösa sörja sen Grotamar/Bioprotect? 3- enbart köra i lite Grotamar/Bioprotect och hoppas på det bästa? Annat alternativ? båten är nyköpt, sitter en Yanmar 4JHDTE i den.
  11. Nu när jag gick ner efter att ha dränerat förgasaren igår spinner motorn som en klocka! Tack för all hjälp!
  12. Jag vet inte säkert, köpte fel stift så ska testa med nya. Men eftersom den startade och dog flera ggr tänkte jag att det är något annat?
  13. Hej! Har en Suzuki utombordare inköpt 2012 som jag kört med gammal bensin. Först dog den till och från och nu går den inte att starta. Jag har kollat oljenivån som ser ok ut. Tömt förgasaren. Försökt starta med alkylatbensin. Försökt starta med utblandad bensin och alkylatbensin Tändstiften ser också ok ut plus att den startat en kortare sekund innan den dog. Bränsletillförseln verkar fungera, pumpen är hård. Jag har tänkt att byta oljefilter men skulle gärna ha råd från er också! Lämnar såklart gärna in den men det är lång kö och jag vill ha tillgång till båten nu. Tacksam för alla möjliga svar.
×
×
  • Create New...